handdator

Visa fullständig version : Ny och behöver lite hjälp? =)

Kattfnatt
2008-10-29, 14:01
Hej!

Jag har precis kommit igång här med träningen och har en del funderingar...
Kan ju börja med att berätta vad mitt mål med träningen är, så blir det lättare för er med svaren kanske. ;)

Mitt mål är att bränna fett och bli lite "tightare", men främsta målet är att helt enkelt bli smalare.

Jag har lagt upp min träning såhär:
2 pass per vecka med intervallträning på löpbandet, cirka 30 minuter per pass då jag blir ordentligt svettig.
2 pass per vecka med styrketräning. Kör uppvärming på tex löpband orbitrek eller cykel. Pass 1 är överkropp och pass 2 underkropp.
På styrketräningen kör jag med ganska hög belastning 8-10 reps och 3 sets. Tid är olika beroende på kö till maskinerna.
Utöver detta blir det "vardagsmotion" i form av t.ex. vanliga promenader, cykel istället för bil osv.
Det var träningen, nu till frågorna! :)

Är detta upplägget ett bra upplägg med mitt mål, dvs att bränna fett? Bör jag träna mer?
Och vad bör jag äta direkt efter träning? Proteinpulver? Gainomax? En banan? Inget alls?

Jag äter regelbundet cirka 5 mål om dagen, inkl mellanmål, där jag följer tallriksmodellen.
Har ingen hushållsvåg tyvärr så vet ej exakta kalorier, men tar mindre portioner och mer grönsaker.

Vad tror ni?

Målet är -8kg innan jul :cool:

Fearstrike
2008-10-29, 14:19
30 minuter spring tid är väl egentligen kanske inte så mycket. Jag hade nog tatt en 1,30/h promenad i riktigt snabbt takt istället. Är du dessutom ganska överviktig och inte har rört på dig på länge så kan de skada knän och leder att plötsligt sätta igång med springande.. Det har jag själv märkt av. Sen om du vill veta exakt vad du får i dig på en dag så kan du ju alltid köpa en våg t.ex från clas ohlsons för 199:- och väga ditt käk..Gainomax och banan är nog inget jag kan rekommendera om du är ute efter att bränna fett.

Detta är väl iallafall några tips. Är ingen expert men har en känsla av att experterna är ganska trötta på att svara på frågor som redan finns på forumet och det lär vara några stycken som kommer tipsa om "sök funktionen".

Så att använda den är väl en bra idé också.

Hoppas det går bra!

dannegavle
2008-10-29, 15:10
Du behöver ligga på ungefär -1000 kcal per dygn för att lyckas, och det är för de flesta inte helt enkelt. Räkna med att känna dig hungrig större delen av tiden, speciellt när du bara har två korta konditionspass per vecka.

Ett underskott skapat av mer aktivitet brukar fungera bättre för de flesta (ur ett hunger-perspektiv) än ett underskott skapat av mindre mat. Det ger dessutom fler hälsofördelar!