handdator

Visa fullständig version : Styrketräningsstudie söker deltagare!

Simon.
2008-11-07, 16:06
Styrketräningsstudie söker deltagare!

Under hösten/vintern genomförs en styrketräningsstudie vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) i Stockholm som vi nu söker deltagare till.

Syftet med studien är att undersöka effekten av väldigt tung styrketräning och olika blandningar av essentiella aminosyror på vältränade individer. Mer specifikt kommer vi att undersöka hur kombinationen styrketräning och aminosyror påverkar proteinsyntesen i muskel, samt hur kombinationen påverkar de olika enzymerna (mTOR etc.) som reglerar proteinsyntesen.

Första fasen av studien innebär fem tillfällen av styrketräning under kvalificerad ledning. Tidsåtgången beräknas till ca 60 min per tillfälle.

Andra fasen av studien innebär 4 tillfällen av styrketräning under kvalificerad ledning. Under dessa tillfällen tas även vävnadsprover (biopsier) och blodprov. Totalt tas 12 biopsier (3 per tillfälle). Tidsåtgången beräknas till ca 3 tim per tillfälle.

Vi söker dig som är:

• Man
• 20-35 år
• Helt frisk
• Har några års erfarenhet av tung styrketräning
• Klarar av att pressa 4-6 ggr sin kroppsvikt i benpress
• Är dopingfri
• Boende i Sthlm

Under studiens gång får du inte träna ben. Du får heller inte använda dig av kosttillskott. Vi kommer även att genomföra dopingprover vid början och vid slutet av studien.

Biopsi- och blodprovstagning genomförs alltid med närvaro av legitimerad läkare.

Vid fullt deltagande utgår ekonomiskt ersättning.

Vid eventuella frågor kan ni kontakta mig via PM!

Vänligen

William
Näringsfysiolog och doktorand, GIH

Mental
2008-11-07, 17:25
12 biopsier? AJ, hoppas de betalar bra :) Låter som en intressant studie!

William
2008-11-07, 17:36
12 biopsier? AJ, hoppas de betalar bra :) Låter som en intressant studie!

Det är faktiskt inte så farligt som det låter. Vi har genomfört studier där vi tagit 16 biopsier utan problem på både tjejer och killar.

Det är relativt smärtfritt med tanke på att man får lokalbedövning. Som försöksperson i min egen studie (den ovan) med 8 biopsier tagna, kan jag intyga att det är rätt chill. Å andra sidan är jag ngt partisk :).

Pepz här på brädan har också deltagit och det gick väldigt bra.

jwzrd
2008-11-07, 17:39
4-6x sin egen vikt i benpress är mastigt!

William
2008-11-07, 17:49
4-6x sin egen vikt i benpress är mastigt!

Yepp, det är tanken :)

Intresserad?

jwzrd
2008-11-07, 17:55
Yepp, det är tanken :)

Intresserad?

Har inte tid att avvara just nu till träning som inte optimerar mina förutsättningar på SM. Jag är osäker på att jag rår på 480-720kg i benpressen sen.

L-Sami
2008-11-07, 17:55
Intressant :thumbup: Hur länge pågår studien totalt?

William
2008-11-07, 17:57
Har inte tid att avvara just nu till träning som inte optimerar mina förutsättningar på SM. Jag är osäker på att jag rår på 480-720kg i benpressen sen.

Det var ju synd! När går Sm av stapeln? Kanks ekan vara med efteråt?

Angående vikterna skulle det inte vara några problem då det är 90 grader i knäleden som gäller.

jwzrd
2008-11-07, 17:59
Det var ju synd! När går Sm av stapeln? Kanks ekan vara med efteråt?

Angående vikterna skulle det inte vara några problem då det är 90 grader i knäleden som gäller.

I slutet av februari så jag behöver perioden nu för att ha med mig så mycket muskler som möjligt till senare veckors toppning.

William
2008-11-07, 17:59
Intressant :thumbup: Hur länge pågår studien totalt?

Den kommer pågå fram till slutet på mars som det ser ut nu. Hela studietiden för en försöksperson kommer vara ca 10 veckor då alla träningspassen sker med en veckas mellanrum.

Yankeee
2008-11-07, 18:00
Vad får man träna om man är med i studien?

William
2008-11-07, 18:00
I slutet av februari så jag behöver perioden nu för att ha med mig så mycket muskler som möjligt till senare veckors toppning.

Då skulle ju ditt deltagande vara perfelkt då det är hypertrofiträning studien undersöker.

Om du är intresserad efter SM får du gärna höra av dig!

jwzrd
2008-11-07, 18:01
Då skulle ju ditt deltagande vara perfelkt då det är hypertrofiträning studien undersöker.

Om du är intresserad efter SM får du gärna höra av dig!

Jag kommer att ha glömt detta om cirka fem minuter. Påminn mig? =)

L-Sami
2008-11-07, 18:02
Tror ett problem är kravet att benpressa 4-6 x KV. De som pressar såna vikter är förmodligen personer som tränar ben seriöst och att inte få träna ben under 10 veckor kanske är inte så lockande. Det är så jag resonerar. Hoppas du hittar folk till din studie ändå.

William
2008-11-07, 18:02
Vad får man träna om man är med i studien?

Det enda du inte får träna under studieperioden är ben. Inför varje biopsiförsök (de sista 4 tillfällena) måste du vila helt två dagar innan försöken. Annars är det inga restriktioner.

William
2008-11-07, 18:04
Tror ett problem är kravet att benpressa 4-6 x KV. De som pressar såna vikter är förmodligen personer som tränar ben seriöst och att inte få träna ben under 10 veckor kanske är inte så lockande. Det är så jag resonerar. Hoppas du hittar folk till din studie ändå.

Jag håller med till viss del.

Dock är inte 4-6 ggr omöjligt tungt så man måste inte vara überseriös för att klara av det. Sen innebär ju studien 1 tungt benpass varje vecka under studiens gång så man förlorar inte så mkt egentligen.

William
2008-11-07, 18:05
Jag kommer att ha glömt detta om cirka fem minuter. Påminn mig? =)

Will do!

xodd
2008-11-07, 18:21
Av ren nyfikenhet kanske man kan få lov att fråga vad ni har för hypoteser, eller är detta sådant ni önskar hålla hemligt tills det att studien är färdig?

William
2008-11-07, 18:32
Av ren nyfikenhet kanske man kan få lov att fråga vad ni har för hypoteser, eller är detta sådant ni önskar hålla hemligt tills det att studien är färdig?

Ja det är hemligt för tillfället.

Man vet sedan tidigare att essentiella aminosyror i kombination med styrketräning ökar proteinsyntesen och därmed muskelmassan. Det man dock inte vet ännu är vilka aminosyror som är viktigast och hur viktiga de är. Man vet att de grenade aminosyrorna är viktiga och i synnerhet leucin anses vara väldigt viktig. Men som sagt, man vet inte hur viktga de är.

Det försöker vi undersöka genom att ge våra försökspersoner 4 olika aminosyrablandningar. Sen har vi valt att undersöka detta på vältränade individer eftersom den absoluta majoriteten studier är genomförda på otränade individer.

xodd
2008-11-07, 18:35
Ja det är hemligt för tillfället.

Man vet sedan tidigare att essentiella aminosyror i kombination med styrketräning ökar proteinsyntesen och därmed muskelmassan. Det man dock inte vet ännu är vilka aminosyror som är viktigast och hur viktiga de är. Man vet att de grenade aminosyrorna är viktiga och i synnerhet leucin anses vara väldigt viktig. Men som sagt, man vet inte hur viktga de är.

Det försöker vi undersöka genom att ge våra försökspersoner 4 olika aminosyrablandningar. Sen har vi valt att undersöka detta på vältränade individer eftersom den absoluta majoriteten studier är genomförda på otränade individer.

Ok! Intressant studie och jag önskar er all lycka till!
Tyvärr kan jag inte medverka då jag bor långt ifrån sthlm.

Återigen, lycka till!

bubbe
2008-11-07, 19:07
Jag håller med till viss del.

Dock är inte 4-6 ggr omöjligt tungt så man måste inte vara überseriös för att klara av det. Sen innebär ju studien 1 tungt benpass varje vecka under studiens gång så man förlorar inte så mkt egentligen.

Menar du 4-6 repetitioner på kroppsvikten eller menar du 4-6xkv (i mitt fall 440-660kg) 660kg är en jäkla massa att benpressa, tror inte jag skulle klara det även om knäna bara behöver böjas 90grader. Har bara haft lite över 300 på ryggen i halva knäböj (90 grader) och bara det är svintungt.

William
2008-11-07, 19:22
Menar du 4-6 repetitioner på kroppsvikten eller menar du 4-6xkv (i mitt fall 440-660kg) 660kg är en jäkla massa att benpressa, tror inte jag skulle klara det även om knäna bara behöver böjas 90grader. Har bara haft lite över 300 på ryggen i halva knäböj (90 grader) och bara det är svintungt.

Det är 4-6 ggr din egen kroppsvikt, dvs 440-660 kg i ditt fall. Men det är det du ska klara 1 gång. Det kanske är ngt otydligt men den vikten är endast ett inkklusionskriterium för att få deltaga i studien.

Själva träningen utförs på ngt lägre vikter. Visst är 660 kg skittungt men i ditt fall skulle ju även 440 kg räcka. För att jämföra kan jag tala om att jag själv tog dry 450 kg i max vilket motsvarar ca 4 ggr min kroppsvikt. Och jag är långt ifrån så vältränad som de personer vi söker. Pepz här på brädan tog 5 ggr sin kroppsvikt. Han är visserligen jäkligt tränad men ändå.

Sen är det enorm skillnad i vikter mellan knäböj och benpress, även om vinkeln är samma i knäleden.

Du är välkommen till labbet för att testa om du är intresserad!

bubbe
2008-11-07, 19:27
Det är 4-6 ggr din egen kroppsvikt, dvs 440-660 kg i ditt fall. Men det är det du ska klara 1 gång. Det kanske är ngt otydligt men den vikten är endast ett inkklusionskriterium för att få deltaga i studien.

Själva träningen utförs på ngt lägre vikter. Visst är 660 kg skittungt men i ditt fall skulle ju även 440 kg räcka. För att jämföra kan jag tala om att jag själv tog dry 450 kg i max vilket motsvarar ca 4 ggr min kroppsvikt. Och jag är långt ifrån så vältränad som de personer vi söker. Pepz här på brädan tog 5 ggr sin kroppsvikt. Han är visserligen jäkligt tränad men ändå.

Sen är det enorm skillnad i vikter mellan knäböj och benpress, även om vinkeln är samma i knäleden.

Du är välkommen till labbet för att testa om du är intresserad!

Hade varit roligt att delta. Tror inte det kommer vara någon brist på sökande, för egen del så är avståndet 50 mil lite långt bort. :thumbup:

William
2008-11-07, 19:39
Hade varit roligt att delta. Tror inte det kommer vara någon brist på sökande, för egen del så är avståndet 50 mil lite långt bort. :thumbup:

Det var ju synd!

Pepz
2008-11-07, 19:47
gött!
ni som tycker att vikten låter mastig - jag klarade 6reps på uppåt 440kg och jag knäböjer inte ens dubbla kroppsvikten (kv95kg).

biopsierna är inga problem heller.

jwzrd
2008-11-08, 12:28

Detta oroar också mig. 10 veckor utan vettig benträning? Tårarna stockar sig i halsen.

mjukglass
2008-11-08, 15:52
Det är alltså inte tillåtet att springa om man är med i studien?

William
2008-11-08, 16:07
Detta oroar också mig. 10 veckor utan vettig benträning? Tårarna stockar sig i halsen.

Som sagt, träningen i studien innebär rätt tung benträning. Kanske inte inte lika tung som man skulle kört annars men tillräckligt för att anses vara vettig.

William
2008-11-08, 16:08
Det är alltså inte tillåtet att springa om man är med i studien?

Det beror på vad du menar med springa. Jogga ett par ggr i veckan är nog inga problem. Kör du tung intervallträning kanske det skulle påverka.

William
2008-11-08, 17:51
Såg att ngn frågade i den andra stickyn varför vi använder benpress i studien och vilken typ av benpress det.

Det finns flera anledningar till varför. Den första anledningen är främst att det är en övning som är enkel att standardisera vilket är väldigt viktigt inom forskning. En annan anledning är att det är en enkel övning som mer eller mindre alla kan utföra. Det innebär även att man kan lasta på tunga vikter med mindre risk för skador medan exempelvis knäböj kräver mkt teknikträning, är svårare att utföra och därmed mer riskabel för exempelvis ovana individer. Knäböj är dessutom svårt att standardisera.

Inom den här typ av forskning använder man sig främst benpress eller benspark. Vi har gjort flera studier med benpress och vi tycker att den modellen funkar väldigt bra och därför kör vi vidare.

Benpressen i sig är en standardmaskin men 45 garder lutning.

D angelo
2008-11-08, 18:20
Vilka dagar respektive tider är det.
Har ni fått ihop tillräckligt med deltagare?.

William
2008-11-08, 18:36
Vilka dagar respektive tider är det.
Har ni fått ihop tillräckligt med deltagare?.

Nu till en början är det inga bestämda dagar eller tider utan vi försöker o största möjliga mån anpassa oss efter försökspersonens schema. De sista 4 tillfällena (av totalt 9) sker på förmiddagen mellan ca 8-12 ngn dag mitt i veckan. Tiden kan vi inte rucka på men dagen försöker vi anpassa så det passar alla involverade (försöksperson, läkare, sjuksköterska, försöksledare etc) på bästa sätt.

Vi har precis börjat annonsera så det finns fortfarande plats.

Allan
2008-11-08, 19:06
Vilken benpress är det? 45 graders lutning, 44 eller plan?

D angelo
2008-11-08, 19:31
Tråkigt, trodde att ni kanske hade tider till helgerna själv har jag ingen möjlighet att komma iväg förmiddagstider mitt i veckan.

William
2008-11-08, 20:54
Vilken benpress är det? 45 graders lutning, 44 eller plan?

Det är en Gymleco med 45 graders lutning.

William
2008-11-08, 20:57
Tråkigt, trodde att ni kanske hade tider till helgerna själv har jag ingen möjlighet att komma iväg förmiddagstider mitt i veckan.

Tyvärr är helgdagar inget alternativ. Om du mot förmodan skulle lyckas få till att komma loss en förmiddag i veckan under fyra veckor är du välkommen att höra av dig!

William
2008-11-10, 14:33
BUMP!

Ingen intresserad?

Jens Hellberg
2008-11-10, 14:54
Ligger för långt bort :D

Mental
2008-11-11, 10:55
BUMP!

Ingen intresserad?

Bumpa en sticky, det är engagemang det :D

William
2008-11-13, 09:08
Bumpa en sticky, det är engagemang det :D

Väldigt högt engagemang här!

Bump igen!

Fler som är intresserade? Finns fortfarande plats gott folk :)

gnagaren
2008-11-13, 20:14
Fyller 20 först i februari, annars hade jag gärna ställt upp :)

jwzrd
2008-11-13, 20:19
Jag är intresserad men det ligger en bit fram i tiden.

William
2008-11-13, 21:45
Fyller 20 först i februari, annars hade jag gärna ställt upp :)

Kul!

Studien löper antagligen över vintern nästa år så hör av dig igen om intresset kvarstår.

Jag är intresserad men det ligger en bit fram i tiden.

Bra! Efter SM antar jag?

jwzrd
2008-11-13, 21:46
Kul!

Studien löper antagligen över vintern nästa år så hör av dig igen om intresset kvarstår.

Bra! Efter SM antar jag?

Ja!

William
2008-11-13, 21:48
Ja!

Gut!

Xealswe
2009-02-06, 13:41
Jag tillhör en av de udda personer som kan pressa sin egna kroppsvikt 4-5ggr i benpress utan att egentligen köra ben. Överkropp har jag kört på gym i 4-5 år
Gäller kriteriet just den gränsen, eller att man regelbundet har utfört "resistance training"? Tror att min benstyrka har kommit av mycket backträningar genom livet

Jazen
2009-02-06, 14:19
såg samma lapp på gymet i sjöstadshallen, vad får man i kompensation om man deltar i studien ?

Medusa
2009-02-10, 23:09
Jag ställer upp, PMa mig på forumet om ni fortfarande behöver folk.

mangs
2009-04-16, 13:23
Hur gick det här egentligen, blev det någon studie? Det är just detta vi tränande vill se, studier på andra vältränade. Genom att läsa tråden här inser man att det kanske inte är så lätt. Enklare att åka ut till ett ålerdomshem, hälla i dem en vätska och låta dem sitta och fisa i en Cable Cross.

Dock hade ju resultaten från denna stuide känts intressanta.

Action Fighter
2009-06-03, 20:48
Låter onekligen intressant. Hur gick det egentligen? Har ni fått ihop tillräckligt med folk?
Skulle gärna ställa upp själv om jag hade åldern, saknar tyvärr 2,5 år.
Men lycka till med studien. Hoppas vi kan få se några intressanta resultat.