handdator

Visa fullständig version : Testa könssjukdomar.

MEDiAHORAN
2008-11-09, 21:50
Jag har läst att när man skall testa sig för klamydia så pissar man i en burk / kopp men min förundran är om man kan testa sig för "alla" könssjukdomar? Eller måste man ta en pissburk för varje? Om man kan testa för alla på en kopp var kan man utföra detta test då?

Mental
2008-11-09, 21:55
Hiv är blodprov, resten ger symtom så man brukar inte screena för dem tror jag?

SweetEm
2008-11-09, 21:57
Jag har läst att när man skall testa sig för klamydia så pissar man i en burk / kopp men min förundran är om man kan testa sig för "alla" könssjukdomar? Eller måste man ta en pissburk för varje? Om man kan testa för alla på en kopp var kan man utföra detta test då?

Har för mej att du kan testa olika sjukdomar på samma test.. eller åtminstone några stycken. Men de gör sällan alla test samtidigt ändå.
Gå till närmsta vårdcentral så får du den hjälp du behöver :)

Angel
Gå till ungdomsmot,STD-mott eller vårdcentralen.

Olika sjukdomar testat olika, via urin, undersökning och blodprov.

SweetEm
och alla test görs , som mental sa, inte genom urinprov.

-squat-
2008-11-09, 21:59
Det behövs bara en mugg. Men alla sexuellt överförbara sjukdomar går inte att spåra via ett urinprov. För HIV och herpes krävs det ett blodprov.

MrBoris
2008-11-09, 22:07
Men för gonorré o liknande måste man väl skrapa lite ur urinröret också (som kille), eller räcker det o pissa för det också?

MEDiAHORAN
2008-11-09, 22:50
Hmm okej, har inte fått några symptom än men sådant tar väl tid? Skall testa UM, tror de har "killkvällar" på torsdagar :S

myling
2008-11-10, 09:13
Men för gonorré o liknande måste man väl skrapa lite ur urinröret också (som kille), eller räcker det o pissa för det också?

Det blir en liten pinne som förs upp i uretra, dvs "skrapa lite". Eller en pinne i svalg och/eller rektum om det är på det viset.

lectris
2008-11-10, 09:51
Många könssjukdomar kan vara "vilande" och behöver inte ge några som helst symptom. Gå till ungdomsmottagning eller urolog/gynmott beroende på vad du är för något :) Hellre testa en gång för mycket än en gång för lite.

IntenZe
2008-11-10, 10:11
Det blir en liten pinne som förs upp i uretra, dvs "skrapa lite". Eller en pinne i svalg och/eller rektum om det är på det viset.

Du får det att låta som en liten mysig kittling. Så upplevde inte jag det iaf. Läkaren tog fram en 15 cm lång topz, doppade den i något och sa "om det här gör ont så har du klamydia" varpå han stack in den i urinhålet (uretra som du säger att det heter). Jag sa "aj som fan" och han svarade att ifall jag hade haft klamydia hade det gjort mer ont. Jaha då var det dagt att testa gonorre, samma procedur där, han tröck in pinnen, och den här gången gjorde det ännu mer ont. "Nä alltså det var nog bara för att det hade blivit lite ömt sen första gången jag tröck in den".
Hur ont det gör om man verkligen har det vill jag inte veta.

Wille005
2008-11-10, 10:18
Du får det att låta som en liten mysig kittling. Så upplevde inte jag det iaf. Läkaren tog fram en 15 cm lång topz, doppade den i något och sa "om det här gör ont så har du klamydia" varpå han stack in den i urinhålet (uretra som du säger att det heter). Jag sa "aj som fan" och han svarade att ifall jag hade haft klamydia hade det gjort mer ont. Jaha då var det dagt att testa gonorre, samma procedur där, han tröck in pinnen, och den här gången gjorde det ännu mer ont. "Nä alltså det var nog bara för att det hade blivit lite ömt sen första gången jag tröck in den".
Hur ont det gör om man verkligen har det vill jag inte veta.

Det där låter ju helt galet xD

När jag testade mig för klamydia var det ett urinprov som gällde, något jag dock inte räknat med var när hon frågade om jag ville testa mig mot gonorré också (självklart vill man ju det, ja menar pissa i en mugg svårt!) som innebar att man skulle häva fram paketet. Då togs den omtalade topzen fram men inte fan stack hon in den i urinröret, skrapade lite kring ollonet typ (okej ingen aning om var hon skrapa jag stirrade rakt i taket livrädd) men det sved bara till lite. Inte så farligt alls faktiskt :D

dipper
2008-11-10, 13:36
jag stirrade rakt i taket livrädd
+1 *spy*

MEDiAHORAN
2008-11-10, 13:53
Okej för min kompis fick det att låta som att det var en "walk in the park" dvs. du pissar i _en_ burk, de analyserar detta urin med massa olika stickor som reagerar positivt eller negativt.

spoonchest
2008-11-10, 14:11

Eeew!

muddler
2008-11-10, 14:55
Jag har gjort alla dom testarna som nämts (och klarat mig varje gång bör tilläggas).

"Sticket" i urinröret skulle jag vilja säga är nått man aldrig vänjer sig vid, haha minns första gången, vette fan va som hände riktigt men när hon stack ner den där skiten i röret så blev ballen vit :=) Då snackar vi på ollonfronten alltså. Det var som en sån där klassiker när en seriefigur blir skraj och vitnar.

MEDiAHORAN
2008-11-10, 14:59
Jag har gjort alla dom testarna som nämts (och klarat mig varje gång bör tilläggas).

"Sticket" i urinröret skulle jag vilja säga är nått man aldrig vänjer sig vid, haha minns första gången, vette fan va som hände riktigt men när hon stack ner den där skiten i röret så blev ballen vit :=) Då snackar vi på ollonfronten alltså. Det var som en sån där klassiker när en seriefigur blir skraj och vitnar.Ajaj! Men alltså, stämmer det att man inte ska pissa två timmar innan klamydiatest? Gonorré borde väl alltid ge symptom?

lectris
2008-11-10, 15:16
Gonorré borde väl alltid ge symptom?

Nej, man kan vara smittad utan att veta om det, precis som med klamydia.

MrBoris
2008-11-10, 20:00
Ajaj! Men alltså, stämmer det att man inte ska pissa två timmar innan klamydiatest?

stämmer

Wille005
2008-11-10, 20:53
https://www.klamydia.se/ för den som inte vågar sig ut. ;X

-squat-
2008-11-10, 21:06
Många könssjukdomar kan vara "vilande" och behöver inte ge några som helst symptom. Gå till ungdomsmottagning eller urolog/gynmott beroende på vad du är för något :) Hellre testa en gång för mycket än en gång för lite.

Precis. Det tråkiga är att när man vill testa sig får man till svar "Har du ingen symptom så ser vi ingen anledning till att testa dig".

Jaws
2008-11-10, 21:15
Jag som tycker det är jobbigt att pissa i en mugg, hur fan ska man klara av en tops i urinröret då... Nä munkar har sina fördelar.

-squat-
2008-11-10, 21:20
Jag som tycker det är jobbigt att pissa i en mugg, hur fan ska man klara av en tops i urinröret då... Nä munkar har sina fördelar.

spatel i urinröret har man väl slutat med?

PowPow
2008-11-10, 21:25
spatel i urinröret har man väl slutat med?

Jag fick det i alla fall för ungefär ett år sedan.

Det var ganska obehagligt, men det ju fort.
Blev sjukt överraskad och överrumplad av den. Det känns som oavsett hur förbered man är, och hur mycket man än vet att en tops ska föras upp i ens urinrör, så blir man ändå sjukt överraskad när den väl förs upp. "WAH, tops i urinröret!?" Eller det kanske bara var jag som var klen /=

Men som sagt. Det går ju fort, och är nog mer märkligt än det gör ont egentligen.

Sebsun
2008-11-10, 21:30
"WAH, tops i urinröret!?"

HAHA! :laugh: kvällens garv!

lectris
2008-11-10, 21:32
Precis. Det tråkiga är att när man vill testa sig får man till svar "Har du ingen symptom så ser vi ingen anledning till att testa dig".

whaat?? det är ju helt sjukt? visste inte ens att man "får" säga så, är väl gratis att testa sig vad jag vet (är det iaf där jag jobbar) och alla ska ha möjlighet till det om man har haft oskyddat sex eller av vilken annan anledning som helst vill testa sig.

-squat-
2008-11-10, 22:09
whaat?? det är ju helt sjukt? visste inte ens att man "får" säga så, är väl gratis att testa sig vad jag vet (är det iaf där jag jobbar) och alla ska ha möjlighet till det om man har haft oskyddat sex eller av vilken annan anledning som helst vill testa sig.

Jupp. Finns helt enkelt okunniga och lata människor även inom sjukvården.

muddler
2008-11-11, 00:52

hmm trär du då på munken/munkarna på ballen för att på så vis kontrollera förekomst av ev. troll i trumpeten?

IntenZe
2008-11-11, 10:28
Kan tillägga att den första gången jag var dit och testade mig (topz-testet var andra gången) så behövde jag bara pissa i en burk.
Tar dom fram topzarna ibland för att skrämma bort folk från att ha oskyddat sex eller vad är det frågan om? :MrT:

Mental
2008-11-11, 10:45
MEDiAHORAN, om det stämmer att du är boråsbo kan du testa dig gratis via post
www.klamydia.se

MEDiAHORAN
2008-11-11, 11:32
MEDiAHORAN, om det stämmer att du är boråsbo kan du testa dig gratis via post
www.klamydia.seTackar! Tror du inte det är bättre att jag går dit och testar allt? Läste på rfsu att vissa sjukdomar kan ge skada på hjärta / hjärna *cry*Faaaaast som sagt, har inte märkt av några symptom *peppar peppar ta i trä*, kan lika väl beställa hem det klamydiatestet så får jag se om jag orkar pallra mig till ungdomsmottagningen för ytterligare tester av könssjukdomar.

Ser fram emot topsen! :thumbup:

Nu har jag beställt :O

lectris
2008-11-11, 11:38
Tackar! Tror du inte det är bättre att jag går dit och testar allt?

Självklart ska du testa om du känner dig osäker, klamydia är ju kanske det mest vanligt förekommande men man kan ju lika gärna få det ena som det andra. Och som sagt så behöver "inga symptom" betyda ingen sjukdom, man kan gå runt med tex klamydia i flera år innan man märker av något, om man nu någonsin gör det, men samtidigt smitta andra.

Så testa dig och ha skyddsplasten på hädanefter ;)

Mental
2008-11-11, 11:39
Är du orolig så ska du så klart testa dig för resten med.

MEDiAHORAN
2008-11-11, 12:22
Ok, är det någon som vet om man kan testa allt på samma gång dvs. under samma session med läkaren? Jag vet att det är blodprov för t.ex. HIV / AIDS och vissa andra, så man måste kanske ta flera besök för att täcka alla sjukdomar? Syfilis / HIV är jag mest rädd för. Det bör vara en ett blodprov / pissprov per sjukdom?

Lär fråga detta ändå på mottagningen men om någon vet så är det lika bra att fråga :)

Wille005
2008-11-11, 15:10
När jag var där (bara vart en gång) så frågade dom vad jag ville testa mig för, då nämdes HIV så jag antar att det bara är o bocka i hela listan och lägga sig på diverse britsar. Ingen aning om hur många prov det blir per sjukdom.

lectris
2008-11-11, 16:12
Vill du testa för HIV så måste du vänta tre månader från det att du hade oskyddat sex, antikropparna som man letar efter tar ett tag att produceras. Så har du haft "smittotillfället" i helgen så får du vänta till februari med att HIV-testa dig.

MEDiAHORAN
2008-11-11, 17:15
Vill du testa för HIV så måste du vänta tre månader från det att du hade oskyddat sex, antikropparna som man letar efter tar ett tag att produceras. Så har du haft "smittotillfället" i helgen så får du vänta till februari med att HIV-testa dig.Aha ok tackar :)

dude
2008-11-11, 17:17
Syfilis finns ju knappt langre samt att det ar en bakterie sa de ar lungt.

Varre med virus Hep C och Hiv ar de varsta du kan fa. Dock ingen storre risk.

Kanske inte sa kul att ga herpan eller hpv heller iofs.

Kor gummi nasta gang.

MEDiAHORAN
2008-11-11, 17:59
Syfilis finns ju knappt langre samt att det ar en bakterie sa de ar lungt.

Varre med virus Hep C och Hiv ar de varsta du kan fa. Dock ingen storre risk.

Kanske inte sa kul att ga herpan eller hpv heller iofs.

Kor gummi nasta gang.Syfilis stod det iaf att följdsjukdomar ger skador på hjärta / hjärna :-/ Jepp blir gummi eller så skiter jag i det, för det tär på psyket det här.

Mental
2008-11-11, 20:14
Syfilis stod det iaf att följdsjukdomar ger skador på hjärta / hjärna :-/ Jepp blir gummi eller så skiter jag i det, för det tär på psyket det här.

Nej, det som verkligen tär på psyket är att gå och vänta på svaret. :D
Fan, jag bad dem ringa när de fått resultatet, i två veckor fick jag kallsvettningar och hjärtat i halsgropen varje jävla gång mobilen ringde.