Visa fullständig version : Mage övn!
Hej
Tänkte bara fråga vad ni gör för olika magövn?!
Själv så använder jag aldrig magmaskinerna som finns, har hört att de inte är så bra, finns bättre övningar med sin egen kroppsvikt m.m. Vanliga crunches, sneda o sv. Vet ej vad alla heter. Vad säger ni, ska man ha med magmaskin ändå när man kör?
Anna
King Grub
2003-07-04, 13:42
Får man rekommendera allan's förträffliga mag-tråd?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11626
Det är skillnad på att träna för utseende och för funktionell styrka, som allan beskriver på ett utmärkt sätt i tråden ovan. För att få bra rutor utseendemässigt tycker jag det räcker med crunches med vikt. Sedan är det en fråga om :eating: och förbränningsträning.
Tack!
Håller på att läser för fullt!
Alltid intressant att höra vad andra tycker också.
Anna
Pressarn
2003-07-04, 20:12
Kabelcrunches tar bäst och känns bäst tycker jag. Jag kör dom inte så att kabeln är lodrät utan så den går snett mot mig, känns bättre bara.
shirunai
2003-07-04, 21:02
cable crunches och benlyft
Pressarn
2003-07-05, 11:17
Benlyft är väl mest för höftböjarna? Finns ju inget som heter "träna nedre magen"... Dessutom är inte benlyft bästa sättet att belasta magen tycker jag.
benlyft är DISCO :thefinger
Får man in kontakten i cable-crunches så är den ju underbar. Dessutom kan man ställa in belastning. Ibland är det lite snålt med vikter men det löser man genom att bygga lite specialare :thumbup:
rymdrattan
2003-07-05, 17:12
Självklart kör man benlyft! :hbang:
King Grub
2003-07-05, 17:15
Originally posted by rymdrattan
Självklart kör man benlyft! :hbang:
Varför? :smash: :D
Cruches med vikt är även den en höjdare.. men man får akta sig för att bli för viktkåt så man behåller kontakten i magen..
rymdrattan
2003-07-05, 17:32
Originally posted by King Grub
Varför? :smash: :D
För att höftböjjarna är viktiga för stabiliseringen av magmusklerna! :em:
King Grub
2003-07-05, 17:41
För att höftböjjarna är viktiga för stabiliseringen av magmusklerna! :em:
Ok! :cheers: Var rädd att du körde dem för "nedre delen av magen" eller något. :)
rymdrattan
2003-07-05, 19:57
Originally posted by King Grub
Ok! :cheers: Var rädd att du körde dem för "nedre delen av magen" eller något. :)
Givetvis kör jag den nedre delen av magmusklerna! :angel:
Nej jag har lärtmig att det inte går faktiskt. :thumbup:
Tog mig ingefär 3 månader att banka in i skallen på dig ;)
rymdrattan
2003-07-05, 20:20
Originally posted by spinkoo
Tog mig ingefär 3 månader att banka in i skallen på dig ;)
Va ju inte direkt du som lyckades med det :thefinger
Va ju inte direkt du som lyckades med det :thefinger
Det får dig ju bara att framstå som ännu dummare :cheers:
rymdrattan
2003-07-05, 20:25
Originally posted by spinkoo
Det får dig ju bara att framstå som ännu dummare :cheers:
Snarare du som inte lyckades med det :thumbup:
Bästa magövningen är enligt mitt tycke crunches med rep. Då menar jag liggandes på rygg med benen på en bänk. Rörelsen är väldigt kort men nyper grymt bra!!!:thumbup:
Jag tycker alla magövningar med rep eller kabel suger. Den är svår att utföra korrekt - för lång eller för kort rörelsebana, folk ligger på olika avstånd från trissan, man går upp i svank, man drar ned belastningen med överkroppsstyrkan, man tittar upp, man lägger på mer och mer vikt.
Vanliga enkla sketna crunches för sexpacken, twistmoment för obliques, romanchair situps och benlyft för psoas. Räcker bra så.
allan
King Grub
2003-07-07, 19:41
Originally posted by Allan
Jag tycker alla magövningar med rep eller kabel suger. Den är svår att utföra korrekt - för lång eller för kort rörelsebana, folk ligger på olika avstånd från trissan, man går upp i svank, man drar ned belastningen med överkroppsstyrkan, man tittar upp, man lägger på mer och mer vikt.
Vanliga enkla sketna crunches för sexpacken, twistmoment för obliques, romanchair situps och benlyft för psoas. Räcker bra så.
allan
Jag håller helt med, för egen del. Men Robban har brutala magrutor. När de inte är täckta av fläsk, i alla fall. :)
:em:
Ok rättning mittåt - nu blev jag visst en sån där träningstaliban. Tycker ni att en viss övning funkar för er ska ni naturligtvis köra den. Om man klarar av att köra med kabel - fine. Men var också uppmärksamma på det fel man kan göra.
allan
Fredrik Age
2003-07-07, 21:02
Ok, dags för en magspecial från Swede Meisters arkiv. Har man riktig tur kan magen se ut så här efter ett tag (ganska så långt faktiskt....)
http://bjoernen.ebolaget.com/age/mageben.jpg
"Millenniumbräda"
Artikel publicerad i B&K Sports Magazine 12/99.
Nej, den här artikeln ska inte behandla dina dryckesvanor kring nyår, utan den kretsar snarare kring mellanpartiet på din kropp, ofta benämnd sexpacket eller tvättbrädan. Vi väljer dock att här kalla den för magmuskulaturen.
Som en röd tråd genom alla olika träningsprogram du läser om eller använder dig av, behandlas ofta magmuskulaturen annorlunda kontra alla andra muskelgrupper. Det står att den ska tränas ofta och med repetitioner i megadoser. Är det verkligen så man måste gå tillväga? Svaret är givetvis nej, magmuskulaturen är precis som vilken annan muskelgrupp som helst och ska tränas lika mycket som bröst eller triceps.
Tittar man på uppbyggnaden av magmuskulaturen upptäcker man att den består av flera olika muskelgrupper som i harmoni bildar en välformad mage.
1. Rectus abdominis
2. Serratus anterior
3. External och Internal Obliques
Oavsett om ditt mål är att tävla i bodybuilding, glänsa på beachen eller bara skulptera om din midja så är det några kriterier som måste uppfyllas till punkt och pricka för att resultaten ska infinna sig;
1. Magövningarna ska attackera magmuskulaturen från alla vinklar för att den ska utvecklas fullkomligt.
2. Repetitionsantalet behöver inte ligga i regionerna omkring 30-50 st, för klarar du av det så är det dags att öka motståndet.
3. Att träna mycket mage betyder inte att kroppsfettet runt midjetrakten minskar, utan muskelmassan kommer endast att öka under kroppsfettet = ökat midjeomfång.
4. För att magen muskulaturen ska kunna skönjas måste ett effektivt träningsprogram kombineras med ett lika effektivt aerobiskt program, dvs cykling, promenader, löpning eller gång på löpband, trappmaskin el. dylikt.
Tittar man noga på muskelutvecklingen hos personer som har riktiga tvättbrädor, ser man att det ligger mycket hård och genomtänkt träning bakom resultaten. De besitter ett djup mellan rutorna som endast kan framkallas genom motståndskrävande träning. Trots dessa fakta finns det gott om tränande individer som hävdar att genetiska förutsättningar och moder natur som framställt dessa attribut, och de själva då saknar dessa. Detta skulle då innebära att de inte behöver lägga kraft på denna muskelgrupp eftersom man saknar dessa genetiska förutsättningar. Det är just denna inställning som hämmar utvecklingen hos dessa personer.
Genetiska förutsättningar är om du t ex har exceptionellt stora vader eller synligt split i biceps alternativt något annat i hästväg. Dessa attribut kan man inte träna sig till utan det har man gratis från moder natur. Däremot så kan en underutvecklad muskelgrupp byggas upp av alla, bara man överbryggar den mentala gränsen mellan träning och över träning av yttersta kvalité.
Som jämförelse kan man ta t ex en tävlande bodybuilder. Efter varje tävling, vunnen eller förlorad, gör den smarte bodybuildern en utvärdering av sin fysik. Han eller hon frågar domare, journalister, fotografer, kunnigt branschfolk samt andra tävlande om vad som var bra eller dåligt. Detta för att på ett så objektivt sätt som möjligt få fram information om vad som måste ändras till nästa gång. Efter det sätter då den smarte bodybuildern upp ett träningsprogram baserat på denna information. Vad som ska prioriteras och så vidare. Aldrig att den smarte bodybuildern skulle säga ; "Nej, jag saknar de genetiska förutsättningarna för att bygga vader, så det enda som gäller för mig är implants!".
För att återgå till magträningen då. Ett noga konstruerat magträningsprogram bör givetvis då innehålla övningar som attackerar magmuskulaturen från alla vinklar. Vilka övningar är bra och vilka är dåliga? Kan jag använda mig av TV-shop´s "AB-Constructor" som jag köpte förra året eller ska jag plocka fram "Flab Blaster" som jag fick av moster Agda för 4-8 år sedan? Nja, för att lyckas maximalt med din magträning måste du nog faktiskt masa dig ned till din lokala hälsostudio och införskaffa dig ett träningskort, en billig investering till en välformad mage lagom till millenieskiftet.
Här nedan redovisas effektivt träningsprogram som aktiverar magens alla muskelgrupper. Detta program ska bytas mot ditt ordinarie magprogram och ska tränas med samma frekvens som de andra muskelgrupperna du tränar, varken mer eller mindre.
Träningsprogrammet uppbyggnad:
Hängande benlyft 4 set á 8-12 reps
Hängande benlyft åt sidan 4 set á 8-12 reps
Knästående kabelcrunches 4 set á 8-12 reps
Sittande knäuppdragningar 4 set á 8-12 reps
Övningarnas utförande och anatomi:
1. Hängande benlyft
Häng dig i ett chinsräcke eller i en stång så att benen kan hänga helt fritt utan att vidröra golvet. Spänn magmusklerna och böj på midjan och lyft upp benen så högt upp som möjligt framför kroppen. Försök att komma högre än parallellt med golvet. Sänk sedan tillbaka till utgångsläget i en kontrollerad rörelse.
Övningen aktiverar:
Rectus abdominis
Internal obliques
External obliques
Iliacus
Psoas
Pectineus
Rectus Femoris
2. Hängande benlyft åt sidan
Häng dig i ett chinsräcke eller i en stång så att benen kan hänga helt fritt utan att vidröra golvet. Spänn magmusklerna och böj på midjan och knäna, och lyft upp benen mot sidan av kroppen. Sänk sedan tillbaka till utgångsläget i en kontrollerad rörelse. Alternera från den ena sidan till den andra.
Övningen aktiverar:
Rectus abdominis
Internal obliques
External obliques
Iliacus
Psoas
Pectineus
3. Knästående kabelcrunches
Fäst ett rep i den övre trissan i en kabelmaskin. Ställ dig på knä, greppa repet och håll det bakom nacken. Starta övningen genom att dra repet nedåt samtidigt som du kurar ihop kroppen till fosterställning. Återgå sedan till utgångsläget i en kontrollerad rörelse.
Övningen aktiverar:
Rectus abdominis
Internal obliques
External obliques
4. Sittande knäuppdragningar
Sätt dig på kanten av en bänk, antingen på längden eller tvären, så att stussen är på kanten. Ta tag i bänken bakom stussen. Starta rörelsen genom att med raka eller lätt böjda ben lyfta knäna mot bröstet. Sänk sedan tillbaka kontrollerat till utgångsläget.
Övningen aktiverar:
Rectus abdominis
Internal obliques
External obliques
Iliacus
Psoas
Pectineus
Rectus Femoris
Efter ett tags användande av detta träningsprogram kommer du att ha hunnit lära dig fler effektiva övningar som du kan byta ut mot. Sikta däremot alltid att ha en hel arsenal med bra övningar som du kan dra fram som ett ess ur bakfickan när tiden för ändring är mogen. I annat fall kan du ju alltid stå i vassen ett par år till tills fettsugningsvågen har svept över vårt land som en kall nordanvind under novembermånad.
gasoliner
2003-07-07, 22:09
" en välformad mage lagom till millenieskiftet."
jo,997 år borde räcka för mig med va? :D
alltid intressant med mera info
Jag kör ett långt drop i ca 6 steg, raka med vikt sen med vridning utan vikt max reps å sen raka vanliga utan vikt max reps, allt detta i en följd. Två ggr i veckan, dé é allt...
Det funkar skitbra, alltid tyngre vikt eller fler reps i första setet! Sen pressar jag ur allt ur magmusklerna i "droppen". Lite deff bara så ligger Age i lä...:D
Skojade bara, Age`s mage är grym!!!:hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.