Visa fullständig version : Skatteplanering
wintersnowdrift
2008-11-01, 10:42
Jo, jag lyckades sälja några fonder med en liten vinst i våras innan Finanskrisen(tm) drabbade världen. Dessa pengar är nu placerade i en lägenhet och således ej längre att betrakta som likvida medel. Nu undrar jag vad jag kan göra i den lagliga delen av skatteplaneringens gråzon för att minimera den restskatt som jag kommer att få nästa år p.g.a. kapitalvinsten (det är inga ohyggliga summor restskatt det rör sig om, men ändock tillräckligt för att det ska svida i skinnet på en "fattig student". Förmodligen/förhoppningsvis blir det inte över 10K om jag fattat alla siffror rätt).
Jag har lån på lägenheten, dock är det inte jag som betalat räntorna. Däremot står jag formellt med både som delägare till lägenheten och som låntagare. Går det att i deklarationen påstå att det är jag som betalar räntorna så att jag kan dra av för räntekostnaderna? Hur (o)lagligt är i så fall detta på en skala 1-10 där 10 är typ Trustorhärvan?
//Kristin
Gör en liten testdeklaration:
http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2008/prelskut08ink1.html
Har du inte gjort några förluster du kan realisera nu då? :)
wintersnowdrift
2008-11-01, 17:19
Gör en liten testdeklaration:
http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2008/prelskut08ink1.html
Åh, tack Mirre! Super. Jag vet att det dras för mycket skatt på min lön (jag fick en rejäl återbäring för inkomståret 2007), så om jag har tur kanske detta tar ut kapitalvinsten. Ska kolla nästa lönespec hur mycket skatt jag faktiskt betalat i år.
Har du inte gjort några förluster du kan realisera nu då? :)
Jag har ju typ inte det, tyvärr. Därför funderade jag på om det på något sätt går att ta upp räntekostnaden på min deklaration (dvs att jag gör avdrag för den istället för att personen som de facto betalar bostadslånet som vi båda står på deklarerar för det). Staten förlorar ju ingenting på saken egentligen.
//Kristin
Åh, tack Mirre! Super. Jag vet att det dras för mycket skatt på min lön (jag fick en rejäl återbäring för inkomståret 2007), så om jag har tur kanske detta tar ut kapitalvinsten. Ska kolla nästa lönespec hur mycket skatt jag faktiskt betalat i år.
Jag har ju typ inte det, tyvärr. Därför funderade jag på om det på något sätt går att ta upp räntekostnaden på min deklaration (dvs att jag gör avdrag för den istället för att personen som de facto betalar bostadslånet som vi båda står på deklarerar för det). Staten förlorar ju ingenting på saken egentligen.
//Kristin
Hehe, inte ofta man säger "jag har inga förluster tyvärr" ! :)
Hm, jag vet inte så mycket om det , kan man ens göra så med räntan ? Alltså dra av :)
Ignatius72
2008-11-01, 18:28
Hehe, inte ofta man säger "jag har inga förluster tyvärr" ! :)
Hm, jag vet inte så mycket om det , kan man ens göra så med räntan ? Alltså dra av :)
OM jag inte missminner mig så får man dra av 30% av räntan. Den drar du ju av oavsett fondförsäljningar. Så även din sambo, så de pengarna försvinner ju inte men om ni har delad ekonomi så hamnar de såklart i hans ficka. För att komma undan skatt på fondvinsterna så måste du kunna kvitta dem mot fond- (eller så räcker det med värdepappers-) förluster.
Om du har andra aktier/fonder som ligger minus kan du ju sälja dessa och kvitta förlusterna mot de vinster du gjort, för att sedan köpa tillbaka dem. Du förlorar väl en del i avgifter men du slipper reaskatt.
The Auditor
2008-11-01, 19:16
Du får ikke kvitta aktievinster mot räntekostnader, men det vet du säkert redan.
donper02
2008-11-01, 22:01
Du får ikke kvitta aktievinster mot räntekostnader, men det vet du säkert redan.
Jo det får man. En aktievinst tas upp i inkomstslaget kapital och räntekostnader dras av i samma inkomstslag så det är inga problem alls. Vidare så är det så att den som har ett lån (står på det) får dra av ränteutgifterna. Att det sen är någon annan som faktiskt betalar räntan spelar ingen roll, som i trådskaparens fall.
Ignatius72
2008-11-01, 22:50
Jo det får man. En aktievinst tas upp i inkomstslaget kapital och räntekostnader dras av i samma inkomstslag så det är inga problem alls. Vidare så är det så att den som har ett lån (står på det) får dra av ränteutgifterna. Att det sen är någon annan som faktiskt betalar räntan spelar ingen roll, som i trådskaparens fall.
Jag uppfattade det som om de delade på lånet, då kan man bara dra sin egen del väl?
Trådskaparen vill ju trolla bort skatten från vinsten, då hjälper det inte att man får dra av räntan, det får man ju ialla fall. Så även om hon drar av hela räntan, även sambons del, så minskar det inte skatten från fondvinsten, även om den totala skatten sänks.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.