Visa fullständig version : Fortkörningsböter utan att bli stoppad?
När jag tidigare ikväll var ute och körde och närmade mig en rondell så såg jag att en polis stod halvgömd inne i rondellen med sin hastighetsmätarpickadoll riktad mot min bil. Jag är övertygad om att jag hade kört för fort.
Min första tanke var att precis innan en rondell måste vara ett jäkligt dåligt ställe att stå på. Har de personer ståendes längre fram på samtliga 4 vägar för att stoppa eventuella fartsyndare, eller?
Hur som helst, så 1 kvarter efter rondellen ser jag en polis-MC stå på andra sidan vägen, och som väntat korsar han vägen och lägger sig bakom mig. Jag muttra lite för mig själv, och lägger mig en fil som går ut på motorvägen en liten bit fram. Han följer lugnt efter mig, och jag kör lagligare än på en uppkörning. När jag sen viker ut på motorvägen så gör han en u-sväng och låter mig köra iväg utan att ha stoppat mig.
Orkade han helt enkelt inte ta rundan ut på motorvägen? Han hade förvissa möjlighet att stoppa mig innan.. Men ja.
Kan man få böter utan att de stoppar en?
WHITEFOLKS
2008-10-29, 20:41
Vad tycker du, borde du få böter? :D
Vad tycker du, borde du få böter? :D
Om det nu var så att han lät mig åka eftersom han inte orkade följa med ut på motorvägen, så borde jag snarare få ett hedersutmärkande av polisen för min kvicktänkthet och bli omskriven i tidningen.
Vad jag tycker är dock inte speciellt relevant :D
WHITEFOLKS
2008-10-29, 20:51
Känns lite tyvärr som som scenariot va att han la sig bakom och tog plåten vilket väl borde räcka med tanke på fartkamerorna.
Dock har jag aldrig hört om nån som fått böter på det sättet men det är ju ett inte helt ineffektivt sätt för de att arbeta på.
Känns lite tyvärr som som scenariot va att han la sig bakom och tog plåten vilket väl borde räcka med tanke på fartkamerorna.
Dock har jag aldrig hört om nån som fått böter på det sättet men det är ju ett inte helt ineffektivt sätt för de att arbeta på.
Ah, så du menar att polisen som jag trodde hade en hastighetsmätarpistol (laserpistol, eller vad det heter) i själv verket hade en handhållen fartkamera?
Fast det var mörkt ute, och jag såg ingen blixt. Och varför skulle han följa efter mig för att ta plåten? Den måste ju ändå synas på fartkamerabilden.
Hade det varit läge för böter, så hade du definitivt blivit stoppad !
Dom ville nog bara varna/skrämma upp dej lite med MC:n.
Du lär inte få några. Annars skulle ju polisen kunna skicka böter hejvilt till folk.
WHITEFOLKS
2008-10-29, 21:02
Han behöver väl inte ha en kamera, han kan väl ha radarn och sen tar mc:n plåten. Om de nu får "släppa över" så men det borde ju gå.
Ignatius72
2008-10-29, 21:05
Nej
Han behöver väl inte ha en kamera, han kan väl ha radarn och sen tar mc:n plåten. Om de nu får "släppa över" så men det borde ju gå.
Måste de inte ha foto då?
Och det känns ju dumt att inte stoppa någon, och ge massa utrymme för överklagan. Hade jag inte råkat se den gömda polisen och uppmärksammat MC:n, och om några veckor fått ett inbetalningskort för att jag kört för fort så hade jag ju ställt mig ganska avig till det.
"Vi såg dig köra för fort, men stoppade dig inte. Och vi har inget foto på det. 2400 kronor plx.".
Handcuff
2008-10-29, 21:11
Vadå orkade inte följa efter ut på motorvägen?
De såg att du körde lite för fort...MC´n kör bakom samtidigt som de kollar ditt reg.nr mot ett register. Ser att bilen är reggad på en stackare och låter dig slinka undan.
Vadå orkade inte följa efter ut på motorvägen?
De såg att du körde lite för fort...MC´n kör bakom samtidigt som de kollar ditt reg.nr mot ett register. Ser att bilen är reggad på en stackare och låter dig slinka undan.
Ja, eller ville inte då. Vad vet jag?
Bilen är för övrigt reggad på Sveriges kanske mest kända företag, och det ser man ganska tydlig på bilen, om man säger så :D
Gött mos i alla fall!
Och varför stå och kolla hastigheterna om man inte tänker stoppa bilarna som kör för fort? Jag tror inte det handlade om jättesmå marginaler precis.
För att nästa gång tror du att dom står där och kör lagligt :o
För att nästa gång tror du att dom står där och kör lagligt :o
Hahaha. Varför köra lagligt när man ändå inte får böter om de kommer på en när man kör olagligt? :D
Nej, men skämt åsido. Jag blev faktiskt stoppad igårkväll på ett annat ställe. Då körde jag lagligt, och dehade inte några fartmätare, och de stod mitt i vägen med flygplansdirigeringspinnar. När jag stannade så drog de några tråkiga skämt och sen sa de att jag kunde köra vidare. De sa inte ens varför de stoppade mig.
Tänkte att Skånepolisen kanske håller på att spela mig spratt! :D
WHITEFOLKS
2008-10-29, 21:34
Tror de blev skraja för din krabba.
Tror de blev skraja för din krabba.
Jag visste det!
När jag tidigare ikväll var ute och körde och närmade mig en rondell så såg jag att en polis stod halvgömd inne i rondellen med sin hastighetsmätarpickadoll riktad mot min bil. Jag är övertygad om att jag hade kört för fort.
Min första tanke var att precis innan en rondell måste vara ett jäkligt dåligt ställe att stå på. Har de personer ståendes längre fram på samtliga 4 vägar för att stoppa eventuella fartsyndare, eller?
Hur som helst, så 1 kvarter efter rondellen ser jag en polis-MC stå på andra sidan vägen, och som väntat korsar han vägen och lägger sig bakom mig. Jag muttra lite för mig själv, och lägger mig en fil som går ut på motorvägen en liten bit fram. Han följer lugnt efter mig, och jag kör lagligare än på en uppkörning. När jag sen viker ut på motorvägen så gör han en u-sväng och låter mig köra iväg utan att ha stoppat mig.
Orkade han helt enkelt inte ta rundan ut på motorvägen? Han hade förvissa möjlighet att stoppa mig innan.. Men ja.
Kan man få böter utan att de stoppar en?
Nej.
Såvida du inte såg någon fartkamera. *popcorn*
Nej.
Såvida du inte såg någon fartkamera. *popcorn*
Nej, tror inte det. I så fall en handhållen som inte behöver blixt trots att det är mörkt ute.
Nej, tror inte det. I så fall en handhållen som inte behöver blixt trots att det är mörkt ute.
Then no worries. :thumbup:
berra_berra
2008-10-29, 23:28
Bilen är för övrigt reggad på Sveriges kanske mest kända företag, och det ser man ganska tydlig på bilen, om man säger så :D
Gött mos i alla fall!
Vad är det för företag? Blir nyfiken. :) :D
Kaboffastar
2008-10-29, 23:58
Han var bara trött på att stå och dö utan att göra ett skit när de enda han egentligen ville var att åka lite hoj innan det blir underkylt varenda dag
JockeKillen
2008-10-30, 00:18
Gött mos i alla fall!
Ikea?
spoonchest
2008-10-30, 14:13
Ja, man kan ju få böter som är bedömd efter fartkamerornas bilder så ja varför inte.
Three pigs
2008-10-30, 14:21
Vad kör du för bil?
Du kan mycket väl få hem något på posten, men dom borde ha stannat dig om dom tyckte du körde för fort.
martikainen
2008-10-30, 14:50
De måste ju ha bevis på att det var du som körde, och kamera utan blixt i mörker, njaa om ni har åkt fast på vanliga fartkameror vet ni hur stark den blixten är, även i dagsljus.
Troligt att du får böter hem? Inte det minsta. Större chans att du får pengar av dom för att du vart lite nervös när dom låg bakom dig med mc'n
nej du får inte böter.
Han måste kunna bevisa vem som körde vilket dem omöjligt kan.
Viktor_Balck
2008-10-30, 15:28
Ikea?
Sibylla.
Vad är det för företag? Blir nyfiken. :) :D
En sånhär tutade jag omkring i
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9c/Iveco.jpg/300px-Iveco.jpg
mistermr
2012-09-30, 18:48
Bumpar tråden:
Jag undrar om ngt kan ske i efterhand överhuvudtaget?
Jag menar om man kör förbi (omkörning) i 112-122 på en 90-väg och det står ngn med väst och tar fram ngn manick och siktar och man blir inte stoppad.
1. Kan man få böter i efterhand?
2. Kan man bli av med körkortet i efterhand?
/mistermr
Du klarade dig undan endast pga postbilen! Man bråkar inte med folk som hanterar ens post!
gratefuldead
2012-09-30, 19:09
Bumpar tråden:
Jag undrar om ngt kan ske i efterhand överhuvudtaget?
Jag menar om man kör förbi (omkörning) i 112-122 på en 90-väg och det står ngn med väst och tar fram ngn manick och siktar och man blir inte stoppad.
1. Kan man få böter i efterhand?
2. Kan man bli av med körkortet i efterhand?
/mistermr
Körde förbi en sån kanske 20-30km/h för fort för ungefär en månad sedan, dom stoppade mig inte och fick ingen böter hemskickad. Men vem vet, kanske dyker upp snart.
mistermr
2012-09-30, 19:13
Körde förbi en sån kanske 20-30km/h för fort för ungefär en månad sedan, dom stoppade mig inte och fick ingen böter hemskickad. Men vem vet, kanske dyker upp snart.
Ingen som definitivt vet hur det ligger till i regelverket?
Fishtank
2012-09-30, 19:15
Nej.
Böter riktas inte till fordonet utan till föraren.
Därav måste du kunna identifieras för att få en böter och då ingen stoppade dig är det omöjligt att identifiera vem som körde och utfärda en böter till rätt person.
mistermr
2012-09-30, 19:18
Nej.
Böter riktas inte till fordonet utan till föraren.
Därav måste du kunna identifieras för att få en böter och då ingen stoppade dig är det omöjligt att identifiera vem som körde och utfärda en böter till rätt person.
Gäller det även andra frågan?
/mistermr
mistermr
2012-09-30, 19:47
Anyone please?
Fishtank
2012-09-30, 20:01
Gäller det även andra frågan?
/mistermr
Men hur tänker du nu?
Dom kan inte bötfälla dig för dom vet inte vem som körde men du tror att dom kan dra in ett körkort utan att veta vem som körde?
mistermr
2012-09-30, 20:03
Men hur tänker du nu?
Dom kan inte bötfälla dig för dom vet inte vem som körde men du tror att dom kan dra in ett körkort utan att veta vem som körde?
Sorry, men man har hört så många olika åsikter/versioner av detta så att jag vet ej längre vad som är rätt och vad som är fel.
Så man kan vara lugn med andra ord?
/mistermr
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.