Visa fullständig version : Tips på bra såser?
Hej
Vad äter ni för sås till maten?
Jag söker efter ett recept som är så snålt som möjligt med fett. Själv så kör jag dragon sås, men det tröttnar man på ju. Har ni recept eller förslag på vad kan kan köpa? tack :)
champion
2008-11-02, 18:46
Jag brukar köra utan sås. Kanske blir torrt? Kanske det, men då tar man lite mjölk i munnen.
Annars finns dillsås: Grädde, dill och smältsmör.
Det beror ju helt på vad du vill äta tillsammans med såsen. *rolleyes* Specificera dig lite så ska jag allt ge dig några tips då jag iallafall är en riktig såsälskare :thumbup:
creperiet
2008-11-02, 19:29
En bechamel på minimjölk (ja det är gott) går att variera i oändligheter.
Smaksättningar till fisk
Lite hummerfond - hummersås
Skaldjursfond - Skaldjurssås
Sherry
Citron och dill
Pepparrot
Kött
Kalvfond, viltfond, enbär, timjan & rosmarin...
Rödvinssås är att rekommendera till typ allt kött. Den kan du göra i stort sett utan fett också.
Det beror ju helt på vad du vill äta tillsammans med såsen. *rolleyes* Specificera dig lite så ska jag allt ge dig några tips då jag iallafall är en riktig såsälskare :thumbup:
Hej :)
Typ pasta rätter, kyckling med ris. tack för hjälp
creperiet: tack =)
En kall sås och en varm:
Limesås
0,5 dl lätt crème fraiche (15 %)
0,5 st lime, saft från
0,5 tsk strösocker
Blanda ihop ingredienserna och ät.
----------
Tomatsås
400 g tomater, krossade
1 st lagerblad
2 krm svartpeppar, grovmald
1 tsk rosmarin
1 st grönsaksbuljongtärning
1 st vitlök, klyfta, pressad
Häll de krossade tomaterna i en kastrull. Tillsätt kryddor, buljongtärning och pressad vitlök. Låt sjuda ca 10 min. Ät.
Till kyckling med ris tycker jag att en klassisk currysås alltid passar bra. Gott, enkelt och man tröttnar inte. Google efter recept, finns en uppsjö olika varianter. Själv föredrar jag de lite lättare varianterna utan grädde och likanande, men det är förstås en smaksak.
stolpskott
2008-11-12, 09:42
Vitlökssås 1 portion
0,5 dl Créme Fraiche
1 vitlöksklyfta
3 tsk salt
hackad lök, ha i så mkt/lite du vill
kycklingbuljong redd på 1 bit kan tilläggas men då måste såsen stå till sig i kylen ett par timmar.
servera till fläskött och potatis, går oxå att använda som chipsdip ;)
Yogurt, riven gurka, vitlök, salt och peppar och lite olivolja.
Äts kall
martikainen
2008-11-12, 11:05
en burk creme fraiche (´http://www4.arla.se/Default____17800.aspx?SelectedMenuItem=22050) 300kcal + en milda mini mat (http://www.milda.com/se-new/produkter_dca.html) 450kcal
koka ihop och du får 7-8dl extremt god sås på ca 100kcal/dl. Får väl anses som ganska kalorisnålt ?
Om man nödvändigtvis ska ha en fettsnål sås är det enklast att göra kall sås på kesella eller yoghurt, tycker jag.
Alternativt tomatsås eller ratatoille eller likande.
Ska man göra vanlig, varm sås tycker jag att den blir rätt trist om man varken använder steksky, smör, grädde eller creme fraîche (något av dem brukar behövas...). Vatten/mjölk, redning och kryddor i all ära, men lite fett (och lite alkohol!) behövs faktiskt för bra smak!
Shakemynuts
2008-11-12, 16:54
3 tsk salt på 0,5dl creme fraische lät ganska.. mycket? *spy*
Jag brukar ha i knappt 1-2tsk salt på 4dl creme fraische med vitlök och rödlök i.
Men bechamelesås kan man som sagt tidigare variera hur mycket som helst. Speciellt med diverse fond och kreativitet på kryddor. Testa! :thumbup:
stolpskott
2008-11-12, 18:20
3 tsk salt på 0,5dl creme fraische lät ganska.. mycket? *spy*
Jag brukar ha i knappt 1-2tsk salt på 4dl creme fraische med vitlök och rödlök i.
hehe kom av mig lite... man använder 3 tsk salt på 5 dl creme fraische, var nyvaken när ja skrev de där
1 nypa salt är nog mer passande i receptet jag skrev tidigare:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.