handdator

Visa fullständig version : Borde inte GI och träning ge resultat?

och
2008-11-02, 23:03
Hej!
Jag vänder mej nu hit då jag inte verkar få svar från nån annanstans... så jag hoppas att ngn här kan svara på mina frågor :)

Jag är 1.72, väger 73 kilo och skulle inte direkt säga att jag är överviktig.Men jag ser inte ut som jag vill helt enkelt.

För bara två år sedan var jag "okej" vältränad genom att jag dansade flera gånger i veckan. När jag slutade med det gick jag upp i vikt såklart.. lite för mkt.
Jag började powerwalka ca 1 timme om dagen, och gjorde detta och endast detta i ett år, utan att se något resultat.
Började gå i 1,5 h istället för att se nån förändring men fortfarande inget.

Nu har jag sedan två veckor tillbaka börjat på GI-dieten (dock gjorde inte "rivstarten) som jag följer väldigt bra och jag saknar inte pasta,bröd,ris, eller potatis alls mycket. Nu går promenerar jag 1,5 h innan frukost OCH tränar danspass,aerobic, styrketräning, gympa med stångträning utspritt på 6 dagar i veckan.
Jag har varit väldigt duktig tycker jag, men fortfarande inte gått ner ett enda GRAM. Jag vet ju att sånt här tar tid, visst, men med tanke på vad folk går ner med BARA gi-dieten tycker jag att det borde hända nånting med mej när jag också tränar?

en dag ser ungefär ut såhär:
09.00 går upp och ut på powerwalk
10.30 äter frukost. två kokta ägg och en burk makrill
15.00 äter lunch . omellett med svamp och skinka
16.30 tränar, något av ovanstående
19.00 kvällsmat. kyckling/fisk/köttbit med sallad.
+ lite nötter under dagen och en och annan MÖRK chokladbit

Borde inte detta ge resultat? Eller är jag helt ute och cyklar? för isåfall kan jag ju lika gärna ge upp detta och återgå till kolhydrater och fett.
jag känner mej väldigt motiverad med samtidigt blir det kämpigt när man inte ser någon skillnad.

bustz0rz
2008-11-02, 23:20
GI är helt orelevant när man går ner i vikt. För att gå ner i vikt måste få i dig mindre energi än vad du gör av med. Det gör tydligen inte du.

Käka din pasta,bröd,ris och potatis, du. Dock måste du skära ner på mängden mat eller, om du inte vill göra det, träna mera. Ett tips är att se över hur mycket nötter du verkligen äter. Nog för att nötter är nyttigt, men de är väldigt energitäta.

Trance
2008-11-02, 23:39
GI är helt orelevant när man går ner i vikt. För att gå ner i vikt måste få i dig mindre energi än vad du gör av med. Det gör tydligen inte du.

Käka din pasta,bröd,ris och potatis, du. Dock måste du skära ner på mängden mat eller, om du inte vill göra det, träna mera. Ett tips är att se över hur mycket nötter du verkligen äter. Nog för att nötter är nyttigt, men de är väldigt energitäta.

Hon pratar om en lågkolhydratsdiet.

kalajset
2008-11-03, 00:52
Jovisst verkar det vara frågan om begreppsförvirring. ("Och" - GI är ett slags mått som talar om hur "snabba" kolgydraterna är, inte hur mycket/lite kolhydrater man äter. GI har således inget att göra med mängden av nämda vara).

Däremot är det helt sant det bustz0rz skriver. Det är helt enkelt inte svårare än så att du förbrukar för litet energi satt i relation till mängden energi du stoppar i dig. Vilken diet man följer saknar hårt draget relevans överhuvudtaget. I teorin kan man gå upp och vikt av en diet enbart bestående av grönsallad och paprika, (även om mängden mat då kommer bli absurt stor i de flestas fall), likaså kan man gå ner i vikt genom att bara käka chips och dricka läsk dagarna i ända. Det är mängden kalorier man stoppar i sig sett till mängden kalorier man gör av med under en dag som avgör viktnedgång/uppgång/stillestånd.

Därför spelar det t ex ingen roll om du bara äter några bitar mörk chocklad, eller någon näve nötter då och då. Ur ett viktperspektiv kunde du lika gärna äta vanlig ljus choklad, eller dricka coca cola för samma mängd kalorier. Det saknar betydelse i detta sammanhang.

Dock, eftersom du faktiskt inte verkar äta särskilt mycket på en normal dag, finner jag det något märkligt att du inte går ner i vikt, även om t ex "en normal portion kyckling" kan variera något ofantligt från person till person. Ett enkelt sätt att skära ner på kalorierna är nötterna, de är som redan nämts extremt energitäta, (kaloritäta), p ga allt fett först och främst, och då du ändå verkar få i dig OK med fett från övrig mat, hade det varit iaf mitt förstahandsval att dra in på.

Whistler
2008-11-03, 06:34
Och: Läs King Grubs Deffguide (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881), den brukar hjälpa de flesta med det mesta. Det kan vara värt att göra lite beräkningar på sina energibehov och sin energiåtgång för att se ungefär hur man ligger, samtidigt som det står mycket annat matnyttigt däri.

scream
2008-11-03, 07:36
Har bara en liten fråga vid sidan av. Innehåller inte mörk choklad mer energi än ljus?

Eddie Vedder
2008-11-03, 07:40
Maten är bra, ingen tvekan om det. Men eftersom informationen om mängder är helt obefintlig är ju gissningar om mängder omöjliga att göra.

I vilket fall som helst innehåller din kost en del saker som är väldigt energirika och som i små mängder ändå kan inebäre en del kcal, en näve nötter här och en bit mörk choklad där är en ganska effektiv väg till att få i sig mer än man faktiskt tror skulle jag gissa.

I övrigt tycker jag att du åtminstone efter träning kan lägga till något lite mer kolhydratrikt. Är det en lågkolhydratdiet så är det, då ska jag inte säga emot för det är ditt val. Men du kan ju t.ex. ta en skiva bröd till salladen eller kanske blanda i lite linser, kanske lite bulgur eller couscous eller så annars.:) Inga stora mängder men lite extra just efter träningen som sagt, det tror jag definitivt kan vara till din fördel.

Har bara en liten fråga vid sidan av. Innehåller inte mörk choklad mer energi än ljus?

Kolla på t.ex. Cloettas och Marabous produkter på internet och så jämför du med t.ex. Lindt eller Marabous egna mörka sortiment.

Jag tror det borde vara mer energi i mörk eftersom fetthalten borde vara högre men sockermängden lägre och vice versa.

Scratch89
2008-11-03, 09:18
Hur mycket nötter äter du under dagen? Ett par nävar och du har halva dagsbehovet i energi, i princip. Sedan undrar jag om du äter likadant varje dag. De allra flesta brukar hålla en strikt diet under veckorna, för att sedan "unna sig" under helgen. För mycket unning och det tar ut varandra, tyvärr.

Onigiri
2008-11-03, 09:47
Händet inget så: ät mindre och/eller träna mer.

och
2008-11-03, 19:56
Okej, min enda utväg är väl uppenbarligen att äta mindre, har knappast tid att träna mer...

Jag var antagligen lite otydlig i hur mkt jag åt. men faktum är att det inte är speciellt mycket, är lite rädd för att skära ner på portionerna för att jag då ska börja småäta istället. Det var delvis därför jag valde GI eftersom det ska minska på sockersuget, vilket det har gjort också.
Jag äter kanske 2-3 bitar mörk choklad och det för att ta bort chokladsuget (vilket tyyyyvärr inte har försvunnit och kommer antagligen aldrig göra heller), jag äter just mörk för att det är "effektivare" än ljus, behöver inte äta så mkt.
Varken nötter eller choklad äter jag varje dag, och när jag sa att jag äter "lite nötter under dagen" betyder det att jag tar kanske 5 stycken när jag lagar mat eftersom dom står mitt framför näsan på mej...

Typ halva min släkt har gått ner jättemycket i vikt med GI så jag tvivlar inte direkt på att det funkar. Samtidigt som jag tycker att när man lägger om sin kost så pass mycket som jag ändå har gjort, och börjat äta på mer bestämda tider och dessutom börjat träna varje dag när man inte gjort det innan, då borde väl något hända iallafall. Men tydligen inte, så jag får då skära ner istället. Det konstiga är bara att i min kära GIbok står det tydligt att man inte ska räkna kalorier, och alla mängder kommer också därifrån.

Jag känner inte att den här dieten är speciellt strikt, så jag äter såhär varje dag i veckan. Dock brukar jag äta godis på lördagar.eller dricka alkohol....

Får börja med en matdagbok och försöka hitta fel!

joko
2008-11-04, 08:35
Du har kört i två veckor, ge det två månader innan du börjar att ens tänka på att utvärdera om det du gör räcker till eller inte.

joko
2008-11-04, 08:53
Apropå mörk choklad så brukar de ligga på 500-530 kcal per hundra gram om chokladen är i 70%-segmentet. Mer kakaofett bör ju ge högre kcal/g.

roosm
2008-11-04, 09:43
Att du äter GI innebär inte att du kan äta så mycket du vill och ändå gå ner i vikt. Kcal in - kcal ut är alltid vad som gäller. Tips är att äta mycket: Rotfrukter, vitkål, lök, svamp, selleri, paprika osv... Mer energifattig kost och mindre energität kost helt enkelt.
Allt stekfett, chokladen, nötterna osv är väldigt energitäta. Även proteinkällor är energitäta jämfört med grönsaker. Läs deffguiden (sticky-tråd under diet, deff & fettminskning).

Kischen
2008-11-04, 10:02
Det konstiga är bara att i min kära GIbok står det tydligt att man inte ska räkna kalorier

Trams. Det handlar om hur mycket du äter, och hur mycket du gör av med.

Nelli
2008-11-04, 10:04
Dock brukar jag äta godis på lördagar.eller dricka alkohol....

Om jag inte minns fel sa ar det inte tillatet med mer an nagot glas rott i denna diet. och vad for godis ater du och hur mycket???

Whistler
2008-11-04, 10:59
Åter igen...

Och: Läs King Grubs Deffguide (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881), den brukar hjälpa de flesta med det mesta. Det kan vara värt att göra lite beräkningar på sina energibehov och sin energiåtgång för att se ungefär hur man ligger, samtidigt som det står mycket annat matnyttigt däri.