Visa fullständig version : Cykel vs jogging + powerwalk
Fearstrike
2008-10-30, 09:41
Har en liten simpel fråga bara, är det samma muskler som används i alla 3 träningsmetoder? Disskuterar detta just nu med en polare.
martikainen
2008-10-30, 09:49
Om jag kör en powerwalk/joggar så blir jag extra trött i vaderna, kör jag ett mördarpass på cykel så blir det låren som tar mest stryk. Om det är jag som cyklar fel eller så vetefan.
Eddie Vedder
2008-10-30, 09:55
De primära musklerna är ju benmusklerna i båda fallen. Men i övrigt skiljer det sig en del, cykel är ju nästan helt benen och det är betydligt svårare att få upp pulsen på cykel än via löpning.
Vid löpningen belastas ju större delar av kroppen, magen ryggen och axlarna jobbar mer (armar och axlar beror ju mycket på hur man pendlar med armarna dessutom).
I båda fallen är det i alla fall hjärtat och lungor man främst ämnar träna, primära musklerna är ju som sagt på benen. De flesta upplever nog dessutom cykling som mer skonsamt för knän och benhinnor eftersom det inte är samma stötande belastning.
grondahl
2008-10-30, 10:15
Sen så spelar geometrin på cykeln roll för vilka muskler som engageras. Träningsvärken efter jobbiga cykelturer sitter på olika ställen beroende på om det är xc-htn eller 5 tums stigcykeln som används.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.