Visa fullständig version : Vinter - hur gör ni med deffen?
Betsson1
2008-11-03, 19:31
Tjena.
Hur gör ni med deffen när det är svinkallt ute när man ska ut på en morgonpromenad. Eller joggningstur när det snöar ute.:smash:
Handcuff
2008-11-03, 19:34
Äter lite mindre och stannar inne istället :)
Om inte annat så går det utmärkt förbruka energi inomhus också...eller varför inte gymet? Badhuset?
Man kan testa kläder också:thumbup:
Betsson1
2008-11-03, 19:39
Äter lite mindre och stannar inne istället :)
Om inte annat så går det utmärkt förbruka energi inomhus också...eller varför inte gymet? Badhuset?
Stannar inne och gör vadå?:Virro
Jag funderar på cardio 1 timme/45 min efter gym passet.
Scratch89
2008-11-03, 19:42
Stannar inne och gör vadå?
Spelar TV-spel, tittar film, myser med varm choklad under en sån där luddig filt... Så länge du kompenserar med att äta mindre, eller konditionsträna vid annat tillfälle.
Eddie Vedder
2008-11-03, 19:49
På vilket sätt hindrar kyla konditionsträning?:confused:
Visst, är det glashalt ute och kommunen inte har grusat ordentligt så kan jag ju förstå dig men annars.:confused:
EDIT: Du nämnde inget om eventuell astma och om det är så att du lider av stma så är det förstås klokt att inte ge dig ut och träna i för kallt väder. Men jag utgick från att så inte är fallet då du inte nämnde det.
Tjena.
Hur gör ni med deffen när det är svinkallt ute när man ska ut på en morgonpromenad. Eller joggningstur när det snöar ute.:smash:
Man klär på sig.
Visst, är det glashalt ute och kommunen inte har grusat ordentligt så kan jag ju förstå dig men annars.:confused:
Promenader är inga större problem även om det inte är så mysigt när det är kallt men det finns vissa riktlinjer vad gäller ansträngning i kyla som det är onödigt att strunta i så att ge sig ut och springa när det är kallt är ingen direkt bra idé. Det är inte bara ur dopingsyfte som så många vinterkonditionsidrottare har diagnosen ansträngningsastma
Eddie Vedder
2008-11-03, 20:05
Det är inte bara ur dopingsyfte som så många vinterkonditionsidrottare har diagnosen ansträngningsastma
Nej och inte är det p.g.a. morgonpromenader och joggingturer heller. Och det var ju vad trådskaparen undrade över.
Och jag är övertygad om att man kan gå på hårdare än så utan att för den delen drabbas av samma åkommor som skidåkarna för dit är steget ruskigt långt.
martikainen
2008-11-03, 20:10
Än så länge så hindrar inte kylan mig och min ansträngningsastma från att vara ute och motionera, dock så hindrar psyket mig då det är så mycket skönare att stå på crosstrainern 1½h och svettas än att vara ute o halka runt i blasket.
Så jag slår ett slag för inomhusträning under vinterhalvåret!
Fast promenader i -20 med strålande sol och en massa snö är aldrig fel :)
Nej och inte är det p.g.a. morgonpromenader och joggingturer heller. Och det var ju vad trådskaparen undrade över.
Och jag är övertygad om att man kan gå på hårdare än så utan att för den delen drabbas av samma åkommor som skidåkarna för dit är steget ruskigt långt.
Det är inte bara skidåkare som får problem och finns det ingen vettig anledning så är det ju bara dumt att riskera livslånga problem bara för att man inte kan välja någon annan aktivitet om det är kallt ute. Det är inte heller helt ovanligt att vanliga "joggare" får problem med luftrören eller för den delen någon som åker på tur och får problem när det blir för kallt. Har man ingen kyla att tala om är det iofs ett icke-existerande problem men det är ju inte alla delar av landet som ligger runt nollan som kallast under vintern.
Fearstrike
2008-11-03, 20:25
bumbi vad talar vi om för grader? Samt en powerwalk där man flåsar lite granna är det likvärdigt jogging när man disskuterar just detta?
Det är inte bara skidåkare som får problem och finns det ingen vettig anledning så är det ju bara dumt att riskera livslånga problem bara för att man inte kan välja någon annan aktivitet om det är kallt ute. Det är inte heller helt ovanligt att vanliga "joggare" får problem med luftrören eller för den delen någon som åker på tur och får problem när det blir för kallt. Har man ingen kyla att tala om är det iofs ett icke-existerande problem men det är ju inte alla delar av landet som ligger runt nollan som kallast under vintern.
Vad gäller för mig som redan har diagnostiserad ansträngningsastma? Borde jag hålla mig vid de gränser jag hört talas om (runt 10-17 minusgrader)? Jag bor ju dessutom i de delar av landet som är lite kallare.
Betsson1
2008-11-03, 20:54
Inte för att detta har så mycket med ämnet och göra men, Ronnie Coleman brukar styrketräna efter lunch och sedan cykel/cardio framför tvn hemma senare på kvällen när han deffar. Tycker ni inte att det tar för mycket tid? Varför gör han så? Kan han itne bara träna cardio direkt efter passet?
Powerwalks i januari är som bäst. Slipper svettas lika mycket, gör säkert av med mycke energi på att hålla sig varm? =)
Akta dig för glashala dagar bara och spöregn är tråkigare i januari än i juli, men annars är det rätt lugnt.
Dra på dig ett underställ, en vindtät/vattentät jacka, ett par bra skor, mössa och vantar så klarar du det mesta vädret! Nu talar jag dock om vädret som vi upplever i de sydligare delarna av landet, men 10-15 minusgrader (ibland kanske ner mot -20 tidiga mornar) är absolut inga konstigheter.
Kan inte direkt uttala mig om hur jag hade gjort i -40 och snöstorm... Men den där brasan och filten låter trevligt. Byt chokladen mot en god kaffe så är jag såld! =)
Vanesak, man får övervinna kycklingen inombords i början :)
Jag kommer lida..
Snökraset under mina skor gör alltid att jag ryser.. folk avskyr krita på tavlan och jag avskyr snökross:( Frysa och rysa, tack gud!
TjeckRacer
2008-11-03, 22:53
Motionscyklar framför TVn. Önskar att jag hade tillgång till badhus dock. Promenader ibland också.
grunt_grunt
2008-11-03, 23:29
Givetvis struntar man i deffen under vinterhalvåret, nu finns det ingen beach att glänsa på ;)
Grunt tror du det räcker med att dra igång deffen en vecka innan sommarn eller :P ? Man måste ju börja nu om man ska komma i nå beachform ;)
Blues-Niklas
2008-11-04, 02:12
Konditionsträning på vintern är ju underbart! Se det som en möjlighet istället.
Vi har ju våra trevliga vintersproter.
Långfärdsskriskor, längdskidor och om man deffar borde väl även utförsskidåkning vara ganska bra. Man är ute och rör på sig halva dagen och glömmer bort att äta.
Om det inte är halt fungerar det alldeles utmärkt att springa också, jag har ingen koll på halsproblem och grejjer men eventuellt bör man kanske sänka tempot lite. Ofta skottar de både vägar och trottoarer så snöljudet borde minimeras om man springer i stads/villaområden.
Personligen har jag mycket svårare att hålla igång träningen under hösten/början av vintern när det är slask, regn och mörker.
bumbi vad talar vi om för grader? Samt en powerwalk där man flåsar lite granna är det likvärdigt jogging när man disskuterar just detta?
Runt -15 är en gräns jag har hört talas om, jag har ingen aning om var däremot. Jag tror att skidåkarna har -17 och bandyn har -20 för tävlingar men leta upp siffrorna själv. Eftersom det dessutom troligen är personligt så är gränserna bara det som är uppsatt av olika idrotter för när de ska avbryta aktiviteten.
En powerwalk är en promenad och man brukar känna när det tar emot.
Vad gäller för mig som redan har diagnostiserad ansträngningsastma? Borde jag hålla mig vid de gränser jag hört talas om (runt 10-17 minusgrader)? Jag bor ju dessutom i de delar av landet som är lite kallare.
-10-17 är ganska bra gränser men du får känna efter hur du funkar, -10 klarar troligen de flesta av men -17 är ganska kallt. Lungplus eller liknande apparat kan funka.
Det är alltså inte så att man kommer att rasa ihop i en nydiagnostiserad astma om man rör sig i minusgrader men risken finns där helt klart om det är kallt så varför chansa? Det är ganska lätt att träna kondition inomhus.
Tack för svaret z_bumbi! :)
sporty_thief
2008-11-04, 11:12
Tränar väl kondition för konditionens skull. När det gäller formen reglerar jag den enbart genom matintaget.
Betsson1
2008-11-04, 14:58
Jag cyklar hemma ungefär från 19:00 till 21:00. Lågintensivt. Vad tycker ni om det? Jag kan fortsätta med det utan problem. Älskar att kolla på tv. Och när jag cyklar dessa 2 timmar glömmer jag att jag cyklar. (Och ja, jag trampar fortfarande) =P
Betsson1
2008-11-04, 15:10
Jag cyklar hemma ungefär från 19:00 till 21:00. Lågintensivt. Vad tycker ni om det? Jag kan fortsätta med det utan problem. Älskar att kolla på tv. Och när jag cyklar dessa 2 timmar glömmer jag att jag cyklar. (Och ja, jag trampar fortfarande) =P
Det jag försöker komma fram till är om jag cyklar för segt? Har ingen mätare så jag kan inte säga vilken takt det är men man kan prata medans och kolla på tv. Som om man sitter men rör på benen... i 2 timmar.. Bränner jag tillräckligt?
Eddie Vedder
2008-11-04, 15:18
Dina två timmar på cykeln kommer ju tveklöst förbruka mer energi än om du tagit bilen hem och sedan suttit framför datorn. Därom råder ingen tvekan.
Men det är svårt att säga mer än att energiförbrukningen är högre, hur hög kräver ju lite info om hastighet o.s.v. Någon konditionsökande effekt lär det nog inte ha att cykla i långsam "ta-sig-från-A-till-B"-takt (om du inte har extremt dålig kondition förstås) men det är ändå en fysisk aktivitet som kommer förbruka mer energi än du gör i vila som sagt.:)
jag tycker att det är en vanesak. jag som fryser lätt och alltid har varje morgon lite obehagskänsla när jag tänker på att cykla en halv mil till jobbet. men efter 5 minuter är man ju varm och det är skönt och lugnt ute. visst är det inte mysigt när det regnar, men det finns ju bra funktionskläder. samma sak med promenader. man vänjer sig och går man tillräckligt fort så är man snabb varm.
du vet ju: det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder och massor med ursäkter ;)
Betsson1
2008-11-15, 10:46
Jag har provat att jogga utan att gå framåt. Om ni förstår vad jag menar.. Alltså som hopprep men joggande. Framför tvn alltså. Har något testat liknande?:smash:
Nordenator
2008-11-15, 11:42
EDIT: Du nämnde inget om eventuell astma och om det är så att du lider av stma så är det förstås klokt att inte ge dig ut och träna i för kallt väder. Men jag utgick från att så inte är fallet då du inte nämnde det.
Det beror som även på var man bor. Om man bor söder om Gävle är väl riktigt vinter -5. Här kan man ha några veckor av -20 till -25, och bra mycket kallare än det ibland också. Då springer man inte mycket. Däremot har vi haft ruskigt milda vintrar de senaste åren, så det kan man inte ta som en ursäkt ens här. Sällan varit kallare än -15. Däremot min sekundära träning, så jag kan glatt skippa det då det är för kallt eller obehagligt :D
Handcuff
2008-11-15, 11:59
Om du tycker att det är krångligt att träna inne framför tv´n så ät mindre istället.
Betsson1
2008-11-17, 15:59
Om du tycker att det är krångligt att träna inne framför tv´n så ät mindre istället.
Förstår inte riktigt.. Äta mindre och aldrig löpa/promenera/cykla?
Hur LITE ska man äta då? jag väger 89 kg, hur många kalorier ska jag äta per dag för att gå ner 1kg i veckan? Minus 1000kcal jag vet. Men hur mycket är det jag ska äta?
Förstår inte riktigt.. Äta mindre och aldrig löpa/promenera/cykla?
Hur LITE ska man äta då? jag väger 89 kg, hur många kalorier ska jag äta per dag för att gå ner 1kg i veckan? Minus 1000kcal jag vet. Men hur mycket är det jag ska äta?
Det kan du räkna ut själv finns på deffguiden hur du ska göra bara o läsa osv. Beroende på hur aktiv du e om dagarna osv så är det anorlunda för alla.
Nano-Sekund
2008-11-17, 17:15
Bara att klä på sig ordentligt! är van vid morgon promenader i 25-30 kall grader i Januari -Februari...=)
Någon som kan förklara lite kort vad träningsastma är? :)
ojsan, menade ansträngningsastma :P
Du kollade inte wikipedia eller testade google?
Jag kommer lida..
Snökraset under mina skor gör alltid att jag ryser.. folk avskyr krita på tavlan och jag avskyr snökross:( Frysa och rysa, tack gud!
Haha, jag med! Ryser och får gåshud när det är iskall pudersnö på marken. Som tur är slipper man sånt större delen av året om man bor i Stockholm :)
Själv är jag jävligt klen på att jogga i iskyla. Det är någon eller några minusgrader ute nu misstänker jag, och jag tänkte faktiskt dra ut en sväng nu för att fira att jag inte fick ont i knät sist jag var ute och sprang!
Tjena.
Samma som alltid. Det finns löpband på gymmet och det springer jag på vare sig det är sommar eller vinter. Hur gör jag då för att inte tråka ut mig på löpbandet samt lyckas köra för fullt? Jo, fyller mp3 spelaren med bra musik sen är den saken löst.
I somras sprang jag ute två gånger. Jag tycker faktiskt det är smidigare på löpband eftersom jag betalar för gymkort och bor mitt inne i stan, bara bökigt att då ge sig ut i trafiken eller parker med massa cyklister och turister vilka enbart är i vägen.
Sen håller jag ju på med golf och tennis ocksåså det blir ju utomhus på sommaren.
Anton Fräs
2008-11-18, 05:41
Så jäkla synd att löpning på band inte kan jämföras med riktig löpning :(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.