handdator

Visa fullständig version : Fettförbränning kalori +

Factory
2008-11-07, 23:08
Tjena!

Jag är en 15 årig kille på ca 85-90kg 184cm lång.
Spelar hockey och gymmar.
Blir ca 4-5 dagar träning på is och gym innan det.

Nu till min fråga..
Jag har ganska mycket fett jag vill bli av med tills våren/sommaren. Hur är det, eftersom jag tränar så mycket hockey borde jag kunna ligga på ett kalori överskott för att bygga muskler men samtidigt har en bra fettförbränning, utan att behöva deffa?

MVH

wittzell
2008-11-07, 23:11
Nej, funkar inte så. Ligger du på kaloriöverskott går du upp i vikt och ligger du på kaloriunderskott går du ner i vikt. Eftersom du idrottar bör du ligga på kaloribalans imo.

Factory
2008-11-07, 23:19
Nej, funkar inte så. Ligger du på kaloriöverskott går du upp i vikt och ligger du på kaloriunderskott går du ner i vikt. Eftersom du idrottar bör du ligga på kaloribalans imo.

....

Man måste la inte gå ner i vikt bara för att man ska bränna fett...?

Jag syftar på att bygga muskler samtidigt som jag bränner fett, därmed få en bra kropp med mycket muskler och låg fett %.

Workoutboy234
2008-11-07, 23:27
....

Man måste la inte gå ner i vikt bara för att man ska bränna fett...?

Jag syftar på att bygga muskler samtidigt som jag bränner fett, därmed få en bra kropp med mycket muskler och låg fett %.

För att bygga muskler så måste du ligga på kalori överskott (om du inte har väldigt bra gener eller är nybörjare typ) och på det sättet kommer lite fett med också, minskar de antal kilo fett du har på din kropp så ligger du i underskott på kalorier

Factory
2008-11-07, 23:37
om jag ligger precis vid kaloribalans och äter nyttig mat och protein rikt, då bör jag ju både bygga muskler och bränna fett sakta men säkert eftersom jag tränar så mycket på is, där lär jag ju bränna en hel del.

Workoutboy234
2008-11-07, 23:40
Nej, bygger du muskler bränner du inte fett, bränner du fett bygger du inte muskler.
Lite förenklat men det är så för det mesta. dock så kan du bygga muskler och LÅNGSAMT lägga på dig fett så ser det knappt ut som du får mer fett pga av att dina muskler blir större

Workoutboy234
2008-11-07, 23:42
Du bränner fett hela tiden typ men när jag säger bränna fett så menar jag gå ner i vikt pga av mindre fett i kroppen vid slutet av dan

Eddie Vedder
2008-11-08, 05:22
om jag ligger precis vid kaloribalans och äter nyttig mat och protein rikt, då bör jag ju både bygga muskler och bränna fett sakta men säkert eftersom jag tränar så mycket på is, där lär jag ju bränna en hel del.

Ja eftersom du bara är 15 år lär du öka ständigt i muskelmassa, du växer ju antagligen för fullt rent naturligt.

Gör man varken det ena eller det andra fullt ut blir resultaten långsamma men det är bara bra i ditt fall. En 15-årig hockeylirare behöver mat i stora lass. Så ät på ordentligt och slösa inte bort så här gynnsamma år på att underäta. Bli vältränad istället.*flex*

Eddie Vedder
2008-11-08, 05:22

Ja eftersom du bara är 15 år lär du öka ständigt i muskelmassa, du växer ju antagligen för fullt rent naturligt.

Gör man varken det ena eller det andra fullt ut blir resultaten långsamma men det är bara bra i ditt fall. En 15-årig hockeylirare behöver mat i stora lass. Så ät på ordentligt och slösa inte bort så här gynnsamma år på att underäta. Bli vältränad istället.*flex*