Visa fullständig version : Gynekomasti operation gratis för tonåringar?
Yes, är operation gratis om man är under 18 eller så? Någon som har koll?
Eller blir man helt enkelt tillsagd att vänta ett par år för att se om det kanske försvinner av sig självt (eftersom att det brukar göra det) ?
Det är gratis för alla, såvida det inte är självförvållat.
Och man verkligen har gyno och bara inte lite manboobs. Men det avgör läkaren.
Och man verkligen har gyno och bara inte lite manboobs. Men det avgör läkaren.
Vad är skillnaden? Psuedogynekomasti är också en form utav gynekomasti.
Om man orkar jävlas med landstinget, ja. Det orkar man inte.
Om man orkar jävlas med landstinget, ja. Det orkar man inte.
Vem är du att avgöra om man orkar det eller inte?
Suffering
2008-11-10, 17:01
Precis!
Även jag ska på undersöking så fort ja tar tag i att ringa ;)
Jag syftade ju iofs på mig själv.
Vad är skillnaden? Psuedogynekomasti är också en form utav gynekomasti.
Riktig gyno kan iallafall vara farlig, den andra versionen vet ja inget om?
Jag syftade ju iofs på mig själv.
Okej, du är fri att tycka det. Själv hade jag inga problem att vänta 90 dagar (väntetidslagen).
Riktig gyno kan iallafall vara farlig, den andra versionen vet ja inget om?
På vilket sätt kan den vara farligt? Att själva knölen misstas för förstorad bröstkörtel, men i själva verket är en cancerogen knöl?
På vilket sätt kan den vara farligt? Att själva knölen misstas för förstorad bröstkörtel, men i själva verket är en cancerogen knöl?
Långvarig gynekomasti kan vara en riskfaktor för cancerutveckling.
Långvarig gynekomasti kan vara en riskfaktor för cancerutveckling.
Ofan, källa på det? Har aldrig hört det förr. Tvivlar inte på det, men vore intressant att läsa studier kring det.
Fearstrike
2008-11-11, 02:59
ehh jag måste fråga efter mkt efterforskningar online.
Vad tror ni? Gynekomasti eller ej?
Har ej putande bröstvårtor alls. Känner ingenting förutom fettvävnad under bröstvårtorna, känner samma fett över hela kroppen t.ex på biceps om ja tar i lite med fingrarna. Hittar inga "kulor". Kan även nämna att ja deffat ner sen dessa bilder. På dessa bilder låg jag på 109KG, dags vikten är på 96,9KG. Dock ser det likadant ut ungefär bortsett från att det är i "mindre volym" alltså att allting har minskat i takt med kroppens viktnedgång. Inga enorma förändringar över bröstkorgen dock. Lite smått irriterande.
Fick några få sprutor när jag var nånstans runt 13 års ålder för att ja va sen i puberteten. Om detta nu kan ha påverkat? Men vad jag kan minnas som var sprutorna till för att öka testosteronet. Inte östrogenet?
Aja slänger upp ett par bilder då jag ärligt tarlat är osäker. Här kommer dom:
[/URL]
[URL=http://img385.imageshack.us/my.php?image=gegergerg007hk4.jpg] (http://img385.imageshack.us/my.php?image=gegergerg009xa9.jpg)
Ja eller nej? Vad tror ni? Personligen kan jag väl ärligt påstå att jag intalat mig själv att det är fettvävnad. Men jag deffar ganska hårt nu och de blir surt om de visar sig vara något annat när jag väl är klar och ser resultatet.
Tack.
Fearstrike
2008-11-11, 03:04
Jävla edit knapp... Här kommer bild två:
http://img385.imageshack.us/my.php?image=gegergerg009xa9.jpg
ehh jag måste fråga efter mkt efterforskningar online.
Vad tror ni? Gynekomasti eller ej?
Har ej putande bröstvårtor alls. Känner ingenting förutom fettvävnad under bröstvårtorna, känner samma fett över hela kroppen t.ex på biceps om ja tar i lite med fingrarna. Hittar inga "kulor". Kan även nämna att ja deffat ner sen dessa bilder. På dessa bilder låg jag på 109KG, dags vikten är på 96,9KG. Dock ser det likadant ut ungefär bortsett från att det är i "mindre volym" alltså att allting har minskat i takt med kroppens viktnedgång. Inga enorma förändringar över bröstkorgen dock. Lite smått irriterande.
Fick några få sprutor när jag var nånstans runt 13 års ålder för att ja va sen i puberteten. Om detta nu kan ha påverkat? Men vad jag kan minnas som var sprutorna till för att öka testosteronet. Inte östrogenet?
Aja slänger upp ett par bilder då jag ärligt tarlat är osäker. Här kommer dom:
[/URL]
[URL=http://img385.imageshack.us/my.php?image=gegergerg007hk4.jpg] (http://img385.imageshack.us/my.php?image=gegergerg009xa9.jpg)
Ja eller nej? Vad tror ni? Personligen kan jag väl ärligt påstå att jag intalat mig själv att det är fettvävnad. Men jag deffar ganska hårt nu och de blir surt om de visar sig vara något annat när jag väl är klar och ser resultatet.
Tack.
Ökad testosteronhalt bidrar till ökad östrogenhalt. Det går lite hand i hand. Tror dock att en endikronolog är noga med doseringar.
Hurvida du har gynekomasti eller inte är svårt att avgöra "online". Känner du någon hård vävnad bakom själva vårtgården?
Kan man få gyno utan att trycka? :P
Kan man få gyno utan att trycka? :P
Ja, pubertetsgyno.
Fearstrike
2008-11-11, 03:36
Ökad testosteronhalt bidrar till ökad östrogenhalt. Det går lite hand i hand. Tror dock att en endikronolog är noga med doseringar.
Hurvida du har gynekomasti eller inte är svårt att avgöra "online". Känner du någon hård vävnad bakom själva vårtgården?
nej alltså, det känns precis som fett. Känns precis likadant mellan biceps och hud. D.v.s fettet.
Men för att beskriva: relativt små halvmjuka men rätt så hårda vävnader med fetfyllda blåsor. Alltså fettvävnad typ. Kanske beskriver dåligt men de känns som överallt på kroppen där man kan "känna fettvävnad" Fast kanske att "kulorna" eller "blåsorna" under huden är något mindre under bröstet.
Så skulle jag få gissa så känns det som att är fettvävnad. Är ytterst likt samma vävnad som finns över resten av kroppen.
nej alltså, det känns precis som fett. Känns precis likadant mellan biceps och hud. D.v.s fettet.
Men för att beskriva: relativt små halvmjuka men rätt så hårda vävnader med fetfyllda blåsor. Alltså fettvävnad typ. Kanske beskriver dåligt men de känns som överallt på kroppen där man kan "känna fettvävnad" Fast kanske att "kulorna" eller "blåsorna" under huden är något mindre under bröstet.
Så skulle jag få gissa så känns det som att är fettvävnad. Är ytterst likt samma vävnad som finns över resten av kroppen.
Kan vara ren bröstvävnad också. Känns "nätigt", typ. Stringy tissue.
Fearstrike
2008-11-11, 03:44
Vettefasiken. Men de känns som resten av fläsket på kroppen. Om man drar å petar lite.
Är i vilket fall inte ömt eller något alls.
Men en liten följdfråga: i en av bilderna ser du mig hålla armarna högt. Då putar inte brösten över huvudtaget. Alls alltså. Om man nu hade haft någon typ av vävnad eller körtel, då borde väl den ganska uppenbarligen också synas även då? För den kan ju omöjligen slätas ut som fettet gör om man strecker på sig å lyfter upp armarna?
Eller?
Vettefasiken. Men de känns som resten av fläsket på kroppen. Om man drar å petar lite.
Är i vilket fall inte ömt eller något alls.
Men en liten följdfråga: i en av bilderna ser du mig hålla armarna högt. Då putar inte brösten över huvudtaget. Alls alltså. Om man nu hade haft någon typ av vävnad eller körtel, då borde väl den ganska uppenbarligen också synas även då? För den kan ju omöjligen slätas ut som fettet gör om man strecker på sig å lyfter upp armarna?
Eller?
Som sagt, omöjligt att svara på. Om du är orolig, gå till vc.
Om det nu är till någon hjälp så hade jag ungefär sådär, fast mindre, innan jag opererade bort det. Jag gjorde bara en fettsugning och det verkar som de fick bort det allra mesta(svårt att avgöra såhär tidigt dock då det inte läkt färdigt än).
Orsaken till det kan vara hormonell och att du varit överviktig. Tyvär skulle jag gissa att det är kört att försöka bli av med det genom viktnedgång och träning, men om det bara är frågan om fett lär du i varje fall kunna göra situationen bättre.
Gör som Raggis föreslår och kolla upp det hos VC. Be dem också ta prover för att se hur det ligger till med hormonerna.
Fearstrike
2008-11-11, 10:13
ok ok
Är la lika bra att kolla upp det då. Suck...
Fearstrike
2008-11-11, 10:48
ehh sjukhusen vet ju inte vart jag skall ringa för att rådfråga.
Ringde till sahlgrenska och dom kopplade mig till alla möjliga ställen.
Men gynmottagningen är tydligen väldigt FEL. ( Haha )
Nån som vet?
Ofan, källa på det? Har aldrig hört det förr. Tvivlar inte på det, men vore intressant att läsa studier kring det.
"Långvarig gynokomasti, såsom vid Klinefelters syndrom, kan vara en riskfaktor för cancerutveckling."
- Professor Sigbritt Werner
Kliniken för Endokrinologi, Metabolism och Diabetes, KU
Granskad av: Docent Bengt-Göran Hansson Medicinkliniken Länssjukhuset Halmstad
Annars får du googla fram studier och sånt själv
http://www.karolinskauniversitetssjukhuset.se/upload/fromoldwww2.ks.se/imgwiz/atts/KS-1036163-1.pdf
Suffering
2008-11-12, 01:36
Fearstrike: Din kropp är extremt lik min! Nästan som att kolla i spegeln.
jag känner som att det är nån form av nät när jag trycker på bröstet. Känns inte likadant nån annanstans på kroppen.
Ringer du vårdcentralen så får du komma dit.
Jag har dragit på detta en månad nu för att jag är så extremt feg när de gäller blodprov :P
Men ja måste ta tag i de. Lider så otroligt mycket! Tänker på de hela tiden verkligen.
Fearstrike
2008-11-12, 01:38
Konstigt... tycker aldrig ja har haft nåra större problem. Inte ens säkert att de e gynekomasti. Att man får fläsk bröst får man väl skylla sig själv. Jag som väljer å fläska till mig å inte orkar gå till gymmet...
Men men, ska väl slå en signal imon å se om man kan komma förbi så får läkaren se å säga va han tycker.
Fearstrike
2008-11-12, 01:41
Kan ju nämna att de finns en 90 dagars lag i sverige var de gäller väntetid tydligen. Så mer än 3 månader får det inte ta.
Fearstrike
2008-11-12, 01:46
Jag tror det är fläsk. Finns inga "symptom" som någonsin stämmt in på mig bortsett från att de alltid hamnar massa fläsk där när ja inte tränar i långa perioder.
Har vart bra mycket mer deffad än vad som ses på bilderna, och ärligt tarlat har jag aldrig mått dåligt av det mer än att ja nångång funderat kring om det kan ha påverkat att ja tog några sprutor när jag var c.a 13 år gammal. (Läkaren som gav mig sprutorna)
Fearstrike
2008-11-12, 01:57
Såg att allting blev lite otydligt nu.
Well, ingen har någonsin kommenterat mina "bröst" bortsett från efter att ja fläskat till mig. Kan säga att jag har polare som e snabba på att jävlas om dom ser något.
Har en annan polare som min flickvän gick i skolan med och han har fläskat till sig lite och har lyckats få bitch tits eller ev sen utvecklad gynekomasti. Det ser riktigt illa ut på honom, strutar bokstavligen tarlat. Dock i ganska blygsam volym.
Själv när jag vart deffad har jag aldrig brytt mig om brösten. Tror Som Sagt inte att det är gynekomasti. Sen har ingen annan som sagt heller nämnt något.
Men poängen är väl att tjejen tycker min bröstkorg ser bättre ut än polarens å hon menar på att han "verkligen har tjej tuttar". Hon anser inte att det ser ut som jag har det.
Sen är det här väl person till person men jag och tjejen har en grymt ärlig relation och hade hon ansett något annat än det jag nyss skrev hade hon med all säkerhet vart ärlig om det också.
Så ser du ut exakt som mig så tycker ja du ska deffa ner dig rejält och se om de verkligen är så farligt. Själv har jag tappat 13kg sen dem där bilderna. Tuttarna är dock kvar ;)
Om du nu drar iväg te mottagningen kan du väl säga hur de gick. Ser du ut som mig i kroppen och du nu har gynekomasti så är det självklart lönt för mig att dra dit å få de gjort. Kommer eventuellt ringa dit imorgon om ja orkar gå upp för det. Läkaren har bara tfn tid i typ 15 minuter från 09.00.
Men men, även om de e gynekomasti så ser det inte så illa ut som du verkar ha fått för dig. Slappna av och bjud på dig själv, om någon motförmodan säger något nångång (vilket extremt sällan händer) så säger jag något barnsligt i stil med "du e bara avundsjuk för att du inte har kommit i kontakt med din kvinnliga sida" eller något annat. Bryr mig verkligen inte. Värre om nån jävlas för att ja har fetat till mig och inte tränat på länge. Det tar mer på känslorna iom att det handlar om min egna diciplin. Att jag förstör min kropp i onödan.
Brösten tycker jag aldrig att ja brytt mig så mycket om egentligen. Men det har jag nog redan nämnt ett par gånger nu ;)
Fearstrike
2008-11-12, 01:59
P.S ska ner minst 7KG till. ( Minst. )
Ellis Wyatt
2008-11-13, 12:02
Du är fortfarande för tjock för att man ska kunna säga någonting om eventuell gynekomasti. Du har i alla fall inte puffy nipples som många med gyno har (förutsatt att du inte stimulerade dina nipples före fotot, förstås). Många män lagrar fett på brösten.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.