handdator

Visa fullständig version : Konditionsfråga

Ants
2008-10-27, 18:56
Fråga(Tes?):

Räcker det med ett pass BodyBike (1timme intensiv cykling) En gång i veckan som konditionsträning? Målet är att öka i kondition, samt bibehålla den.

Förslag på schema;

Måndag: Bröst (MM2k #1), Triceps, Axlar
Tisdag: Body Bike 1h
Onsdag: Rygg (MM2k #1),Biceps,Mage
Torsdag:Vila
Fredag:Bröst (MM2k #2), Triceps, Axlar
Lördag:Vila
Söndag:Rygg (MM2k #2) Biceps

Tacksam för tips/kommentarer/synpunkter! :)

Ska du kritisera utan att komma med vettiga förslag/tips så kan du :thefinger

King Grub
2008-10-27, 19:00
Nej, en dag med konditionsträning i veckan förbättrar inte kapaciteten.

Training only 1 day a week generally does not meaningfully change anaerobic or aerobic capacity, body composition, or body weight.

Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.

zydar
2008-10-27, 19:14
2 dagar då?

Ants
2008-10-27, 19:55
Okej, Tack!! Men Grub;
2 dagar då?

Betar
2008-10-27, 22:25

Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.

Tycker det är konstigt att man inte kan förbättra sin kondis med 1pass/veckan. För när jag, under en period, tränade kondition var 5:e dag så förbättrade jag mina tider på 4km från 18 min till 16:30.

Även om Grub är helt prickfri när det kommer till kunskap om träning så tror jag ändå att man kan förbättra konditionen med 1pass/veckan, men men vad vet jag? :D

machine gun
2008-10-27, 22:27
Går man från noll kondition så måste den ju rimligtvis bli bättre av att man tränar en gång per vecka jämfört med ingen gång. Att en vältränad konditionsidrottare måste träna oftare säger ju sig självt.

Guddi
2008-10-27, 22:49
Tycker det är konstigt att man inte kan förbättra sin kondis med 1pass/veckan. För när jag, under en period, tränade kondition var 5:e dag så förbättrade jag mina tider på 4km från 18 min till 16:30.

Även om Grub är helt prickfri när det kommer till kunskap om träning så tror jag ändå att man kan förbättra konditionen med 1pass/veckan, men men vad vet jag? :DVar femte dag är inte en gång i veckan utan det är 40 % mer träning vilket är en ganska stor skillnad.

Sen står det även generally i texten som Grub citera vilket innebär att det inte gäller alltid :) Börjar man på en låg nivå och kör på ordentligt under passet så kanske man får en förbättring, men om man vill förbättra sin kondition så gör man 10 gånger av 10 ett bättre val genom att lägga till minst ett pass till i veckan.

Eddie Vedder
2008-10-28, 07:08

Hur såg upplägget ut då? D.v.s. VAD tränade du när du körde dina pass? Du har dels Guddis svar som jag först och främst vill ge ett +1 så jag slipper upprepa exakt samma sak (;)) men sedan även tillägga att OM det var så att du var 5:e dag maxade på 4 km, kanske t.o.m. på samma bana, ja då är det inte konstigt att man förbättrar sig på just 4 km.

Nu vet jag ju som sagt inte hur du tränade men hursomhelst är det ju så att man blir bättre på det man tränar på och oavsett om ens centrala system med hjärta och lungor kanske inte har förbättrats under en träningsperiod så kan man ju mycket väl ha utvecklat en bättre löpteknik, lärt sig disponera sin löpning under dessa 4 km, fått in bra rutiner inför maxningen etc.

Betar
2008-10-29, 00:06
Hur såg upplägget ut då? D.v.s. VAD tränade du när du körde dina pass? Du har dels Guddis svar som jag först och främst vill ge ett +1 så jag slipper upprepa exakt samma sak (;)) men sedan även tillägga att OM det var så att du var 5:e dag maxade på 4 km, kanske t.o.m. på samma bana, ja då är det inte konstigt att man förbättrar sig på just 4 km.

Nu vet jag ju som sagt inte hur du tränade men hursomhelst är det ju så att man blir bättre på det man tränar på och oavsett om ens centrala system med hjärta och lungor kanske inte har förbättrats under en träningsperiod så kan man ju mycket väl ha utvecklat en bättre löpteknik, lärt sig disponera sin löpning under dessa 4 km, fått in bra rutiner inför maxningen etc.

Jag tränade främst på 4km med vissa undantag då jag istället sprang i skogen eller en 2km sträcka.

Kan tillägga att jag även förbättrade min tid på 2,4km med över minuten trots att jag tog ut mig mer under den tidigare rekordtiden.

Men visst förstår jag att man kan kapa tider utan att gör någon större konditions förbättring. Men med tanke på att jag lyckade kapa min tid så pass mkt så känns det konstigt om konditionen inte förbättras de minsta.

Fatcan
2008-10-29, 00:32

Det där stämmer inte tror jag. Klart man får bättre kondition av att köra ett konditionspass i veckan istället för inget alls.

Liten Men Fet
2008-10-29, 00:41
Det där stämmer inte tror jag. Klart man får bättre kondition av att köra ett konditionspass i veckan istället för inget alls.

Bra argument, "stämmer inte tror jag". Det biter bra på forskningen som Grub hänvisar till.
Självklart finns det nån minimi gräns för hur ofta man måste träna nånting för att man ska förbättra det. Kondition är ju också färskvara på ett helt annat sätt en styrka så jag är inte det minsta förvånad om det inte räcker med en gång i veckan.

Fatcan
2008-10-29, 00:51
Bra argument, "stämmer inte tror jag". Det biter bra på forskningen som Grub hänvisar till.
Självklart finns det nån minimi gräns för hur ofta man måste träna nånting för att man ska förbättra det. Kondition är ju också färskvara på ett helt annat sätt en styrka så jag är inte det minsta förvånad om det inte räcker med en gång i veckan.

Jag sa vad jag tror, och det är att man kan öka sin kondition om man t.ex joggar en gång i veckan. Ta två personer, dom har lika bra grundkondition, den ena börjar köra ett hårt joggingpass i veckan.
Om 3 månader, tror du dom har lika bra kondition då? Jag tror i alla fall att den som körde kondis 1 gång i veckan kommer har bättre. Sen struntar jag i om det finns studier som säger motsatsen...

Liten Men Fet
2008-10-29, 01:02
Jag sa vad jag tror, och det är att man kan öka sin kondition om man t.ex joggar en gång i veckan. Ta två personer, dom har lika bra grundkondition, den ena börjar köra ett hårt joggingpass i veckan.
Om 3 månader, tror du dom har lika bra kondition då? Jag tror i alla fall att den som körde kondis 1 gång i veckan kommer har bättre. Sen struntar jag i om det finns studier som säger motsatsen...

Du sa vad du tror och jag sa att det väger lätt gentemot forskningsresultat, det är väl inte så konstigt?
Det är ju upp till dig att strunta i det grub lägger fram, gör du likadant när det gäller andra forskningsresultat?

Jag kör principen att tror gör man i kyrkan, man ska vara öppen för att dom grundmurade övertygelserna man har kan vara fel och man bör överväga dom igen om ny information är tillgänglig.

Eddie Vedder
2008-10-29, 06:12

Vad har ditt exempel med citatet ur boken att göra?

Du kan ju inte jämföra äpplen och päron på det där sättet. Det skrivs att det generellt inte ger någon "meaningful" (d.v.s. ett ganska godtyckligt begrepp) förbättring på prestationsförmåga och kroppssammansättning.

Det är alltså inte en studie utan ett citat från en stor (och mycket bra) bok om idrottsfysiologi och idrottsnutrition. Med andra ord en sammanfattning från observationer av flertalet studieresultat. Att ett enskilt fall kan ändras hit eller dit har ingen motsatt, dessutom beror det ju på vad man anser "meaningfully change" ens kapacitet.

Och vad är "ett hårt joggingpass" för något?:D

Guddi
2008-10-29, 07:01
Citatet som Grub skrev referar till ACSM's position stand från 1998. I den artikeln står det följande

Training of less than 2 d·wk-1 does not generally result in a meaningful increase in V(dot)O2max (46,85,177,185,224,247). The optimal training frequency for improving the LT and metabolic fitness are not known and may or may not be similar to that for improving V(dot)O2m
Vi snackar alltså ren förbättring av VO2max och inget annat. Alla referenserna är från 60-80-talet och går inte att få tag i elektroniskt så jag orkar inte titta på det nått mer :)