handdator

Visa fullständig version : Smileys?

mini
2008-11-02, 17:30
Bra eller irriterande? Hur använder man amileys optimalt? Är det nödvändigt? Är smileys bättre än *blinx* och *fniss* och liknande?
*popcorn*

mini
2008-11-02, 17:35
Folk använder smileys av två anledningar som jag sett: För att göra ett inlägg gulligt (som att stoppa in en bild på en kattunge ungefär) eller för att slippa ta ansvar för vad man sagt.
Slippa ta ansvar? Jadu, då kan man ju säga samma sak om alla handlingar man gör för att skapa god stämning och vara trevlig. Om jag väljer att ge en person kritik när vi är ensamma istället för inför en stor grupp människor, är det för att slippa ta ansvar för min kritik, eller är det kanske för att han ska slippa känna sig offentligt förudmjukad? Om en servitris ler och försöker verka lugn, är det ett sätt att slippa ta ansvar för att maten är sen, eller gör hon det för att jag som kund iaf ska slippa besväras av hennes stress?

Smileys används för att slippa missförstånd och obekväma situationer. Sen finns det säkert lägen då de används för att komma undan med dryga kommentarer. Jämför det med den klassiska bitch-stilen: Man säger något extremt drygt och sen ler man artigt. Men är det verkligen alltid på det sättet? Jag tycker inte det.
Det är inte det som är problemet med smileys. Det är inte att le trots att man vill hälla tallriken soppa över kunden, utan att faktiskt hälla tallriken soppa över kunden och sedan säga "Meh, jag bara skojade!"

Är man osäker på om ens inlägg kan skapa en obekväm situation ska man istället se över vad man skriver, inte stoppa in en smiley.

bertbert
2008-11-02, 17:36
Tja, du använder ju en smiley på ett bra sätt i första inlägget. Då måste de väl vara bra?

Allvarligt: Jag gillar smileys/smajlisar, så länge de inte är ett substitut för att skriva något vettigt. Spelar iofs ingen roll om man skriver *muhahahaa* eller :laugh: när man tycker något är kul, budskapet lär ju gå fram ändå.

De kan i mitt tycke hjälpa upp ett redan välformulerat inlägg, för att ge nyanser som skulle synas i en konversation öga mot öga men som inte framgår i text.

Då kan man fråga sig, det fanns ju en massa text innan internets uppkomst. Behövdes smileys då? Nej, och orsaken är att kommunikationen på ett forum som detta är lite mer synkron än till exempel brevväxling eller böcker. Helt synkron är den dock inte. Då är det rimligt att vänta sig att språket blir ett mellanting mellan skrivspråk och talspråk.

Pejij
2008-11-02, 17:38
Smileys är ett bra och enkelt sätt att förmedla ansiktsuttryck och kroppsspråk genom teh Intraweb.

skaparn
2008-11-02, 17:40
Så!

Jag ville inte lägga mig i detta i den andra tråden, men nu kan jag ta tillfället i akt.

Smiley's i sig vore inte så farligt om det inte vore för att folk använder det som substitut för att skriva vettiga inlägg. Det är ett slags oförmågans rök som bildas kring antingen ordfattiga skribenter eller läsare som inte förväntas förstå en ironisk* underton. Det är lite synd eftersom ett tillägg av en bild kan vara mycket underhållande. Men när de leende gubbarna blivit så överutnyttjade tvingas man använda sig av icke-generiska bilder för att inte känna sig nedsmutsad av mainstream.

*Ironi har för övrigt kommit att bli ett söndertjatat ord där man använder det dels för att beskriva vilket slags humor som helt, det låter fint att säga ironi. Sedan är det som Tolkia var inne på en reträtt så fort man varit otrevlig eller dum. Något sådant frikort är det dock inte även om några använder det så.

Mental
2008-11-02, 17:46
Men smilisar är ju så söta. Speciellt runt jul

http://forum.sweclockers.com/images_sc/smilies/tongue_jul.gif

Trance
2008-11-02, 17:48
http://www-2.cs.cmu.edu/~sef/sefSmiley.htm

Lite om historien och varför de första smileys skapades.

Dumleman
2008-11-02, 19:06
Jag uppfattar dem som dissar smileys som wannabe-akademiker *popcorn*.

Pudzianovski
2008-11-02, 19:11
Jag älskar smileys ! *cupid*:thumbup:

skaparn
2008-11-02, 19:42
Jag uppfattar dem som dissar smileys som wannabe-akademiker *popcorn*.

Vad är egentligen "wannabe-akademiker"?

TCOG
2008-11-02, 19:54
Skulle helst vilja att det ej fanns smileys och att folk heller inte använder en massa internet-förkortningar (vet ej vad det kallas?) på några bokstäver då ibland jag inte har en aning vad det står för...

King Grub
2008-11-02, 20:13
Ju fler smileys, desto bättre.

http://www.cheesebuerger.de/images/midi/boese/d074.gif

Pzorz
2008-11-02, 20:22
Jag ogillar verkligen smilies (ys). Tyvärr så känner jag mig så illa tvungen att använda dem ibland - Det känns som att folk inte tål att höra en åsikt, utan att man måste ursäkta den med en smily. Jag tycker inte att man skall behöva visa med bilder vad man menar... Om man är oseriös, arg eller ledsen ect - Det borde framgå i hur man har skrivit texten... Smilies gör oss dummar.. & latare.

z_bumbi
2008-11-02, 20:46
Men smilisar är ju så söta. Speciellt runt jul

http://forum.sweclockers.com/images_sc/smilies/tongue_jul.gif

Du menar?

* < : )>

Jag tycker också det är skumt att man kan försöka bortförklara så mycket med en smiley och försöker begränsa användandet till sådana som inte kan missförstås.

Saft und Kraft
2008-11-02, 20:49
Själv använder jag smileys högst sparsmakat eftersom jag känner mig lite smutsig annars. Detta gäller mig själv bara och jag har inget emot om andra använder smileys i större utsträckning. Det finns förstås en gräns inom vilken man bör hålla sig, kan jag tycka.

Vad gäller uttryck inom asterisker så är det däremot strängt förbjudet. <ironi> ... </ironi> är ett annat exempel på vad man inte får göra. Om man inte är kvaratiskt ironisk förstås. Har ni andra frågor på vad man får och inte får göra, går det bra att PM:a.

Vad är egentligen "wannabe-akademiker"?

Någon som går i skola för att denne vill det, utan att ha blivit tvingad.

Jag ogillar verkligen smilies (ys). Tyvärr så känner jag mig så illa tvungen att använda dem ibland - Det känns som att folk inte tål att höra en åsikt, utan att man måste ursäkta den med en smily. Jag tycker inte att man skall behöva visa med bilder vad man menar... Om man är oseriös, arg eller ledsen ect - Det borde framgå i hur man har skrivit texten... Smilies gör oss dummar.. & latare.

Jag kan till viss del känna igen mig i detta. Kommer någon bli ledsen/förbannad när jag öppnar käften om jag inte slänger in en smiley efteråt då det liksom kommit att bli så vanligt.

/Saft *snusar*

Mantus
2008-11-02, 21:02
Jag använder smileys relativt sparsmakat. Vid seriösa inlägg skulle jag inte komma mig för att använda mig av dem då de ger ett oseriöst och barnsligt intryck. Smileys har sin plats i skämtsamma inlägg i träningsdagböcker o.dyl. inte i seriösa diskussioner, där är de bara irriterande. .

Yankeee
2008-11-02, 21:43
Smileys är som kondomer - jättebra att använda, men det är roligare utan.

Mescreant
2008-11-02, 21:45
*mini
*mini
*mini
*mini
*mini

miss_incorrigible
2008-11-02, 21:56
Ibland är de helt rätt (av anledningar som jag hittills inte hunnit fundera över men ska) och ibland är de som malplacerade så man vill kräkas. Blir osynliga för min del i seriösa diskussioner.

Jag stör mig mer på saker som "Kramiz" eller "puzz/puzziz" eller "puzza på". Kom igen för fan. *spy*

chidde
2008-11-03, 02:09
Så!

Jag ville inte lägga mig i detta i den andra tråden, men nu kan jag ta tillfället i akt.

Smiley's i sig vore inte så farligt om det inte vore för att folk använder det som substitut för att skriva vettiga inlägg. Det är ett slags oförmågans rök som bildas kring antingen ordfattiga skribenter eller läsare som inte förväntas förstå en ironisk* underton. Det är lite synd eftersom ett tillägg av en bild kan vara mycket underhållande. Men när de leende gubbarna blivit så överutnyttjade tvingas man använda sig av icke-generiska bilder för att inte känna sig nedsmutsad av mainstream.

*Ironi har för övrigt kommit att bli ett söndertjatat ord där man använder det dels för att beskriva vilket slags humor som helt, det låter fint att säga ironi. Sedan är det som Tolkia var inne på en reträtt så fort man varit otrevlig eller dum. Något sådant frikort är det dock inte även om några använder det så.

+1

det var ungefär så jag tänkte, nu kommer ju min svenska från gatan så jag hade nog inte kunnat uttrycka det på samma vis som skaparn gjorde.. men kort och gott: smileys är bra till att undvika missförstånd vid ironiska situationer

Smileys är som kondomer - jättebra att använda, men det är roligare utan.

yay! (blondinbella™)
ny slogan för rfsu

Madame
2008-11-03, 02:35
Jag stör mig mer på saker som "Kramiz" eller "puzz/puzziz" eller "puzza på". Kom igen för fan. *spy*

Se där! Ett utmärkt exempel på när en smiley passar in i en mening så att man snabbt förstår känslan som författaren vill förmedla.

På forum tex läser man ju ganska mycket text, och en rätt placerad smiley kan vara ett bra substitut för ytterligare en textrad, det gör att man kan plöja igenom forumtexten lite effektivare.
Dessutom kan vissa känslor förstärkas och visas bättre med en smiley. Jag tycker tex att det låter lagom tamt att säga "oooh jag blir galen" i jämförelse med denna *gah!*, och det låter ju ännu löjligare med "jag blir jättejättejääääättegalen", då passar en sådan smiley bättre för att snabbt och enkelt förmedla känslan.

I övrigt tycker jag inte att man ska slänga in smileys i onödan om de inte uttrycker/förstärker det man vill säga.

Kwon
2008-11-03, 09:13
Some say it with a smiley, i say it with a gif.

This is instead of the *wink*-smiley.
http://img515.imageshack.us/img515/3429/tinawinkld4.gif

LoTiX
2008-11-03, 09:25
Ser inget problem i att använda dem i en måttlig dos. Att säga att riktiga författare inte behöver använda dem är bara idiotiskt. Vi skriver inte böcker här, vi diskuterar med varandra precis som de gamla romarna gjorde i sitt forum. Förekom inte humoristiska inslag där? Det gjorde det definitivt. Och vill vi nu ersätta tonläge och minspel med något fungerar en glad liten gubbe ypperligt.

Sedan kan man ju argumentera för huruvida humor/ironi skall få förekomma på forumet men då blir allting bara ännu konstigare.