Logga in

Visa fullständig version : Är du anmäld till donationsregistret?

Exdiaq
2008-11-09, 02:03
Är du det? Själv anmälde jag mig precis trots att jag av någon konstig anledning fick olustighets-känslor när jag skulle göra det.

https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx

tjabon
2008-11-09, 02:11
Tack för länken !

Poxeman
2008-11-09, 02:21
Jag tror att jag är det, men jag tar o anmäler mig igen för att vara säker!

J.V
2008-11-09, 03:10
Självklart.

Kabuto
2008-11-09, 03:37
Jepp

Exdiaq
2008-11-09, 03:59
Förresten, tar dom könsorgan? Jag skrev för säkerhetsskull att jag inte vill att de tar det :D

Roosen
2008-11-09, 10:25
Jajjemen! Gjorde det nu :thumbup:

liro
2008-11-09, 10:28
Jepp.

shut teh face
2008-11-09, 10:43
Japp de får ta hela paketet

Vastrix
2008-11-09, 10:45
Ja, kan mina organ hjälpa någon/några andra när jag inte behöver dem så skall de självklart få dem.

Timmi
2008-11-09, 10:51
Nu så.

Osten80
2008-11-09, 10:57
Jäpp.

mela
2008-11-09, 11:30
Har varit anmäld sedan jag fyllde 18 :)

Luttis
2008-11-09, 11:32
Anmälde mig efter att jag varit på obduktion.

raikou
2008-11-09, 13:01
Bra tips, ska anmäla mig också.

Tricklev
2008-11-09, 13:03
Gött, nu vet jag vilka jag ska plocka när jag behöver en ny njure.

Sverker
2008-11-09, 13:07
Visst.
Jag har en lapp i plånboken sedan 1990. Det tog några år innan jag skrev in mig i registret. Självklart har jag pratat om det med mina nära och kära.

Vill jag kunna få en bukspottkörtel någon gång, så måste jag självklart erbjuda någon annan min lever, mina njurar, mitt hjärta, hypofysen eller vad som helst.

Jaws
2008-11-09, 13:09
Läste på illustrerad vetenskap att en del av ens personlighet kan sitta i hjärtat.

T.ex, En gammal man fick en flickas hjärta och några veckor efter operationen kände han ett enormt sug efter godis och sötsaker. Han åt aldrig godis innan han blev opererad, flickan åt däremot godis varje dag.

Vet inte riktigt om jag vill att en annan person ska känna vissa sug som jag har har, fetisher osv*rolleyes*

Men jag är anmäld.

Muaytudd
2008-11-09, 13:16
Klart att det är en fin tanke rent teoretiskt. Frågan är hur mycket snabbare dom är i praktiken med att dödförklara en när de vet att de kan sno ens organ :confused:

Guybrush
2008-11-09, 13:47
Japp. Anmälde mig igen för säkerhets skull. Donerar allt till allt. Jag räknar med och hoppas på att om jag ligger på operationsbordet någon gång så finns det både blod och organ att tillgå för att jag skall kunna leva vidare. Då är det inte mer än rätt att jag själv donerar.

shut teh face
2008-11-09, 13:48
Ponera att person A är väldigt sjuk och hans hjärta håller på att stanna.
Läkaren ser att det inte är så stor chans att person A överlever, men det finns mediciner som kan öka persons A chans till överlevnad från 1% till 10-15%.
Men läkaren är mycket medveten om att dessa mediciner förmodligen kommer förstöra alla andra organ medan det kanske räddar hjärtat.

Läkaren ser att personen är med i donationsregistret och väljer att inte börja med medicinerna. Och person A dör med friska organ (förutom hjärtat).

;)

joriice
2008-11-09, 13:48
Näe.
Vill ha alla mina delar kvar. : D

Exdiaq
2008-11-09, 14:35
Läkaren ser att det inte är så stor chans att person A överlever, men det finns mediciner som kan öka persons A chans till överlevnad från 1% till 10-15%.
Men läkaren är mycket medveten om att dessa mediciner förmodligen kommer förstöra alla andra organ medan det kanske räddar hjärtat.

Läkaren ser att personen är med i donationsregistret och väljer att inte börja med medicinerna. Och person A dör med friska organ (förutom hjärtat).

;)

Får de göra så då? Är det inte upp till anhöriga?

Exdiaq
2008-11-09, 14:35
Följdfråga till er som säger nej, vägrar ni att ta emot ett organ också?

lectris
2008-11-09, 14:38
japp japp!

egge
2008-11-09, 14:45
Följdfråga till er som säger nej, vägrar ni att ta emot ett organ också?

Nej.

Jag tycker att det är ett ganska svårt val faktiskt.

stridis
2008-11-09, 14:46
När jag dör får Arne gärna preparera väl valda delar av mig för att visa upp.*flex*

Nä men seriöst så har jag varit med länge i donationsregistret, även för medicinska ändamål. Är jag död så är jag. Känns ju trösterikt ifall delar av mig fortfarande lever vidare och kan hjälpa andra till ett fullgott liv.

Sen att jag har en lätt morbid önskedröm om att folk skall använda mig postmortem för att skrämma osnutna ungar i framtiden förblir väl just en önskedröm. :em::hbang:

miss_incorrigible
2008-11-09, 14:48
Äh, ok dåå.

-C-
2008-11-09, 14:50
Klart att det är en fin tanke rent teoretiskt. Frågan är hur mycket snabbare dom är i praktiken med att dödförklara en när de vet att de kan sno ens organ :confused:

Jag måste bara göra ett lite inlägg här då jag jobbar inom branschen. Det är så att man kan inte dödförklara någon som inte är död, simple as that. Ofta är det ju så att när gamla människor dör av ålder sjukdom har den kroppen levt sitt liv. I sammanhanget är en sådan kropp ganska ointressant för donation.
Människor som däremot är "unga" och friska och av någon anledning går bort står ju däremot högt på donationslistan. Men det är fortfarande så att man inte får påskynda dödsförloppet.

Exempel: En ung frisk patient "går bort" av någon anledning. Med "går bort" skulle vi i alldagligt tal säga att människan har dött. Men rent formellt behöver det inte betyda att människan medicinskt kan dödförklaras då papperna som ska fyllas i av läkare innehåller ett flertal punkter som ska uppfyllas, och dessutom göras mer än en gång av två oberoende doktorer. Om en endaste punkt felar på denna lista får inte patienten dödförklaras och är således inte medicinskt död och får då inte heller donera.
I ett sådant läge får man då, som sagt, inte påskynda något för att den sista punkten i listan ska uppfyllas.

Diskussioner om donation är i mitt tycker väldigt intressanta och väcker ofta många känslor. Hela processen kring när en donation ska bli av är oerhört imponerande, och då menar jag inte bara vi som tar hand om patient utan alla kontakter ut i europa och alla team som ska ringas in.

Har sett donationer många gånger men kan inte ta ställning till hur jag själv ställer mig till det. Och frågan varför är väldigt svår att besvara. Det är bara en känsla jag har..

Angel
2008-11-09, 14:54

;)

Fast om medicinen förstör alla andra organ så kommer personen ändå att dö så då kvittar nog medicinen.

Trance
2008-11-09, 14:55

Läkaren ser att personen är med i donationsregistret och väljer att inte börja med medicinerna. Och person A dör med friska organ (förutom hjärtat)

Precis som på TV!

Angel
2008-11-09, 14:56
Kände en 10årig flicka en gång som dog pga att hon aldrig hann få ett nytt hjärta.
Och sen träffar ju självklart människor varje dag som väntar på en ny njure.

shut teh face
2008-11-09, 14:58
Fast om medicinen förstör alla andra organ så kommer personen ändå att dö så då kvittar nog medicinen.
Inte förstör organen då, men typ försämrar dem avsevärt i den grad att de inte kan doneras, men de kan lätt funka på nuvarande värd så h*n lever 1-3 år till.

Angel
2008-11-09, 15:01
Inte förstör organen då, men typ försämrar dem avsevärt i den grad att de inte kan doneras, men de kan lätt funka på nuvarande värd så h*n lever 1-3 år till.

Fast man är ganska så beroende av att alla organ skall fungera bra för att kroppen ska kunna leva. Sen om det är en ung person så gör man ju allt för att den personen ska överleva så länge som möjligt och förmodligen hittar en bättre lösning än en medicin som förstör alla organ?
Är det en äldre person så är nog inte organen så intressanta för donation ändå?

shut teh face
2008-11-09, 15:02
Fast man är ganska så beroende av att alla organ skall fungera bra för att kroppen ska kunna leva. Sen om det är en ung person så gör man ju allt för att den personen ska överleva så länge som möjligt och förmodligen hittar en bättre lösning än en medicin som förstör alla organ?
Men har du inte sett på House *mini

Angel
2008-11-09, 15:04
Men har du inte sett på House *mini

Hehe, där 5 läkare jobbar med endast en patient?

Diggler
2008-11-09, 15:45
"ni får ta allt utom min vänstra biceps brachii" kommer jag ihåg att jag fyllde i ngn av rutorna.

"men behöver ni verkligen den, så får ni ta den med" la jag till, förmodligen i en fel box får sådan info. Jag är mkt rolig.

kohai
2008-11-09, 15:53
Jo, en självklarhet frö mig...

z_bumbi
2008-11-09, 17:02

Du menar att det inte används några mediciner som försämrar funktionen hos organ men som gör att en ung person kan leva längre?

strimman
2008-11-09, 17:05
Ja, men bara i donations-syfte.
Valde att inte bli nyttjad som medicinskt experiment/övningsobjekt, vilket kanske kan kännas lite dumt ibland, men så tänkte jag då iaf.

Exdiaq
2008-11-09, 17:15
Ja, men bara i donations-syfte.
Valde att inte bli nyttjad som medicinskt experiment/övningsobjekt, vilket kanske kan kännas lite dumt ibland, men så tänkte jag då iaf.

Varför inte? Resultaten av experimentet kanske räddar 100 pers istället för 1.

Bullen!
2008-11-09, 17:38

och om man ska fortsätta att leka med tanken så kan det kanske även vara som så att du en vacker dag har ett hjärta någon annan behöver och vill betala bra för på en privat klinik som du råkat hamna på i en olycka på en semester osv.

under dom förutsättningarna kanske de sliutar kämpa med dig lite lite innan de hade slutat annars för att rädda någon annan än dig och fortfarande ha ditt hjärta användbart.

vi kan hinna med många regeringsbyten och krig innan en sån situation uppstår och många olyckor ska kanske ske samtidigt. men det KAN bli så. och då har man själv godkänt det...

Trance
2008-11-09, 17:46
och om man ska fortsätta att leka med tanken så kan det kanske även vara som så att du en vacker dag har ett hjärta någon annan behöver och vill betala bra för på en privat klinik som du råkat hamna på i en olycka på en semester osv.

under dom förutsättningarna kanske de sliutar kämpa med dig lite lite innan de hade slutat annars för att rädda någon annan än dig och fortfarande ha ditt hjärta användbart.

vi kan hinna med många regeringsbyten och krig innan en sån situation uppstår och många olyckor ska kanske ske samtidigt. men det KAN bli så. och då har man själv godkänt det...

Nej

Exdiaq
2008-11-09, 17:51

För många om och men för att det ska vara sannolikt enligt mig. Går inte försvara att inte skänka sina organ med sådana argument.

Jag tycker egentligen att man ska vara tvungen till att vara anmäld till donationsregistret om man själv vill ha ett organ. Kan man ta emot, kan man ge.

strimman
2008-11-09, 18:43

Som jag skrev, så är ju beslutet baserat på hur jag tänkte då, och då tänkte jag att jag att behovet antagligen är större för donation till någon akut behövande människa,eftersom det alltid är det man får höra. Men idag skulle jag antagligen kryssa i båda rutorna.

Spene
2008-11-09, 18:50
Skrev på. Konstigt att man aldrig tänkt på det förut.

mamawi
2008-11-09, 19:44
Är anmäld och donerar gärna mina organ, dock mycket osäker på om jag skulle vilja ta emot ett donerat organ!

strimman
2008-11-09, 20:05
Är anmäld och donerar gärna mina organ, dock mycket osäker på om jag skulle vilja ta emot ett donerat organ!

:confused:

C.E.J.
2008-11-09, 20:09
Jag behöver mina organ till den dag då man kommer på en metod att återuppväcka nedfrusna döda till liv.

Sebbe_H
2008-11-09, 20:20
Hell no, mina grejjer är mina grejjer. Är jag döende vill jag inte ha nått heller, ska man dö så ska man ju dö.

shut teh face
2008-11-09, 20:32
Hell no, mina grejjer är mina grejjer. Är jag döende vill jag inte ha nått heller, ska man dö så ska man ju dö.
Okej, är det okej om jag kommer hem till dig och infekterar din lever med pestbölder.

mamawi
2008-11-09, 20:34
:confused:

Är det värt det (svårt att svara på som frisk iofs)?
Ny njure - troligen, likaså lever.
Hjärta? - nja, kanske. Oddsen är iofs bättre nu än på de statisktiken är gjord på när det gäller överlevnad och livskvalitet.
Lungor? - nja, inte för mig i alla fall.

Är inte bara att bli transplanterad och sen leva lycklig och okomplicerat tills man blir 100! Finns en del baksidor av myntet också.

Sebbe_H
2008-11-09, 20:36
Okej, är det okej om jag kommer hem till dig och infekterar din lever med pestbölder.

Nej klarar mig utan, menar om man ska dö av naturliga orsaker.

Kanske anmäler mig i framtiden, donerar isf min lever och njurar om någon behöver dem.

Mescreant
2008-11-09, 20:38
Nej, mina organ ska ätas av mina söner.

Shakemynuts
2008-11-09, 20:52
"Jag vill inte ge bort mina organ, tänk om det är till en våldtäksman, mördare eller annan brottsling?"

- Min morbror.

-_-

Jag ser det som en självklarhet att donera organ, skulle gärna ta emot ett organ om jag behövde ett. Ge och ta som det kallas.
Vad ska jag med dom till när jag är död?
Man får väl helt enkelt hoppas att ens organ går till ett litet sjukt barn eller något.