handdator

Visa fullständig version : Thailand, thaiboxning, nyborjare.

slimbo
2008-11-10, 12:06
jaa, har vart po en camp i snart 4 veckor for thaiboxning o mma och varje vecka kommer ett par nya svenskar hit, visste inte det va so populert som det endo verkar vara att komma hit o trena. trodde nestan att jag skulle va ensam svensk fron borjan..

so om nogon funderar po att komma, har frogor eller andra tankar so svarar jag gerna po detta..

har even bloggat en del om livet her och nogot om treningen..

http://phuketmt.blogg.se

Sebbe_H
2008-11-10, 13:12
Jag och en polare är grymt sugna på det, men hur är det som nybörjare? Rekkas det att gå en/två terminer i sverige innan man satsat på utlandsresa? Hade isåfall inte tränat för att tävla och vinna osv, utan ser det mer som en rolig grej att testa på och är väldigt intresserad av träningen till största del.

Ska kolla din blogg och återkommer kanske med en del frågor om det är okej. :D

Black Star Abyss
2008-11-10, 13:44
Finns massa camps... har kollat på många och ingen kräver förkunskaper.

slimbo
2008-11-12, 11:16
Jag och en polare är grymt sugna på det, men hur är det som nybörjare? Rekkas det att gå en/två terminer i sverige innan man satsat på utlandsresa? Hade isåfall inte tränat för att tävla och vinna osv, utan ser det mer som en rolig grej att testa på och är väldigt intresserad av träningen till största del.

Ska kolla din blogg och återkommer kanske med en del frågor om det är okej. :D

hehe herligt.. jag hade ingen erfarenhet av kampsport innan, likaso monga andra som kommer hit borjar helt fron 0. so de allra forsta 2-3 dagarna borjar man i en veldigt liten grupp (beroende po hur monga helt nya det e, jag va sjelv med en trenare ner jag kom o ibland e det 4-5 st) der man for lera sig grunderna for olika slag, sparkar, armbogar o knen.. sen hamnar man i sjelva nyborjarklassen der det e lite mer folk, oterigen ner jag kom va det 7-8 st po treningarna o nu e det runt 15-20.. sjelv kommer jag verkligen inte go matcher her, hade blivit slaktad po 10 sekunder o man bor nog ha trenat ett antal monader innan iaf...

treningen e det inget fel po, 2 ggr per dag X ca 2.5 timmar per pass, om inte det recker so kan du legga till 30 min lopning, 30 min teknikpass, yoga, privatlektioner m.m so garanterad trotthet utlovas nog.. sjelvklart bestemmer man sjelv vad, hur hort och hur mkt man vill trena. mondag till lordag.

som den andra killen skrev finns hur mkt olika camper som hellst, sjelv har jag ett mkt gott intryck av denna o skulle ej vilja byta.

widdowmaker
2008-11-12, 13:09
Phukets thaiboxningscamps är lekskolor. De bästa gymmen hittar du i provinseran i södra (Nakhon Sri Thammarat), nordöstra thailand (Ubon, Korat, Buriram och byrna runt omkring) samt Bangkok där de största arenorna finns.

Whistler
2008-11-12, 14:08
jaa, har vart po en camp i snart 4 veckor for thaiboxning o mma och varje vecka kommer ett par nya svenskar hit, visste inte det va so populert som det endo verkar vara att komma hit o trena. trodde nestan att jag skulle va ensam svensk fron borjan..

so om nogon funderar po att komma, har frogor eller andra tankar so svarar jag gerna po detta..

har even bloggat en del om livet her och nogot om treningen..

http://phuketmt.blogg.se

Din blogg är i princip oläsbar.

En mening som "po non slags moppe som alltid stannar lempligt i slutet av varje morgontrening" är ju totalt underkänd.

Om du inte har tillgång till svensk teckenuppsättning, så skriver du a istället för å och ä och o istället för ö.

För övrigt håller jag med widdowmaker. Ska man få träna på riktigt så ska man undvika turistfällorna, vilket jag tyvärr inte gjorde när jag tränade i Thailand 2005.

Mazr
2008-11-12, 14:56
Jag läste hans blogg och förstod allt väldigt bra Whistler.

Motorbreath
2008-11-12, 15:15
Jag läste hans blogg och förstod allt väldigt bra Whistler.

Jag håller däremot med whistler om att det blir väldigt drygt att läsa när Å och Ä är utbytta mot O och E.

Mazr
2008-11-12, 15:18
Men vad ska snubben göra då när han är utomlands och det inte finns åäö? Tycker att sättet som han skriver nu fungerar lika bra som det Whistler föreslog. Men antar att det är en smaksak.

Iaf, du får en verkligen att bli sugen på att dra ner till Thailand för att träna. Hardcore och nice, kämpa på dude! :)

Bigr
2008-11-13, 02:58
Phukets thaiboxningscamps är lekskolor. De bästa gymmen hittar du i provinseran i södra (Nakhon Sri Thammarat), nordöstra thailand (Ubon, Korat, Buriram och byrna runt omkring) samt Bangkok där de största arenorna finns.

Äh.... Jag tränar 3 timmar per pass här(Tmt i Phuket), löpning, hopprep,pads, säck,sparring och fys. Tränarna är mycket meriterade, ex världsmästare, thailändska mästare och rankade top 10 i Thailand... vad är det som gör det till en lekskola ?

Finns inte en chans att man kan gå och "leka" på passen här då tränarna är på en hela tiden, oftast 5-6 tränare per träningsgrupp.

widdowmaker
2008-11-13, 06:06
Äh.... Jag tränar 3 timmar per pass här(Tmt i Phuket), löpning, hopprep,pads, säck,sparring och fys. Tränarna är mycket meriterade, ex världsmästare, thailändska mästare och rankade top 10 i Thailand... vad är det som gör det till en lekskola ?

Finns inte en chans att man kan gå och "leka" på passen här då tränarna är på en hela tiden, oftast 5-6 tränare per träningsgrupp.
Tiger MuayThai har perfekta träningsutrymmen och tränare av världsklass. Men det spelar ingen alls roll, om de inte jobbar stenhårt med alla, så hårt att de kan få en rättvis matchning. De flesta matcher jag har sett i Phuket är rena skämten, någon superfit 80 kilos kille som får möta nån stackars fet fiskargubbe. Som sagt, bättre än inget! Tycker det är kul att MuayThai attraherar olika målgrupper. Kan förstå, att det finns folk som vill ha många västerlänningar omkring sig, engelsk talande tränare, barer & nattliv, stränder osv. Men era västerlänningars prestationer är inte direkt något att skryta med, speciellt inte med tanke på alla pengar ni investerat för att de ska gå bra för er.

Självklart finns det en del bra gym på öarna (Sitpathong t.ex. producerar bra fighters), och det handlar minst lika mycket om hur hårt man tränar själv.

Bigr
2008-11-13, 07:07
Tiger MuayThai har perfekta träningsutrymmen och tränare av världsklass. Men det spelar ingen alls roll, om de inte jobbar stenhårt med alla, så hårt att de kan få en rättvis matchning. De flesta matcher jag har sett i Phuket är rena skämten, någon superfit 80 kilos kille som får möta nån stackars fet fiskargubbe. Som sagt, bättre än inget! Tycker det är kul att MuayThai attraherar olika målgrupper. Kan förstå, att det finns folk som vill ha många västerlänningar omkring sig, engelsk talande tränare, barer & nattliv, stränder osv. Men era västerlänningars prestationer är inte direkt något att skryta med, speciellt inte med tanke på alla pengar ni investerat för att de ska gå bra för er.

Självklart finns det en del bra gym på öarna (Sitpathong t.ex. producerar bra fighters), och det handlar minst lika mycket om hur hårt man tränar själv.

Så Tmt är en lekskola med perfekta träningsutrymmen och tränare av världsklass :)

Intressant med folk som tror att man måste åka ut i djungeln och sova på ett betonggolv för att kunna lära sig Muay thai.

Denna mening förstår jag inte alls vad du menar. Jag tränar bara här.
"Men era västerlänningars prestationer är inte direkt något att skryta med, speciellt inte med tanke på alla pengar ni investerat för att de ska gå bra för er."

Andreas H
2008-11-13, 09:18
9x UFC fightern Jon Fitch tycker INTE att det är lekstuga här! (http://www.youtube.com/watch?v=2UoVa79-hkY) (läs: Tiger Muay Thai) :cool:

slimbo
2008-11-13, 10:20
Din blogg är i princip oläsbar.

En mening som "po non slags moppe som alltid stannar lempligt i slutet av varje morgontrening" är ju totalt underkänd.

Om du inte har tillgång till svensk teckenuppsättning, så skriver du a istället för å och ä och o istället för ö.

För övrigt håller jag med widdowmaker. Ska man få träna på riktigt så ska man undvika turistfällorna, vilket jag tyvärr inte gjorde när jag tränade i Thailand 2005.

so du fattar inte vad som menas med den meningen?
trokigt att du tycker so, men kommer nog inte endra min skrivning for att du vill det, solly.

hur trenar man po riktigt do?

Hank
2008-11-13, 15:25
Får man verkligen en privat bungalow med kabel tv, air conditition, egen veranda, pool osv osv för 5000 i månaden?!

Bigr
2008-11-14, 04:21
Får man verkligen en privat bungalow med kabel tv, air conditition, egen veranda, pool osv osv för 5000 i månaden?!

Jo vi betalar 4800kr/månaden för det. Stannar man längre får man billigare, så våra två sista månader får vi billigare.

widdowmaker
2008-11-14, 04:38
Så Tmt är en lekskola med perfekta träningsutrymmen och tränare av världsklass :)

Intressant med folk som tror att man måste åka ut i djungeln och sova på ett betonggolv för att kunna lära sig Muay thai.

Denna mening förstår jag inte alls vad du menar. Jag tränar bara här.
"Men era västerlänningars prestationer är inte direkt något att skryta med, speciellt inte med tanke på alla pengar ni investerat för att de ska gå bra för er."
Ja, det spelar ingen roll hur många miljoner bth ni spenderat på boxningsringar, säckar och att ha tränare med bra meriter när folket som tränar där ändå är skit. Har aldrig sett några fighters från TigerMuayThai på arenorna i Bangkok och har aldrig sett sämre fighters än de som går sina matcher på Bangla eller Patong. Vet att det finns de som får bra matchningar i Phuket, men oftast de som åker ifrån Bangkok. Vad kan de bero på? De föväntar sig att de kommer bättre fighters.

Nu pratar jag thaiboxning, att ni har bra MMA fighters är för mej helt ointressant.

Jag är övertygad att om man har hjärta och disciplin så kan man komma långt var man än tränar. Det är en själv som är fightern, inte gymmet. jag säger bara att fightersarna och träningen på t.ex. Tiger går att jämföra med gym som t.ex: Lukprabart, Kaewsamrit, P. Pramuk, Thor. Sangtiennoy, Sit Khru Aod, Lukbarnyai, Wor Petpoon etc etc. Där har du hardworkers, och får möjlighet att nå din fulla potential om du är "seriös".

Olof
2008-11-14, 09:44
Ja, det spelar ingen roll hur många miljoner bth ni spenderat på boxningsringar, säckar och att ha tränare med bra meriter när folket som tränar där ändå är skit.

Helt rätt!

En kunnig tränare och en god klubbstämning är det viktigare än en lyxig träningslokal.

kaer
2008-11-14, 10:08
Ja, det spelar ingen roll hur många miljoner bth ni spenderat på boxningsringar, säckar och att ha tränare med bra meriter när folket som tränar där ändå är skit. Har aldrig sett några fighters från TigerMuayThai på arenorna i Bangkok och har aldrig sett sämre fighters än de som går sina matcher på Bangla eller Patong. Vet att det finns de som får bra matchningar i Phuket, men oftast de som åker ifrån Bangkok. Vad kan de bero på? De föväntar sig att de kommer bättre fighters.

Nu pratar jag thaiboxning, att ni har bra MMA fighters är för mej helt ointressant.

Jag är övertygad att om man har hjärta och disciplin så kan man komma långt var man än tränar. Det är en själv som är fightern, inte gymmet. jag säger bara att fightersarna och träningen på t.ex. Tiger går att jämföra med gym som t.ex: Lukprabart, Kaewsamrit, P. Pramuk, Thor. Sangtiennoy, Sit Khru Aod, Lukbarnyai, Wor Petpoon etc etc. Där har du hardworkers, och får möjlighet att nå din fulla potential om du är "seriös".

Samtdigt så skriver han ju att han är nybörjare, de camps du pratar om, hade han fått ut lika mycket av dem.
Eller hade han varit ensam som helt grön där och fått köra med bara såna som är 'seriösa' och riktigt duktiga?

Vad gör det isåfall för träningsmotivationen att känna att man varenda pass är flera år efter de andra?
Är risken kanske att tränare och de andra bara ser på en som att man är turist och egentligen bara vill kunna säga att man tränat thai i thailand?