Logga in

Visa fullständig version : Ubuntu vs. Kubuntu

Guybrush
2008-11-06, 12:16
Hej!

Jag börjar med att säga att jag är ganska grön vad gäller Linux. Jag tänkte installera Linux på min gamla backupdator och efter lite letande kom jag fram till att Ubuntu verkar bäst för novisen. När jag sen tittade runt på hemsidan så upptäckte jag Kubuntu också. Det är som jag förstår det skrivbordsmiljöerna som skiljer. Ubuntu använder GNOME och Kubuntu använder KDE. Jag måste säga att jag tycker att Kubuntu ser fan så mycket fräschare ut. Men vad skiljer egentligen? Är det exakt samma programutbud i båda eller görs olika program till GNOME och KDE?

Du som har lite erfarenhet, vilket skall jag välja? Ubuntu eller Kubuntu?

shut teh face
2008-11-06, 12:19
Hej!

Jag börjar med att säga att jag är ganska grön vad gäller Linux. Jag tänkte installera Linux på min gamla backupdator och efter lite letande kom jag fram till att Ubuntu verkar bäst för novisen. När jag sen tittade runt på hemsidan så upptäckte jag Kubuntu också. Det är som jag förstår det skrivbordsmiljöerna som skiljer. Ubuntu använder GNOME och Kubuntu använder KDE. Jag måste säga att jag tycker att Kubuntu ser fan så mycket fräschare ut. Men vad skiljer egentligen? Är det exakt samma programutbud i båda eller görs olika program till GNOME och KDE?

Du som har lite erfarenhet, vilket skall jag välja? Ubuntu eller Kubuntu?
Det är endast KDE och Gnome som är den enda skillnaden. Testa kör in båda på en vmware så kan du ju testa lite. Den enda skillnaden jag kört här och där är att Control Center i KDE har fler inställningsmöjligheter.

Guybrush
2008-11-06, 12:50
Och skillnaden på KDE och GNOME är...... programutbudet? Går det att köra samma program i bägge?

shut teh face
2008-11-06, 13:53
http://www.ubuntulinux.se/node/18

Guybrush
2008-11-06, 14:26
http://www.ubuntulinux.se/node/18

OK, tack. Jag tolkar den informationen som att det är olika programutbud till de två systemen. Det lutar nog åt Ubuntu då eftersom det är populärast.

Liten Men Fet
2008-11-06, 14:57
OK, tack. Jag tolkar den informationen som att det är olika programutbud till de två systemen. Det lutar nog åt Ubuntu då eftersom det är populärast.

Nä det tror jag är fel, det enda som skiljer är hur det ser ut när dom knappar och donar med fönster och lite inställningar. Du ska kunna köra samma program för det är grund och botten samma OS under fasaden. Det enda som skiljer är interfacet.

Eller är jag ute och cyklar nu?

shut teh face
2008-11-06, 15:02
Den generella uppfattningen är att ubuntu är mer lyckad, mindre buggar och stabilare helt enkelt. Det finns ju Fluxbuntu och nUbuntu också. =) Men när det gäller program så stödjer vissa program inte alla gränssnitt, så det kan skilja på programutbudet. De flesta funktionaliteter finns dock fast i olika program - i vissa fall. Ubuntu är ett säkrare kort tycker jag.

Guybrush
2008-11-06, 15:21
Ubuntu it is! Det nya släppet har mycket bättre stöd för det trådlösa nätverket. Det var brister i den hanteringen som gjorde att jag sket i det för några månader sedan.

Ajin
2008-11-06, 16:33
Fördel/Nackdel mellan Linux och Windows? Alltid varit sugen på att testa Linux, aldrig riktigt insett vad som skiljer de två.

shut teh face
2008-11-06, 16:49
Fördel/Nackdel mellan Linux och Windows? Alltid varit sugen på att testa Linux, aldrig riktigt insett vad som skiljer de två.
Det är stora skillnader som ingen här kan/orkar/vill rabbla igenom. Det finns säkert mycket på google som du kan läsa...

Men en sak är säker, normalanvändaren som gillar att spela och ha sig har absolut ingen nytta av Linux. Om jag inte behövt använda Oracle hade jag aldrig kört Linux.

Guybrush
2008-11-06, 16:56
Jag funderar på en sak till. Måste min Linux-dator använda FAT-filsystem för att Windows skall kunna läsa/skriva till den? Vad gäller här?

Yes
2008-11-06, 17:03
Jag funderar på en sak till. Måste min Linux-dator använda FAT-filsystem för att Windows skall kunna läsa/skriva till den? Vad gäller här?
Det finns program för att kunna läsa/skriva till NTFS-filsystem. Vet dock i inte hur stödet är för det nya NTFS-systemet som introducerades med Windows Vista.

shut teh face
2008-11-06, 17:04
fs-driver

http://www.fs-driver.org/

Linuxpartitionen dyker upp i Windows och man kan gå in där och leka ifall man vill. Linux klarar av att läsa windows utan något tillägg.
Edit: funkar bra i Vista såväl som alla andra windows (dock inte 95/98)

Guybrush
2008-11-06, 17:32
fs-driver

http://www.fs-driver.org/

Linuxpartitionen dyker upp i Windows och man kan gå in där och leka ifall man vill. Linux klarar av att läsa windows utan något tillägg.
Edit: funkar bra i Vista såväl som alla andra windows (dock inte 95/98)

Det verkar ju bra och så, men som jag förstår det så används det då man har en dual-boot och vill komma åt Linux-partitionen från Windows. Hur fungerar det med nätverk? Kommer jag åt Linuxlådan via nätverket från Windows?

Loke
2008-11-06, 17:45

Men testa då! Ubuntu kan du ladda ner och bränna på en vanlig CD-skiva. Sen har du den i när du startar om datorn, och då kan du testa ubuntu utan att ens installera det på datorn. Hur enkelt som hellst. Gillar du det inte så har du bara slösat bort en CD-skiva.

Det verkar ju bra och så, men som jag förstår det så används det då man har en dual-boot och vill komma åt Linux-partitionen från Windows. Hur fungerar det med nätverk? Kommer jag åt Linuxlådan via nätverket från Windows?

Yep, till det använder du Samba. Det finns en ypperlig steg-för-steg-förklaring på youtube till hur man använder Samba.

Guybrush
2008-11-06, 17:53
Yep, till det använder du Samba. Det finns en ypperlig steg-för-steg-förklaring på youtube till hur man använder Samba.

Lysande! Då är det bestämt. 5 minuter kvar av nedladdningen, sen jäklar :)

Guybrush
2008-11-07, 09:06
Linux klarar av att läsa windows utan något tillägg.

Säker? Jag har lite problem här, men det kan bero på annat. Linux klarar att läsa/skriva NTFS utan problem? Kan det verkligen skriva också?

Zetor99
2008-11-07, 09:54
Jo, Linux klarar bra att skriva NTFS också. Hade själv lite småfix med 64-bitars-versionen för att alls få den att läsa NTFS-skivan, men nu det går hur bra som helst. Av någon orsak har den tappat den ett par gånger vid systemuppdateringar, men då är det bara att mounta igen.

Albatross
2008-11-07, 17:02
Hej!
Är det exakt samma programutbud i båda eller görs olika program till GNOME och KDE?

Du kan köra program gjorde för vilket toolkit som helst, så länge du har de paket de beror på. Det vill säga, kör du GNOME så kan du köra KDE-applikationer, förutsatt att de paket applikationen beror på också är installerade. Något som hanteras automatiskt av t.ex Synaptic i Ubuntu.

Att köra Linux när man är van Windows är en omställning, förvänta dig inte att det är lika. Ha en öppen inställning och var beredd att läsa och göra som folk säger.

Kika in på #ubuntu-se på irc.freenode.net om du behöver hjälp :)

Trance
2008-11-07, 18:02
Du kan köra program gjorde för vilket toolkit som helst, så länge du har de paket de beror på. Det vill säga, kör du GNOME så kan du köra KDE-applikationer, förutsatt att de paket applikationen beror på också är installerade. Något som hanteras automatiskt av t.ex Synaptic i Ubuntu.

Däremot så är den grafiska integrationen inte alltid hundra så det är möjligt att programmet inte ser ut att passa in så bra, samt vissa program har buggar då jag GNOME och KDE implementerar vissa saker lite annorlunda, ha för mig papperskorgen var ett sådan exempel.

Albatross
2008-11-07, 19:55
Däremot så är den grafiska integrationen inte alltid hundra så det är möjligt att programmet inte ser ut att passa in så bra, samt vissa program har buggar då jag GNOME och KDE implementerar vissa saker lite annorlunda, ha för mig papperskorgen var ett sådan exempel.

Stämmer, GNOME använder .local/share/Trash medans KDE... tja, tror det lägger en .Trash i roten på varje monterad volym eller nåt i den stilen.

Sen det där med att det inte passar in är ju mest temat ändå. Inga problem att klippa/klistra mellan GTK/QT apps, så borde inte spela så stor roll för användandet. Personligen försöker jag dock hålla mig till en av delarna, beroende på vilken DE man kör.

Hur som helst, att prova nåt annat än Windows är ju inte fel! Gillar man det så gör man, annars... tja, får man gå tillbaks :)

Pepz
2008-11-07, 20:01
http://www.roamingzebra.co.uk/wp/wp-content/uploads/2008/04/00001.jpg

GLC
2008-11-07, 21:44
Bra tråd, fick tummen ur att uppgradera från 7.10 till 8.10 nu ikväll.