handdator

Visa fullständig version : Smärta med MAX-OT, Inflammation i Armarna

Moobi_CH
2002-05-15, 13:19
Tja!

Jag har fàtt ett stort problem...
Jag har kört enligt “MAX-OT-principen” (dvs tungt med max 9 set & 6 reps/muskelgrupp), nu i 2 mànader...
Men för ca 2 veckor sedan har leden mellan underarm & biceps/triceps börjat att smärta när jag kör typ chin & latsdrag...sedan 1 vecka har smärtan gàtt ut mer i underarmen & i bicepsen...
Jag har ingen smärta om jag kör latsdrag med V-handtag...ej eller vid typ bröstövningar/axelövningar...

Är detta ett vanligt fenomen vid tung làgreps-körning...att man överbelastar muskeln till den grad att den typ blir inflammerad?

Jag utför utför även utförlig stretching efter varje pass...

iaf, det smärtar som f-n när jag kör, & har bestämt att ta det lugnt med överkroppsträningen i 2 veckor...

har ni nàgra tips hur jag kan göra för att fà bort denna inflammation...förutom vila & stretching...
bör jag gà till en läkare för att fà kortison?

Ocksà, är detta bara ett skede som alla gàr igenom?

Sedan om jag tror att min inflammation har gàtt över bör jag köra lättare vikter i början & öka allt eftersom det känns bra?

Eller ska jag gà över till typ fler reps, typ 3*8-10 i framtiden?
Ökningar màste ju komma även om man kör med 3*8-10 men kanske inte lika fort som med 3*4-6...
Men om jag ska ha problem med inflammationer & dylikt sà är det ju inte värt det, men det fina med 3*4-6 var ju att man fick sà bra pump!!...Förr var det lätt att fà mjölksyra i musklerna om man körde högrep vilket är obra...

mvh
Moobi

- Its not a lie if you believe in it! - G.Costanza

Petrus
2002-05-15, 13:23
Har du tränat efter Max-OT i 2 månader så är det defenitivt dags för en vilovecka för att låta leder och senor i kroppen hinna ifatt...
Sen är det mycket vanligt att känna vissa led-smärtor eller liknande i början om amn inte är van vid den belastningen. Musklerna vänjer ju sig mycket fortare än leder och senor i kroppen...
Vänligen,

Petrus

supremo
2002-05-15, 13:28
Det är inte heller säkert att det lett till Inflammation än, det kan vara "bara" överträning, det bästa är att följa Tiners råd, och vila tills du känner dig fräsch igen!

mangs
2002-05-15, 13:33
Inget vetenskapligt men jag kan bara tala lite av egen erfarnhet. Har haft liknande problem när jag höjde intensiteten på mina pass och gjorde snabba ökningar. jag körde iofs inte MAX- OT rakt av men viss delar var tagna därifrån. Jag körde på den tiden BIceps/Triceps i samma pass och var då extremt sliten i biceps/Underarmarna flera dagar efteråt. Körde jag då någonting med armar involverat så smärtade det direkt. Efter en veckas vila så var det bra igen och jag kunde köra på som vanligt. När det hände andra gången så lärde jag mig och tog det lugnt en tid. Numera kör jag Triceps ihop med bröst medan jag kör sparsamt med Biceps. Detta eftersom de får bra med träning i mina övre rygg pass. Hjälper det inte att vila så kanske du bör kontakta någon som kan titta lite på armen.

Stickboy
2002-05-15, 14:45
vila en vecka, kör inga övningar du får ont av på ett tag och håll dig i från kortison.

Moobi_CH
2002-05-15, 15:26
Tack för alla svar!

Jo, jag tror ocksà vila hjälper bäst!
kanske inte är för inte som MAX-OT har en vilovecka efter 8 veckor...

Mvh
Moobi

Petrus
2002-05-15, 15:58
Ursprungligen skickat av Moobi_CH:
<STRONG>Tack för alla svar!

Jo, jag tror ocksà vila hjälper bäst!
kanske inte är för inte som MAX-OT har en vilovecka efter 8 veckor...

Mvh
Moobi</STRONG>

Där slog du huvudet rakt på spiken Moobi!!!
;)