Visa fullständig version : Procentuell förändring
Om man frågar efter den procentuella förändringen mellan två procentsatser, vill man då ha skillnaden i procentenheter eller skillnaden i ökning/minskning i procent?
Om man frågar efter den procentuella förändringen mellan två procentsatser, vill man då ha skillnaden i procentenheter eller skillnaden i ökning/minskning i procent?
Den frågan är nog den som begärde så förändringen redovisad den enda som kan besvara.
Jag har känslan av att i vardagligt tal brukar oftast förändringen i procentenheter anges när det är det mest tydliga och lättförstådda. Som vid redovisning av opinionsundersökningar till exempel. Så med 70% sannolikhet är svaret på din fråga "procentenheter", men som sagt är det bara en person/entitet som kan svara med säkerhet.
Den procentuella förändringen mellan två procentsatser skulle jag säga är antal procentenheter man vill ha ut.
Jag är inte 100%, men är rätt säker.
Tack!
Då antar jag att det är procentsatsen han vill ha ut! :)
Tack!
Då antar jag att det är procentsatsen han vill ha ut! :)
Två svar, de enda svaren, säger att det är antalet procentenheter.
Två svar, de enda svaren, säger att det är antalet procentenheter.
Men självklart utgår man från att ni har fel.
Jag skulle svara i både procentenheter och procentsats :)
Ignatius72
2008-11-01, 14:33
Om tex ett part ökat från 7 till 9% i en opinionsundersökning så skriver man att man ökat 2 procentenheter. Det är förvirrande med procentsats i det sammanhanget.
Ta tillfället i akt! Jag dödade en diskussion häromveckan med ett surface-diagram. Det tog obegripligheten till nya nivåer, utan att för den skull tumma på sakligheten och korrektheten för en sekund.
http://img520.imageshack.us/img520/3268/excelsurfacegk9.jpg
Ignatius72
2008-11-01, 14:59
Förbannat snyggt diagram! Även om jag begriper mindre än ingenting av det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.