handdator

Visa fullständig version : Antidopingarbete i Luleå

Börje H
2008-10-31, 07:52
I media har det under den senaste tiden varit tal om doping och dopingbeslag, vilket iof är glädjande, men ändå en rejält tragiskt att det skall behöva inträffa. På initiativ av RF har det i Luleå, under sommaren och hösten, arbetats fram en gemensam handlingsplan för de komersiella gymen i Luleå. Vi från Luleå AK har också suttit med vid dessa förhandlingar och bidragit med erfarenheter från vårat sätt att tackla problematiken. Tillsammans med socialförvaltningen och kommunen har ett gemensamt projekt sjösatts.

En policy av detta slag är på intet sätt en garanti för att radera ut avskummen från gymen, men det är ändå ett steg i rätt riktning. Uppmärksammandet av problemet kan också det bidra till ett kärvare klimat för de som har eller funderar på att besöka den mörka sidan.

Det skall vara otrevligt att vara preppare i Luleå och man kan hoppas på att en gemensam kraftsamling av denna typ kan inspirera gym i andra andra städer att gemensamt agera.

http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=679076&treeId=10077&renderingdepartment=2. 757&itemId=457417 (ca 1.15 in i sändningen)
http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=4299883
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4115046

mini
2008-10-31, 07:59
Superbra att ni jobbar aktivt mot dopingen och att det uppmärksammas. Synd att kosttillskotten får offras på den goda sakens altare.

Mental
2008-10-31, 08:04
Ja, den biten förstår jag inte riktigt.

"Bruket av vanliga kosttillskott ökar, något som oroar de som jobbar med sådana här frågor. Många som tränar har en övertro på kosttillskotten.

- Riksidrottsförbundet rekommenderar att man inte tar kosttillskott alls. Inte ens elitidrottare använder dem, säger Strömgren."

Jag trodde att bruket av kosttillskott var både vanligt och ok.
Många äter exempelvis omega-3 tillskott, något jag tycker är vettigt. Sen att eliten inte skulle äta kreatin och liknande har jag svårt att tro.

Ungrim
2008-10-31, 08:18
Bra att nån vågar / orkar ta tag i det. Hoppas fler komuner följer Luleås initiativ.

Whistler
2008-10-31, 08:20
Mycket bra initiativ och arbete!

Men även jag håller med om att det är trist att dra kosttillskotten i smutsen. Att RF säger att "inte ens elitidrottare" tar kosttillskott är ju bara ren och skär lögn. Hoppas bara att det inte går ut över erat arbete mot dopingbrott.

Börje H
2008-10-31, 08:26
Ja, den biten förstår jag inte riktigt.

"Bruket av vanliga kosttillskott ökar, något som oroar de som jobbar med sådana här frågor. Många som tränar har en övertro på kosttillskotten.

- Riksidrottsförbundet rekommenderar att man inte tar kosttillskott alls. Inte ens elitidrottare använder dem, säger Strömgren."

Jag trodde att bruket av kosttillskott var både vanligt och ok.
Många äter exempelvis omega-3 tillskott, något jag tycker är vettigt. Sen att eliten inte skulle äta kreatin och liknande har jag svårt att tro.

Det är RF´s åsikt i ämnet:
http://www.rf.se/templates/Pages/InformationPage____260.aspx

Och faktum kvarstår att ju högre upp i eliten man kommer desto mindre kosttillskott används. Skall man var 110% säker så bör man vara rejält restriktiv.

mini
2008-10-31, 08:31
Och faktum kvarstår att ju högre upp i eliten man kommer desto mindre kosttillskott används. Skall man var 110% säker så bör man vara rejält restriktiv.

Det där är jag med på, men det är inte samma sak som att elitidrottare inte använder tillskott eller att tillskott är dåligt eller riskabelt. En del tillskott ja. Tillskott som företeelse nej. Men jag begriper också varför RF måste gå ut med de rekommendationer de gör.

Börje H
2008-10-31, 08:37
Sen att eliten inte skulle äta kreatin har jag svårt att tro.

Det är helt riktigt. Detta var också en av de punkter som vi från LAK opponerade oss mot. I den urspungliga materialet var tonen ännu hårdare mot tillskottsbiten. Det faller ju dock på sin egen rimlighet att man skulle helt förbjuda godkända tillskott då det först och främst är helt omöjligt att testa för dessa.

Jag är dock 100% inne på RF´s linje och rekommenderar ingen att använda mystiska kosttillskott.

Men jag begriper också varför RF måste gå ut med de rekommendationer de gör.

För att det finns en minimal chans att misstagsdopa sig. Det är dock endast en rekommenadtion och det är upp till individen att göra sina val.

Börje H
2008-10-31, 08:43
Hoppas bara att det inte går ut över erat arbete mot dopingbrott.

Nej för helv...!
Det är därför bra att vi som elitidrottare sitter med i gruppen. Utbildning och resonemang skall föra arbetet framåt :thumbup:

Det viktigaste är att det skall sättas fokus på prepparna :devil:

Mental
2008-10-31, 08:44
Kommer man testa fler? Eller är det så att många åker fast hos er idag men byter gym? Jag trodde testerna var relativt ovanliga.

Yankeee
2008-10-31, 08:47
Att "eliten" inte använder tillskott är bara skrattretande. Är det seriöst någon som tror på det?

bertbert
2008-10-31, 08:48
Bra där, igen! Du är en stor tillgång för sporten (och ni andra på LAK).

Angående diskussionen om kosttillskott skulle jag gärna se hårdare krav på tillverkarna av kosttillskott. Det är helt absurt som det är idag att man får sälja "vad som helst" över disk och samtidigt hålls idrottaren ansvarig.

Tillverkaransvar måste gälla oavsett produkt. Gör man livsfarliga bilar måste man återkalla dem och rätta till. Gör man kosttillskott som är hälsovådliga bör man åka dit, enligt min åsikt.

Mental
2008-10-31, 08:49
Att "eliten" inte använder tillskott är bara skrattretande. Är det seriöst någon som tror på det?

RF?
Själv tycker jag mig se tendenser till att många på elitnivå är intreserade av de lagliga preparaten som koffein, kreatin, antioxidanter, omegafettsyror och diverse proteintillskott. Men jag har inte koll på den absouluta eliten utan nivån strax under.

Mental
2008-10-31, 08:51
Tillverkaransvar måste gälla oavsett produkt. Gör man livsfarliga bilar måste man återkalla dem och rätta till. Gör man kosttillskott som är hälsovådliga bör man åka dit, enligt min åsikt.

Så är det väl idag?
Problemet är väl när kallebanan importerar senaste bantarpillret från USA och knaprar.

Börje H
2008-10-31, 08:51
Att "eliten" inte använder tillskott är bara skrattretande.

Släpp det där! Läs nedan :)

Nej för helv...!
Det är därför bra att vi som elitidrottare sitter med i gruppen. Utbildning och resonemang skall föra arbetet framåt :thumbup:

Det viktigaste är att det skall sättas fokus på prepparna :devil:

mini
2008-10-31, 08:54
Så är det väl idag?
Problemet är väl när kallebanan importerar senaste bantarpillret från USA och knaprar.

Kan svenska tillverkare åka dit om en användare åker fast för misstagsdoping?

Börje H
2008-10-31, 08:56
Kommer man testa fler? Eller är det så att många åker fast hos er idag men byter gym? Jag trodde testerna var relativt ovanliga.

Testerna är relativt ovanliga. I Norrbotten vill jag minnas att 80 tester genomfördes av RF ifjol och samtliga var negativa. Det var alltså tester på idrottare anslutna till RF. Kruxet är att RF inte kan testa på privata anläggningar (not. LAK är privat, utan en idrottsförening).

I Luleå, likt andra städer förmodar jag, är dopingen inte att problem inom idrotten. Det är ett problem i gymvärlden.

miss_incorrigible
2008-10-31, 09:06
Det är helt riktigt. Detta var också en av de punkter som vi från LAK opponerade oss mot. I den urspungliga materialet var tonen ännu hårdare mot tillskottsbiten. Det faller ju dock på sin egen rimlighet att man skulle helt förbjuda godkända tillskott då det först och främst är helt omöjligt att testa för dessa.

Jag är dock 100% inne på RF´s linje och rekommenderar ingen att använda mystiska kosttillskott.

För att det finns en minimal chans att misstagsdopa sig. Det är dock endast en rekommenadtion och det är upp till individen att göra sina val.

Jag är nyfiken. Hur vet man vilka kosttillskott som inte är mystiska?

Fjällbrynt
2008-10-31, 09:06
Som sagt ett mycket bra initiativ! Vet du om det har varit ett stort problem i Lule med doping?

Fairing
2008-10-31, 09:10
Det är
Och faktum kvarstår att ju högre upp i eliten man kommer desto mindre kosttillskott används.

Fast det där stämmer inte alls för alla elitidrottare. Kanske för styrkelyft men absolut inte för exempelvis friidrott, simning , triathlon, kampsort , motorsport, hockey osv.

Kreatin , beta alanin , EAA används i väldigt stor utsträckning av Sveriges yttersta elit inom Simning

mini
2008-10-31, 09:13
Kanske Fairing skulle kunna skriva något litet om kontrollen på svenska tillskott här eller i tillskottsdelen? Hur ska konsumenterna känna sig trygga att köpa säkra tillskott?

Börje H
2008-10-31, 09:14
Som sagt ett mycket bra initiativ! Vet du om det har varit ett stort problem i Lule med doping?

Det är ett problem. Om det är stort eller ej är ju en bedömningsfråga. Jag har varit i aktiv i gymvärlden i Luleå sedan början av 90-talet och dessutom jobbet ett par år på dåvarande Sportpalatset. Dopingen bland hobbybyggare och starndraggare skulle jag nog bedömma som tämligen utbredd.

Börje H
2008-10-31, 09:19

Bra fråga. Den går ju knappt att svara på. Därav rådet om avhållsamhet.

Det vi rekommenderar våra lyftare att göra är att begränsa sin eventuella konsumtion till vassle, kolhydrater och ordinärt kreatin. Dahlblads, Fairing och Eiselt är de märken som jag personligen litar mest på.

Fairing
2008-10-31, 09:25
Kanske Fairing skulle kunna skriva något litet om kontrollen på svenska tillskott här eller i tillskottsdelen? Hur ska konsumenterna känna sig trygga att köpa säkra tillskott?

Om man köper Svensktillverkade tillskott ( Basic-grejer , kreatin , protein aminosyror , omega-3etc) som görs i en godkänd livsmedelsanläggning finns det ingen risk för kontaminerade produkter.

Man kan isåfall lika gärna bli dopad av socker , flingor , salt , ströbröd , eller andra torrråvaror som hanteras i samma maskiner/lokaler.

Som elitidrottare skulle jag ha valt att inte använda produkter som sägs kunna påverka östrogen/testo. Eller produkter/ingredienser med exotiska namn som ni aldrig har hört talas om

Vi jobbar tätt med många i Sveriges främsta elit inom friidrott och simning. Dom har valt Fairing för vi inte saluför några gråzonspreparat och har kunnat visa upp certifikat på allt som finns i våra produkter.

Börje H
2008-10-31, 09:28
Fast det där stämmer inte alls för alla elitidrottare. Kanske för styrkelyft men absolut inte för exempelvis friidrott, simning , triathlon, kampsort , motorsport, hockey osv.

Jag litar ju naturligtvis på dig som livnär dig på detta.
De erfarenheter jag har främst bland hockeyspelare, basketspelare, skidåkare och lyftare är att de inte använder 1/10 så mycket tillskott som en random kolozzeum pseudooptimal gymmare. Gainer, sportdryck och kreatin, javisst. Men andra saker, nej.

Som elitidrottare skulle jag ha valt att inte använda produkter som sägs kunna påverka östrogen/testo. Eller produkter/ingredienser med exotiska namn som ni aldrig har hört talas om

:thumbup:

z_bumbi
2008-10-31, 09:39
Kul att några som vet något om styrkeidrott har varit med, i många fall i sådana här satsningar så är det folk som inte har så stor koll som bestämmer vad som är tillåtet (25-kiloshantlar på gym t ex).

Pudzianovski
2008-10-31, 10:39
Kul att det finns en vilja att aktivt arbeta emot problemen. Det saknas på många ställen tycker jag. :thumbup: :thumbup:

Durre
2008-10-31, 10:53
Kul att några som vet något om styrkeidrott har varit med, i många fall i sådana här satsningar så är det folk som inte har så stor koll som bestämmer vad som är tillåtet (25-kiloshantlar på gym t ex).

+1 Sen får man höra en massa konstiga meningar hit och dit från folk som läst nyheten. En del myter slängs iväg oftast...Bra att Börje är med! :)

Börje H
2008-10-31, 11:03
+1 Sen får man höra en massa konstiga meningar hit och dit från folk som läst nyheten. En del myter slängs iväg oftast...Bra att Börje är med! :)

Jo, det känns riktigt bra att vi som idrottsförening fått möjlighet att vara med. Även STIL är ju, för övrigt, en förening. Har du, eller någon annan, nån fråga är det bara att maila oss eller dra iväg ett PM till TjockeJocke, här på kolozzeum. Han har suttit med på de flesta mötena och har god insikt i materialet som nu distribueras ute på gymen.

Durre
2008-10-31, 11:03
Men varför står det inget att om personen brukar AAS får hjälp? Står bara att dem bannas på alla gymmen osv. Jag tycker man skall ta det som vilket narkotikaklassat prepparat som helst och erbjuda hjälp. Dock kanske inte "knarkarna" erbjuds hjälp men det finns väl att söka.
Är itne så värst insatt i detta, finns säkert hjälp för AAS också men enligt artikeln lät det lite fel att bara slänga ut dem.

Börje H
2008-10-31, 11:13
Men varför står det inget att om personen brukar AAS får hjälp? Står bara att dem bannas på alla gymmen osv. Jag tycker man skall ta det som vilket narkotikaklassat prepparat som helst och erbjuda hjälp. Dock kanske inte "knarkarna" erbjuds hjälp men det finns väl att söka.
Är itne så värst insatt i detta, finns säkert hjälp för AAS också men enligt artikeln lät det lite fel att bara slänga ut dem.

Problemet är mångfacetterat. Naturligtvis är det nog en del som missbrukar AAS som skulle behöva hjälp och Maria Strömgren, alkohol- och drogsamordnare på Luleå kommun, håller denna fråga högt. Projektet är ju på intet sätt komplett utan detta är en gemensam uppstart som är gjort. Ringar på vattnet kommer naturligtvis att spridas.

Handcuff
2008-10-31, 15:28
Micket pra.

130kg finsk sisu
2008-10-31, 15:59
Bra där Luleå AK!

Tycker att man bra kan använda främst inhemska kosttillskott och sådana som är garanterat dopingfria. Tänker på standardprotein,kreatin, omega-3 osv.

Men redan då man rör sig i trakten av tribulus, efedrinliknandepreparat så tycker jag man skall dra gränsen och det hårt.

Jag som tillhörande eliten äter följande:
Omega-3, Magnesium, B-C vitamin, Zink, Kreatin, Soijaprotein. That`s it!

130kg finsk sisu
2008-10-31, 16:00
Tycker det bästa man kunde erbjuda preppare är en läkarundersökning.

Musselbank
2008-10-31, 16:20
Men varför står det inget att om personen brukar AAS får hjälp? Står bara att dem bannas på alla gymmen osv. Jag tycker man skall /.../ erbjuda hjälp.

Bara en reflektion - även psykologiskt kunde den attityden vara en poäng. Saker som ev. är lite skadliga och dessutom otillåtna har ju alltid en viss dragningskraft för en minoritet. Om denna spännande Dark Side förknippas med att man kanske behöver hjälp, att man nästan är lite misslyckad (och en omanlig fuskis!) osv, så avtar nog strålglansen en smula, och några som annars skulle trilla dit låter bli.

L-Sami
2008-10-31, 18:30
Hörde om det här igår på radio, tycker det är bra att man börjar ta det här på allvar. Hoppas fler städer tar efter Luleås projekt.

sweetkarolina
2008-10-31, 19:58

Det är ju det som kan vara svårt att veta. Därför RF rekommenderar att man undviker kosttillskott.

Men sen som vissa skrivit så är det skillnad på tillskott och tillskott. Säkrast är väl troligen att köpa svensktillverkade standardtillskott.

Jag vill minnas någon undersökning på kosttillskott för något år sen då man testade ett antal olika tillskott (som ej uppgavs innehålla otillåtna medel) och jag kommer inte ihåg exakt men det var ett antal märken som innehöll spår av AAS. Inget av de svenska märkena hade något fuffens i sig.
De produkter som hade konstigheter kom från märken som även hade produkter med "otillåtna" preparat och jag tror man kom fram till att de kanske använde samma maskiner i tillverkningen och att de således smittade från en produkt till en annan. Så det kan vara en idé att kolla igenom hela produktsortimentet för ett märke innan man köper nåt.

Det kan väl anses hårt av RF att helt rekommendera att man inte använder tillskott alls, men hur skulle de annars formulera sig. De kan ju inte gärna nämna specifika märken och att speca upp vad som verkar okej (protein, kreatin) respektive inte okej lär vara förändeligt med tiden. Dessutom är det ju inte bevisat att ens en elitidrottare behöver tillskott, än mindre gemene man.
Men den kultur som finns kanske leder till att gymfolk gärna provar preparat som lovar guld o gröna skogar och sen får stå med skägget i brevlådan när testsvaren kommer. Då är det nog bättre att låta bli.

sweetkarolina
2008-10-31, 20:04
Glömde ju skriva vilket underbart bra initiativ det här är! *flex*

Förresten att man bannas på gymmen tycker jag är skitbra. Att gymma kan väl knappast klassas som en nödvändig rättighet, och eventuell dopad person kan väl roa sig med annan motion. Springa i skogen kanske. Det kanske inte heller lockar till återfall.
Antagligen finns det få som dopar sig utan att alls träna, så tar man bort den möjligheten tar man också (förhoppningsvis) bort all anledning att hålla på med doping för personer.

Ex nihilo
2008-10-31, 20:14
Nu har jag inte orkat läsa genom hela TS post eftersom febern ligger på över 40 grader nu.

Jag gillar inte att polisarbete går åt till att gripa och göra dopinganvändare kriminella. Det är vanliga gymråttor som vill bli större, de skadar ingen nu när roidrage-teorin blivit helt motbevisad av såväl svenska forskare som utländska. När både tokbak och rökning är farligare för hälsan förstår jag inte hur man kan hålla på och hyckla.

Att dopingkontroller och reglering sker för tävlanden ser jag som en självklarhet, men de som inte stör någon eller skadar någon med sitt bruk ska fan inte behöva kriminaliseras.

Sen kan kan hålla på och förlöjliga detta argument genom att dra paralleller med bankrånare som stjäl pengar som ersätts av försäkringar då ingen skadas, eller med kokainmissbrukare som bara gör det själva. Dock är kokain bra mycket farligare än AAS vid vanligt bruk om man ser på hur många som dör respektive hur många som använder - plus att kokain däremot kan göra folk våldsamma och nojiga. Jag tycker inte att dessa paralleller håller.

Lägg pengarna på något vettigt istället för fan.

Fogue
2008-10-31, 20:23
Lycka till.

LindaS
2008-10-31, 20:27
Nu har jag inte orkat läsa genom hela TS post eftersom febern ligger på över 40 grader nu.

Jag gillar inte att polisarbete går åt till att gripa och göra dopinganvändare kriminella. Det är vanliga gymråttor som vill bli större, de skadar ingen nu när roidrage-teorin blivit helt motbevisad av såväl svenska forskare som utländska. När både tokbak och rökning är farligare för hälsan förstår jag inte hur man kan hålla på och hyckla.

Att dopingkontroller och reglering sker för tävlanden ser jag som en självklarhet, men de som inte stör någon eller skadar någon med sitt bruk ska fan inte behöva kriminaliseras.

Sen kan kan hålla på och förlöjliga detta argument genom att dra paralleller med bankrånare som stjäl pengar som ersätts av försäkringar då ingen skadas, eller med kokainmissbrukare som bara gör det själva. Dock är kokain bra mycket farligare än AAS vid vanligt bruk om man ser på hur många som dör respektive hur många som använder - plus att kokain däremot kan göra folk våldsamma och nojiga. Jag tycker inte att dessa paralleller håller.

Lägg pengarna på något vettigt istället för fan.Vad snackar du om? Menar du på fullaste allvar att dopingpreparat INTE "kan göra folk våldsamma och nojiga"? Vet du om att dom som håller på med(använder alt säljer) dopingpreparat ÄR kriminella? Det är inte lagligt!

Ex nihilo
2008-10-31, 20:34
Vad snackar du om? Menar du på fullaste allvar att dopingpreparat INTE "kan göra folk våldsamma och nojiga"? Vet du om att dom som håller på med(använder alt säljer) dopingpreparat ÄR kriminella? Det är inte lagligt!

Känner många som trycker, och det är folk som du som tror dom vet allt om något dom egentligen inte har en aning om som får AAS att låta som världens farligaste preparat. Pinsamt att du tror dig veta mer än forskare.

I hur många fall är alkohol skurken till misshandel varje dag i bara Sverige tror du? Hur många dör inte för tidigt pga av rökning och passiv rökning? Herregud människa var objektiv och se AAS för vad det egentligen är.

Pudzianovski
2008-10-31, 20:38
Majoriteten av svenska folket vill antagligen ha bort doping vilket jag är glad över. Tycker Börje m.fl. gör ett mycket bra jobb !

Ex nihilo
2008-10-31, 20:48
Majoriteten av svenska folket vill antagligen ha bort doping vilket jag är glad över. Tycker Börje m.fl. gör ett mycket bra jobb !

Frågan är varför? För att folk blir våldsamma och dödar folk på gatan? Nej, helt falskt.

Om vissa människor dock hävdar att är för säkerhetsskäl ska man nog fan i mig förbjuda alkohol först och främst som är orsaken till säkert 80-90% av alla våldsbrott i Sverige. Var konsekventa tack!

"För att det är olagligt" - stämmer bra, men varför är det olagligt? För att det är skadligt för hälsan? Ja om man missbrukar det, dock inte ens hälften (bokstavligt talat) så farligt som tobak och alkohol som dödar extremt många varje år, återigen; var konsekventa!

Varför? Ska vi lyssna blint på lagar och inte ifrågasätta någonting? Man ska givetvis inte bruka AAS eftersom det är olagligt, men det ska definitivt dekriminaliseras men regleras väl i tävlingssammanhang.

Arf Pingvin
2008-10-31, 21:17
Lägg pengarna på något vettigt istället för fan.

Vad kostar det för pengar att komma överens om ett antidopingsamarbete i en stad?

Man ska givetvis inte bruka AAS eftersom det är olagligt, men det ska definitivt dekriminaliseras men regleras väl i tävlingssammanhang.

Hur ska man kunna lita på att någon är ren om de väljer att börja tävla i en sport? Hade doping varit fritt hade jag åtminstone resonerat som så att alla är preppare och har fördel av den träning de bedrivit med hjälp av doping, även om de skulle pinka rent just för tillfället. Resultatet skulle bli att alla var tvungna att dopa sig för att hävda sig. Ok tycker du som gymmar lite, men hur är det för en tonårig tjej att behöva dopa sig med manligt könshormon för att hävda sig i sin sport. Nej, det enda rimliga är att det är förbjudet i lag.

Handcuff
2008-10-31, 21:18
Vad hände med tråden :confused:

Ta några ipren....din feber tycks peaka :Virro

Anton Fräs
2008-10-31, 21:25
Vad kostar det för pengar att komma överens om ett antidopingsamarbete i en stad?

Hur ska man kunna lita på att någon är ren om de väljer att börja tävla i en sport? Hade doping varit fritt hade jag åtminstone resonerat som så att alla är preppare och har fördel av den träning de bedrivit med hjälp av doping, även om de skulle pinka rent just för tillfället. Resultatet skulle bli att alla var tvungna att dopa sig för att hävda sig. Ok tycker du som gymmar lite, men hur är det för en tonårig tjej att behöva dopa sig med manligt könshormon för att hävda sig i sin sport. Nej, det enda rimliga är att det är förbjudet i lag.

Jag skulle vilja påstå att det redan är en bister verklighet på lite högre nivå att många inte är / har varit rena under hela sin träningsperiod. Har dock ingen hårdfakta att bevisa detta med, ungefär samma som många andra här inne som resonerar för att steroider gör en tränande individ till en roidande monster. Steroider är farligt, no doubt about it. Dock tycker jag satsningar på läggas på områden mer relevanta för samhället i stort, exempelvis bekämpning av utanförskap som ofta får följer så som bruk/missbruk av GHB, amfetamin och liknande. Vilket är preparat som är riktigt jävliga farliga. *gah!* Dock vill jag gratulera till det samarbete ni lyckats så väl med, även om det för mig personligen inte känns som en toppprioritet! :hbang:

Arf Pingvin
2008-10-31, 21:36
Jag skulle vilja påstå att det redan är en bister verklighet på lite högre nivå att många inte är / har varit rena under hela sin träningsperiod. Har dock ingen hårdfakta att bevisa detta med, ungefär samma som många andra här inne som resonerar för att steroider gör en tränande individ till en roidande monster. Steroider är farligt, no doubt about it. Dock tycker jag satsningar på läggas på områden mer relevanta för samhället i stort, exempelvis bekämpning av utanförskap som ofta får följer så som bruk/missbruk av GHB, amfetamin och liknande. Vilket är preparat som är riktigt jävliga farliga. *gah!* Dock vill jag gratulera till det samarbete ni lyckats så väl med, även om det för mig personligen inte känns som en toppprioritet! :hbang:

Gymkedjor, privata gym och idrottsföreningar gör nog bäst i att bekämpa problem som har med dem att göra.

Tricklev
2008-10-31, 21:44
Jag tycker också att gym ska införskaffa en anti-amfetamin-policy, ingen amfetamin på våra gym!

Fatcan
2008-10-31, 21:55

"Inte ens elitidrottare använder dem, säger Strömgren."

Nä, dom tar steroider :D. Låt folk göra som dom vill med sin egen kropp...

MAXX
2008-10-31, 23:30
tror inte det gör så stor skillnad. de som trycker flyttar väl bara till icke komersiella gym

von huff
2008-10-31, 23:34
Nä, dom tar steroider :D. Låt folk göra som dom vill med sin egen kropp...

visst, om de inte tävlar eller skadar andra så varför inte:)

Anton Fräs
2008-10-31, 23:38
visst, om de inte tävlar eller skadar andra så varför inte:)

Jag håller med dig i ganska hög utsträckning, problemet är hur man ska definiera det. Vad innebär skada andra? Att belasta vårat skattesystem med potentiella skador av rökning, amfetamin, heroin och ASS? Eller den som faktiskt får de kraftiga biverkningar som kan uppstå vid ASS bruk, humörsvängningar, än om det är ovanligt, och han förstör sitt sociala umgänge med sin "nya" personlighet. Vad innebär att skada en annan? Vart ska gränsen dras? Det är frågor som är mycket svårbesvarade. Jag vill inte framstå som en som förespråkar ASS, för det gör jag verkligen inte, däremot vill jag att korrekt information ska spridas istället för skräckpropaganda.

C.E.J.
2008-10-31, 23:44
Jag håller med dig i ganska hög utsträckning, problemet är hur man ska definiera det. Vad innebär skada andra? Att belasta vårat skattesystem med potentiella skador av rökning, amfetamin, heroin och ASS? Eller den som faktiskt får de kraftiga biverkningar som kan uppstå vid ASS bruk, humörsvängningar, än om det är ovanligt, och han förstör sitt sociala umgänge med sin "nya" personlighet. Vad innebär att skada en annan? Vart ska gränsen dras? Det är frågor som är mycket svårbesvarade. Jag vill inte framstå som en som förespråkar ASS, för det gör jag verkligen inte, däremot vill jag att korrekt information ska spridas istället för skräckpropaganda.

Jag förespråkar ass :laugh:

Zacke
2009-02-22, 20:23
I media har det under den senaste tiden varit tal om doping och dopingbeslag, vilket iof är glädjande, men ändå en rejält tragiskt att det skall behöva inträffa. På initiativ av RF har det i Luleå, under sommaren och hösten, arbetats fram en gemensam handlingsplan för de komersiella gymen i Luleå. Vi från Luleå AK har också suttit med vid dessa förhandlingar och bidragit med erfarenheter från vårat sätt att tackla problematiken. Tillsammans med socialförvaltningen och kommunen har ett gemensamt projekt sjösatts.

En policy av detta slag är på intet sätt en garanti för att radera ut avskummen från gymen, men det är ändå ett steg i rätt riktning. Uppmärksammandet av problemet kan också det bidra till ett kärvare klimat för de som har eller funderar på att besöka den mörka sidan.

Det skall vara otrevligt att vara preppare i Luleå och man kan hoppas på att en gemensam kraftsamling av denna typ kan inspirera gym i andra andra städer att gemensamt agera.

http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=679076&treeId=10077&renderingdepartment=2. 757&itemId=457417 (ca 1.15 in i sändningen)
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4115046

Du skriver att det är på initiativ av RF.

Vet du om det här är något som de försöker få till stånd i andra städer också?

Grattis förresten - väldigt roligt att se att det går framåt uppe hos er.

Börje H
2009-02-23, 09:35
Du skriver att det är på initiativ av RF.

Vet du om det här är något som de försöker få till stånd i andra städer också?

Grattis förresten - väldigt roligt att se att det går framåt uppe hos er.

Initiativet togs av Jonas Näslund, på idrottsförbundet. Sedan har han sedemera fått med sig gymägarna samt Maria Strömgren, alkohol och drogsamordnare på Luleå Kommun. Om det finns planer på att utöka detta till andra städer har jag ingen aning om men troligtvis torde intresse finnas.

Maila gärna Jonas:
Jonas.Naslund@norrbotten.rf.se

the_PL_man
2009-02-23, 14:57
Frågan är varför? För att folk blir våldsamma och dödar folk på gatan? Nej, helt falskt.

Folk får psykiska & fysiska problem. Och ja, jag har sett det själv. Ingen av de jag kände som brukade AAS under 80-talet har ungått följdverkningar.

Livstiden för AAS-användare är förkortad:

Increased Premature Mortality of Competitive
Powerlifters Suspected to Have Used Anabolic Agents

M. Pärssinen1, U. Kujala2, E. Vartiainen3, S. Sarna4, T. Seppälä1).

Finns även en studie som inkluderar OLare & kastare från det tidiga 80-talet.

"För att det är olagligt" - stämmer bra, men varför är det olagligt? För att det är skadligt för hälsan? Ja om man missbrukar det, dock inte ens hälften (bokstavligt talat) så farligt som tobak och alkohol som dödar extremt många varje år, återigen; var konsekventa!

Varför skall vi tillföra fler substanser som leder till elände?
Antalet AAS-användare vs alkoholanvändare kanske ger en ledtråd varför det finns fler som avlider av alkohol & tobak.....

Varför? Ska vi lyssna blint på lagar och inte ifrågasätta någonting? Man ska givetvis inte bruka AAS eftersom det är olagligt, men det ska definitivt dekriminaliseras men regleras väl i tävlingssammanhang.

Nej.