Visa fullständig version : Kanel-lammfärs
Jag provade en för mig helt ny kryddning på lammfärsen innan den åkte ner i paprikorna häromkvällen när jag gjorde lammfärsfyllda paprikor. Det blev så gott, fast jag var skeptisk till en början: jag hade nämligen i riven ingefära och kanel.
Inte bara iofs, jag hade i gul lök, vitlök, purjolök, salt, svartpeppar och lite olivolja också.
Men kanel?
Det var en chansning och det var förvånansvärt gott till lamm faktiskt. Jag tog inga större mängder kanel, men det smakade ganska mycket ändå så man kanske får vara lite försiktig med hur mycket man använder.
Frågan är ju nu då, vilka fler kryddor passar hop med lamm och kanel om man skulle vilja göra en kryddstarkare variant med lite hetta?
Jag provade en för mig helt ny kryddning på lammfärsen innan den åkte ner i paprikorna häromkvällen när jag gjorde lammfärsfyllda paprikor. Det blev så gott, fast jag var skeptisk till en början: jag hade nämligen i riven ingefära och kanel.
Inte bara iofs, jag hade i gul lök, vitlök, purjolök, salt, svartpeppar och lite olivolja också.
Men kanel?
Det var en chansning och det var förvånansvärt gott till lamm faktiskt. Jag tog inga större mängder kanel, men det smakade ganska mycket ändå så man kanske får vara lite försiktig med hur mycket man använder.
Frågan är ju nu då, vilka fler kryddor passar hop med lamm och kanel om man skulle vilja göra en kryddstarkare variant med lite hetta?
Kanel, kardemumma och torkade aprikoser i grytform!
Kanel och flytande honung. Och ev lite cayenne för sting.
Brukar göra en nötfärsgryta med lite afrikansk touch, tärnar morot och någon annan rotsort som jag fräser i olja, tillsätter nötfärs som bryns, kryddar med honung, kanel, salt, cayenne och någon msk god fond, sedan slår jag på vatten och puttrar under ett glaslock. Gott1
Kanel, kardemumma och torkade aprikoser i grytform!
Det låter gottis, nästan som en efterrätt :)
Kanel och flytande honung. Och ev lite cayenne för sting.
Brukar göra en nötfärsgryta med lite afrikansk touch, tärnar morot och någon annan rotsort som jag fräser i olja, tillsätter nötfärs som bryns, kryddar med honung, kanel, salt, cayenne och någon msk god fond, sedan slår jag på vatten och puttrar under ett glaslock. Gott1
Det låter faktiskt riktigt gott, nu när jag vet att kanel fungerar som matkrydda och inte bara som bakkrydda.
Men kanel?
Jag kör ofta på kanel och spiskummin tillsammans, även i nötfärs. (Men lamm är så mycket godare!) Och chilipulver passar alldeles utmärkt att lägga till, då blir det som du säger lite hetare.
Nordafrikansk chilliröra Harissa (http://en.wikipedia.org/wiki/Harissa)
Russin passar oxå tycker jag.
Sen är ju denna en klassiker....
Kokt lamm i dillsås
Det här behövs för:
1½ kg lammbringa
Till varje liter vatten:
1 msk salt
4 vitpepparkorn
1 purjolök
1 morot
dillstjälkar
Dillsås :
1 msk smör
2 msk mjöl
4½ -5 dl av kokbuljongen
1½ msk ättika
ca 1 msk socker
½ dl hackad dill
1 äggula
½ dl vispgrädde
Gör så här:
Dela köttet i lagom stora serveringsbitar.
Lägg dem i en kastrull med kallt vatten, koka upp och häll genast bort vattnet.
Spola köttet under rinnande kallt vatten.
Lägg köttet i en gryta, häll på så mycket vatten att det precis täcker.
Låt vattnet koka upp, skumma väl och tillsätt saltet, vitpepparkornen, purjon, moroten och dillstjälkarna.
Koka på svag värme tills köttet är mört, 1-1½ timme.
Plocka över köttet och grön sakerna i en serveringsgryta och håll varmt medan såsen tillagas.
Fräs smör och mjöl och tillsätt buljongen under ständig vispning.
Koka i 5 minuter.
Häll i ättika och socker i såsen.
Smaka av; såsen ska ha den rätta sötsura smaken.
Blanda ner dill och vispa äggulan med grädden och häll ner i såsen, krydda med salt och peppar om det behövs. Såsen får inte koka.
Häll såsen över köttet och grönsakerna, blanda väl och servera tillsammans med kokt potatis.
Drick ljust öl till.
Klicka på Harissa länken ovan... grymt fint i lamm från det Nord-afrikanska köket.
Många bra idéer och förslag, jag tackar och niger!
Kanel har jag aldrig använt tillsammans med färs, dock tror jag att ingefära ibland brukar ingå i färsbiffrecept. Min 92åriga farmor förklarade för en tid sedan att hemligheten med hennes nötfärsbiffar var en nypa ingefära. Hon har använt samma recept i evigheter så detta är tydligen ett klassiskt knep.
Kanel är faktiskt också ett klassiskt knep. Hur många gånger har man inte stått och smakat av en köttfärssås, saltat, smakat av, saltat, smakat av igen och haft i mer kryddor men ändå känt att något fattats? Lösningen på problemet är en gnutta kanel!
Kanel är mkt vanligt till färsrätter :) inge nytt alls ;)
Kanel är mkt vanligt till färsrätter :) inge nytt alls ;)
Eh jo? Varken LadyG eller Cohen hade provat det tidigare? Klart det är nytt då.
Visst att kanel (och ingefära) förekommer i en del färsrecept, men att kalla dem för vanliga ingredienser är nog en överdrift.
Eddie Vedder
2008-11-10, 07:22
I äkta grekisk Moussakka är väl kanel en basingrediens t.ex.? Det är ju ovanligt i det svenska köket (förutom sötsaker och på gröt;)) men i sydligare länder är det en vanlig ingrediens tror jag också.
Ingefära är gott men fram tills nyligen förknippade åtminstone jag kanel med bullar, kakor, äpplen och gröt. Inte med kött däremot :)
Fast jag tror att Eddie har rätt, det är nog en vanligare matkrydda söderut.
Japp, precis som ni säger är kanel betydligt vanligare i mat söderut än vad många tror. I del flesta länder är det ju också mest en matkrydda snarare än en sötsaks/brödkrydda såsom här hemma. Tänk exempelvis på curry där kanel är en av basingredienserna.
För den som vill veta mer har Wikipedia som alltid mycket att bidra med: http://en.wikipedia.org/wiki/Cinnamon
Jag sa aldrig att det är en basingrediens i SVENSK husmanskost, lagar mkt olika rätter från olika delar av världen och då ÄR ibland kanel en VIKTIG ingrediens, så nej inge nytt för den som inte bara äter svensk husmanskost.
Jag sa aldrig att det är en basingrediens i SVENSK husmanskost, lagar mkt olika rätter från olika delar av världen och då ÄR ibland kanel en VIKTIG ingrediens, så nej inge nytt för den som inte bara äter svensk husmanskost.
Det finns gott om olika delar av världen och en massa "osvensk" mat där kanel inte är en stor och viktig krydda, så den ursäkten håller inte.
Om man ska vara skrytig bör det inte vara på andras bekostnad, det ser så illa ut då.
Det finns gott om olika delar av världen och en massa "osvensk" mat där kanel inte är en stor och viktig krydda, så den ursäkten håller inte.
Om man ska vara skrytig bör det inte vara på andras bekostnad, det ser så illa ut då.
som vanligt missförstådd men men...
MyungChul
2008-11-12, 21:44
Kryddor är vad man gör det till.
Mynta till varmrätten och basilika till desserten.
Kryddor är vad man gör det till.
Mynta till varmrätten och basilika till desserten.
Mynta i varmrätter är ju en klassiker i England. Lamb with mint sauce väcker många relativt hemska skolmatsminnen därifrån till liv.
Men men...
MyungChul
2008-11-13, 01:30
Ja, det var väl lite av poängen.
MyungChul
2008-11-13, 01:36
Ingefära är gott men fram tills nyligen förknippade åtminstone jag kanel med bullar, kakor, äpplen och gröt. Inte med kött däremot :)
Fast jag tror att Eddie har rätt, det är nog en vanligare matkrydda söderut.
Gröt är väl mat?
För övrigt så är en sallad på kanelkokt matvete med fetaost och massa goa grejjer riktigt fint med en kall öl en varm sommardag.
Kanske inte en BASingrediens, men inte helt okänd, i alla fall inte i Skåne: Svartsoppa innehåller t.ex. både kanel och andra "pepparkakskryddor"! (Håller dessutom med Ronja om att det knappast är okänt att kanel används i färsrätter på många håll)
Kanske inte en BASingrediens, men inte helt okänd, i alla fall inte i Skåne: Svartsoppa innehåller t.ex. både kanel och andra "pepparkakskryddor"! (Håller dessutom med Ronja om att det knappast är okänt att kanel används i färsrätter på många håll)
tack för lite medhåll:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.