handdator

Visa fullständig version : Kolozzeums tjejer byter däck?

ARMSTARK
2008-10-31, 16:14
Vilka av kolos tjejer tror ni själv byter sina däck på bilen? Personligen har jag väldigt svårt att tänka mig Mirre stå och titta på när en kille byter hennes däck. Finns flera...Nina L, skulle hon stå och vinka med ögonfransarna? Knappast, hon verkar rätt tuff....

MasterChief
2008-10-31, 16:15
Varför ska man byta däck när man får ett proffs som gör det på 10 minuter för 200 spänn?

Yankeee
2008-10-31, 16:16
Varför ska man byta däck när man får ett proffs som gör det på 10 minuter för 200 spänn?

Ge mig ett S ...

CrazyJoeDavola
ähh varför smutsa ner sig :) Skulle lätt kunna göra några militärpressar med hjulen men går snabbare att låta macken göra det, kostar ju knappt nått endå. Skulle väl vara för ens eget ego man skulle göra det själv :)

Mago

Gör man det lika bra själv så känns det ju dumt att slänga bort 200 kronor.

sleep is the enemy
2008-10-31, 16:17

För att tjäna 200 spänn? Och för att det kan vara en bra sak att kunna klara på egen hand. Dessutom litar jag nog mer på mig själv än random däckbytarkille...

samme11
2008-10-31, 16:18
Jag klarar det :(

CrazyJoeDavola
2008-10-31, 16:20
Sist jag skulle byta satt bultarna så djävulskt hårt att fälgkorset böjde sig när jag skulle lossa på bultarna! :(

MasterChief
För att tjäna 200 spänn? Och för att det kan vara en bra sak att kunna klara på egen hand. Dessutom litar jag nog mer på mig själv än random däckbytarkille...

Nä, det är klart. Om man har all utrustning så går det givetvis bra själv. Men att harva med pryttlarna som hänger med bilen är ju inget vidare.

Slänga bort? Man får ju en tjänst för pengarna? Likställer du det med att slänga bort pengarna?

mela
Jag byter däck själv, varför betala någon när det tar 30min att göra det själv?

z_bumbi
2008-10-31, 16:21

När man står vid vägkanten mitt i natten och det är 15 mil till närmaste bärgare och spejburken har frusit?

MasterChief
2008-10-31, 16:21
Ge mig ett S ...

S...

sleep is the enemy
2008-10-31, 16:22
Sist jag skulle byta satt bultarna så djävulskt hårt att fälgkorset böjde sig när jag skulle lossa på bultarna! :(

Så kan det gå när man lämnar in den för däckbyte och dom drar åt för mycket med sina maskiner...

MasterChief
2008-10-31, 16:23
När man står vid vägkanten mitt i natten och det är 15 mil till närmaste bärgare och spejburken har frusit?

Jo det är klart. Punka är ju en annan sak.

Men har man bytt däck åt typ alla i familjen i 15 år så börjar det bli lite tradigt och 200 spänn känns rätt överkomligt.

Pepz
mäh
jag hade hoppats på lite bilder på kolotjejerna när de bytte däck.. oljiga och svettiga.......
så var det bara en diskussionstråd

MasterChief
Så kan det gå när man lämnar in den för däckbyte och dom drar åt för mycket med sina maskiner...

Ett proffs drar inte för hårt. Det är hemmapulare som drar åt för hårt med fälgkorset.

Chaan
2008-10-31, 16:24

Där har man två stumpar av dammsugarrör 3-8dm liggande i garaget. Sätt in dem ända in till korset så gör det inte det igen.

CrazyJoeDavola

haha ja de djävlarna! Tur att jag inte har nån bil längre.

sleep is the enemy

Men har man bytt däck åt typ alla i familjen i 15 år så börjar det bli lite tradigt och 200 spänn känns rätt överkomligt.

Menade han inte att det just är svårt att få loss hjulet pga. att dom drar åt för hårt på verkstäder?

sleep is the enemy
2008-10-31, 16:25
Ett proffs drar inte för hårt. Det är hemmapulare som drar åt för hårt med fälgkorset.

Åjo du!

CrazyJoeDavola
2008-10-31, 16:26
Där har man två stumpar av dammsugarrör 3-8dm liggande i garaget. Sätt in dem ända in till korset så gör det inte det igen.

Provade med en hävarm, men gick fan inte, det var knappt så de lossnade med bultpistolen på verkstan.

CrazyJoeDavola
2008-10-31, 16:27
Åjo du!

Ja de kan jag också intyga.

LoTiX
De flesta tjejer (och killar) borde väl ändå kunna byta däcken själva? Man stoppar in domkraften på det enda stället där den passar och börjar veva runt och runt och runt tills man ser att däcket släppt från marken. Man skruvar bort fyra enorma bultar som är svåra att missa, tar bort däcket, sätter dit ett nytt på det enda sättet det kan passa på och sätter tillbaka tidigare nämna bultar. Återstår att skruva åt motsatt håll på domkraften och sedan är det klart!

Chaan
Provade med en hävarm, men gick fan inte, det var knappt så de lossnade med bultpistolen på verkstan.

Då var det inte bara dragningen utan någon hade låtit dem rosta fast.

sleep is the enemy
2008-10-31, 16:29
Då var det inte bara dragningen utan någon hade låtit dem rosta fast.

När man byter på verkstad så bryr dom sig nog inte om att smörja på bulten lite just för att förhindra det...

MasterChief
2008-10-31, 16:30
De flesta tjejer (och killar) borde väl ändå kunna byta däcken själva? Man stoppar in domkraften på det enda stället där den passar och börjar veva runt och runt och runt tills man ser att däcket släppt från marken. Man skruvar bort fyra enorma bultar som är svåra att missa, tar bort däcket, sätter dit ett nytt på det enda sättet det kan passa på och sätter tillbaka tidigare nämna bultar. Återstår att skruva åt motsatt håll på domkraften och sedan är det klart!

Ja, det hoppas man verkligen att de kan. Glöm inte att växla mellan bultarna när man sätter fast dem.

LoTiX
Ja, det hoppas man verkligen att de kan. Glöm inte att växla mellan bultarna när man sätter fast dem.

Nej det är väl enda missen man kan göra. Det och att vara otroligt ouppmärksam när man fäster domkraften.

MasterChief
När man byter på verkstad så bryr dom sig nog inte om att smörja på bulten lite just för att förhindra det...

Då byter man till en verkstad som faktiskt gör jobbet rätt.

omnibus
2008-10-31, 16:35

*bs*

Klart man byter däck själv, och momentdrar. Däcknissar som smattrar på med muttermaskinen och repar fälgen håller jag mig borta från. Dom drar ALLTID för hårt. Att det sen tar 20min att göra det själv samtidigt som man slipper köerna är ju inte fel...

Gnusram
2008-10-31, 16:36

+Hur mycket som helst

Jag antar att ni aldrig köper en hamburgare eller pizza heller?

sleep is the enemy
2008-10-31, 16:38

Varför skulle jag inte göra det?

MasterChief
2008-10-31, 16:38
*bs*

Klart man byter däck själv, och momentdrar. Däcknissar som smattrar på med muttermaskinen och repar fälgen håller jag mig borta från. Dom drar ALLTID för hårt. Att det sen tar 20min att göra det själv samtidigt som man slipper köerna är ju inte fel...

Nej, det gör dom inte. Sen har jag aldrig stått i någon kö. Man kan ju vara smart och byta innan snön har fallit (vilket förvånar stockholmare varje år).

samme11
2008-10-31, 16:39
+Hur mycket som helst

Nej, för det kan man ju göra själv!

Gnusram
2008-10-31, 16:41
Varför skulle jag inte göra det?

Varför slänga bort 60 spänn på något du kan göra själv?

Trance
2008-10-31, 16:43
Jag byter inte själv och om de råkar dra åt för hårt så jag inte får av dem när jag har punka så får jag väl dö en plågsam svältdöd. Det skulle vara värt det ändå.

sleep is the enemy
2008-10-31, 16:44
Varför slänga bort 60 spänn på något du kan göra själv?

Det är väl en fånig jämförelse? Jag skrev ju att det också beror på att jag vill göra det själv, för att veta att det blir rätt gjort. Men visst gör jag gärna hamburgare själv också, dock blir dom inte så goda så jag brukar hellre köpa ute. Pizza kan jag tyvärr inte göra själv.

Mago
2008-10-31, 16:52

Faktiskt inte, men jag förstår din poäng.

Slänga bort? Man får ju en tjänst för pengarna? Likställer du det med att slänga bort pengarna?

Det får man ju, men jag ser fler fördelar med att göra det själv.
Det tar ungefär lika lång tid att köra dit och hem för att få det gjort, som att göra det själv.
Man sparar 200 kronor plus bensinen det kostade att köra till verkstaden.

Luttis
2008-10-31, 16:54
Jag byter själv och för att göra det lite snabbare och roligare (?) kan man ju ha någon som kollar hur lång tid det tar per däck. Sedan kan det vara klokt att gå runt ett extra varv och dra åt muttrarna lite bättre..

MasterChief
2008-10-31, 16:55
Det är väl en fånig jämförelse? Jag skrev ju att det också beror på att jag vill göra det själv, för att veta att det blir rätt gjort. Men visst gör jag gärna hamburgare själv också, dock blir dom inte så goda så jag brukar hellre köpa ute. Pizza kan jag tyvärr inte göra själv.

Så en person som ägnar hela dagarna åt att byta däck kan det inte (och som driver en firma som bara ägnar sig åt detta med däck) ? Var har ni testat att byta däck? För om inte ens en bilmekaniker (vilket de är där jag byter) inte ens kan byta däck utan att dra hårt för hårt osv, hur ska jag våga låta dem byta bromsar osv?

Chaan
2008-10-31, 16:56
Luttis har du märkning på fälgarna? HF HB VF VB

MasterChief
2008-10-31, 16:58
Faktiskt inte, men jag förstår din poäng.

Det får man ju, men jag ser fler fördelar med att göra det själv.
Det tar ungefär lika lång tid att köra dit och hem för att få det gjort, som att göra det själv.
Man sparar 200 kronor plus bensinen det kostade att köra till verkstaden.

Ja, och till slut är det ju upp till var och en. :)

Men efter att ha ägt bil i snart 2 decennier är det en lyx jag tror jag klarar att unna mig. För mig tar det fem minuter att åka dit. Efter 25 minuter sitter jag och surfar kolo igen.

egge
2008-10-31, 17:00
I'm with MC on dis one. Bara för att man kan göra det själv betyder det inte att man måste göra det.

Srednq
2008-10-31, 17:02
Luttis har du märkning på fälgarna? HF HB VF VB

det sa dom på däckverkstan att man inte skulle ha. däcken skulle byta plats med varandra dom slits jämt. (vilken man i och för sig inte vet att dom gör om man inte märker dom)

rekomenderas det att man smörjer bultarna?

wintersnowdrift
2008-10-31, 17:03
Jag byter däck på min(a) fordon (som förvisso är tvåhjuliga och utan bensinmotor) själv. Äger ingen bil, men jag vill så gärna känna mig lite händig för en gångs skull så jag tycker att cyklar ska räknas.

//Kristin

Edit: Jag kan byta bromsar också förresten, om det höjer min status.

sleep is the enemy
2008-10-31, 17:03
Så en person som ägnar hela dagarna åt att byta däck kan det inte (och som driver en firma som bara ägnar sig åt detta med däck) ? Var har ni testat att byta däck? För om inte ens en bilmekaniker (vilket de är där jag byter) inte ens kan byta däck utan att dra hårt för hårt osv, hur ska jag våga låta dem byta bromsar osv?

En kille som bara byter däck jobbar kanske inte också som bilmekaniker?

MasterChief
2008-10-31, 17:04
En kille som bara byter däck jobbar kanske inte också som bilmekaniker?

Kanske inte på alla ställen. Men driver man en firma som enbart ägnar sig åt däckbyte får man ju trots allt lite vibbar att de borde veta hur man gör. Men det är ju klart, random kolokille som byter däck två gånger om året borde givetvis klara det bättre.

sleep is the enemy
2008-10-31, 17:05
Kanske inte på alla ställen. Men driver man en firma som enbart ägnar sig åt däckbyte får man ju trots allt lite vibbar att de borde veta hur man gör. Men det är ju klart, random kolokille som byter däck två gånger om året borde givetvis klara det bättre.

:)

jaosef
2008-10-31, 17:08
Klart man ska göra det själv. Annars kan det gå såhär:
http://nyhetskanalen.se/1.695453/2008/10/29/vinterdacken_lossnade_i_farten?commentId=19.71063

Gnusram
2008-10-31, 17:11
det sa dom på däckverkstan att man inte skulle ha. däcken skulle byta plats med varandra dom slits jämt. (vilken man i och för sig inte vet att dom gör om man inte märker dom)

rekomenderas det att man smörjer bultarna?

Byta fram och bak är bra men inte höger till vänster så lite ordning på var de satt är nog inte så dumt.

Man ska smörja konan på hjulmuttern/bulten, inte gängorna. De ska man bara se till att de är rena och fina.

Gnusram
2008-10-31, 17:15
Det är väl en fånig jämförelse?

Fånigt och fånigt, lite tillspetsat kanske. :D

Om man vill byta själv så ska man naturligtvis göra det, men varken pengen eller risken känns som några stora problem tycker jag.

actiwe
2008-10-31, 17:23

gör man det själv på 10 minuter finns det ingen vits att lämna in den :cool:

Bullen!
2008-10-31, 17:29
det är gött att slippa byta däck. men att asa in vinterdäcken i kofferten och åka iväg för att byta dom och sen asa hem de smutsiga sommarhjulen (som man inte har möjlighet att tvätta hos den stressade däckkrängaren) och bära in dom där hemma igen är ju inte så kul det heller.

MEN hade jag varit stadsbo med bara en utomhusparkering så hade jag minsann använt mig av en firma som förvarar mina däck för en kostnad där byte varje säsong ingår. de har sommardäcken i förvar på vintern och tvärt om. bra tjänst.

Mourten
2008-10-31, 17:35
byter sj, inte direkt svårt. Går säkert å köpa en tjänst så nån torkar en i röven också men dom flesta gör d sj?

actiwe
2008-10-31, 17:36
byter sj, inte direkt svårt. Går säkert å köpa en tjänst så nån torkar en i röven också men dom flesta gör d sj?

truth ! :D

Pzorz
2008-10-31, 18:04
Jag kan ha roligare för de där 200 kr + att det är jobbigare att åka sträckan till mecken än de 30 min som det tar att byta.. är visserligen inte tjej men de borde resonera likadant.

petah
2008-10-31, 18:06

Det tar typ 20min om man gör det själv. Men men jag ska inte klaga, jag kan mkt väl tänka mig att jag kommer betala nån i framtiden. :D

Grelle-
2008-10-31, 18:10
Jag har också hört om personer som bytt sina däck på verkstad (dock väldigt få) och däckgubbarna dragit för hårt. Anledningen att proffsen lyckas med detta ibland är att de använder en maskin och ibland kan inställningen vara fel för bil, t ex inställd för lastbil eller annat tokigt. Sen arbetar de ofta under en väldig stress då flertalet svenska bilister kommer på samma eftermiddag som första snön kommit att vinterdäck vore bra och då kan ni räkna ut hur mycket jobb de blir för dem denna period.

Jag byter däck själv på min eller bekantas bilar, men när jag skaffar egen bil igen kan jag tänka mig att betala för det, men då ska de också stå för förvaring av min andra däckuppsättning.

internethjälten
2008-10-31, 18:36

De drar inte för hårt, de drar angivet Nm som dessa bultar/muttrar ska dras med. Rent generellt ska dessa dras ca 100-130Nm så ska man använda ett fälgkors är man ganska optimistisk av sig. Lossa kan man säkert men sen ska man dra åt med.

Bäst är att skaffa ett spärrskaft med förlängt handtag för att vara säker att de nya hjulen sitter som de ska sen.

daja
2008-10-31, 18:51
varför betala någon när det tar 30min att göra det själv?

Precis, våga vägra prostitution.

omnibus
2008-10-31, 18:51
De drar inte för hårt, de drar angivet Nm som dessa bultar/muttrar ska dras med. Rent generellt ska dessa dras ca 100-130Nm så ska man använda ett fälgkors är man ganska optimistisk av sig. Lossa kan man säkert men sen ska man dra åt med.

Bäst är att skaffa ett spärrskaft med förlängt handtag för att vara säker att de nya hjulen sitter som de ska sen.

Dra 100-150Nm med ett fälgkors är ju absolut inga problem med ett helt vanligt fälgkors, problemet är snarare att folk drar för hårt med fälgkorset. Det enda rätta är att dra det sista med momentnyckel för att dra alla bultar lika hårt.

Arf Pingvin
2008-10-31, 18:52
Man drar lätt 20 kilo med ett vanligt fälgkors, det är åt helvete för mycket, tar man i lite kanske man drar 40 kilo, då är det risk att bultar går av. Det ska vara riktiga klåpare på verkstan om de lyckas dra i närheten så hårt. Men vanligt folk lyckas med det här stup i kvarten. Testa dra 11 kilo med en momentnyckel, det är inte särskilt hårt. Man smörjer inget vanligtvis. Speciellt inte ytan fälg/nav och inte konorna. Normalt sett bryr man sig inte om att ha samma däck fram/bak men oftast har däck idag rotationsriktning så det blir samma h/v. 4-hjulsdrivna bilar vill man tom skifta däckens position så de nöter jämt, kan bli dyrt på en volvo med haldex annars... Kom ihåg att efterdra muttrar på alufälg, speciellt nya fälgar.

Bullen!
2008-10-31, 19:34
... på en volvo UTAN haldex. d.v.s deras gamla visco

sweetkarolina
2008-10-31, 19:35
haha fan va härligt. går verkligen att bli oense om allt här på kolo! :D

varför kom det ingen poll förresten?!?

jag är tjej, och byter däcken själv (eller jag o pappa brukar byta halva släktens däck sen många år tillbaka) tar inte mer än 10-15 minuter när man är två.
skulle nog ta längre tid att köra den till en verkstad.
ser inte heller varför man inte skulle byta själv, om man vet hur och har tid. det är ju inte direkt jobbigt.

Ps. förresten köper jag inte hamburgare heller, tycker dom är godare hemlagade :laugh:

Guybrush
2008-10-31, 19:44
Jag byter gärna själv, då kan jag göra det när jag vill och har tid. Det är sån jävla hysteri på Vianor och andra däckfirmor vid den här tiden och jag pallar inte med det. Väntetiderna är långa och så måste man i regel ta tid från jobbet = jobba in detta senare. Då hyr jag hellre en lift på lokala macken för en 50-lapp och byter själv i lugn och ro på kvällen. Det är värt varenda krona att slippa ligga på farsans uppfart i +2 grader och duggregn.

Det där med att dra bultarna med rätt moment skiter jag i. Man går lite på känn och drar åt ordentligt, sen känner man efter en gång till efter ett par dagar och efterspänner om så behövs.

Cilia
2008-10-31, 19:51
Jag bytte däck på mina bilar när jag var fattig. Numer gör jag som MasterChief, jag lämnar in bilen för allt även däckbyte. Sen har jag assistens så dom fixar saker om ngt skulle hända på vägen.

Men jag klarar av det själv men jag blir smutsig och det tar tid som jag inte har.

obs tar ingen tid att få det bytt eg, firman ligger runt hörnan, lämnar den på vägen till jobbet och hämtar den på kvällen bytt och städad. Kanon

miss_incorrigible
2008-10-31, 20:24
Jag gjorde det en gång på pappas bil. Det var inte så svårt men det tog en evighet och jag hoppas att jag aldrig behöver göra det igen.

lectris
2008-10-31, 20:32
jag har ingen bil :em:

LadyInsane
2008-10-31, 20:57
jag har ingen bil :em:

Jag har inget körkort:em:

David86
2008-10-31, 21:21
3/4 fälgar gick av direkt nu tisdas utan större bekymmer. Den som satt som berget hade en verkstad tagit av och på under ett arbete för bara nån månad sen, dom hade andra suttit på sen i våras när jag själv skiftade.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1959877.svd

Sen har vi de såklart :)

Nej, gör man det inte själv riskerar man att hjulen åker av eller att man inte får av däcket den gången man får punka på nån öde väg. Har samma erfarenhet av varenda verkstad som varit och pillat på däcken, dem sitter som berget efter ett besök där, och då får man betala extra också...

Men det är klart, det är en jäkligt bra metod för att hålla kvar kunderna, man måste helt enkelt komma tillbaka...

MasterChief
2008-10-31, 21:26
3/4 fälgar gick av direkt nu tisdas utan större bekymmer. Den som satt som berget hade en verkstad tagit av och på under ett arbete för bara nån månad sen, dom hade andra suttit på sen i våras när jag själv skiftade.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1959877.svd

Sen har vi de såklart :)

Nej, gör man det inte själv riskerar man att hjulen åker av eller att man inte får av däcket den gången man får punka på nån öde väg. Har samma erfarenhet av varenda verkstad som varit och pillat på däcken, dem sitter som berget efter ett besök där, och då får man betala extra också...

Men det är klart, det är en jäkligt bra metod för att hålla kvar kunderna, man måste helt enkelt komma tillbaka...

Jag vet knappt något om sådant här, men tar man i för fulla muggar med ett fälgkors (med dess gynnsamma hävstång) tror jag man kan utveckla mer kraft än med en liten luftdriven maskin som de håller lite småslött med händerna?

ARMSTARK
2008-10-31, 21:36
Lustigt att Lady Insane och Lectris inte har körkort/bil, annars är det två brudar som jag kan se framför mig, Lady Insane tar tag i kofångaren och lyfter upp bilen medans Lectris byter däcken.*flex*

Yankeee
2008-10-31, 21:49
Jag brukar ställa mig på fälgkorset och trycka till med foten. Sitter betydligt hårdare än om man drar med händerna, ändå aldrig några problem att lossa.

Arf Pingvin
2008-10-31, 22:22
Jag vet knappt något om sådant här, men tar man i för fulla muggar med ett fälgkors (med dess gynnsamma hävstång) tror jag man kan utveckla mer kraft än med en liten luftdriven maskin som de håller lite småslött med händerna?

En sån här väger 2 kilo och drar 1054 Nm.
http://www.irtools.com/_imgLibrary/complete/2135QTiMAX_m.jpg

Tricklev
2008-10-31, 22:26
Jag anar manus för en riktigt bra porrfilm, vi kan kalla den Screwing, hur man skruvar ordentligt.

Stor potential.

MasterChief
2008-10-31, 22:38
En sån här väger 2 kilo och drar 1054 Nm.
http://www.irtools.com/_imgLibrary/complete/2135QTiMAX_m.jpg

Ok, jag hade fel. Det är nog bara 2% av kolos medlemmar som kommer upp till den kraften (även om det vid en poll kommer bli närmare 80% som säger att de klarar att utveckla den kraften).

Mirre
2008-10-31, 22:56
Vilka av kolos tjejer tror ni själv byter sina däck på bilen? Personligen har jag väldigt svårt att tänka mig Mirre stå och titta på när en kille byter hennes däck. Finns flera...Nina L, skulle hon stå och vinka med ögonfransarna? Knappast, hon verkar rätt tuff....

:D Vad fasiken. I just det ögonblick som du skrev inlägget hade jag lämnat nycklarna till verkstadskillen som bytte och balanserade mina däck. :laugh:

det är gött att slippa byta däck. men att asa in vinterdäcken i kofferten och åka iväg för att byta dom och sen asa hem de smutsiga sommarhjulen (som man inte har möjlighet att tvätta hos den stressade däckkrängaren) och bära in dom där hemma igen är ju inte så kul det heller.

MEN hade jag varit stadsbo med bara en utomhusparkering så hade jag minsann använt mig av en firma som förvarar mina däck för en kostnad där byte varje säsong ingår. de har sommardäcken i förvar på vintern och tvärt om. bra tjänst.
:thumbup: de sköter rubbet för 700 kr/säsong.

Dock fick jag problem nu efter att jag körde iväg från verkstaden. Helt plötsligt knackar det när jag gör en högersväng. :confused: Kontrollerat bultarna så frågan är vad det kan vara. Vet inte om jag vågar köra bilen i helgen och vänta tills på måndag då verkstaden får kontrollera vad som gör att det knackar. Det låter som det är från högra däcket. Bilen är stabil så det sitter inte löst...Fattar nada...

von huff
2008-10-31, 23:21
ja det låer lite konstigt att det knackar efet däckbyte..Kansk eär det nåt annat?

micke81
2008-10-31, 23:47
jag byter mina däck själv på verkstaden där jag jobbar oftast.
bra grej är att fetta in bultarna med avsett fett.
mutterpistolen är ett sinnessjukt starkt verktyg dock brukar det aldrig vara några problem att lossa en bult dragen med mutterpistolen med fälgkorset förutsatt att man inte har tummen mitt i handen alternativt är byggd som en räka.
alla borde kunna klara av att byta sina däck själv så svårt är det inte.
skrämande många gör ett livsfarligt misstag varenda gång dom byter däck, hissar upp bilen och lossar hjulet som skall bytas utan att skjuta in något under bilen som säkerhet, DOMKRAFTEN GÅR INTE ATT LITA PÅ!!!!!!!!!!!!!!
angående att skriva vart däcken hör hemma,ja det kan man dock är många däck numera rotationsriktningsbundna vilket innebär att det finns en pil på sidan som visar åt vilket håll dom ska rotera vid färd så det spikar vilken sida dom skall sitta på, slitaget kan man snabbt kontrolera antingen med ett snabbt ögonmått eller därför avsett verktyg för att mäta mönsterdjup såå mycket skiljer det sällan, inte särskilt många som fortfarande åker med dubbade vinterdäck det är där det verkligen gör skillnad.

TcAnders
2008-10-31, 23:54
Verkar som att dom flesta här åker till fel däckverkstäder, jag jobbar själv på en däckfirma och först har vi ställt ner luftrycket till 8kg för att sen även ställa ner maskinerna till en nivå där kunderna bör kunna lossa hjulen själva.

Det är väldigt sällan som jag får hjälpa folk att lossa på muttrar/bultar som har fastnat pga. att dom varit för hårt åtdragna.
Och vore det så att jag inte jobbade på en däckfirma skulle jag då helt klart kunna tänka mig att betala 700:- för att ha hjulen på ett sk. "däckhotell" och få allt skött av personalen där.

Mycket snabbt och enkelt.

Mirre - Är du 100% säker på att ljudet kommer efter att du bytt till vinterdäck, låter konstigt att något skulle kunna ställa till det som du beskriver bara av att skruva dit vinterdäcken.
Kommer ljudet enbart vid högersväng?

Kebab-Arne
2008-11-01, 02:31
Själv hittade jag en skruv insatt i vinterdäcket när vi bytte förra helgen. Började skruva ur skruven, då pyste luften ur så blev att skruva tillbaka skruven. :D
Skruven är nu urtagen av en verkstad och hålet pluggat, kostade bara 150:-. Skönt då vinterdäcken håller typ en säsong till, dubbarna iprincip helt slut. Hyffsat mycket kvar på mönstret dock.

Ska tillägas att köpte bilen med vinterdäcken förra sommaren, så körde med alla sannolikhet runt med skruven hela förra vintern. Om nån fått för sig att skruva i skruven för att täta ett hål verkar inte alltför orimligt. :confused:

Mirre
2008-11-01, 08:44
Mirre - Är du 100% säker på att ljudet kommer efter att du bytt till vinterdäck, låter konstigt att något skulle kunna ställa till det som du beskriver bara av att skruva dit vinterdäcken.
Kommer ljudet enbart vid högersväng?

Ja. Knackandet är så uppenbart att det hade hörts innan jag bytte däcken. Det är enbart vid högersväng. Ju kraftigare sväng desto högre knackande. :confused:

Nina L
2008-11-01, 09:08
Nina L, skulle hon stå och vinka med ögonfransarna? Knappast, hon verkar rätt tuff....Jag brukade göra det när jag liten i alla fall (på begäran av farsgubben) så jag antar att jag skulle gjort det själv nu om jag haft bil.

TcAnders
2008-11-01, 09:08
Ja. Knackandet är så uppenbart att det hade hörts innan jag bytte däcken. Det är enbart vid högersväng. Ju kraftigare sväng desto högre knackande. :confused:

Låter väldigt konstigt måste jag säga, det skulle kunna vara så att däcket tar i någonstans i hjulhuset när du svänger.. Alltså att verkstaden har lyckats knöla till t.ex. stänkskyddet så att däcket tar i vid högersväng.

Uppdatera gärna oss när du vart till däckverkstaden och dom hittat felet.

Mirre
2008-11-01, 09:28
Låter väldigt konstigt måste jag säga, det skulle kunna vara så att däcket tar i någonstans i hjulhuset när du svänger.. Alltså att verkstaden har lyckats knöla till t.ex. stänkskyddet så att däcket tar i vid högersväng.

Uppdatera gärna oss när du vart till däckverkstaden och dom hittat felet.
:thumbup: Det ska jag göra. Tack för ditt engagemang. Det knasiga är att när jag googlar så får jag fram att det är yttre drivknuten. :confused: Men hur skulle den påverkas av ett däckbyte samt på en bil som har gått ca 4400. Ja, ja..Det blir till att hitta tid och åka till verkstaden.

Jorgen
2008-11-01, 09:36
:thumbup: Det ska jag göra. Tack för ditt engagemang. Det knasiga är att när jag googlar så får jag fram att det är yttre drivknuten. :confused: Men hur skulle den påverkas av ett däckbyte samt på en bil som har gått ca 4400. Ja, ja..Det blir till att hitta tid och åka till verkstaden.

Kolla så att alla hjulbultarna är åtdragna.

Mirre
2008-11-01, 09:49
Kolla så att alla hjulbultarna är åtdragna.
Det är kontrollerat...

Nitrometan
2008-11-01, 09:55
Jag skulle också chansat på drivknuten. Troligen ett rent sammanträffande att det hände samtidigt.

Men det är som sagt en gissning.

Mirre
2008-11-01, 09:57
Ställde frågan på ett bilforum och fick snabbt en respons som verkar rätt vettig:
"Lite lustigt, igår på Däckverkstan bytte vi till vinterhjul på just en alfa Romeo. Killen kommer tillbaka å klagar på att bilen låter konstigt när han kör, det var alltså balanseringsvikterna som tog i bromsoket. Är riktigt tajt emellan."

Nitrometan
2008-11-01, 10:01
Aha!

Det låter mycket bättre och billigare än en drivknut.

Mirre
2008-11-01, 10:03
Aha!

Det låter mycket bättre och billigare än en drivknut.
Men inte säkert att så är fallet eftersom det inte hörs vid inbromsning utan endast vid högersväng...

Nitrometan
2008-11-01, 10:03
Men inte säkert att så är fallet eftersom det inte hörs vid inbromsning utan endast vid högersväng...
Jag vet. Tänkte på det med. Men jag hoppas!

Gnusram
2008-11-01, 10:08
Är nånting nytt? Däck eller fälgar alltså. I så fall, är det någon skillnad mot vad du använt innan? Däckdimension eller fälgbredd?

Enklast och bäst är nog att helt enkelt hissa upp framhjulet, snurra lite på det och plocka bort och se om det är blankt/skrapmärken nånstans i fälgen eller på däcksidan.

Mirre
2008-11-01, 10:40
Är nånting nytt? Däck eller fälgar alltså. I så fall, är det någon skillnad mot vad du använt innan? Däckdimension eller fälgbredd?

Enklast och bäst är nog att helt enkelt hissa upp framhjulet, snurra lite på det och plocka bort och se om det är blankt/skrapmärken nånstans i fälgen eller på däcksidan.

Ja, det är skillnad. Vinterdäcken (dubbdäck- Pirelli) + lättmetallfälgarna är använda en vintersäsong och de är mindre än sommardäcken, 15" tror jag. Sommardäck + fälgar är 17"+ bredare. Köpte bilen i somras så jag har personligen inte använt vinterdäcken förrut. Jag är mindre bra på bilar, än så länge:naughty: , så en girig bilmekaniker kan lura i mig vad som helst så därför frågar jag här så att jag får lite hum om vad det skulle kunna vara och förstår sedan diskussionen med mekanikern. :)

Guybrush
2008-11-01, 10:52

Jag tycker att förklaringen är ganska sannolik om det är så tajt till oken (med den mindre fälgarna). Din högersväng är det lilla som får bägaren att rinna över och balansvikterna slår i bromsoken.

Mirre
2008-11-01, 10:57
Jag tycker att förklaringen är ganska sannolik om det är så tajt till oken (med den mindre fälgarna). Din högersväng är det lilla som får bägaren att rinna över och balansvikterna slår i bromsoken.
Det låter som en sannolik orsak. Vad gör mekanikern åt det? :confused: :em:

Guybrush
2008-11-01, 11:25
Det låter som en sannolik orsak. Vad gör mekanikern åt det? :confused: :em:

Uhmmm... Tar en annan typ av vikt? Finns säkert lite olika former. Filar lite på bromsoket? Det hade jag gjort :D

Jorgen
2008-11-01, 11:26
Uhmmm... Tar en annan typ av vikt? Finns säkert lite olika former. Filar lite på bromsoket? Det hade jag gjort :D

Finns vikter som man limmar på fälgen. Dom sticker inte ut något.

Gnusram
2008-11-01, 11:38
Finns vikter som man limmar på fälgen. Dom sticker inte ut något.

Precis, de sticker in. Där bromsoket är. :D

Plina
2008-11-01, 15:08
Jag byter däck själv.

skaparn
2008-11-01, 15:20

Senast jag köpte däckbyte var på Eurostop i Sollentuna. Det var en skitsnygg tjej som gjorde det fort och bra. Jag blev lite kär.

zowie
2008-11-01, 15:33

måste man har en viss fysik/visst utseende som tjej för att syssla med bilen?;)
har ingen bil nu, men hade rätt många skrothögar i mitt liv. har alltid gjort allt själv: byter däck, byter avgasrör, växla bromsklossar, fyller på med olja, byter tändstift, tom slipat bort rosten och svetsat. ingen big deal hur det heter nuförtiden...
men hade jag en bil nu så skulle jag väl låta göra det, inte så trevligt med all smuts och olja (fast inte byter däck, det är ju inget). allt annat är ju inte heller så lätt nu, mycket elektronik som man inte kan reperera själv.

tossefar
2008-11-01, 16:41
Jag lämnar in bilen till BMW så byter de på 10 minuter. De förvarar hjulen där också, så slipper jag ha tre ton hjul på vinden. Win/Win

omnibus
2008-11-01, 16:48
Jag lämnar in bilen till BMW så byter de på 10 minuter. De förvarar hjulen där också, så slipper jag ha tre ton hjul på vinden. Win/Win

68"?

TcAnders
2008-11-01, 17:17
Skulle det nu sitta klistervikter monterade på din fälg som är lite för tjocka så skulle dom ta i bromsoken jämt och inte bara vid högersväng, så det felet kan vi helt utesluta.

Är däcken nya? Förstog inte riktigt vad du menade i ditt tidigare svar angående dom, förutom att fälgarna var använda en säsong tidigare.

Kan du höra om det är fram eller bak det låter?

Mirre
2008-11-01, 17:52
Skulle det nu sitta klistervikter monterade på din fälg som är lite för tjocka så skulle dom ta i bromsoken jämt och inte bara vid högersväng, så det felet kan vi helt utesluta.

Är däcken nya? Förstog inte riktigt vad du menade i ditt tidigare svar angående dom, förutom att fälgarna var använda en säsong tidigare.

Kan du höra om det är fram eller bak det låter?

Både däck o fälgar är använda en säsong tidigare. Det är endast främre som låter..Tror mig lokalisera knackandet från höger däck.

TcAnders
2008-11-01, 18:21
Både däck o fälgar är använda en säsong tidigare. Det är endast främre som låter..Tror mig lokalisera knackandet från höger däck.

Okej, tycker verkligen det låter konstigt, det kommer helt klart bli spännande att höra vad felet var.
Du skulle kunna kika i fälgen efter klistervikterna (om du nu har sådana) och kolla om det är skrapmärken på dom.

Vikterna kan se ut på följande vis ( dom nedre )

http://vikter.dinstudio.se/files/286x188/Bild_015.jpg

Men att dom bara skulle ta i vid just högersväng låter väldigt, väldigt konstigt.. Men att ta en titt på dom skadar ju inte, fram med ficklampan.. ;)

Ignatius72
2008-11-01, 18:25
När jag var mindre var det kul att byta däck och det var andra som var glada att slippa. Nu betalar jag med glädje 200 spänn för att slippa frysa om nävarna och kräla omkring på marken. Har i likhet med Cilia assistans så jag slipper även om det blir punka ute i skogen.

Mirre
2008-11-01, 18:53
Okej, tycker verkligen det låter konstigt, det kommer helt klart bli spännande att höra vad felet var.
Du skulle kunna kika i fälgen efter klistervikterna (om du nu har sådana) och kolla om det är skrapmärken på dom.

Men att dom bara skulle ta i vid just högersväng låter väldigt, väldigt konstigt.. Men att ta en titt på dom skadar ju inte, fram med ficklampan.. ;)

Jättetack för ditt engagemang än en gång! :) Det hamnar på att göralistan imorgon fm :)

Fed up
2008-11-01, 19:36
Lite bildbevis:
Jag kan byta däck, men har ingen bil. Här är en härlig bild från när vi spelat långtbortihelvettet och kom ut på morgonen och hade punka på biljäveln. Ser ju ut som jag inte gör nåt på bilden (jag i gul tröja), men egentligen gjorde jag faktiskt det mesta. På bilden instruerar jag töserna men fick ta över sen, de andra flickorna hade ju aldrig gjort det förr och hade ingen aning.

http://img363.imageshack.us/img363/7355/n6293745426242003655et0.jpg

Här har vi stannat på en mack på vägen hem och dragit åt litta så hjulet inte skulle behaga trilla av.

http://img378.imageshack.us/img378/1310/n6293745426242013985zw0.jpg

Flickan
2008-11-01, 19:54
Jag kan inte byta däck för jag har aldrig försökt. Får jag välja så trivs jag bäst
med att be någon snubbe i min närhet som är intresserad av bilar att fixa den
saken. Tycker det är attraktivt med män som kan sånt och njuter mer av att
se på dem när de gör det än av att känna att jag klarar det själv.
Finns annat som jag är bra på som ger mig känsla av kompetens. :)

Skulle jag vara i en situation där jag behövde byta däck själv hade
jag sett till att klara mig ur det också... på ett eller annat sätt...

erks
2008-11-01, 20:36
Jag kan inte byta däck för jag har aldrig försökt. Får jag välja så trivs jag bäst
med att be någon snubbe i min närhet som är intresserad av bilar att fixa den
saken. Tycker det är attraktivt med män som kan sånt och njuter mer av att
se på dem när de gör det än av att känna att jag klarar det själv.
Finns annat som jag är bra på som ger mig känsla av kompetens. :)

Skulle jag vara i en situation där jag behövde byta däck själv hade
jag sett till att klara mig ur det också... på ett eller annat sätt...

Tack för ett gott skratt! :laugh:

LadyInsane
2008-11-01, 20:58
Lustigt att Lady Insane och Lectris inte har körkort/bil, annars är det två brudar som jag kan se framför mig, Lady Insane tar tag i kofångaren och lyfter upp bilen medans Lectris byter däcken.*flex*

:D Ego-booooost!!

skaparn
2008-11-01, 20:59
Lite bildbevis:
Jag kan byta däck, men har ingen bil. Här är en härlig bild från när vi spelat långtbortihelvettet och kom ut på morgonen och hade punka på biljäveln. Ser ju ut som jag inte gör nåt på bilden (jag i gul tröja), men egentligen gjorde jag faktiskt det mesta. På bilden instruerar jag töserna men fick ta över sen, de andra flickorna hade ju aldrig gjort det förr och hade ingen aning.

http://img363.imageshack.us/img363/7355/n6293745426242003655et0.jpg

Här har vi stannat på en mack på vägen hem och dragit åt litta så hjulet inte skulle behaga trilla av.

http://img378.imageshack.us/img378/1310/n6293745426242013985zw0.jpg

Otroligt bra bilder! Lägg till ett skånskt ljudspår på den övre och det blir ett konstverk.

miss_incorrigible
2008-11-02, 21:46
Det är väldigt bra att kunna det nu när jag tänker efter, så en del av mig är nöjd över att det är en av sakerna som jag vet att jag hade klarat om det behövdes. Hade jag haft körkort (vilket jag tvivlar på att jag någonsin kommer att skaffa pga. att sitta bakom ratten på en bil gör mig… knäpp, mer än annars) och en bil (ännu mer avlägset med tanke på att jag inte vill ha del i det långsamma avlivandet av vår planet). Anledningen till att jag inte gillade att byta däcken handlar nog i grunden om den person som jag gjorde det med. Min far, vi gillar inte varandra speciellt mycket och han är bara världsbäst på att påpeka att jag gör fel vid sidan av att hela jag är fel osv.

z_bumbi
2008-11-02, 22:20

Jag ger iofs 250 kr men jag spar minst 500 kr i massageräkningar på att leja bort det så jag går med vinst. :) Att ligga på en blöt och kall parkering med domkraften som hänger med bilen var inte ens kul de första tre/fyra åren.

ajminfot
2008-11-02, 22:37
Varför låte någon anna fingra på ens egna bil?

machine gun
2008-11-02, 22:43
Jag har ingen bil. Problem solved.

ARMSTARK
2008-11-03, 09:04
måste man har en viss fysik/visst utseende som tjej för att syssla med bilen?;)
har ingen bil nu, men hade rätt många skrothögar i mitt liv. har alltid gjort allt själv: byter däck, byter avgasrör, växla bromsklossar, fyller på med olja, byter tändstift, tom slipat bort rosten och svetsat. ingen big deal hur det heter nuförtiden...
men hade jag en bil nu så skulle jag väl låta göra det, inte så trevligt med all smuts och olja (fast inte byter däck, det är ju inget). allt annat är ju inte heller så lätt nu, mycket elektronik som man inte kan reperera själv.

Nej, varken fysiken eller utseendet är viktigt här, det är snarare hur personerna framställer sig själv på kolo: Självständiga, målinriktade, inte " kan inte en en stor stark kille hjälpa stackars lilla mig".

Trassel
2008-11-03, 09:36
Har bytt själv i massa herrans år, kan jag slippa nu så gör jag gladeligen det. Igår ville min bror och far vara macho så jag tittade på gossip girl och njöt lite extra :)

stoney_king
2008-11-03, 09:43
mäh
jag hade hoppats på lite bilder på kolotjejerna när de bytte däck.. Oljiga och svettiga.......
Så var det bara en diskussionstråd

+1

TcAnders
2008-11-03, 19:26
Jättetack för ditt engagemang än en gång! :) Det hamnar på att göralistan imorgon fm :)

No problem, låt höra nudå!.. Var du in till däckverkstaden idag?

Liten Men Fet
2008-11-03, 22:42
Jag byter hjul själv, dels för att jag sparar 200 kr plus att det tar mig tre gånger så lång tid att boka en tid och köra till däcksverkstaden som det tar att göra det på parkeringen med orginalverktygen. Sen är jag inte rädd för att skita ner mig heller.

Dom som säger att däcksbytarna är bättre på att dra till rätt moment med sina maskiner har inte varit på samma ställen som jag. Det generella intrycket jag får av bilmekaniker och däcksgubbar är att man 90 % av fallen gör jobbet bättre själv.

Whistler
2008-11-04, 06:42
Jag säger att jag har kontakt med min kvinnliga sida, sen hittar jag någon brud som är manligare än mig och som kan byta däck åt mig.

Mirre
2008-11-07, 21:13

Återkoppling:
Problemet är löst. Det var en vikt som var i vägen. De bytte till en mer långsmal variant och nu glider min kära Alfa som smort.*cupid*