Visa fullständig version : Först FRA och nu IPRED
Pudzianovski
2008-10-27, 15:23
Sprider väl det här med.
"IPRED handlar i korthet om följande:
* Film- och skivbolagen får rätt att begära ut namnet bakom ip-adressen om de anser att någon fildelar olagligt.
* Internetleverantörerna måste lämna ut namnet, annars får de böter.
* Film- och skivbolagen får rätt att bygga personregister med ip-nummer och namn för att kunna administrera hotbrev och stämningar i stora mängder.
* Torrent-trackers (exempelvis Pirate Bay) kommer att bötfällas varje gång de vägrar samarbeta och lämna ut uppgifter om användare."
Mer info om IPRED: http://www.stoppaipred.nu/?page_id=4
Skriv på nedan: http://www.namninsamling.com/site/get.asp?IPRED
Det kommer säkert gå igenom.
Va i... min leverantör är typ dubbelt så dyr (99 vs 49?) som konkurrenterna men jag tryggas iaf av att de aldrig delar ut ip osv. Bredband2 tror jag det heter. Går det här igenom blir det ju som att kasta pengar i sjön.
Nitrometan
2008-10-27, 15:28
Klart att det röstas igenom.
Nu kommer film- och musikbolagen att få begära fram identiteter på misstänkta nedladdare från operatörerna och skicka hotfulla brev till dem.
Rick Falkvinge håller på med en artikelserie om IPRED1.
1. Förvaltning vs politik (23 oktober)
2. Polisen ska vara polis (24 oktober)
3. Politiska svek (26 oktober)
4. Rättssäkerhet och utpressning (27 oktober)
5. Operatörernas ansvar (28 oktober)
6. Digitala analfabeter (29 oktober)
7. Identitet och teknikutveckling (30 oktober)
8. Perverterad upphovsrätt (31 oktober)
Finns på: http://rickfalkvinge.se/
Don't do the crime if you can't do the time.
Sprider väl det här med.
"IPRED handlar i korthet om följande:
* Film- och skivbolagen får rätt att begära ut namnet bakom ip-adressen om de anser att någon fildelar olagligt.
* Film- och skivbolagen får rätt att bygga personregister med ip-nummer och namn för att kunna administrera hotbrev och stämningar i stora mängder.
* Torrent-trackers (exempelvis Pirate Bay) kommer att bötfällas varje gång de vägrar samarbeta och lämna ut uppgifter om användare."
Mer info om IPRED: http://www.stoppaipred.nu/?page_id=4
Skriv på nedan: http://www.namninsamling.com/site/get.asp?IPRED
ehm, inte samma som FRA direkt. Detta handlar ju om få fast alla pirater. Totalt anti-piratlag. Vad som är det intressanta med det, skulle vara att se hur många som drar ner/byter bredband. Inte direkt så man behöver 100/10 för att läsa aftonbladet och ladda hem några linuxdistar nån gång per år.
Det intressanta är att se ifall bredbandsbolagen kommer opponera mot detta
Snart är alla bevakade dygnet runt! Detta är inte roligt på något vis, ifall bara film/musikbolag lärt sig att leva i harmoni med sina kunder istället för att kräva ut överpriser så hade detta aldrig skett.
Isf får dom fanimig se till att fixa bättre och billigare lagliga lösningar. Annars bombar jag alla film- och skivbolag.
Tycker att det är spännande att de här leder till mindre uppmärksamhet än FRA. Det här är en lag som ger företag rätt att leka poliser. Vad jag tycker om FRA har redan framgått i en annan tråd och visst är det intressant att de flesta normala (och smått olagliga) internetanvändare är mer rädd för FRA. Men den här gången kanske inte media är beredda att elda på häxjakten och den självgoda så kallade bloggosfären kanske märker att deras makt inte är så stor utan media hjälp.
"medias hjälp."
Ska mitt inlägg avslutas med. Kan lätt tolkas som en särskrivning annars.
HajduMan
2008-10-27, 17:37
Artisterna får väll jobba som alla andra, och tjäna sina pengar på konserter. Samhället utvecklas och då får man anpassa sig efter det, annars kan dom likabra göra en lag där man inte får kasta skor som gått sönder utan man måste gå till skomakare för annars har ju inte skomakarna något att göra.
CCCP?!
Artisterna får väll jobba som alla andra, och tjäna sina pengar på konserter.
Ja att skriva musik och spela in den kan man ju ha som hobby istället.
Don't do the crime if you can't do the time.
Fildelning borde ju helt enkelt inte vara ett brott.
Ja att skriva musik och spela in den kan man ju ha som hobby istället. Artisterna tjänar ju trots allt de mesta pengarna på Konserter och framträdanden och inte sina skivor. Utan fildelning skulle många personer inte ens fått för sig att lyssna på många artister.
Pudzianovski
2008-10-27, 19:28
ehm, inte samma som FRA direkt. Detta handlar ju om få fast alla pirater. Totalt anti-piratlag. Vad som är det intressanta med det, skulle vara att se hur många som drar ner/byter bredband. Inte direkt så man behöver 100/10 för att läsa aftonbladet och ladda hem några linuxdistar nån gång per år.
Någon som sagt det eller?
Nordenator
2008-10-27, 19:47
Fildelning får mycket väl vara ett brott för mig, men brott ska vara polisens sak och inte någonting som stora bolag ska styra över. Jag kan ta att polisen tar mig för olagliga aktiviteter, men det känns fan inte motiverat om polisen följer visselpipan av ett filmbolag.
Ned med skiten.
Ni som är medlemmar på Facebook kan gå med i gruppen "Stoppa IPRED" och bjuda in era vänner där.
Fildelning får mycket väl vara ett brott för mig, men brott ska vara polisens sak och inte någonting som stora bolag ska styra över. Jag kan ta att polisen tar mig för olagliga aktiviteter, men det känns fan inte motiverat om polisen följer visselpipan av ett filmbolag.
Jag blir också lite orolig över en situation då vinstdrivande företag ska ta över polisens arbete.
I sak är jag dock inte emot. Väljer en artist att ta betalt för sin musik så ska denna få lov att göra det. Även om det i många fall lär innebära att artisten gräver sin egen grav.
Får mig osökt att tänka på en spelning med Miss Li härom året, då hon tog ett kort avbrott i plonkandet och började propagera för att man minsann inte skulle ladda ner hennes musik olagligt, utan betala för sig. Jag ville helst skriva en arg lapp där jag påpekade att om det inte vore för MySpace och olaglig fildelning hade hennes spelning aldrig ägt rum över huvud taget. Jag tror det går att säga för många nutida artister.
Men musikbranschen är som den är. Lite efter.
PowPow, Myspace är ju en egen musikindustri, numera även formerad (Myspace Music). Tyvärr har den musikaliska utvecklingen bara stagnerat trots att det är en ny slags industri som bygger på många fans först (tidigare har det varit skivbolag först). Eller, den (musiken som slår igenom) ligger i en gråzon - det är fortfarande ok att ha en stark refräng ("I bet you look good on the dancefloor") men något gråare än myspace charts har väl MTV nästan aldrig haft. Eller är det MTV's fel? Myspace Music har i alla fall fått mycket kritik för sättet de väljer artister på.
Men alltså - om man nu bestämt vill äga musikfilen (för att ha den portabel tex) kan man väl betala 5:- för den eller så får bredbandsbolaget göra det? Sitter man hemma finns det ju musik för 10 mansåldrar att lyssna på gratis upplagt på youtube, myspace och imeem m fl.
Däremot filmer är ett problem.
PowPow, Myspace är ju en egen musikindustri, numera även formerad (Myspace Music). Tyvärr har den musikaliska utvecklingen bara stagnerat trots att det är en ny slags industri som bygger på många fans först (tidigare har det varit skivbolag först). Eller, den (musiken som slår igenom) ligger i en gråzon - det är fortfarande ok att ha en stark refräng ("I bet you look good on the dancefloor") men något gråare än myspace charts har väl MTV nästan aldrig haft. Eller är det MTV's fel? Myspace Music har i alla fall fått mycket kritik för sättet de väljer artister på.
Ja, det vet jag. Men MySpace alena hade inte kunnat bära henne, tror jag.
Taktiken som skivbolaget tycks ha kört på var kvantitet före kvalitet (vad var det? 4 skivor på mindre än ett år?) och livespelningar utan att ge personen ifråga en vettig chans att lära sig sitt instrument. Inte för att göra vinst på skivförsäljningen, utan för att få ut så mycket material som möjligt. Smida medan järnet var varmt. Och en sådan taktik tror jag aldrig hade gått om enda alternativet var 190kr/skiva, eller ens 9 kronor per låt.
Nitrometan
2008-10-27, 21:54
Ja att skriva musik och spela in den kan man ju ha som hobby istället.
Men det är inte artisterna som jagar piraterna. Det är skivbolagen.Jag tror att artisterna kan hitta sätt at tjäna pengar. Men skivbolagen - vad gör de för nytta idag? Folk kan använda en dator för att göra inspelningar, behandla/producera tills de blir nöjda med slutresultatet och bjuda ut det till försäljning och/eller nedladdning själva. Vilken funktion fyller skivbolagen?
De vill bara tvinga folk att betala för en tjänst som inte längre behövs.
När ett företag börjar jaga sina kunder och dra dem inför domstol, skicka hotbrev, stämma dem m.m. är det nåt som är fel i deras affärsmodell.
Titta på SCO...
Nitrometan
2008-10-27, 21:56
I sak är jag dock inte emot. Väljer en artist att ta betalt för sin musik så ska denna få lov att göra det. Även om det i många fall lär innebära att artisten gräver sin egen grav.
Ja.
Men om ett skivbolag väljer att göra det då?
Artisten får ju inte många kronor. Alla bolagsdirektörerna måste ju ha sina löner först.
Ja.
Men om ett skivbolag väljer att göra det då?
Artisten får ju inte många kronor. Alla bolagsdirektörerna måste ju ha sina löner först.
Artisten valde att stå bakom skivbolaget i samma veva som de skrev ett kontrakt. Det är lätt att kasta sten på skivbolagen, men man ska inte glömma att artisterna själv har valt att arbeta tillsammans med skivbolagen.
Skulle inte lyssnat på mycket musik om det inte vore för internet. Det är ju där dom slår igenom för tusan! Hur många band har jag inte upptäckt på internet och sedan gått på konserter med. Jag hoppas den inte går igenom. Och om den går igenom så ska det bli kul och se hur det går för dom, hoppas dom ruineras.
Men det är inte artisterna som jagar piraterna. Det är skivbolagen.Jag tror att artisterna kan hitta sätt at tjäna pengar. Men skivbolagen - vad gör de för nytta idag? Folk kan använda en dator för att göra inspelningar, behandla/producera tills de blir nöjda med slutresultatet och bjuda ut det till försäljning och/eller nedladdning själva. Vilken funktion fyller skivbolagen?
När ett företag börjar jaga sina kunder och dra dem inför domstol, skicka hotbrev, stämma dem m.m. är det nåt som är fel i deras affärsmodell.
Titta på SCO...
De är ju visserligen inte kunder om de laddar ned olagligt.
HajduMan
2008-10-27, 23:03
Går den igenom så får man köra 90-tals stilen, in på youtube och spela in låtar med en bra mic så får man lyssna på låtarna ändå, dock med sämre kvalité.
Vem fan vill ge 150-200 spänn för en skiva?!
Om en musik sida erbjudit ALL musik och för en kostnad av typ 1 öre per låt så kan jag tänka mig att köpa musiken.
Jag förstår inte va fan film- och musikbolagen gnäller över, räcker det inte med de miljarder de drar in via radio,tv,bio och konserter?
mycket vill ha mer?
p.s och ja visst självklart bestämmer säljaren själv vad han vill ha betalt för sitt material men de ignorerar jag för det är ingen fördel för mig ;)
Jag börjar snart bli rädd.
Vill vi att Sverige ska vara ett samhällsstyrt företag eller ett företagsstyrt samhälle? *screwy*
Går den igenom så får man köra 90-tals stilen, in på youtube och spela in låtar med en bra mic så får man lyssna på låtarna ändå, dock med sämre kvalité.
Vem fan vill ge 150-200 spänn för en skiva?!
Om en musik sida erbjudit ALL musik och för en kostnad av typ 1 öre per låt så kan jag tänka mig att köpa musiken.
Jag förstår inte va fan film- och musikbolagen gnäller över, räcker det inte med de miljarder de drar in via radio,tv,bio och konserter?
mycket vill ha mer?
p.s och ja visst självklart bestämmer säljaren själv vad han vill ha betalt för sitt material men de ignorerar jag för det är ingen fördel för mig ;)
Det finns program som omvandlar youtubevideos till t.ex.mp3filmer numer. Går på två minuter, väldigt trevligt om man hittar någon låt som annars är omöjlig att få tag på.
Isf får dom fanimig se till att fixa bättre och billigare lagliga lösningar. Annars bombar jag alla film- och skivbolag.
Shhh! They can hear us! :whipped:
Finns något program som spelar in webradios av eget val, klipper bort reklam och snack, jämför med en databas över låtar och sätter namn på de har jag för mig. Kommer dock inte ihåg vad de heter.
I alla fall är det helt lagligt.
"...Det är så upphovsrättslobbyn har gjort i varje annat land där de fått den här rättigheten och det finns ingen anledning att tro att de skulle göra annorlunda i Sverige.." citerat från http://www.stoppaipred.nu/?page_id=4
Någon som vet vilka andra länder de syftar på här? Skulle vara intressant att se hur utveckligen har gått där, bor själv i Danmark och mig veterligen finns det inget motsvarande på gång här.
För övrigt en helt sjuk lag, visar tydligt att pengar styr allt, inklusive EU:s lagstiftning.
Personligen tycker jag vi ska sluta köpa skivor/dvd:er och säga upp våra TV abonnemang i ett år tills bolagen fixar senaste säsongerna av serierna vi nu alla följt via internet :)
Nitrometan
2008-10-28, 09:23
De är ju visserligen inte kunder om de laddar ned olagligt.
Potentiella kunder kanske?
Det finns undersökningar som visar att de som laddar ner också handlar musiken (på plast eller digitalt).
Det kanske är deras kunder?
När det gäller "läckta" filmer och album så brukar det ofta vara nån som är inblandad i produktion eller marknadsföring som "läcker" dem. Film- och musikbolagen kanske skulle jobba med sin säkerhet.
Potentiella kunder kanske?
Det finns undersökningar som visar att de som laddar ner också handlar musiken (på plast eller digitalt).
Ja, de "undersökningarna" brukar vara någon c-uppsats som frågat runt lite. Jag är rätt tveksam till att man köper musik till samma utsträckning nu och framför allt att de som tankar handlar den också.
Här är en film som för mig kastade lite nytt ljus på fildelning och copyright:
Den gick på TV för några månader sedan tror jag
Good copy bad copy
Osow49R0eAA
OXwGuoKGWM4
cX10LQx9xEQ
L2GZArOuDEw
vcwH_kl-mc4
DxuAxO7jXF8
Nitrometan
2008-10-28, 12:07
Ja, de "undersökningarna" brukar vara någon c-uppsats som frågat runt lite. Jag är rätt tveksam till att man köper musik till samma utsträckning nu och framför allt att de som tankar handlar den också.
Mycket möjligt. Jag har ingen koll på hur det förhåller sig.
När kassetten kom var skivindustrin livrädd för den. Här i Sverige infördes t.o.m. en "kassettavgift" så ett en viss summa per såld kassett gick till skivindustrin för att täcka deras eventuella förluster.
När VHS kom var filmindustrin livrädda för att biograferna/filmerna skulle dö.
Det var t.o.m. så att när radion kom så var hela "konsertetablissemanget" livrädda för att den klassiska musiken och orkestrarna skulle försvinna.
Underhållningsindustrin är väldigt konservativ. Ja, rent av bakåtsträvande.
Tänk om de hade varit lite snabbare med att börja sälja låtar/filmer för nedladdning på internet. Istället för att försöka stänga ner alla som försöker. Napster t.ex. Erbjudit ett alternativ...
Jag håller med flera föregående talare.
Hela musikbrancen behöver saneras, förväntar de sig man skall betala 200 spänn för en skiva där en låt är bra och 10 skit, och all jekla dynga som lanseras.
Inte konstigt folk kopierar, de lyssnar ju bara på låten 2 ggr iaf för att insé att det är ytterligare ett lass med skit som de försöker sälja.
Jag betalar gärna för kvalitet, inte för massproducerat skit gjort enbart i syfte att göra pengar.
Nitrometan
2008-10-29, 12:09
Försök inte kopiera/stjäla mackedonkens burgare...
http://sinfest.net/comikaze/comics/2008-10-29.gif
Tricklev
2008-10-29, 13:49
# Den fildelare som dömts i domstol ska kunna åläggas att betala en tidningsannons eller motsvarande där det står att han eller hon har blivit dömd, och för vad. Detta är också något som aldrig förekommit tidigare.
Haha whot?
Försök inte kopiera/stjäla mackedonkens burgare...
http://sinfest.net/comikaze/comics/2008-10-29.gif
Det var länge sedan jag läste sinfest, jag måste nog uppdatera mig lite.:D
shut teh face
2008-11-16, 11:11
Intervju med peter sunde
http://qstream-down.qbrick.com/05097/e24_sverige_78/popup.html?client=e24_sverige_78&id=771
Han säger i mitten att denna lag är meningslös, den nya metoden för fildelning kringgår detta medan äldre teknik kanske inte kan användas så mkt med nya IPRED.
Menar han DC++ som den äldre metoden då och att torrent kringgår?
Titta på SCO...
Men herregud människa, är det först nu du inser vad en reklamare gör?
Skivbolag = Reklamare
Men herregud människa, är det först nu du inser vad en reklamare gör?
Skivbolag = Reklamare
Jag skulle vilja veta vad en "reklamare" gör.
Nitrometan
2008-11-16, 15:32
De artister som skrev på det där utskicket från skiv-/mediebranschen är ju inte de som har kommit fram de senaste åren med MySpace/FaceBook/andra sidor utan äldre artister som har tjänat massor med pengar på det nuvarande systemet.
Kanske är ytterligare ett tecken på att det är dags för en ny affärsmodell?
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=851010
Synd att man inte kan köpa aktier i Spotify nu.
Ingen betalar 200 för en cdskiva numera, folk kanske skulle börja köpa sin musik om folketi musikbranschen anpassade priserna efter folket.
Genomsnittspersonen har ju garanterat musik värt över 20 tusen om man skulle köpt dem till priset i handeln, det är ju helt absurt.
Nitrometan
2008-11-18, 11:11
Den danska antipiratbyrån skickar ut utpressningsbrev till de som de anser är skyldiga till brott mot upphovsrätten.
Piratpartiet har kommit över ett av breven (egentligen en mall som har använts till breven).
Vi kräver följande pengar:
x ljudupptagningar gånger 0,80 gånger 10,00 kronor gånger 2 == xx kronor
x filmverk gånger 0,80 gånger 70,00 kronor gånger 2 == xx kronor
Sammantaget xx kronor i ersättning för verken.
Vi kräver dessutom ersättning för den marknadsskada vi lidit. (Denna är specificerad som lika mycket som ersättningen för verken. Ovanstående belopp en gång till, alltså.)
Våra samlade ersättningskrav utgör: (summan av ersättning för marknadsskada plus ersättning för verken, alltså dubbla den första uträkningen).
Antipiratgruppen kan tänka sig att förlika (dvs, inte dra saken till domstol) om ni betalar halva beloppet inom tio dagar.
Piratpartiet/Piratbyrån uppmärksammade 2005 att Per Gessle (som skrev under uppropet till politikerna för IPRED nyligen) rippade 9000 låtar till ipoddar och delade ut till sina kollegor. Det blir några kronor om man ska följa ovanstående räkneexempel.
Piratbyrån 2005-11-30 17:07: http://piratbyran.org/index.php?view=forum&a=thread&id=37672&fview=1
I pappersutgåvan av dagens Aftonbladet erkänner Per Gessle att han rippat 9000 låtar till mp3 och delat ut till sina musikerkolleger. Enligt den halländska artisten var piratkopieringen nödvändig för att färdigställa det nya albumet "Son of a Plumber", som är ett slags hyllning till hans egen skivsamling. "Pirat-Per", som Aftonbladet kallar honom i en bildtext, kopierade låtarna till iPods, vilka han sedan delade ut till sina medarbetare. Att den kreativa processen bygger på kopiering och att fildelningens vägar är outgrundliga för musikmonopolets antipirater är naturligtvis ingen nyhet för oss med minst en fot i verkligheten. Men STIM och IFPI kan få svårigheter att kasta Per i fängelse för att skydda upphovsmans-Per från pirat-Per. Piratbyrån väntar med spänning på antipiraternas nästa drag.
shut teh face
2008-11-18, 11:35
De där breven är inget annat än maffia metoder.
Folk kommer betala dem, man vill inte möta ett större företag i en civildomstol; man måste betala sin egen advokat, man måste betala hela rättegången om man förlorar, man måste bara vara 51% skyldig för att bli dömd. Och med tanke på att dessa teknikkungar godkänner en screenshot som bevis, så kan folk räkna med att få pisk i civildomstolarna.
Man blir illamående...
shut teh face
2008-11-18, 11:39
Centerpartiets förslag är iaf bättre:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3797448.ab
Då kan man sitta och fildela som en gammal åsna och när och om man blir tagen (efter något år, månader, eller veckor?) så har man ju iaf en chans o lägga av o slippa feting böter.
Snart tvingas man väl flytta till sydamerika eller afrika för att få slippa övervakningen.
Om man ens går säker där :S
Nitrometan
2008-11-18, 14:21
Centerpartiets förslag är iaf bättre:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3797448.ab
Då kan man sitta och fildela som en gammal åsna och när och om man blir tagen (efter något år, månader, eller veckor?) så har man ju iaf en chans o lägga av o slippa feting böter.
Nåja. Egentligen inte. Anna Troberg har läst deras förslag.
http://rosettasten.com/2008/11/18/centern-bevisa-att-du-ar-oskyldig-annars-blir-det-livstid/
Sedan läser jag vidare och blir orolig. Centern tycker nämligen att internetleveranttören ska skicka ut ett varningsbrev till sin kund innan man lämnar vidare några uppgifter till upphovsrättsindustrins torpeder. “Om man nu inte känner till att det fildelas så får man veta det först via varningsbrevet, och kan då vidta åtgärder för att man inte ska dras inför en skadeståndsprocess i ett senare skede.”
Jag trodde att man var oskyldig till motsatsen bevisats. Det tycker jag är en bra utgångspunkt, men vänder man, som centerpartiet nu vill, på steken så blir det allvar i leken. Då står man som internetkund inför den reella risken att få ett brev från sin internetleverantör där det står något i stil med: “Vi tror att du har fildelat. Du har två veckor på dig att bevisa att du inte gjort det, annars kastar vi dig i käftarna på IFPI.” Ja, eller något sånt.
Kan någon tänka sig liknande lagstiftning i något annat fall? “Vi tror att du mördade Svenne, bevisa att du inte gjorde det annars blir det livstid.” Nu kanske någon tycker att jag överdriver, men faktum är att de summor som upphovsrättsindustrin kräver av fildelare faktiskt är summor som för helt vanligt folk innebär att man får leva med skulden i hela sitt liv. Det finns ingen proportionalitet i det. Att vara oskyldig till motsatsen har bevisats är en fin och bra princip som vi måste värna om. Den är själva ryggraden i vårt rättssystem.
Satirsajten BBSpot skojade till det 2006 (men de kanske inte hade så fel):
The MPAA is lobbying congress to push through a new bill that would make unauthorized home theaters illegal. The group feels that all theaters should be sanctioned, whether they be commercial settings or at home.
MPAA head Dan Glickman says this needs to be regulated before things start getting too far out of control, "We didn't act early enough with the online sharing of our copyrighted content. This time we're not making the same mistake. We have a right to know what's showing in a theater."
The bill would require that any hardware manufactured in the future contain technology that tells the MPAA directly of what is being shown and specific details on the audience. The data would be gathered using various motion sensors and biometric technology.
The MPAA defines a home theater as any home with a television larger than 29" with stereo sound and at least two comfortable chairs, couch, or futon. Anyone with a home theater would need to pay a $50 registration fee with the MPAA or face fines up to $500,000 per movie shown.
Related News
"Just because you buy a DVD to watch at home doesn't give you the right to invite friends over to watch it too. That's a violation of copyright and denies us the revenue that would be generated from DVD sales to your friends," said Glickman. "Ideally we expect each viewer to have their own copy of the DVD, but we realize that isn't always feasible. The registration fee is a fair compromise.
Coxie: Sydamerikanska länder är kända föregångare inom avlyssning och liknande. De har ända sedan 70-talet fått växlar från Ericsson levererade med avlyssningsfunktioner installerade t.ex.
Jag har nu funderat ett tag på det där med ett tvång för bredbandsleverantörerna att ge ut IP-nummer, och konstaterat att om det tycker jag inte. Det känns som att det är en utmärkt exempel på de goda avsikter som i uttrycket stenlägger vägen till helvetet.
Nitrometan
2008-11-18, 14:37
Dessutom, skaparn, så är en IP-adress inte en säker identifiering. Folk byter IP-adress ibland. Idag är det ganska populärt med trådlösa nätverk, många "låser dem" inte. Dessutom är de krypteringar som finns idag inte säkra, det finns metoder att knäcka dem. Det enda säkra vore att kräva att folk bara tillåter vissa mac-adresser i sina trådlösa nät. Men sånt kan man knappast lagstifta om. tekniken utvecklas och man vill inte låsa fast den med detaljregleringar.
Dessutom, skaparn, så är en IP-adress inte en säker identifiering. Folk byter IP-adress ibland. Idag är det ganska populärt med trådlösa nätverk, många "låser dem" inte. Dessutom är de krypteringar som finns idag inte säkra, det finns metoder att knäcka dem. Det enda säkra vore att kräva att folk bara tillåter vissa mac-adresser i sina trådlösa nät. Men sånt kan man knappast lagstifta om. tekniken utvecklas och man vill inte låsa fast den med detaljregleringar.
mac-adresser är lätta att ändra.
shut teh face
2008-11-18, 14:54
Javvist Nitrometan. Hela lagen suger pung, så är det. Men jag tror de flesta föredrar Centers förslag framför den traditionella IPRED.
Jag tror denna lag kan missbrukas sönder och det kommer bli ett riktigt skitarsle av allting. Men jag skulle iaf vilja ha ett brev först så jag kunde lägga av helt.
Granatgiraffen
2008-11-18, 16:13
mac-adresser är lätta att ändra.
Det handlar väl i slutändan att man ansvarar för sin uppkoppling.
Det handlar väl i slutändan att man ansvarar för sin uppkoppling.
Japp, den som äger abonnemanget blir ansvarig för sin internetlina.
Kör man trådlöst får man helt enkelt blir tvungen att använda WPA (AES), som med bra nyckel inte går att knäcka i dagsläget.
shut teh face
2008-11-18, 18:25
Men de kmr aldrig kunna lagstifta fram att trådlösa nätverk ska vara WPA..... således borde faller ju argumentet om att den som sitter på abonnemanget ska bli skyldig.
Undrar hur många som kommer skaffa anonymt ip. Kollade upp det innan idag och hittade det för 43kr/månaden. Snart funderar jag starkt på att skaffa det även om det känns dumt.
Mr.Cosybear
2008-11-18, 19:21
Finns egentligen två punkter jag vill ha svar på med denna lag.
1. Kommer insamlad information, innan lagen sätts i spel, från bla antipiratbyrån att gälla efter det att lagen trätt i kraft. har de då fortfarande rätten att få namnet bakom IP:et för saker man gjorde för säg 2 år sedan?
2. Hur sätter man gränserna när det gäller uppladdning/nerladdning, ponera att jag sätter på en torrent men tankar bara hem 80% och avbryter och jag har således inte laddat ner hela filmen, har de då fortfarande rätten att få namnet bakom IP:et?
Någon som kan tänka sig veta hur detta kommer funka?
Sen tror jag LAN-partyn kommer få en helt ny roll framöver om denna lag träder i kraft.
Men de kmr aldrig kunna lagstifta fram att trådlösa nätverk ska vara WPA..... således borde faller ju argumentet om att den som sitter på abonnemanget ska bli skyldig.
Det behövs ingen lagstifting alls, det räcker med att ISPn är tydlig med det i sina installations instruktioner som följer med abonnemanget.
Eftersom det är kunden som är ansvarig för abonnemanget, och därmed ersättningskyldig vid olaglig fildelning, kommer nog dom flesta att följa instruktionerna.
Även om man inte sysslar med något olagligt är det idiotiskt att köra med en sämre kryptering, som t.ex WEP. Jag tror ingen vill att sina privata filer ska vara tillgänglig för grannarna...
Om det blir en hårdare fildelningslag tror jag att många kommer gå tillbaka till privata VPN-nät eller FTP-servrar när dom vill dela upphovsrättskyddat material.
Granatgiraffen
2008-11-18, 21:07
Det behövs ingen lagstifting alls, det räcker med att ISPn är tydlig med det i sina installations instruktioner som följer med abonnemanget.
Eftersom det är kunden som är ansvarig för abonnemanget, och därmed ersättningskyldig vid olaglig fildelning, kommer nog dom flesta att följa instruktionerna.
Även om man inte sysslar med något olagligt är det idiotiskt att köra med en sämre kryptering, som t.ex WEP. Jag tror ingen vill att sina privata filer ska vara tillgänglig för grannarna...
Om det blir en hårdare fildelningslag tror jag att många kommer gå tillbaka till privata VPN-nät eller FTP-servrar när dom vill dela upphovsrättskyddat material.
Det som kommer att bli lite skumt är ju hur dom ska bära sig åt när alla 10000tals föräldrar blir åtalade för att deras barn laddar ner skit.
Det som kommer att bli lite skumt är ju hur dom ska bära sig åt när alla 10000tals föräldrar blir åtalade för att deras barn laddar ner skit.
Ja, det kommer garanterat bli mkt jobb i början. Om dom inför ett varningsystem så blir det iofs bättre för föräldrarna, då hinner dom sätta stopp innan det går till åtal.
Ett annat "lättare" alternativ är väl att abonnemanget stängs av, istället för att gå vidare till ett åtal.
Jag tror det är fullt möjligt att minska olaglig fildelning, men att stoppa det helt är omöjligt.
Edit: men priset för den personliga integriteten får inte bli för högt, det kan ju finnas upphovsrättsinnehavare som kan missbruka tillgången på kopplingen mellan IP:nr <--> Identitet.
Nitrometan
2008-11-23, 11:12
Linus Walleij har skrivit en intressant bok som berör ämnet.
Den heter "Copyright finns inte" och kan läsas här: http://www.df.lth.se/~triad/book/
För nedladdning i pdf-format: http://www.df.lth.se/~triad/book/files/cfi.pdf
Boken är skriven 1995 men resonemanget är fortfarande aktuellt.
Finns massvis med enkla sätt för att undvika spårning. Peerguardian2 t.ex, mycket bra program som uppdateras dagligen. ENDAST privata DC hubbar, om man nu måste använda sej av DC. BitTorrent anses vara det säkraste sättet att fildela, vad jag vet finns det ingen som har åkt dit över BT. Även här finns det dock mängder av mindre, privata siter världen över, man måste ju inte använda TPB.. Personligen är jag inte orolig för fem öre.
Mr.Cosybear
2008-11-23, 12:17
Finns massvis med enkla sätt för att undvika spårning. Peerguardian2 t.ex, mycket bra program som uppdateras dagligen. ENDAST privata DC hubbar, om man nu måste använda sej av DC. BitTorrent anses vara det säkraste sättet att fildela, vad jag vet finns det ingen som har åkt dit över BT. Även här finns det dock mängder av mindre, privata siter världen över, man måste ju inte använda TPB.. Personligen är jag inte orolig för fem öre.
För det första är ju inte peerguardian något att hänga i granen och verkligen tro att dem får in alla adresser där.
Privata DChubbar säkra? Tvivlar starkt på det. Krävs inte mycket för att en ska komma in på ett sånt ställe. Ta exempelvis Ancient hubben, maximumspeed som är en av de stora i sverige. Var ju i detta nätverk han med hipphipphora åkte dit exempelvis om jag inte är helt ute och simmar. Men visst jag ser fortfarande peer-to-peer mycket säkrare än exempelvis bittorrenttekniken
Hur de ska gå tillväga med bittorrent kommer bli väldigt intressant dock. Egentligen ser ju alla som startat en torrent hur mycket alla andra laddat ner, frågan är om det räcker som bevis sedan att ge domstolen en screenshot med en lista IP-nummer där det står 100% klar nedladdning på alla på listan.
shut teh face
2008-11-23, 12:33
För det första är ju inte peerguardian något att hänga i granen och verkligen tro att dem får in alla adresser där.
Privata DChubbar säkra? Tvivlar starkt på det. Krävs inte mycket för att en ska komma in på ett sånt ställe. Ta exempelvis Ancient hubben, maximumspeed som är en av de stora i sverige. Var ju i detta nätverk han med hipphipphora åkte dit exempelvis om jag inte är helt ute och simmar. Men visst jag ser fortfarande peer-to-peer mycket säkrare än exempelvis bittorrenttekniken
Hur de ska gå tillväga med bittorrent kommer bli väldigt intressant dock. Egentligen ser ju alla som startat en torrent hur mycket alla andra laddat ner, frågan är om det räcker som bevis sedan att ge domstolen en screenshot med en lista IP-nummer där det står 100% klar nedladdning på alla på listan.
En skärmdump räckte ju för o döma han som satt i DC, så varför skulle de inte gälla i bitorrent?
Ta exempelvis Ancient hubben, maximumspeed som är en av de stora i sverige. Var ju i detta nätverk han med hipphipphora åkte dit exempelvis om jag inte är helt ute och simmar.
Syftade iof på mycket mindre privata hubbar, kanske med ett 50tal users. Är själv medlem på ett flertal sådana, och där är det väldigt hård koll på vem som blir reggad. Ju större ju osäkrare.
Men visst jag ser fortfarande peer-to-peer mycket säkrare än exempelvis bittorrenttekniken
BT är en peer-to-peer teknik? Är osäker på detaljerna, men dom ska tydligen ha stora problem att knyta en färdig fil till en specifik användare pga att man laddar av så många olika användare. Därav har det aldrig blivit ett åtal - än så länge - av fildelning via BT.
Nitrometan
2008-11-24, 22:20
Beatrice Ask vill främja maffiametoder från skivbolagen: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2374&a=854622
Beatrice Ask bekräftar att den nya lagen ger upphovsrättshavaren - som till exempel skivbolag - rätt att direkt skicka ett kravbrev till dem som brutit mot upphovsrätten, något som motståndarna har liknat vid en utpressningsmöjlighet.
- Vi öppnar ju möjligheten att arbeta civilrättsligt. Då tar parterna kontakt med varandra, och det kan ta sig olika uttryck.
De kan alltså kräva ersättning och hota med att annars polisanmäla?
- Ja, man kan tänka sig att de säger att detta har inneburit en kostnad för oss motsvarande X kronor, och då får man komma överens om en ersättning.
Hon tillbakavisar argumentet om utpressning med att många intresserade noga kommer att följa hur lagen tillämpas.
- Det skulle inte hålla länge om man beter sig dåligt. Det förlorar alla på, det inser vem som helst.
Ja, för hittills har ju film- och musikindustrin uppfört sig exemplariskt.
Piratpartiets ordförande Rickard Falkvinge reagerar starkt mot Beatrice Asks uttalande.
- Det här är precis vad vi misstänkt och sagt hela tiden. Det handlar alltså om en legaliserad utpressningsverksamhet. Det är minst sagt uppseendeväckande att hon vågar säga detta rakt ut innan lagen är antagen, säger han.
Varför?
- Utåt sett har lagens förespråkare hela tiden understrukit att det inte ska bli som i Danmark, utan att det kommer att handla om varningsbrev. Här använder hon ju orden "komma överens om ersättning".
Alltid något att hon verkar ta tillbaks delen med möjlighet till retroaktiv bestraffning.
Jag skulle gärna se att Centerns förslag, dvs att man får ett varningsbrev från ens bredbandsleverantör innan uppgifter lämnas ut, kommer med i det slutgiltiga lagförslaget.
Bahir, inte för man får klaga i Sverige men "börjar" filmen någon gång? Fick inte ut ett dugg av första 3 min iaf.
en låt är bra och 10 skit.
Jo
Men för att vara glad och positiv ska jag lista några plattor som är jämna.
Salt - Auscultate, svensk rock på engelska med dragning åt det lite tyngre Union Carbide-hållet
Death - Human, inte en jävla ton fel.
Pearl Jam - Ten
Slowdive - Souvlaki, shoegazemästare
Metallica - And justice for all, såklart
shut teh face
2008-11-24, 23:22
...
Mhmm, hon verkar inte speciellt klar i huvudet. "Öppnar en dialog mellan parterna". Jo tjena, det blir inte mycket till dialog. Det är betala eller bli stämd.
De fick modifiera om FRA rätt så rejält innan den gick igenom och jag tror det blir samma sak med den här.
Skillnaden är dock att det blir de värsta fildelarna som åker dit om de kan styrka ett IP nummer tillräckligt många gånger till olika musik och film på nätet.
Anledningen är helt enkelt att det inte finns resurser och tid att ha massa rättegångar när domstolarna redan idag är fullständigt översållade. Herregud, tom knarkbrott och rattfylla läggs i dagsläget ner på grund av att det finns fall som prioriteras högre och att man alltså inte hinner med. Om denna går igenom vad kommer egentligen hända då, det är orimligt att alla åker dit.
Men visst skulle fler än i dagsläget åka dit, dock bara de som sitter och råtankar stora mängder under längre tidsperioder.
att fildela kan kosta mycket. både i pengar och strafftid.
det är ganska sjukt att man kan bli hårdare dömd för att fildelat en copyrightad film och stämd på miljoner och få många år på kåken.
men om man gör ett villainbrott och snor filmen. eller varför inte sno den i videobutiken? då får man för snatteri.
så alla som fildelar borde ju fylla väskorna och kuta ur butikerna om de vill komma lindrigt undan.
komiskt.
(jag är inte för brottslighet och har förutom någon vuxenfilmsekvens aldrig tankat hem något. inte för att jag är rädd för filmbolagen men jag har inget film/musikintresse)
shut teh face
2008-11-25, 16:01
Jan G är ju en riktig gammal gubbslask som företrädar det äldsta tänket i ipred-kretsar. Läser en chatt med han nu, postar den här senare för det tar nog en stund innan den dyker upp "på riktigt".
Jag frågade:
Politiker och lobbyisterna förstår inte hur mycket de skjuter sig själva. Ungdomarna är och kommer alltid vara smartare än Er. När IPRED är igång så kommer 90% av fildelarna vara helt anonyma på Internet. Protokol kommer utvecklas, anonymseringstjänsterna kommer vara så utbredda att ni endast kommer hitta folk i Kina (Rent tekniskt sätt). Det enda ni gör är att hjälpa pedofilerna utveckla säkrare metoder för att vara anonym på nätet.
Fick dock inget svar. :D
shut teh face
2008-11-25, 16:05
Moderator säger: Nu börjar chatten. Välkomna!
Kim säger: Tjenare, ska bara fråga om du tror de blir någon skillnad när den nya lagen kommer? Alltså om de skulle bli mindre fildelning elr bara mer?
Jan Guillou säger: Erfarenheter från andra länder visar att stölderna minskar efter ett tag.
cc säger: Hej "IB-Janne" :) Vad tror du kommer ske när IPRED-lagen har antagits? I dom länder där man redan har infört liknande lagar hotar skivbolagen att dra barn, ungdomar, döda och pensionärer inför domstol. I civilmål har man inte en chans att försvara sig även om man vet att man har rätt. Den med bäst ekonomi vinner. Skivbolagen har gjort detta till en affärsidé. Med skärmdumpar, som vem som helst med lite bildredigeringskunskaper kan manipulera (det tar 10 min), kan de via oinsatta domstolar få ut uppgifter om människor för att sedan pressa dem på pengar. Det är en fin värld du vill ha :)
Jan Guillou säger: Skitsnack!
peterh säger: Jag håller helt med allt du skrev i din krönika om upphovsmannarätt och om möjlighet för musiker o författare att kunna få betalt för sina verk. Men inte att detta kopplas samman med nu liggande ipred(ator) lagförslag. Anser du verkligen att ipred-lagförslaget är bra?? Det innebär ju bolag som ägnar sig åt polisverksamhet, med ip-nummer som ju inte går att binda till en person, som grund för sina åtgärder? Rättssäkerheten blir ju obefintlig, speciellt för "vanliga medborgare". Borde man inte hitta på något bättre??
Jan Guillou säger: Det är möjligt men vi får inte lägga tekniska hinder i vägen som du föreslår.
Naseer säger: Hej Jan! Jag ställer mig tveksam till fri feldelning. Men ipred ger mig ändå några reservationer. Vad tycker du om det faktum att lagförslaget kommer att ge privata aktörer rätten att driva polisär verksamhet? Det vill säga identifiera privatpersoner utifrån deras IP-adress?
Jan Guillou säger: Det är inte konstigare än med övervakningskameror som ska förhindra snatteri.
tidningsankan säger: i japan har internet blivit mer och mer anonymt pga av de de hårda fildelningslagarna. Detta gör det omöjligt att kontrollera även grov brottsligthet som ex barnporrbrott. Hur ställer du dig till det?
Jan Guillou säger: Jag är emot barnporr.
Robert säger: Du tycker att det är viktigare att jaga 12-åringar än att fånga kvinnomisshadlare?
Jan Guillou säger: Självklart! Intelligent fråga.
Ifred säger: Hej Jan! Tror du verkligen att det går att stoppa fildelning till 100% och hur skal det i så fall gå till enligt dig?
Jan Guillou säger: Det går inte att stoppa vanliga bilstölder eller snatterier heller till 100 procent.
Pirat säger: Hu vore det om priset på böcker, film och musik sänktes? Kanske skulle ni "kändisar" klara er på en miljon istället för hundra? Då skulle alla köpa istället för att ladda ner....
Jan Guillou säger: Det är svårt att avgöra vem som kommer med det dummaste påståendet i en sådan här chat men du leder.
Jeppe säger: Begåvat svar Jan, "jag är emot barnporr", är det avsiktligt du missar poänger?
Jan Guillou säger: Självklart! Jag är emot poänger också.
bisse paavo säger: Rättssäkerheten kommer bli föstörd och den personliga integriteten hotas. Det borde uppröra dig som person, eller?
Jan Guillou säger: Ja, eftersom det är frågor som jag sysslat med större delen av mitt journalistiska liv.
Markov säger: Varför ska samhället gå musik- och filmbranschens ärenden? Det här är en konsumentfråga anser jag. Folk VILL ladda ner, det är så de vill konsumera film och musik, men de erbjuds ytterst få lagliga sätt. Vad tänker du om den synvinkeln?
Jan Guillou säger: Det är förstås beklagligt att det är lättare att stjäla än att köpa men det är just det som måste förändras.
Jakob säger: Tror du inte att nerladdningen har hjälpt många artister bli kända/kändare?
Jan Guillou säger: Den frågan är irrelevant.
LarsL säger: Tror du att IPRED-lagen kommer att gynna skivbranschen, filmbranschen mm? Tror du inte att de bör anpassa sig efter tekniken som finns idag, istället för att arbeta mot den?
Jan Guillou säger: Jag tror inte heller att bilbranschen bör leverera bilar gratis.
Sten säger: Handlar inte detta om ren girighet, självklart skall ingen arbeta gratis. Men jag vill inte betala 200kr för en cd-skiva när 10 utav 12 låtar är skit! Branschen tvingar på konsumenterna skit. Är villig att betala för min nedladdning för enskilda låtar, men jag vill inte betala hutlösa priser för skräp.
Jan Guillou säger: Även om Maserati är för dyra bilar ska man inte stjäla dem.
Anosheh säger: Jan, du skriver att nerladdning, vilket är kopiering av någon annans filer, ska likställas (är liktställt) med stöld. Kopierade aldrig du vinylskivor över på band och bytte med dina klasskamrater? Var det lika mycket stöld? Borde vi ha tagit oss an det här redan för 30-40 år sedan?
Jan Guillou säger: Nej! På båda frågorna.
Sten säger: Har läst dina tidigare inlägg... Måste säga att du inte direkt kan försvara dina åsikter. Anser du att privata intressen bör få spionera på befolkningen medans staten inte får.
Jan Guillou säger: Den frågan kan inte vara allvarligt menad.
Markov säger: Men är det verkligen fler lagar som behövs? Varför inte pressa branschen att erbjuda fler lagliga alternativ?
Jan Guillou säger: Det viktigaste är att vi har ett moralproblem i föreställningen att det är helt okej att stjäla andras arbete.
Magdalena säger: Tror du verkligen att det går att stoppa den teknska utvecklingen så att IPRED-lagen funkar? Jag menar, när internet kom, då kom också en helt annan era, en tid som ändrar på allt. Samhället måste anpassa sig och hitta nya väger, istället för lagar som blir omöjliga att få folk att följa.
Jan Guillou säger: Om folk följer lagen eller inte är ett moralproblem och inte ett tekniskt problem.
Dacchus säger: Men du har ju inga andra argument än "Man stjäl in det och det och det heller". Ser du inte ett problem i att 90% av befolkningen inte anser det vara stöld. Om inte majoriteten sätter reglerna, vem gör det. Självgoda författare?
Jan Guillou säger: Du har missförstått majoritetens uppfattning. 90 procent av den fildelande ungdomen tycks inte begripa sammanhangen. Vi har därför både ett juridiskt och ett pedagogiskt problem.
Anders säger: Jo, vi är seriösa. Ska privata företag ha rätt att spionera på dig? Ska de sen ha rätt att pressa dig på pengar senare, för att inte stämma dig i domstol för det som de anser vara stöld? Det händer i ett land nära dig tvärs över sundet... det är sant... tror du oss inte?
Jan Guillou säger: Stöldverksamhet är alltid förknippat med vissa risker.
cornelius säger: Som Timbuktu sa en gång: "man kan inte uppfinna hjulet och sen förbjuda folk från att använda det"
Jan Guillou säger: Upphovsrätten är ingen uppfinning.
Johan säger: Man måste inse både från skivbranschen o filmbranschens sida att man kan INTE stoppa nerladdningen, vill man minska den illegala nerladdningen så måste man gå helt andra vägar än IPRED. Man måste sänka priserna på cd skivor radikalt, man måste dessutom komma upp med digitala alternativ som är billiga o lika bra kvalité som en fysisk cd skiva.
Jan Guillou säger: Du åberopar marknadsargument men utbredd stöldverksamhet sätter marknadsmekanismerna ur spel.
frebec säger: Får jag ge din bok till en kompis när jag läst klart den eller snor min kompis den då?
Jan Guillou säger: Varsågod! Det låter som ett trevligt initiativ, förutsatt att du inte har stulit boken.
Johan säger: Denna lag är så sjukt barnslig. Om den går igenom så tar det nån vecka så har någon kommit på ett nytt sätt att fildela på som är helt krypterat och döljer ens IP-adress. Då tycker jag att det är bättre att sätta nån slags avgift hos internet-leveratörerna.
Jan Guillou säger: Tjuvars skicklighet är inget argument.
Olof säger: Jan du förstår väll att en hel del oskyldiga kommer bli dömda, om till exempel jag laddar ner filer illegalt från min grannes trådlösa nätverk kan min granne bli sittandes oskyldig i domstolen. Fast det är väll ingen större fara så länge ni kan stämma han och få tillbaka era pengar (som det inte ens var han som tog).
Jan Guillou säger: Juridiskt är det inte mer komplicerat än att det är bilen som lappas och inte felparkeraren
.
Boromir säger: Hej, Guillou (rättstavat!). Tror du att piraterna kommer hitta en väg att kringgå IPDRED-lagen? Ps. Vem är smartast? Du eller Leif GW? Ha det gott!
Jan Guillou säger: Piraterna tycks vara ovanligt förslagna förbrytare så jag tror inte de ger sig i första taget. Dessutom är deras stöldverksam mycket lönsam. Det finns något som heter den obotfärdiges förhinder. Därför allt detta tekniksnack istället för moralfrågan.
Moderator säger: Nu är chatten slut. Tack alla chattare och tack Jan Guillou!
Det kan vara dom sämsta svaren jag någonsin läst i en AB-chatt, och då brukar ändå "kändis-chattaren" vara 16år och nyligen utröstad ur Idol.
Kan vara de bästa svaren jag någonsin läst. Aldrig sett någon få så många förbannade på så kort tid förut. Stor komik, tack!
Alexlindgren
2008-11-25, 19:31
Har alla artister/skådespelare/regissörer levt i misär de senaste 5 åren? Nej, de gottar sig och badar i pengar, men nej då. Dom måste såklart ha MER?
Vem fan kommer betala 10 spänn för en låt altern. 200 kronor för en film eller 600 kronor för ett spel.
BOJKOTT!
Hoppas någon smart nätpirat kommer på ett sätt att gå runt regeln, jag ska donera med gott samvete.
Mr.Cosybear
2008-11-25, 19:44
En skärmdump räckte ju för o döma han som satt i DC, så varför skulle de inte gälla i bitorrent?
Det jag menar, tänkte bara hur det skulle bli med BT, kanske inte ens krävs screenshot (så känns det spontant med denna lag)
Syftade iof på mycket mindre privata hubbar, kanske med ett 50tal users. Är själv medlem på ett flertal sådana, och där är det väldigt hård koll på vem som blir reggad. Ju större ju osäkrare.
BT är en peer-to-peer teknik? Är osäker på detaljerna, men dom ska tydligen ha stora problem att knyta en färdig fil till en specifik användare pga att man laddar av så många olika användare. Därav har det aldrig blivit ett åtal - än så länge - av fildelning via BT.
A ok då förstår jag, absolut, själv tror jag att LAN kommer ersätta "privata hubbar".
Ok, nu kanske jag var lite flummig med definitionen av peer-to-peer, det jag egentligen menade var att jag ser kommunikation där man själv väljer en motpart, till skillnad från BT där man hamnar ute i "molnet" och kopplar upp sig mot "vem som helst".
Mr.Cosybear
2008-11-25, 19:51
Gillar detta svar:
frebec säger: Får jag ge din bok till en kompis när jag läst klart den eller snor min kompis den då?
Jan Guillou säger: Varsågod! Det låter som ett trevligt initiativ, förutsatt att du inte har stulit boken.
Tänk om jag köper en skiva och vill dela med alla på säg TPB som jag anser vara mina vänner, eller faller man redan här på definitionen av vänn?... Får jag alltså dela med mig den till hur många vänner jag vill förutsatt att jag köpte den från första början? Kul egentligen att han säger varsågod på den frågan.
Gillar detta svar:
Tänk om jag köper en skiva och vill dela med alla på säg TPB som jag anser vara mina vänner, eller faller man redan här på definitionen av vänn?... Får jag alltså dela med mig den till hur många vänner jag vill förutsatt att jag köpte den från första början? Kul egentligen att han säger varsågod på den frågan.
Antar att han skulle dragit en parallell till DVD-branchen där man får visa en film man köpt för ett mindre antal personer i sin närhet men inte visa den offentligt på sjukhus, skolor osv. Precis som han, som du citerade, menar att man får låna ut sin bok till vänner men ej lägga upp den för offentlig beskådning.
Mr.Cosybear
2008-11-25, 20:02
Antar att han skulle dragit en parallell till DVD-branchen där man får visa en film man köpt för ett mindre antal personer i sin närhet men inte visa den offentligt på sjukhus, skolor osv. Precis som han, som du citerade, menar att man får låna ut sin bok till vänner men ej lägga upp den för offentlig beskådning.
Vet inte hur det här kommer låta men i det här fallet handlar det inte om att visa den offentligt, utan att göra den tillgänglig offentligt, blir det någon skillnad om man formulerar så för det är ju så fallet är, Streama film vs film som fil, same shit? Om jag säg glömmer en dvd-film ute på torget, är den inte då tillgänglig för alla där på torget? Har jag begått ett brott isåfall för att ha gjort den tillgänglig för samhället?
Eller är det bara i mina öron detta "funkar".
Vet inte hur det här kommer låta men i det här fallet handlar det inte om att visa den offentligt, utan att göra den tillgänglig offentligt, blir det någon skillnad om man formulerar så för det är ju så fallet är, Streama film vs film som fil, same shit? Om jag säg glömmer en dvd-film ute på torget, är den inte då tillgänglig för alla där på torget? Har jag begått ett brott isåfall för att ha gjort den tillgänglig för samhället?
Eller är det bara i mina öron detta "funkar".
Men glömmer du din produkt på stan har du inte haft något uppsåt. Om du däremot sätter in den i en DVD-spelare och sätter fram en TV och låter folk se på film bäst de vill på torget begår du samma gärning som om du lägger upp en fil för nerladdning.
Mr.Cosybear
2008-11-25, 20:15
Men glömmer du din produkt på stan har du inte haft något uppsåt. Om du däremot sätter in den i en DVD-spelare och sätter fram en TV och låter folk se på film bäst de vill på torget begår du samma gärning som om du lägger upp en fil för nerladdning.
Jo om jag sätter den i dvdspelare förstår jag, men ok säg att jag medvetet lägger den på en bänk på torget då, är det ett brott då alltså? Men är inte uppladdning av fil ett avsiktligt sätt att göra den tillgänglig och inte visa den, exempelvis youtube-klipp. Är det ingen skillnad på att göra den tillgänglig och att visa den? Eller ses det idag som synonymer? frågan är då kopplad till torgfrågan.
Jo om jag sätter den i dvdspelare förstår jag, men ok säg att jag medvetet lägger den på en bänk på torget då, är det ett brott då alltså? Men är inte uppladdning av fil ett avsiktligt sätt att göra den tillgänglig och inte visa den, exempelvis youtube-klipp. Är det ingen skillnad på att göra den tillgänglig och att visa den? Eller ses det idag som synonymer? frågan är då kopplad till torgfrågan.
Jag tror att om man lägger den där med syfte att inte äga den längre så avsäger man sig äganderätten. Nästa person som då tar den i ägo får samma ansvar som det vi tidigare diskuterat. En fysisk överlämning görs utav produkten precis som med boken vi pratade om.
Mr.Cosybear
2008-11-25, 20:42
Jag tror att om man lägger den där med syfte att inte äga den längre så avsäger man sig äganderätten. Nästa person som då tar den i ägo får samma ansvar som det vi tidigare diskuterat. En fysisk överlämning görs utav produkten precis som med boken vi pratade om.
hm, mjo ok det är ju sant. Aja där nådde man en vägg då :)
Olof säger: Jan du förstår väll att en hel del oskyldiga kommer bli dömda, om till exempel jag laddar ner filer illegalt från min grannes trådlösa nätverk kan min granne bli sittandes oskyldig i domstolen. Fast det är väll ingen större fara så länge ni kan stämma han och få tillbaka era pengar (som det inte ens var han som tog).
Jan Guillou säger: Juridiskt är det inte mer komplicerat än att det är bilen som lappas och inte felparkeraren
ÖÖöhhh
Mr.Cosybear
2008-11-25, 20:58
ÖÖöhhh
Gilliotinen menar väl antagligen att IPRED inte skiljer sig något ifrån bötersättning på bilar, alltså du äger en bil som du låna till din bror som i sin tur råka parkera fel som i sin tur generera ett parkeringsböter som du tvingas betala då det var din bil.
Mr.Cosybear
2008-11-25, 21:03
Mycket spam här nu men hann inte editera igen...
Det intressanta då är väl egentligen om någon tar din bil utan tillåtelse (stöld) och får böter med den, får du betala bötern sedan ändå för att det ändå var din bil? Hur fungerar detta om någon vet? Det samma är ju med trådlösa nätverk, om du ger någon tillåtelse sure, men olaga intrång? Hur upptäcks det isåfall? Måste krav ställas på användaren att använda teknik som är helt hundra säker?
Mycket spam här nu men hann inte editera igen...
Det intressanta då är väl egentligen om någon tar din bil utan tillåtelse (stöld) och får böter med den, får du betala bötern sedan ändå för att det ändå var din bil? Hur fungerar detta om någon vet? Det samma är ju med trådlösa nätverk, om du ger någon tillåtelse sure, men olaga intrång? Hur upptäcks det isåfall? Måste krav ställas på användaren att använda teknik som är helt hundra säker?
Det går att lösa så som jag skrivit tidigare, det enda kravet som ställs på ISPn är att tydligt informera hur man installerar ett säkert trådlöst nätverk, om sen inte abonnenten följer råden är upp till honom. Ungefär som att det är upp till var och en att använda bilbätet, men om polisen stoppar en blir det böter = om någon använder ditt oskyddade nätverk är det du som åker på ev. straff. Ett oskyddat trådlöst nätverk kan även användas till betydligt grövre brott än fildelning, så det ligger i allas intresse att använda utrustningen på rätt sätt.
Mr.Cosybear
2008-11-25, 21:12
Det går att lösa så som jag skrivit tidigare, det enda kravet som ställs på ISPn är att tydligt informera hur man installerar ett säkert trådlöst nätverk, om sen inte abonnenten följer råden är upp till honom. Ungefär som att det är upp till var och en att använda bilbätet, men om polisen stoppar en blir det böter = om någon använder ditt oskyddade nätverk är det du som åker på ev. straff. Ett oskyddat trådlöst nätverk kan även användas till betydligt grövre brott än fildelning, så det ligger i allas intresse att använda utrustningen på rätt sätt.
Hänger med på det du säger, absolut. Men säg att man kör med WEP-kryptering då som går att hacka relativt enkelt medan WPA/2 inte går vad jag vet än iallafall. Är det fel att använda WEP då, jag har ju trots allt ett skydd nu även om inte det är det bästa på "marknaden".
Sen kommer det dessutom finnas personer som kan och kommer knäcka folks trådlösa nätverk för att använda dem.
Hänger med på det du säger, absolut. Men säg att man kör med WEP-kryptering då som går att hacka relativt enkelt medan WPA/2 inte går vad jag vet än iallafall. Är det fel att använda WEP då, jag har ju trots allt ett skydd nu även om inte det är det bästa på "marknaden".
Jo, som sagt, WEP är i princip helt värdelöst. ISP:n blir skyldig att informera om detta. Ungefär som använda en pappersdörr som ytterdörr till sitt hus, ingen försäkringsbolag skulle godkänna det.
Mr.Cosybear
2008-11-25, 21:21
Borde det inte ställas krav på tillverkare av routrar etc istället och sluta erbjuda lösningar/alternativ som inte "fungerar"? Detta kan ju lösas hur enkelt som helst med bara en firmwire uppdatering och plocka bort alternativet. Eller är det fel? Som att erbjuda en bil utan glasfönster, men dörrar har den ju... (jag vet det finns cabbar, principen bara)
Sen kommer det dessutom finnas personer som kan och kommer knäcka folks trådlösa nätverk för att använda dem.
WPA-AES har funnits runt 7 år och än har ingen lyckats knäcka det.
Vid ett ev. genombrott av WPA-AES får ISP uppgradera dom enheter som ISP levererat.
Borde det inte ställas krav på tillverkare av routrar etc istället och sluta erbjuda lösningar/alternativ som inte "fungerar"? Detta kan ju lösas hur enkelt som helst med bara en firmwire uppdatering och plocka bort alternativet. Eller är det fel? Som att erbjuda en bil utan glasfönster, men dörrar har den ju... (jag vet det finns cabbar, principen bara)
Absolut, och det är inte speciellt svårt att fixa heller, en minimal förändring av firmwaren. Bredbandsbolaget och Comhem kör med egna firmware till sina modem så visst kan tillverkarna erbjuda det till alla ISPs.
Gilliotinen menar väl antagligen att IPRED inte skiljer sig något ifrån bötersättning på bilar, alltså du äger en bil som du låna till din bror som i sin tur råka parkera fel som i sin tur generera ett parkeringsböter som du tvingas betala då det var din bil.
Jo men det är ju helt stört, då någon kan nyttja Greta 67´s trådlösa nätverk utan att hon har någon aning om det, ladda ner massa barnporr och piratfilm. Det blir ju samma sak som att nån stjäl din bil, får p-böter och du får pröjsa dom.. wtf
Såg nu det var lite skrivit om detta redan...
WEP är ungefär lika enkelt att öppna som Assa-2000 ;)
kvrkLMUiYqM
shut teh face
2008-11-25, 21:57
Det är klart du har en poäng, men hur långt kan man dra den? Är det min skyldighet att se till att mina knivar inte stjäls, trots allt; någon kan ju mörda med den?
Felparkering, bilsäte, ja det fungerar. Det är små brott. Men detta gäller grövre saker (i lagens namn vill säga).
Det är klart du har en poäng, men hur långt kan man dra den? Är det min skyldighet att se till att mina knivar inte stjäls, trots allt; någon kan ju mörda med den?
Nja, nu diskuterar vi fildelning, i detta fall räcker det med en lag att ISP måste informera om säkerheten kring WLAN samt att abonnemangs-ägaren har ansvaret för sitt IP-nr.
Felparkering, bilsäte, ja det fungerar. Det är små brott. Men detta gäller grövre saker (i lagens namn vill säga).
Det är här det finns risk att det blir fel som om dom sätter så hårda straff att det krävs rättegångar för varje enskilt fall. Nej, om abonnenten fortsätter bryta mot avtalet trots att han/hon redan fått en varning, stänger ISPn av Internet-abonnemanget, det borde räcka som straff.
Jag tycker inte att fildelning är ett grovt brott, och ett sådant brott ska inte generera en massa kostsamma rättegångar.
Mr.Cosybear
2008-11-26, 09:07
Nja, nu diskuterar vi fildelning, i detta fall räcker det med en lag att ISP måste informera om säkerheten kring WLAN samt att abonnemangs-ägaren har ansvaret för sitt IP-nr.
Det är här det finns risk att det blir fel som om dom sätter så hårda straff att det krävs rättegångar för varje enskilt fall. Nej, om abonnenten fortsätter bryta mot avtalet trots att han/hon redan fått en varning, stänger ISPn av Internet-abonnemanget, det borde räcka som straff.
Jag tycker inte att fildelning är ett grovt brott, och ett sådant brott ska inte generera en massa kostsamma rättegångar.
Måste bara säga +1 på det sista där, håller helt och hållet med på att det bör bli så om det ska bli något...
shut teh face
2008-11-26, 16:33
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3862478.ab
Bra chatt med Jonas Almquist. Lite skillnad på denna och Jan G's gubbfylleri.
Mr.Cosybear
2008-11-26, 17:08
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3862478.ab
Bra chatt med Jonas Almquist. Lite skillnad på denna och Jan G's gubbfylleri.
Han svarade ju åtminstone på frågorna :)
IPRED-lagen som det skulle beslutas om imorgon är uppskjuten tillsvidare. Möter dem för mycket motstånd internt mån tro?
http://www.idg.se/2.1085/1.195802/ipred-lagen-blir-forsenad
shut teh face
2008-11-26, 17:14
Han svarade ju åtminstone på frågorna :)
IPRED-lagen som det skulle beslutas om imorgon är uppskjuten tillsvidare. Möter dem för mycket motstånd internt mån tro?
http://www.idg.se/2.1085/1.195802/ipred-lagen-blir-forsenad
Det skulle ju kännas rätt bra om iaf några stolpskott där kritiserar denna lag.
shut teh face
2008-11-27, 08:08
Skaparen till kanske världens bästa film - enligt mig.
http://torrentfreak.com/producer-thanks-pirates-for-stealing-his-film-071113/
Producer Thanks Pirates For Stealing His Film
Eric Wilkinson, the producer of the independent film “The Man from Earth”, wrote an email to RLSlog in which he thanks them for the free promotion they gave him. “In the future, I will not complain about file sharing” he wrote, “when I make my next picture, I just may upload the movie on the net myself!”
---
Rakt på sak!
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2103621.svd
shut teh face
2008-11-27, 08:30
Det verkar inte finnas på kartan för våra kära politiker att ungdomarna inte kommer sluta fildela. Vad som krävs är en avveckling utav skivindustrin som sådan den är idag. Det verkar inte vara ett alternativ, gammal hund biter sig fast...
Det är viktigt att betona att IPRED Inte handlar om upphovsrätt, det handlar om en legalisering utav de kommersiellas jakt på fildelare. Genom att helt och hållet köra över all logik som någonsin funnits i Sverige..
För eller emot fildelning? Obetydligt i denna fråga tycker jag.
Vad som krävs är en avveckling utav skivindustrin som sådan den är idag.
Men det behövs ju fortfarande produktionsbolag för musik. Den enda skillnaden fildelningen ger är färre Bert Karlsson-typer och alltså lite jämnare löner bland skivbolagstopparna. Det som delas mest är ju ren massproducerad amerikansk skit.
shut teh face
2008-11-27, 15:36
Men det behövs fortfarande produktionsbolag för musik. Den enda skillnaden fildelningen ger är färre Bert Karlsson-typer och alltså lite jämnare löner bland skivbolagstopparna. Det som delas mest är ju ren massproducerad amerikansk skit.
50% av vad skivan kostade behåller handlarna, 50% går till skivindustrin varav 10% går till artisten. Som det ser ut idag så sitter skivindustrin och slösar energi/manipulerar politikerna så de kan få ökad befogenhet (som inget annat brott/företag får) så de kan fortsätta tjäna sina pengar utan att ta hänsyn till hur köparna vill .. köpa sina skivor.
50% av vad skivan kostade behåller handlarna, 50% går till skivindustrin varav 10% går till artisten. Som det ser ut idag så sitter skivindustrin och slösar energi/manipulerar politikerna så de kan få ökad befogenhet (som inget annat brott/företag får) så de kan fortsätta tjäna sina pengar utan att ta hänsyn till hur köparna vill .. köpa sina skivor.
Hold on a second...
Det är inget nytt att företag hyr in poliser och legoknektar för att kunna bedriva sin verksamhet. Framförallt inte globalt men inga storföretag i Sverige står utan väktarbolag. Ta sedan tex på den tiden det hette Connex och hade egna "Connexvärdar", hur mycket hatat det blev och hur mycket skit kontrollanterna får ta (jo de gav en hel del också). I princip är det alltså inget konstigt med de här antipiratorganisationerna, däremot om man tittar på vad det faktiskt rör sig om så blir det absurt - att polisa så ingen KOPIERAR material. Som om bokförlagen skulle ställa en väktare vid kopieringsmaskinen på högskolan, absurt. Information vill vara fri, så långt är jag med "er" men däremot om kultur vill vara fri eller inte är ju en evig debattfråga, ta tex fritt inträde på muséerna, varför ska det vara "fritt" dvs skattefinansierat? Jag har inte gått på ett enda ett sedan det infördes men är fortfarande med och betalar.
Handlarna försvinner inte heller bara för att "köparna vill ladda ned låtarna från internet" om det är det du menar. Handlarna kommer ju fortsätta ta 50% av intäkten från nätförsäljning.
Om du sedan menar att "köparen vill ha ha materialet i lossless på sin hårddisk" så riktar sig ju de formaten bara till digital-hifi-lyssnare, kanske 10% av befolkningen.
Däremot så behöver begreppet "skiva" på sikt omdefinieras helt. 44.1kHz och 16 bitar räcker inte och därför tillverkas det en massa på vinyl igen. Men de är alldeles för klumpiga för den stora massan. Inte ens CD är ju helt portabelt. Nu var inte tiden mogen för något bättre format, vilket har provats, kanske just för att industrin låst sig vid att det ska vara just skivor, jag är övertygad om att det finns en ny digital standard för musikinspelningar om 10 år som innehåller 10 gånger mer information och som inte innehåller rörliga delar, kanske som flashminnen. Datanerdar kommer dock fortfarande kunna slippa dessa och få det på hårddisk direkt..
Disclaimer, observera att jag inte DIREKT klagar på fildelningen, jag ser den som en del i en större helhet som internet innebär. Istället gäller det ju att vara med, varenda musiker ÄR med, och jag har fått en jävla massa uppmärksamhet via nätet som inte skulle vara möjlig annars. Teh matrix has me...
Men alltså står fast vid att det redan finns så mycket musik upplagd att lyssna på gratis (för mycket rent av) att det helt enkelt inte går att ta sig igenom det på ett helt liv. För några år sedan var väl fildelning motiverat men nu är det sådan översvämning att man snarast får se upp med musiköversvämningen och styra mellan grynnor och skär och använda mute-knappen tycker jag.
Sedan på sikt kommer ju internet äga upp både radio och tv totalt men det spelar egentligen ingen roll, det behövs fortfarande ljud- och videoproduktionsbolag. Det är bara formerna för hur de ska verka som står på spel.
CrazyJoeDavola
2008-11-27, 16:15
Rakt på sak!
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2103621.svd
Det är ju precis som att man lånar ut sin bil och den personen åker dit för fortkörning, inte tänker jag betala hans böter bara för att han satt i min bil och körde.
Mr.Cosybear
2008-11-27, 16:19
Det är ju precis som att man lånar ut sin bil och den personen åker dit för fortkörning, inte tänker jag betala hans böter bara för att han satt i min bil och körde.
Saken är den att det är det du får göra vad jag nu hört. Så om den lagen får existera så varför inte denna egentligen... (jag är mot ipred)
CrazyJoeDavola
2008-11-27, 16:20
Ingen som kommer ihåg när Sagan om Ringen filmen läckte ut på internet och spreds som en löpeld att det var många som fick brev att de hade laddat ner filmen. Kommer ihåg en arbetskamrat som visade mig sitt brev. Detta var ju för ett bra tag sedan och då brydde sig inte branschen om det var lagligt eller ej att spåra folks ip-adresser.
CrazyJoeDavola
2008-11-27, 16:22
Saken är den att det är det du får göra vad jag nu hört. Så om den lagen får existera så varför inte denna egentligen... (jag är mot ipred)
Det tror jag inte stämmer, om du tänker på exemplet med fortkörning. Då skulle ju fartkamerorna enbart behövt vara riktade på nr-skylten. Sorry för OT.
CrazyJoeDavola
2008-11-27, 16:25
Tycker för övrigt att det är sjukt att vem som hellst ska kunna sitta och spåra folks ip-adresser till verkliga personer om vad för slags datatrafik de skickar över internet. Om någon ska ha rätt att göra det så ska det vara polisen och då ska det vara ordentliga misstankar om brott precis som det är med avlyssning. För det är ju faktiskt inte någon skillnad att avlyssna någons telefon som att avlyssna någons dator.
Tycker för övrigt att det är sjukt att vem som hellst ska kunna sitta och spåra folks ip-adresser till verkliga personer om vad för slags datatrafik de skickar över internet.
Vem som helst?
Om någon ska ha rätt att göra det så ska det vara polisen och då ska det vara ordentliga misstankar om brott precis som det är med avlyssning.
Jag har ordentliga brottsmisstankar mot hela din generation ;)
För det är ju faktiskt inte någon skillnad att avlyssna någons telefon som att avlyssna någons dator.
Men det är det. Om SÄPO lyssnade av din telefon för att de trodde du var inblandad i något som kunde störa "rikets säkerhet" (dvs kungens, storkapitalisternas, och övrig nomenklaturas säkerhet) så har de ju din röst på band!!! Hur ska skivbolagen veta att det var du som tryckte på tangenterna? Det kan ju vara vem som helst inom ditt hushåll plus 10 polare och sedan så har du kanske haft fest med 30 pers hemma. Eller ska de förbjuda INNEHAV???
CrazyJoeDavola
2008-11-27, 17:01
Chaan det är ju det som är grejen att de inte vet vem som utfört knapptryckningarna bakom ip-nummret. Läs http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...el_2103621.svd
Chaan det är ju det som är grejen att de inte vet vem som utfört knapptryckningarna bakom ip-nummret. Läs http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...el_2103621.svd
Sidan kan inte hittas, frågan kvarstår, är det verkligen INNEHAV de vill förbjuda? Det tror jag inte går, och därför blir det en väldig skillnad mot telefonavlyssning. Vid telefonavlyssning sitter de och väntar (alt spelar in och skummar) tills någon säger något olagligt ex planering av ett dåd, men så fort du lagt upp upphovsrättsskyddade filer på DC så har du gjort något du inte får. Det skulle kunna bli väldigt enkelt för dem att knipsa hela skördar med folk på det här sättet. Eller hmm, fan, hur ska de kunna sätta dit föräldrarna som står för abbonemanget (IP-adressen)? Kanske inte går ändå? Nej jag fattar inte hur de tänkt i de andra länderna.
CrazyJoeDavola
2008-11-27, 17:11
Prova denna länken då http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2103621.svd#tw_link_widget eller sök på Oskyldiga kan drabbas
Hur var det när de "bevakade" övergångsställena infördes? Samtidigt blev det ju olagligt att gå mot rött och böter på det men just det faktum att det är olagligt gör att polisbilarna inte ens stannar och säger till eftersom de skulle tvingas skriva rapporter då, finns det inte en likhet här? Det är så larvigt att piratjägarna ska behöva avsvära folk en ed (nåja i Sverige innebär det väl säga ja på förhörsband) att det verkligen var de som satt vid tangentbordet att de inte kommer göra det i någon större skala? Den som vill slippa straff kan ju säga att det var Mållgan i princip. Men funderar på hur det var när signalreglerade övergångsställen KOM? Om det var så att polisen gjorde en drive och ställde ut böter första året för att ingjuta skräck i folket?
Hur var det när de "bevakade" övergångsställena infördes? Samtidigt blev det ju olagligt att gå mot rött och böter på det men just det faktum att det är olagligt gör att polisbilarna inte ens stannar och säger till eftersom de skulle tvingas skriva rapporter då, finns det inte en likhet här?
Är det belagt med böter att gå mot rött?
Nej, bara 3-10 år fängelse.
I Serbien.
Rock'nRoll
2008-11-27, 18:20
Artisterna får väll jobba som alla andra, och tjäna sina pengar på konserter. Samhället utvecklas och då får man anpassa sig efter det, annars kan dom likabra göra en lag där man inte får kasta skor som gått sönder utan man måste gå till skomakare för annars har ju inte skomakarna något att göra.
CCCP?!
Allvarligt? Fruktansvärt dum jämförelse. Om du har ett par skor som är trasiga slänger du dem eller får dem lagade. Betalar du inte får du inga hela skor så jävla enkelt är det. Om du vill lyssna på en låt eller se en film kan du nu mera välja på att betala för den, inte se den alls och olyckligtvis nu mera även stjäla den från internet.
Vem fan skulle börja bråka om du inte gick till skomakaren? Om du däremot kom på nått sätt att tvinga skomakaren att laga din skor utan att han får en krona i ersättning så hade nog ganska många reagerat.
Vem fan skulle börja bråka om du inte gick till skomakaren? Om du däremot kom på nått sätt att tvinga skomakaren att laga din skor utan att han får en krona i ersättning så hade nog ganska många reagerat.Ingen tvingar väl artister att göra konst?
Nej det fungerade ju inte?
Har bestämt för mig att det var 200:- på att gå mot röd gubbe (I TEORIN) på 80-talet, i alla fall var det vad som tutades i en. Information om praktisk juridik har aldrig varit särskilt lätt att få fram om man inte vet exakt vart man ska leta.
Utvecklingen har väl gått mot mindre och mindre reglerad påföljd vid sådana brott - är det inte samma med snatteri av företaget man jobbar på? Det ansågs också väldigt allvarligt för ett par decennier sedan men nu är det väl helt normalt. Däremot STÖLD är något annat. Kopiera filer kommer ses med fingrarna emellan förevigt oavsett vilken skrämselpropaganda de pressar ut nu.
Det kan inte göras helt fritt att kopiera upphovrättsskyddat material (underförstått) men det går inte att hindra. Det lustiga med de röd/gröna gubbarna (gummorna?) är ju att de fungerar ändå, de flesta står och väntar tills det blir grönt.
MasterChief
2008-11-27, 20:17
Finns det någon här av de som förespråkar fri nedladdning som också tycker att det ska vara lagligt att sälja sitt nedladdade material?
Ponera att jag drar ner Mamma Mia, bränner på skivor och säljer för 25 spänn till mina arbetskompisar. Är det ok?
Nej, bara 3-10 år fängelse.
I Serbien.
http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Trams/serbsnutar.jpg
Rock'nRoll
2008-11-27, 20:41
Ingen tvingar väl artister att göra konst?
Ingen tvingar väl Konsum att sälja mat? Vill du inte konsumera konst så gör inte det.
Edit: Men stjäl den inte.
Man kan väl börja med att konstatera att Per Sundin inte är så pålitlig i sammanhanget. Han vet faktiskt inte vad han pratar om och far med osanningar. Det är inte så att den som står för uppkopplingen kan åka dit för att en granne har fildelat på hans uppkoppling.
Med det sagt så kan en sådan här lag leda till diverse otrevligheter. Till exempel att folk börjar skydda sin identitet och ip-adress allt mer på internet, vilket leder till att det skapas en marknad för att anonymisera folk. Det i sin tur gör att folk som faktiskt begår riktigt avskyvärda brott med hjälp av internet har lättare att komma undan.
Men vi kan ju vänta med att dra alltför stora växlar av det här tills vi har fått det slutgiltiga lagförslaget.
shut teh face
2008-11-27, 21:11
Ett tips är att sluta diskutera huruvida fildelning är okej eller inte. IPRED har och kommer alltid handla om hur fildelare ska jagas.
WEP är ungefär lika enkelt att öppna som Assa-2000 ;)
kvrkLMUiYqM
Underbar musik! Darkpsy och picka lås perfekt =)
Ingen tvingar väl Konsum att sälja mat? Vill du inte konsumera konst så gör inte det.Tänk efter fem sekunder nu, mat och musik är inte jämförbara.
Inbillar du dig att du själv direkt har betalat för mer än en bråkdel av all kultur du har tagit del av? Tror du kulturlivet på något sätt skulle gynnas om alla bara konsumerade vad de personligen betalat för?
Fattar inte varför folk gnäller om fildelning ska vara lagligt eller inte. Det som är problemet är att någon annan ska leka polis och detta med ett vinstdrivande syfte. Jag tycker inte det rimmar bra någonstans.
Sen att filmbolagen förlorar pengar!? Det har varit några filmer som slått nya rekord i hur mycket pengar de har tjänat på filmerna så om det görs tillräckligt med bra filmer så går folk och kollar på dem. Kolla på t ex nya batman eller pirates of the carribean. Båda har spelat in över en miljard dollar eller kommer göra.
Mr.Cosybear
2008-11-27, 21:54
Fattar inte varför folk gnäller om fildelning ska vara lagligt eller inte. Det som är problemet är att någon annan ska leka polis och detta med ett vinstdrivande syfte. Jag tycker inte det rimmar bra någonstans.
Sen att filmbolagen förlorar pengar!? Det har varit några filmer som slått nya rekord i hur mycket pengar de har tjänat på filmerna så om det görs tillräckligt med bra filmer så går folk och kollar på dem. Kolla på t ex nya batman eller pirates of the carribean. Båda har spelat in över en miljard dollar eller kommer göra.
Saken är den att dem egentligen teoretiskt sett har rätt. Säg att dem nu slog rekord och sålde för 300miljoner, men de tänker att "tänk om iallafall hälften av de 10 miljoner personerna som ladda ner filmen skulle se/köpa den" då skulle vi få ÄNNU mer pengar". Deras pengarförlust blir således de 5 miljoner eventuella köpare, de får det bara att låta som att de går minus pga fildelning för att få sig lite mer uppmärksamhet.
Skadestånd är inte en vinst, det är kompensation för en skada.
Rock'nRoll
2008-11-27, 23:10
Tänk efter fem sekunder nu, mat och musik är inte jämförbara.
Inbillar du dig att du själv direkt har betalat för mer än en bråkdel av all kultur du har tagit del av? Tror du kulturlivet på något sätt skulle gynnas om alla bara konsumerade vad de personligen betalat för?
Givetvis har jag inte det, Om kultursakapre vill att deras verk på något sätt i någon form ska vara tillgängligt gratis är det klart att de ska vara det, och det är det. Problemet ligger i att kulturskapare vill ha betalt för vissa saker som till exempel filmer och inspelningar. Problemet uppstår när folk bara tar det och inte ger någonting som helst tillbaka till skaparen.
Förövrigt är det klart att mat och musik är jämförbart.
Du får nog fundera på om du är för eller emot samhällsbygge över huvud taget.
Givetvis har jag inte det, Om kultursakapre vill att deras verk på något sätt i någon form ska vara tillgängligt gratis är det klart att de ska vara det, och det är det. Problemet ligger i att kulturskapare vill ha betalt för vissa saker som till exempel filmer och inspelningar. Problemet uppstår när folk bara tar det och inte ger någonting som helst tillbaka till skaparen.Det kan inte enbart handla om vad artisten vill få betalt för, om en musiker helt plötsligt skulle få för sig att han vill ha betalt varje gång du spelar upp en av hans album i din stereo, eller kanske varje gång du bara nynnar på en av hans låtar, skulle han ha den moraliska rätten där?
Merparten av all kultur vi tar del av gratis är inte det för att artister uttryckligen vill det utan för att det vore praktiskt orimligt att förhindra det, och för att vi sedan länge inom t ex TV och Radio har etablerade affärsmodeller där konstnären mot ersättning avsäger sig direktkontroll över sitt verks tillgänglighet. På liknande sätt finns ingen direkt motsättning mellan fri fildelning och att skaparen får ersättning, det handlar bara om rätt affärsmodeller.
Förövrigt är det klart att mat och musik är jämförbart.Nej, du har en knapp resurs på ena sidan mot ett oändligt reproducerbart stycke information på den andra. Det finns en abstrakt, teoretisk mening i vilken fildelning kan sägas "beröva" en artist på försäljningspotential, men den teorin har typ inte visat sig stämma överens med verkligheten, alls. Utöver det funkar det helt enkelt inte att dra paralleller med saker som gräsklippare och klädplagg.
Rataxes - känner du till att STIM nu provat en ny affärsmodell som inkluderar fildelning?
Mr.Cosybear
2008-11-28, 21:06
Komisk läsning VDn för IFPI och någon dum jurist på APB kommenterar IPRED
http://www.idg.se/2.1085/1.196401/darfor-behovs-ipred-lagen
Rataxes - känner du till att STIM nu provat en ny affärsmodell som inkluderar fildelning?Menar du att lägga en frivillig avgift på bredbandet? Visste att de hade en grov skiss, men inte att någonting hade fastställts, fanns ju en hel del praktiska frågetecken med förslaget när det lades fram.
Menar du att lägga en frivillig avgift på bredbandet? Visste att de hade en grov skiss, men inte att någonting hade fastställts, fanns ju en hel del praktiska frågetecken med förslaget när det lades fram.
Frivillig? Hehe vad kan det ha varit för spån som kom på det tro? Nej det försöket som drogs igång i augusti eller så har inget med det att göra vad jag vet.
Frivillig? Hehe vad kan det ha varit för spån som kom på det tro? Nej det försöket som drogs igång i augusti eller så har inget med det att göra vad jag vet.Oh, tanken var väl att om avgiften var tillräckligt låg skulle en hel del kosta på sig det bara för att slippa samvetskval över sitt tankande, eller oroa sig över IPRED, eller nåt sånt.
Det var inte det här förslaget (http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDocuments/156BC0DCF3E0FE64C125741F003EDDB7) alltså?
Oh, tanken var väl att om avgiften var tillräckligt låg skulle en hel del kosta på sig det bara för att slippa samvetskval över sitt tankande, eller oroa sig över IPRED, eller nåt sånt.
Det var inte det här förslaget (http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDocuments/156BC0DCF3E0FE64C125741F003EDDB7) alltså?
Nej att något bredbandsbolag skulle vara inkopplat stod det inget om i de nyhetstidningar jag läste iaf. Det är alltså faktiskt ett fildelningsprogram man skaffar från STIM vad jag vet. Fast med statistikfunktioner då. Men detta stämmer ju "Vi hoppas kunna testa en variant redan till hösten." För övrigt var det inte nedladdningarna man skulle betala för i det som testas utan faktiskt lyssningarna istället. Dvs som det fungerar i andra media.
Nitrometan
2008-11-30, 15:01
I ett brev till partiledarna i Alliansen kräver filmproducenter att få kroppsvistera folk. De kan ju bära på material som bryter mot upphovsrätten.
Artikel i SVD: http://www.svd.se/ego/mainColumn1_s185/http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2101895.svd
Hela brevet här (pdf): http://www.svd.se/multimedia/archive/00402/L_s_hela_det__ppna__402521a.pdf
I brevets andra stycke:
Det tar kanske trettio sekunder att med en dator lägga all denna möda och alla dessa investerade pengar på ett USB-minne som får plats i en byxficka. Från denna kopia, kan man alstra nya kopior och från dessa kopior, ännu fler i all oändlighet.
Fildelningen nämns först på slutet i brevet.
För att då komma åt detta USB-minne i byxfickan måste IFPI, STIM och APB få rätt att kroppsvisitera folk de ser på stan. De kan ju ha ett USB-minne nånstans med nåt upphovsrättsskyddat på.
Svenska Filminstitutet får pengar av staten för att stödja svensk filmproduktion. Men svenska folket får ingen del i ägandet (upphovsrätten) till dessa filmer. Rick Falkvinge säger:
Sedan kan man i nästa stycke ifrågasätta varför de ska få tio och en halv miljon av skattebetalarnas pengar att göra film för, utan att skattebetalarna får del av filmen. För mig är det självklart, att den som investerar i ett verk också har rätt att ta del av verket utan begränsning. En framtida upphovsrätt kommer att undanta upphovsrättsmonopolet helt och hållet från alla verk som helt eller delvis är producerade med skattemedel. Det är bara rätt och rimligt.
Förövrigt är det klart att mat och musik är jämförbart. Hur kan man jämföra mat och musik?? Ifall du tar en falukorv på Konsum så är den borta och ingen annan kan ta just denna falukorv. När det gäller musik så är det en fil som kopieras och den fortsätter att existera för andra att ha tillgång till.
Man kan inte jämföra saker man kan ta på med datafiler. Det är inte så att du kan kopiera maten, hade vi kunnat det så hade matpriserna sjunkit det kan jag lova. Men istället för att skivbolagen och andra ska sänka priserna och möta konsumenterna halvvägs så ska de börja jaga dom.
Att några andra än polisen ska sköta detta är ju bara löjligt, vart slutar detta? Ett steg närmare ett övervakningssamhälle är ett steg åt fel håll!
Mr.Cosybear
2008-11-30, 16:08
I ett brev till partiledarna i Alliansen kräver filmproducenter att få kroppsvistera folk. De kan ju bära på material som bryter mot upphovsrätten.
Artikel i SVD: http://www.svd.se/ego/mainColumn1_s185/http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2101895.svd
Hela brevet här (pdf): http://www.svd.se/multimedia/archive/00402/L_s_hela_det__ppna__402521a.pdf
I brevets andra stycke:
Det tar kanske trettio sekunder att med en dator lägga all denna möda och alla dessa investerade pengar på ett USB-minne som får plats i en byxficka. Från denna kopia, kan man alstra nya kopior och från dessa kopior, ännu fler i all oändlighet.
Fildelningen nämns först på slutet i brevet.
För att då komma åt detta USB-minne i byxfickan måste IFPI, STIM och APB få rätt att kroppsvisitera folk de ser på stan. De kan ju ha ett USB-minne nånstans med nåt upphovsrättsskyddat på.
Svenska Filminstitutet får pengar av staten för att stödja svensk filmproduktion. Men svenska folket får ingen del i ägandet (upphovsrätten) till dessa filmer. Rick Falkvinge säger:
Haha allvarligt talat, vilket jävla skämt. Dem får hemskt gärna sluta göra film, inte för att det någonsin gjorts en bra svensk film...
Läste dock inte igenom allt nu, försökte hitta det med kroppsvisitering, var vill dem kroppsvisitera? Menar han att dem ser en kille med USB-sticka, eller bara någon random person på stan och går fram och säger HALT! vi ska kroppsvisitera dig?
Ostbågen
2008-11-30, 16:21
Hur kan man jämföra mat och musik?? Ifall du tar en falukorv på Konsum så är den borta och ingen annan kan ta just denna falukorv. När det gäller musik så är det en fil som kopieras och den fortsätter att existera för andra att ha tillgång till.
Man kan inte jämföra saker man kan ta på med datafiler. Det är inte så att du kan kopiera maten, hade vi kunnat det så hade matpriserna sjunkit det kan jag lova. Men istället för att skivbolagen och andra ska sänka priserna och möta konsumenterna halvvägs så ska de börja jaga dom.
Att några andra än polisen ska sköta detta är ju bara löjligt, vart slutar detta? Ett steg närmare ett övervakningssamhälle är ett steg åt fel håll!Om någon tar en falukorv upphör inte folk köpa mat för det men om någon stjäl musik och delar ut den gratis så slutar folk köpa den. Det går inte att konkurrera med "gratis". Fildelning är ett mycket större problem än snatteri.
Om någon tar en falukorv upphör inte folk köpa mat för det men om någon stjäl musik och delar ut den gratis så slutar folk köpa den. Det går inte att konkurrera med "gratis". Fildelning är ett mycket större problem än snatteri. Det låter som om du tror att alla som laddat hem en platta skulle annars ha köpt den. Så är ju absolut inte fallet. Ifall Ipred skulle gå igenom och häxjakten skulle börja så tror jag faktiskt inte att skillnaden skulle bli så stor. Många kommer helt enkelt hitta andra sätt att få titta på filmer och lyssna på musik osv. Många köper ju skivor och spel efter att de laddat hem dom, detta ifall skivan/spelet visar sig vara bra. Ifall företagen bara kunde sänka priserna till lite mer humana nivåer skulle ju försäljningen troligen öka.
Ifall Ipred går igenom så kommer många bara att använda sidor såsom seedpod eller youtube för att lyssna på musik.
Texten blev troligen helt osammanhängande då jag skrev massa saker mitt i och hoppade fram och tillbaka, tyvärr hinner jag inte skriva om utan drar på innebandy senare. Den som väljer att quota mig får förhoppningsvis svar imorgon då mitt internet ska ha återvänt.
Peace out.
Ostbågen
2008-11-30, 16:41
Men istället för att skivbolagen och andra ska sänka priserna och möta konsumenterna halvvägs så ska de börja jaga dom. Varför skall skivbolagen sänka priserna bara för att gratisgenerationen vill det? Tillverkarna sätter priserna och om ni inte gillar dom kan ni visa detta genom att inte konsumera.
Och eftersom att allt färre människor köper skivor måste skivbolagen se till att man faktist tjänar på dom.
Det kostar en hel del med studiotid, utrustning, marknadsföring, betala låtskrivare, studiomusiker, ljudtekniker och alla andra som är delaktiga när man producerar en skiva.
Hur många nya artister tror ni egentligen skulle ha råd att spela in en skiva av bra kvalité utan skivbolagen?
Tror ni på allvar att skivbolagen som tar alla ekonomiska risker och blir utsatta för masstöld helt plötsligt skulle kunna börja sälja sina skivor för 20:-/styck?
Mr.Cosybear
2008-11-30, 17:02
Varför skall skivbolagen sänka priserna bara för att gratisgenerationen vill det? Tillverkarna sätter priserna och om ni inte gillar dom kan ni visa detta genom att inte konsumera.
Och eftersom att allt färre människor köper skivor måste skivbolagen se till att man faktist tjänar på dom.
Det kostar en hel del med studiotid, utrustning, marknadsföring, betala låtskrivare, studiomusiker, ljudtekniker och alla andra som är delaktiga när man producerar en skiva.
Hur många nya artister tror ni egentligen skulle ha råd att spela in en skiva av bra kvalité utan skivbolagen?
Tror ni på allvar att skivbolagen som tar alla ekonomiska risker och blir utsatta för masstöld helt plötsligt skulle kunna börja sälja sina skivor för 20:-/styck?
Till att börja med, du verkar ha en konstig syn på ekonomi. Det är kunder som sätter pris, inte tvärt om. Priser sätts utifrån vad kunder är villiga att betala, nu vill inte vi betala så mycket som det faktiskt kostar idag och därav bör de (om de vill överleva) sänka sina priser. Och självklart slutar vi konsumera om vi inte gillar ett pris, vilket har hänt nu och vi vänder oss till fildelning för det är ett mer vettigt och mycket smidigare alternativ än att gå runt och konka på skivor.
Sen på den sista frågan där, ja jag tror absolut dem skulle kunna göra det om de slopade fysiska skivor och satsade på nätförsäljning istället. Skivbranschen har mellanhänder som med dagens teknik egentligen är helt onödig. Dem skulle kunna skära ner kostnaderna om de ville. Sen när alla dem som "stjäl" låtar går över till att köpa dem där 20kr albumen så blir det åtminstone något åt equlibriumhållet.
Fattar inte varför folk inte ser att marknaden utvecklas och att man måste anpassas efter den.
Ostbågen
2008-11-30, 17:20
Till att börja med, du verkar ha en konstig syn på ekonomi. Det är kunder som sätter pris, inte tvärt om. Priser sätts utifrån vad kunder är villiga att betala, nu vill inte vi betala så mycket som det faktiskt kostar idag och därav bör de (om de vill överleva) sänka sina priser. Och självklart slutar vi konsumera om vi inte gillar ett pris, vilket har hänt nu och vi vänder oss till fildelning för det är ett mer vettigt och mycket smidigare alternativ än att gå runt och konka på skivor.
Sen på den sista frågan där, ja jag tror absolut dem skulle kunna göra det om de slopade fysiska skivor och satsade på nätförsäljning istället. Skivbranschen har mellanhänder som med dagens teknik egentligen är helt onödig. Dem skulle kunna skära ner kostnaderna om de ville. Sen när alla dem som "stjäl" låtar går över till att köpa dem där 20kr albumen så blir det åtminstone något åt equlibriumhållet.
Fattar inte varför folk inte ser att marknaden utvecklas och att man måste anpassas efter den.Nej, det är inte kunderna som sätter priserna. Om jag stickar en vante väljer jag själv om den skall säljas för 20:- eller 2:- sen om inte kunderna gillar mitt pris är det bara att avstå.
Problemet med fildelning är att folk som är missnöjda med priserna inte slutar konsumera utan stjäl det man vill ha istället. Då spelar det ingen roll om priserna för en skiva är 200:- eller 20:- eftersom att ingenting kan konkurrera med gratis. Ur skivförsäljarnas perspektiv är det ju inte priset som är fel, det är att konsumenterna stjäl produkterna.
Om du hellre vill ha din musik i form av datafiler finns det väl en hel del lagliga sätt att köpa musik genom internet? Men man kan fortfarande inte konkurrera med gratis.
Om man skulle sänka priset för en skiva från 150:- till 20:- skulle man behöva öka försäljningen med 750% för att väga upp. Hur skulle det gå till när det går att få tag på skivan riskfritt och gratis på piratebay?
Det går inte att konkurrera med gratis helt enkelt.
Mr.Cosybear
2008-11-30, 17:39
Nej, det är inte kunderna som sätter priserna. Om jag stickar en vante väljer jag själv om den skall säljas för 20:- eller 2:- sen om inte kunderna gillar mitt pris är det bara att avstå.
Problemet med fildelning är att folk som är missnöjda med priserna inte slutar konsumera utan stjäl det man vill ha istället. Då spelar det ingen roll om priserna för en skiva är 200:- eller 20:- eftersom att ingenting kan konkurrera med gratis. Ur skivförsäljarnas perspektiv är det ju inte priset som är fel, det är att konsumenterna stjäl produkterna.
Om du hellre vill ha din musik i form av datafiler finns det väl en hel del lagliga sätt att köpa musik genom internet? Men man kan fortfarande inte konkurrera med gratis.
Om man skulle sänka priset för en skiva från 150:- till 20:- skulle man behöva öka försäljningen med 750% för att väga upp. Hur skulle det gå till när det går att få tag på skivan riskfritt och gratis på piratebay?
Det går inte att konkurrera med gratis helt enkelt.
haha, nu förstod du inte riktigt vad jag mena med att kunder sätter pris. Säg att någon säljer en sten för en miljon, ingen vill sen köpa den, kunden har då markerat och sagt nej jag vill inte ha den för en miljon, på så vis satt ett "pris". Samma gäller här, kunder är inte villiga att betala så mycket för musik längre bara inse faktum och vi vill ha det i ett format dem inte gillar, skivbolagen har haft sjukt många år på sig att åtgärda detta så att det börjar bli pinsamt.
Sen tror jag, är ganska säker på att det finns en gnutta moral kvar i människor att när priset sjunkit till en viss nivå att de faktiskt köper även om ett alternativ som är gratis finns. Många av alternativen idag är för dåliga och fortfarande för dyra.
Men det är skivbolagens fel att de själva hamnat i denna situation att fildelning spridit sig så pass som det gjort. Dem kan inte komma här i efterhand och säga att allt är vårat fel. Hade skivbranschen redan vid napsters tid insett att det är dags att hänga med i utvecklingen skulle vi troligen slippa hela denna diskussion. Men visst inget går att konkurrera med gratis, de måste bara hitta en annan lösning på problemet än de som finns presenterade idag.
Varför skall skivbolagen sänka priserna bara för att gratisgenerationen vill det? Tillverkarna sätter priserna och om ni inte gillar dom kan ni visa detta genom att inte konsumera. Jag har köpt en skiva i hela mitt liv, jag har aldrig haft behov av att köpa skivor med musik. Så för mig blir det lätt att sluta konsumera, men varför inte försöka vara tillmötesgående istället? Vi lever väl i en värld där demokrati och fri konkurrens finns. Itunes är väl ett väldigt bra steg i rätt riktning om jag förstått det rätt. Ifall jag inte laddat ner Killswitch engages senaste album hade jag aldrig blivit intresserad av dom och köpt deras produkter. Killswitch tjänade alltså på att jag laddade hem, tror även att många av deras Svenska fans upptäckt dom genom nätet och inte minst fildelning.
Det verkar som om att all logik har försvunnit, sätter man ett pris och man märker att man säljer dåligt då får man väl sänka priset!
Nu har jag absolut inget internet innan tidigast imorgon, om inte Com hem fixat det. Så vi hörs imorgon grabs.
Nitrometan
2008-11-30, 19:38
Läste dock inte igenom allt nu, försökte hitta det med kroppsvisitering, var vill dem kroppsvisitera? Menar han att dem ser en kille med USB-sticka, eller bara någon random person på stan och går fram och säger HALT! vi ska kroppsvisitera dig?
De säger det inte rätt ut. Men det första problemet de nämner med kopiering av filmer i digitalt format är att nån kan kopiera dem till ett USB-minne och gömme det i sin byxficka. Ska de komma åt det problemet måste de ju få kroppsvisitera.
Nu börjar de med att få begära ut ID på de som de misstänker har laddat ner/upp upphovsrättsskyddat material för att de ska kunna skicka hotbrev eller begära husrannsakan...
Ostbågen
2008-11-30, 19:54
haha, nu förstod du inte riktigt vad jag mena med att kunder sätter pris. Säg att någon säljer en sten för en miljon, ingen vill sen köpa den, kunden har då markerat och sagt nej jag vill inte ha den för en miljon, på så vis satt ett "pris". Samma gäller här, kunder är inte villiga att betala så mycket för musik längre bara inse faktum och vi vill ha det i ett format dem inte gillar, skivbolagen har haft sjukt många år på sig att åtgärda detta så att det börjar bli pinsamt.Men man stjäl inte stenen bara för att den är för dyr? När man väljer att stjäla musik och filmer säger det ju inte direkt mycket om vad kunden är beredd att betala för musiken, man ser inte priset som problemet utan att folk skulle köpa skivan om den inte gick att få tag på gratis.
Sen tror jag, är ganska säker på att det finns en gnutta moral kvar i människor att när priset sjunkit till en viss nivå att de faktiskt köper även om ett alternativ som är gratis finns. Många av alternativen idag är för dåliga och fortfarande för dyra.Sålänge folk väljer att stjäla musik blir det ju inte direkt lätt att sänka priserna. Att folk automatiskt skulle börja köpa skivor
för att de blir billigare är absolut inte säkert.
Om man sänker priset på en skiva från 150:- till 20:- måste man öka försäljningen med 750% för att kompensera.
Om en skiva som säljs i 100 000 exemplar för 150:-/styck drar den in 15miljoner. Om samma skiva säljs för 20:-/styck men bara lyckas fördubbla försäljningen drar den in 4miljoner. Man har då förlorat 11miljoner.
Tror du verkligen att ett skivbolag kan ta sådana risker? Det är som sagt ingen garanti att folk börjar köpa massvis med skivor bara för att dom blivit billigare.
Men det är skivbolagens fel att de själva hamnat i denna situation att fildelning spridit sig så pass som det gjort. Dem kan inte komma här i efterhand och säga att allt är vårat fel. Hade skivbranschen redan vid napsters tid insett att det är dags att hänga med i utvecklingen skulle vi troligen slippa hela denna diskussion. Men visst inget går att konkurrera med gratis, de måste bara hitta en annan lösning på problemet än de som finns presenterade idag.Jag tvivlar starkt på att man skulle kunnat begränsa fildelningens utbredning på annat sätt än att göra det riskabelt att fildela.
MasterChief
2008-11-30, 20:01
Om man sänker priset på en skiva från 150:- till 20:- måste man öka försäljningen med 750% för att kompensera.
Det enda sättet för dem att överleva en sådan radikal sänkning är att avveckla företaget helt i princip och kanske skapa ett slags imaginär organisation av olika aktörer inom musikskapandet och där de flesta givetvis blir helt lottlösa. Försäljningen måste garanterat ske via webben.
Mr.Cosybear
2008-11-30, 20:23
Men man stjäl inte stenen bara för att den är för dyr? När man väljer att stjäla musik och filmer säger det ju inte direkt mycket om vad kunden är beredd att betala för musiken, man ser inte priset som problemet utan att folk skulle köpa skivan om den inte gick att få tag på gratis.
Sålänge folk väljer att stjäla musik blir det ju inte direkt lätt att sänka priserna. Att folk automatiskt skulle börja köpa skivor
för att de blir billigare är absolut inte säkert.
Om en skiva som säljs i 100 000 exemplar för 150:-/styck drar den in 15miljoner. Om samma skiva säljs för 20:-/styck men bara lyckas fördubbla försäljningen drar den in 4miljoner. Man har då förlorat 11miljoner.
Tror du verkligen att ett skivbolag kan ta sådana risker? Det är som sagt ingen garanti att folk börjar köpa massvis med skivor bara för att dom blivit billigare.
Jag tvivlar starkt på att man skulle kunnat begränsa fildelningens utbredning på annat sätt än att göra det riskabelt att fildela.
Men anledning till att alla stjäl som bara den nu är för att skivbolagen inte lyssnat på kunderna, dem hade chansen att åtgärda problemet men ne. När folk väljer att sluta konsumera tycker jag det visar väldigt tydligt vad kunden är villig att betala, mindre än vad det är vid tillfället. Detta bör för vilket företag som helst vara en indikator.
Sen förstår jag din uträkning och visst det är så men varför ska vi kriminaliseras bara för att dem inte vill ta risker? Välkommen till företagsekonomi säger jag...
Sen är det helt fel att anta att alla (många) som laddar ner skulle köpa skivorna. Finns en hel del undersökningar som visar på att bla musikförsäljningen ökat under 2000-talet, att sedan skivbolagen TROR att ännu fler köper ju färre som laddar ner är ju helt fel och bara något de HOPPAS på egentligen.
Sen tror jag att med dagens teknik till ett rimligt pris, kan vem som helst producera bra kvalitetsmusik. Jag tror skivbolag är påväg att dö ut.
Ostbågen
2008-11-30, 20:42
Men anledning till att alla stjäl som bara den nu är för att skivbolagen inte lyssnat på kunderna, dem hade chansen att åtgärda problemet men ne. När folk väljer att sluta konsumera tycker jag det visar väldigt tydligt vad kunden är villig att betala, mindre än vad det är vid tillfället. Detta bör för vilket företag som helst vara en indikator.
Men folk konsumerar ju musik, dom har bara valt att inte betala för den.
Sen förstår jag din uträkning och visst det är så men varför ska vi kriminaliseras bara för att dem inte vill ta risker? Välkommen till företagsekonomi säger jag...För att ni stjäl någon annans arbete?
Sen är det helt fel att anta att alla (många) som laddar ner skulle köpa skivorna. Finns en hel del undersökningar som visar på att bla musikförsäljningen ökat under 2000-talet, att sedan skivbolagen TROR att ännu fler köper ju färre som laddar ner är ju helt fel och bara något de HOPPAS på egentligen.Vad för undersökningar? Länka gärna. Allt jag läst är att skivbranschen bara säljer sämre och sämre år för år.
Det är intressant att se folk använda argumentet attt många som tankar musik även köper den sedan som försvar till fildelning.
Sedan använder man det motsatta argumentet att många som tankar musik inte skulle köpa produkten och man därför inte skulle kunna göra någon vinst på dom oavsett om fildelning sker eller ej.
Sen tror jag att med dagens teknik till ett rimligt pris, kan vem som helst producera bra kvalitetsmusik. Jag tror skivbolag är påväg att dö ut.
Framtidens musik kommer alltså skapas av några hobbymusiker som tankat ned ett musikprogram på piratebay? :laugh:
Mr.Cosybear
2008-11-30, 21:15
Men folk konsumerar ju musik, dom har bara valt att inte betala för den.
För att ni stjäl någon annans arbete?
Vad för undersökningar? Länka gärna. Allt jag läst är att skivbranschen bara säljer sämre och sämre år för år.
Det är intressant att se folk använda argumentet attt många som tankar musik även köper den sedan som försvar till fildelning.
Sedan använder man det motsatta argumentet att många som tankar musik inte skulle köpa produkten och man därför inte skulle kunna göra någon vinst på dom oavsett om fildelning sker eller ej.
Framtidens musik kommer alltså skapas av några hobbymusiker som tankat ned ett musikprogram på piratebay? :laugh:
Ok felaktigt ordval av mig då, använd ordet stjäl istället för konsumera då så du ska förstå.
Ok nu ber jag om ursäkt för att jag inte hittar de påstådda studierna av mig som jag vet det finns två av, varav en gjorts av en oberoende europeisk organisation. Ska försöka leta upp den åtminstone. Så jag får nöja mig med RIAAs egna lilla statistik, som även den egentligen är nog även om det inte var det jag påstod.
http://76.74.24.142/6BC7251F-5E09-5359-8EBD-948C37FB6AE8.pdf
Som du ser är musik försäljningen i stort sett lika stor 95 som 06 med svackor och uppgångar som i vilken marknad som helst.
Ok jag var otydlig med mitt sista påstående där, ja du var jätte rolig. Det jag menar då egentligen är att musikinspelning kommer vara billigare... Finns flera grupper vad jag vet som spelat in musik på mindre studion och sedan släppt musiken själva på diverse siter. Visst dem förlorar marknadsföringen men jag tror som masterchief ang "påhittad" organisation.
Ang argumenten tror jag båda stämmer bara det att den första är lite förvrängd, istället är det rätta tror jag "många tankar men de köper musik också".
Ostbågen
2008-11-30, 21:40
Ok nu ber jag om ursäkt för att jag inte hittar de påstådda studierna av mig som jag vet det finns två av, varav en gjorts av en oberoende europeisk organisation. Ska försöka leta upp den åtminstone. Så jag får nöja mig med RIAAs egna lilla statistik, som även den egentligen är nog även om det inte var det jag påstod.
http://76.74.24.142/6BC7251F-5E09-5359-8EBD-948C37FB6AE8.pdf
Som du ser är musik försäljningen i stort sett lika stor 95 som 06 med svackor och uppgångar som i vilken marknad som helst.
År 1996 såldes det 1137miljoner enheter d.v.s musikvideos, cd-skivor, singlar osv.. och man tjänade 12534miljoner dollar.
År 2006 sålde man 642miljoner enheter och tjänade 9651miljoner dollar.
En 44% minskning av sålda enheter och en 23% minskning av intäkter.
Nu var ju 2006 enligt tabellen ett rekorddåligt år och skillnaden mellan exempelvis år 96 och 04 var ju inte särskilt stora. Intressant dock att antalet sålda enheter minskat för varje år medans intäkterna gått både upp och ned.
Folk tycker tydligen om dyra cd-skivor. ;)
Skulle vara intressant med en längre studie som sträcker sig en bra bit innan internet blev modernt.
Mr.Cosybear
2008-12-01, 09:30
År 1996 såldes det 1137miljoner enheter d.v.s musikvideos, cd-skivor, singlar osv.. och man tjänade 12534miljoner dollar.
År 2006 sålde man 642miljoner enheter och tjänade 9651miljoner dollar.
En 44% minskning av sålda enheter och en 23% minskning av intäkter.
Nu var ju 2006 enligt tabellen ett rekorddåligt år och skillnaden mellan exempelvis år 96 och 04 var ju inte särskilt stora. Intressant dock att antalet sålda enheter minskat för varje år medans intäkterna gått både upp och ned.
Folk tycker tydligen om dyra cd-skivor. ;)
Skulle vara intressant med en längre studie som sträcker sig en bra bit innan internet blev modernt.
Du får ju inte missa där på 06 att den digitala försäljningen tog ett rejält skutt och troligen andelar från den fysiska försäljningen. Kolla istället på den totala försäljningen allt som allt på andra raden där både fysisk och digital försäljning sätts ihop, så rekorddåligt år vet jag inte. Jag förstår inte vad det är skivbranschen bitchar om när dem har egen framtagen statistik som inte alls stärker deras egentliga huvudargument. man kan ju inte påstå att internetfildelning var särskilt utbrett år 95... Men visst det vore riktigt intressant att se musikförsäljningen lite längre bak i tiden.
Nitrometan
2008-12-01, 20:33
Hittade ett par intressanta inlägg om upphovsrätt eftersom debatten i tråden verkar ha svängt åt det hållet.
Eva Hemmungs Wirtén, nyinstallerad professor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Uppsala universitet säger att upphovsrätt ska underlätta för kreativt kulturskapande, inte hindra den.
http://www.idg.se/2.1085/1.196907/upphovsratt-ska-underlatta--inte-hindra
Oscar Swartz skriver om att exemplarframställning/-försäljning är död: http://swartz.typepad.com/texplorer/2008/11/kulturarbetare-missf%C3%B6rst%C3%A5r-exemplarf%C3%B6rs%C3%A4ljning-d%C3%B6d.html
Nitrometan
2008-12-03, 14:48
Det verkar som om regeringen kommer att bestämma sig om en proposition om IPRED-lagen imorgon.
http://henrikalexandersson.blogspot.com/2008/12/regeringsbeslut-om-ipred-i-morgon.html
Det är naturligtvis tråkigt att regeringen inte tagit till sig av kritiken och slängt förslaget i papperskorgen.
Å andra sidan är det nu den politiska striden börjar i riksdagen. Nu måste till exempel (s) ut på banan och berätta vad de egentligen tycker.
http://nyheter.se.msn.com/article.aspx?cp-documentid=11552982
Vart är vi påväg egentligen?
Så ifall man nu har Wepkryptering på sin lina och den hackas, och sen någon laddar hem något därifrån, ja då ska du få betala för det? Det är ju så sinnessjukt dumt att det finns inte. Vart har logiken tagit vägen? Polisen finns av en anledning kan även tilläggas.
Som tur är finns det VPN-tjänster redo att löser detta lilla problem som IPRED skapar.
De kommer aldrig att ta en fildelare över 18 år när det kostar 49:- i månaden att tanka säkert. De som åker fast är samma idioter som fastnade i APBs korståg på publika DC++ hubbar för ett par år sedan, det sorgliga är att det säkerligen blir mest föräldrar som får ta smällen.
Pudzianovski
2008-12-03, 19:42
Debatt på AB med bland annat Stefan Sauk som inte riktigt hängde med tyckte jag :em:
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article3912871.ab
http://nyheter.se.msn.com/article.aspx?cp-documentid=11552982
Vart är vi påväg egentligen?
Så ifall man nu har Wepkryptering på sin lina och den hackas, och sen någon laddar hem något därifrån, ja då ska du få betala för det? Det är ju så sinnessjukt dumt att det finns inte. Vart har logiken tagit vägen? Polisen finns av en anledning kan även tilläggas.
Nej, du får betala om domstolen finner det troligt att du är skyldig.
Alexlindgren
2008-12-03, 20:04
Jag gråter en tår av Sauks argumentation. Han tar ju upp helt irrelevanta saker.
: *(
Alexlindgren
2008-12-03, 20:06
Även hans självsäkerhet. Sjut människan.
Mr.Cosybear
2008-12-03, 20:10
Måste säga att jag är lite lättad över att dem åtminstone hade en gnutta vett i skallen och ändrade på att fildelning innan lagen träder i kraft skulle kunna användas mot en. Denna lag kommer med ganska hög säkerhet gå igenom känns det som så som dem verkar hålla på.
Alexlindgren
2008-12-03, 20:12
Skulle ha Sauk haft någon makt alls i samhället så skulle Sverige gå i botten. Tack gode gud för att det finns smartare människor.
Nej, du får betala om domstolen finner det troligt att du är skyldig. Så man ska kunna fällas på troliga skäl? 1 på 200 som blir felaktigt fällda minst, ifall det stämmer så är det väl ganska klart att lagen inte borde gå igenom?
Är det någon som vet hur film/skiv-bolagen har tänkt bevisa att filmen x tankats från IP-nummer xx.xxx.xxx? Är det genom skärmdumpar som i några tidigare fall?
hoikka poika
2008-12-04, 04:59
IPRED klubbas idag?
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2140411.svd
Jag kommer ihåg att jag läste något igår om att rättegångskostnaderna skulle begränsas så att de täcktes av hemförsäkringen? Hur blev det med den saken?
Det löser ju i sig inget problem, vilket försäkringsbolag skulle riskera att betala rättegångskostnader för över 20% av sina kunder ( 2 av 9 miljoner ). Om inte försäkringsvillkoren skrivs om så höjs premien rätt rejält.
Legal fildelning uppåt!
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_2143281.svd
För första gången har ett amerikanskt skivbolag i år sålt mer än hälften av sin musik digitalt. I Sverige går det desto långsammare. Illegal nedladdning är en del av skivbolagens förklaring. Nu sätter man stort hopp till nya internet- och mobiltjänster.
Kom igen nu, vakna herr journalist Albin Grahn.
Spotify, som lanserades i oktober, har för närvarande avtal med de fyra största skivbolagen. Musikkatalogen växer med ungefär 10000 låtar per dag, och enligt presstalesmannen Andres Sehr är det främst de tekniska begränsningarna som nu måste övervinnas.
Det förändrade konsumtionsmönstret – att man betalar för att ha musiken tillgänglig snarare än att äga den – kommer sent omsider att förändra skivbolagens roll.
–Nu ser vi att vi har gått från att vara ett rent och skärt skiv*bolag, till att bli ett musikbolag, säger Anders Livåg på EMI.
De nya affärsmodellerna har kommit längre i USA än i Sverige. Men det är också i Sverige som en av de mest innovativa lösningarna för digital musikkonsumtion har sitt ursprung. Alla skivbolag som SvD talat med nämner Spotify, trots att människorna bakom tjänsten egentligen ser ägandefrågan – som bolagen stridit för under lång tid – som överspelad.
–Vi tror att ägande av musik hör till en svunnen tid. När internet finns överallt finns det inte längre något behov av att ladda ner den och behålla den som filer på en hårddisk, säger Andres Sehr på Spotify.
Måste slå ett slag för Spotify! Jag är skitnöjd, "all världens" musik at your fingertips! MEN, Spotify är inte heltäckande. Vad ska man ta sig till på gymmet? I bilen? Moraliskt så har man ju betalt för musiken => man laddar ner och tankar in i mp3-spelaren när man ska i väg. Men det är antagligen inte lagligt, man måste köpa musiken igen. *screwy*
Köp en månad och testa, kostar bara 99 kr. Vad jag förstår så kan man efter den första månaden fortsätta lyssna gratis med reklam som motprestation. Ni kommer hur som helst att bli imponerade. The piratebay kommer att kännas just som 1600-tal.
Vad menar Anders Livåg med att skivbolagen kommer att bli musikbolag? Vad är ett musikbolag? Vad gör ett sådant? Handlar med rättigheter till musik och stämmer fildelare? Prisjägare och reklambyrå i en ohelig allians?
Mr.Cosybear
2008-12-04, 09:29
Är det någon som vet hur film/skiv-bolagen har tänkt bevisa att filmen x tankats från IP-nummer xx.xxx.xxx? Är det genom skärmdumpar som i några tidigare fall?
tidigare har det skett med skärmdumpar, men vad jag vet har inte det varit tillräckligt, men anledningen till att personen i fråga då fällts har varit pga erkännande av denne. Hur det kommer se ut nu vet jag dock inte, men troligen samma.
Dock något som förvåna mig igår av nyheten var att de förändrat kraven och tänkt på skillnaden mellan nerladdare och uppladdare. Det kommer i första hand gå åt att sätta dit uppladdare, (lättare), medan de som laddar ner ibland kan komma undan.
Beviskraven ska tydligen vara skärpta också, hur vet jag inte.
shut teh face
2008-12-04, 11:59
Nya förslaget verkar gälla:
# Gäller inte Retroaktivt
# Bevisa att nedladdningen/uppladdningen skapat en ekomomisk skada
# Bevisa att person x i fråga satt vid datorn när upp/nedladdning skedde
# Domstolarna ska vara hårda med bedömningen innan identiteter lämnas ut från operatörerna (I det här fallet har jag läst att det ska vara a och o att en uppladdning har skett, vidare ska det också kanske inte gälla äldre filmer, och kanske inte heller endast 1 film).
Med notisen om domstolarna ska det rent teoretiskt betyda att endast stora fiskar åker dit, alltså de som laddar upp material och gör tillgängligt.
Hur detta ska funka vet jag inte, för i praktiken så är ju nedladdare y exakt lika skyldig som uppladare x; de är samma person.
Om målet är att få fast folk som uppladdar torrents på sidor från första början, eller folk från scenen, ja de kan de glömma. Inte en chans att dessa åker. De sitter redan med VPN och allt möjligt skit.
Dessa mildringar av IPRED1 gör troligtvis att vi får samma resultat som i Danmark; domstolarna kommer skydda individerna i den mån att skiv- och musikbolagen inte kan gå den här vägen ändå. Förmodligen så kommer vi se att bolagen försöker sköta det här direkt med individen; komma överens om en mindre summa som kompensation.
Spekulera.
Mr.Cosybear
2008-12-04, 12:13
Nya förslaget verkar gälla:
# Gäller inte Retroaktivt
# Bevisa att nedladdningen/uppladdningen skapat en ekomomisk skada
# Domstolarna ska vara hårda med bedömningen innan identiteter lämnas ut från operatörerna (I det här fallet har jag läst att det ska vara a och o att en uppladdning har skett, vidare ska det också kanske inte gälla äldre filmer, och kanske inte heller endast 1 film).
Med notisen om domstolarna ska det rent teoretiskt betyda att endast stora fiskar åker dit, alltså de som laddar upp material och gör tillgängligt.
Hur detta ska funka vet jag inte, för i praktiken så är ju nedladdare y exakt lika skyldig som uppladare x; de är samma person.
Om målet är att få fast folk som uppladdar torrents på sidor från första början, eller folk från scenen, ja de kan de glömma. Inte en chans att dessa åker. De sitter redan med VPN och allt möjligt skit.
Dessa mildringar av IPRED1 gör troligtvis att vi får samma resultat som i Danmark; domstolarna kommer skydda individerna i den mån att skiv- och musikbolagen inte kan gå den här vägen ändå. Förmodligen så kommer vi se att bolagen försöker sköta det här direkt med individen; komma överens om en mindre summa som kompensation.
Spekulera.
Intressant hur allt detta genomförs praktiskt sedan.
Denna punkt blev jag dock lite osäker på:
Vart läste du det? Försökt att leta upp någon eventuell videoupptagning när hon presenterade förslaget men finns ingen.
shut teh face
2008-12-04, 13:01
Den person som står bakom abonnemanget är inte alltid den person som också har begått brottet. Om rättighetshavaren vill gå vidare och få ut skadestånd går frågan vidare till domstol. I en rättegång måste rättighetshavaren bevisa att det är personen bakom abonnemanget som också ligger bakom den olagliga nedladdningen eller uppladdningen.
De kan begära ut skadestånd med sina maffiabrev innan rättegången. Men går man till rättegång så måste de bevisa att personen i fråga verkligen är den som begått nedladdningen/uppladdningen. Hur de ska bevisa detta vet jag inte, men det känns osannolikt att de kan.
kalajset
2008-12-04, 13:16
De kan begära ut skadestånd med sina maffiabrev innan rättegången. Men går man till rättegång så måste de bevisa att personen i fråga verkligen är den som begått nedladdningen/uppladdningen. Hur de ska bevisa detta vet jag inte, men det känns osannolikt att de kan.
Då borde ju lagen rimligtvis bli relativt tandlös. Hur många kommer erkänna att de satt vid datorn vid tillfället för nedladdningen?, för det är väl detta de i slutändan får gå på, antar jag. Störtlöjligt alltihopa isåfall.
Sedan erkänner jag fullt och villigt att jag inte hängt med så bra i debatten överhuvudtaget, och eftersom jag inte orkar läsa igenom några hundratals inlägg: Menas det alltså på allvar att skiv/filmbolagen kan begära ut "skadestånd" från privatpersoner, före rättegång? - Antar att detta är en av grundstenarna isåfall. (Ja, jag får väl välkommnas till förra månaden...).
Mr.Cosybear
2008-12-04, 13:32
Helt sjukt det där, varför inte sätta det där kravet innan utlämningen av IP, dvs att det ska vara ett beviskrav för att få ut en IP-adress. Helt rubbat detta, noll logik i det. Ska dock bli spännande att se hur de kommer försöka bevisa detta.
CrazyJoeDavola
2008-12-04, 15:41
Ja detta kommer bli intressant, de stora bolagen kommer väl försöka statuera exempel så fort lagen gått igenom och hänga ut fångade pirater. "Titta här hur det går om ni laddar ner filmer". Med den självklara baktanken att svensson ska darra och sluta fildela.
Hillheim
2008-12-05, 23:05
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2157331.svd
shut teh face
2008-12-05, 23:26
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2157331.svd
Ja det är så sjukt att politikerna röstar igenom IPRED1 ändå. Man undrar ju vad det finns för stolpskott i riksdagen. Det är snart dags för svenska folket att samla mobben och elda upp riksdagshuset.
Nitrometan
2008-12-07, 10:44
Tre punkter från propositionen:
1. När en identitet (på en abonnemangsinnehavare - inte en fildelare!) lämnas ut till upphovsrättslobbyn, så får abonnemangsinnehavaren inte få reda på det förrän 30 dagar senare.
2. Upphovsrättslobbyn får rätt att göra privat husrannsakan för något som polisen inte får göra husrannsakan för.
3. Upphovsrättslobbyn får rätt att frysa bankkonton för abonnemangsinnehavaren (återigen, inte den person som fildelat).
shut teh face
2008-12-07, 10:49
Det är förjävligt. Folk kommer inte ens få veta om att de är "misstänkta" förens dörren slås in.
Vad i helvete håller politikerna på med, seriöst?
PixelMiner
2008-12-07, 12:26
Dessutom blir både "försök" och "medhjälp till" upphovsrättsbrott straffbart.
Om det går igenom så kan jag hålla i en TrueCrypt-skola så jag de få göra husrannsakan om de vill.
shut teh face
2008-12-07, 12:39
Vad säger lagen om kryptering, är det min rätt att ha krypterat material hemma på min dator? Jag menar, får de tag på disken men kommer inte åt datat, så kan det ju lika gärna använda detta emot mig i en domstol...?
PixelMiner
2008-12-07, 12:41
Om det går igenom så kan jag hålla i en TrueCrypt-skola så jag de få göra husrannsakan om de vill.
Risken är väl tyvärr att domstolen skulle se en TrueCrypt krypterad disk som ett argument emot dig:
-"Jasså lille Pelle har en krypterad disk. Men då måste han ju vara kriminell, folk med rent mjöl i påsen har ju inget att dölja."
Tänk på att ett eventuellt rättsfall avgörs i civilrätt inte som brottmål. Och kraven i civilrätt är mycket lägre än i brottmål.
shut teh face
2008-12-07, 12:43
Lösningen ligger nog i att kryptera trafik eller gömma sej, så de inte har en aning om vem jag är på torrenten.
Nitrometan
2008-12-07, 12:47
Lösningen ligger nog i att kryptera trafik eller gömma sej, så de inte har en aning om vem jag är på torrenten.
Anonymiseringstjänster lär bli mer populära. Antagligen fler.
Darknet lär växa.
Vilket leder till att det blir svårare för polisen att hitta pedofiler.
shut teh face
2008-12-07, 13:04
Jag upplever dock inte att dessa VPN-tjänster är effektiva. Maffian får väl egentligen utveckla så sofistikerade och intrigetsträngande verktyg som helst?
Kryptering på torrenttrackern måste ju vara ultimata, det är ju utgångspunkten för maffian, antar jag.
hoikka poika
2008-12-07, 14:04
Dessutom blir både "försök" och "medhjälp till" upphovsrättsbrott straffbart.
Då kommer dom inte åt TPB eftersom lagen inte skulle gälla retroaktivt?
Skulle vara en höjdare!
Risken är väl tyvärr att domstolen skulle se en TrueCrypt krypterad disk som ett argument emot dig:
-"Jasså lille Pelle har en krypterad disk. Men då måste han ju vara kriminell, folk med rent mjöl i påsen har ju inget att dölja."
Tänk på att ett eventuellt rättsfall avgörs i civilrätt inte som brottmål. Och kraven i civilrätt är mycket lägre än i brottmål.
Från truecrypt.org:
# Provides two levels of plausible deniability, in case an adversary forces you to reveal the password:
1) Hidden volume (steganography) and hidden operating system.
2) No TrueCrypt volume can be identified (volumes cannot be distinguished from random data).
Ex nihilo
2008-12-07, 14:56
Det finns massor med teknik att rundgå problemet ja, men lättast är att säga att ditt trådlösa nätverk är öppet och vem som helst kunde haft tillgång till ditt nät. Detta har redan visat sig fungera i dansk domstolar så det är bara lite enkel retorik som behövs.
PixelMiner
2008-12-07, 15:07
Då kommer dom inte åt TPB eftersom lagen inte skulle gälla retroaktivt?
Nej. Inte med det gamla fallet. Men det är ju inte direkt så att TPB har lagt ner sin verksamhet sedan det sista ingripandet. Och nu får det ju möjlighet att slå mot dem. Även om de förlorar i det kommande brottsmålsfallet.
Det finns massor med teknik att rundgå problemet ja, men lättast är att säga att ditt trådlösa nätverk är öppet och vem som helst kunde haft tillgång till ditt nät. Detta har redan visat sig fungera i dansk domstolar så det är bara lite enkel retorik som behövs.
Fast frågan är om de kommer fråga dig först. De kommer nog med största sannolikhet göra en intrångsundersökning och ta din dator. Om du då har kvar de filerna på hårddisken som de hävdar att du laddat ner + en massa annat warez så lär du ligga illa till vid ett civilmål. Även om du hävdar att ditt trådlösa nätverk står helt öppet.
Nej. Man måste nog ta till en kombination av allt ovanstående. Dvs, helt öppet trådlöst nätverk. Samt krypterade diskar, givetvis på ett sådant sätt att disken ser helt oskyldig ut. TrueCrypt har ju lite olika varianter på det där.
Vill man vara riktigt säker så bör man väl dessutom ladda ner sitt stuff via antingen en proxy tjänst som byter ut ditt IP eller alternativ använda sig av grannens trådlösa nätverk. ;)
Hur funkar det med hub-baserade program som DC++?
Löper man samma risk där?
shut teh face
2008-12-07, 15:11
Man får tömma sina bibliotek i April.
Spotify räcker till musik och när man kollar på något så är det ju bara radera och fippla bort spåren på hårddisken med hjälp av diverse program..
PixelMiner
2008-12-07, 15:15
Hur funkar det med hub-baserade program som DC++?
Löper man samma risk där?
Gissningsvis är risken ännu större där. Eftersom man oftast delar ut en massa saker samtidigt. Torrent är ju oftast EN fil i taget.
Så risken att bli klassad som STOR pirat är ju större som DC++ användare. Titta på killen i Linköping som hade några tusen låtar på sin disk och som i media och domstol beskrevs som en av Sveriges största pirater..
shut teh face
2008-12-07, 15:16
Haha några tusen låtar. De vet inte hur mycket musik folk sitter och trycker på i sina datorer. :D
Men oavsett DC eller torrent, om maffian får göra husrannsakan så kommer de ju stämma dig för allt material du har.
Snart dags att kryptera diskarna. Gillar inte alls ipred. Känns som tolkia sa helt bissart. Stenhård kryptering och sen glömma lösenordet om de nu skulle kräva en på det.
Köpte just en proxy tjänst, inte för att jag är årets fildelarkung. Gillar bara inte tanken på att bigbrother ser allt man gör.
Undrar vad preskriberingstiden på fildelning är?
CrazyJoeDavola
2008-12-07, 17:41
Ingen kunnig som har lust att berätta om vad det finns för olika tekniker för att vara annonym på nätet. kryptering, dålt IP osv. Kan man fixa det gratis eller behöver man olika betalprogram? Blir det inte problem med sin ISP om man har dålt ip osv?
Stenhård kryptering och sen glömma lösenordet om de nu skulle kräva en på det.
De kanske bruteforcear det ;)
reinholdsson
2008-12-07, 17:52
Haha några tusen låtar. De vet inte hur mycket musik folk sitter och trycker på i sina datorer. :D
Men oavsett DC eller torrent, om maffian får göra husrannsakan så kommer de ju stämma dig för allt material du har.
Nja, så kan det väl inte gå till? Det kan väl bara gälla den/de filer som de gjort husranssakan för? För innehav är väl inte idag och blir väl inte heller olagligt utan bara överföringen.
Köpte just en proxy tjänst, inte för att jag är årets fildelarkung. Gillar bara inte tanken på att bigbrother ser allt man gör.
Undrar vad preskriberingstiden på fildelning är?
Vilken tjänst?
Skyddas man helt mot insyn med nämnda tjänst?
Dold.se är en av många vpn-tjänster som kommer funka.
strimman
2008-12-07, 18:33
Kommer inte dold.se lämna ut uppgifterna om dig om du misstänks ha gjort något olagligt?
Tre punkter från propositionen:
1. När en identitet (på en abonnemangsinnehavare - inte en fildelare!) lämnas ut till upphovsrättslobbyn, så får abonnemangsinnehavaren inte få reda på det förrän 30 dagar senare.
2. Upphovsrättslobbyn får rätt att göra privat husrannsakan för något som polisen inte får göra husrannsakan för.
3. Upphovsrättslobbyn får rätt att frysa bankkonton för abonnemangsinnehavaren (återigen, inte den person som fildelat).
Nu var det iof Kronofogden som skulle få göra "husransakan". Jag förmodar då(utan att ha läst lagförslaget) att man vill jämställa det med en vanlig förättning, något som Kronofogden redan idag har befogenhet för. Sedan antar jag att det är frågan om att kvarstadsbelägga vissa tillgångar, men för det krävs det mig veterligen domstolsbeslut(plus att sökande själv måste kunna lämna säkerhet för det).
Hela lagen verkar ju för övrigt bygga på domstolsförfarande, så det är endast frågan om att man kan begära ut uppgifter vid misstanke om brott och eventuell exekutiv åtgärd sköts av Kronofogden. Av det jag sett hittils verkar det som en vettig och smart konstruerad lag.
shut teh face
2008-12-07, 21:07
Yes: Så du ser inga problem i att du först och främst avlyssnas av piratjägare och får din integritet kränkt genom att din identitet avslöjas?
Sen ser du inte heller några problem att ditt hem ska kränkas - för ett brott som inte ger fängelse?
Vad jag förstått kan de kolla av IP-adresser och vid brottsmisstanke kan ärendet gå till Kronofogden för verkställighet av domen. IP-adresser verkar dock inte räcka, och bör inte heller göra det, som bevisning. Min integritet skyddas alltså av att det måste föreligga en riktig brottsmisstanke.
Vad spelar det för roll om brottet kan ge fängelse eller inte för att hemmet ska få "kränkas"? Det är godtycklig gränsdragning. Som jag påpekade tidigare kan ditt hem annars "kränkas" om du har problem med obetala skulder och liknande. Är du emot det också(och har du isåfall funderat på konsekvenserna)?
Hur kan ni garantera min anonymitet?
Du kommer alltid att vara anonym på de sajter du besöker, för din internetoperatör, och för de system du använder på nätet. Den enda gången du riskerar din anonymitet är om du skulle använda tjänsten för något som är illegalt.
verkar väl inte hjälpa mot saker som är olagliga?
fast
Ger Dold.se anonym fildelning?
Ja, Dold.se låter dig fildela anonymt.
Vad hдnder om nеgon myndighet begдr ut trafikuppgifter frеn er?
Vårt system skyddas av svensk lagstiftning, med en av världens starkaste skydd för integritet och värn om privatlivet. Vi kommer endast att lämna ut trafikdata i de fall då brottsmisstanke föreligger med straffskala på minst två år, och endast då våra advokater ger sitt godkännande, i enlighet med svensk lag. I alla anda fall lämnar vi inte ut någon data.
Vi sparar ingen kunddatabas annat än den e-post-adress du använder när du registrerar dig. Den behöver vi för att kunna kommunicera med dig angående din prenumeration på tjänsten.
ok, verkar ju bra.
CrazyJoeDavola
2008-12-07, 22:40
Tänkte just kopiera in det Spiffy.
Kanske har nämnts redan men har laget gått igenom? Var det inte 5dec den skulle röstas igenom?
När ska den börja gälla om den röstas igenom och kan man dömmas för fildelning som skett innan lagen gått igenom?
PixelMiner
2008-12-07, 22:44
Nä... Lagen har inte gått igenom riksdagen ännu. Men det lär den göra. De borgliga är överrens. Och även om några borgliga ledamöter tycker olika (för det vet jag att några gör) så sossarna tycker i princip samma sak så det är nog kört...
Men om sossarna skulle få för sig att jävlas så skulle de ju kunna fälla lagen. Inte för att de är emot lagen, men för att de är emot högern. Men då måste de få några blåa gubbar och gummor med sig.
kanske skulle köpa lite aktier i dold.se ? och liknande sådana företag :D
De lär ju öka sin försäljning rätt rejält.
shut teh face
2008-12-08, 00:03
dold.se verkar fungera. De står att de endast lämnar ut en ifall brottet skulle ge två år i svenskt fängelse. Men IPRED lagen omfattar inte tjänster som dold.se så det borde vara säkert att köra tills (om) de ändrar lagen att gälla VPN-tjänster också.
Men i sådant fall kan man ju använda sig utav VPN-tjänster utanför Sverige.
shut teh face
2008-12-08, 00:05
Fast det står i Avtalet för registrering (om man letade lite):
Användarvillkor
Dold.se tillåter ingen illegal verksamhet. Du får inte använda Dold.se till att sprida ärekränkande, upphovsrättsligt, skyddat, obscent eller på annat sätt otillåtet material. Detta gäller särskilt material som innehåller barnpornografi, tidelag, incest, illegala droger, piratkopierad programvara och trakasserier.
Nitrometan
2008-12-08, 10:02
Hela lagen verkar ju för övrigt bygga på domstolsförfarande, så det är endast frågan om att man kan begära ut uppgifter vid misstanke om brott och eventuell exekutiv åtgärd sköts av Kronofogden. Av det jag sett hittils verkar det som en vettig och smart konstruerad lag.
Det är en civilrättslig lag. Beviskraven är mycket lägre i civilmål än i brottsmål.
Först begär de ut IP-adressen i domstol. Sen dröjer det 30 dagar innan domstolen informerar den drabbade om att adressen har lämnats ut. Då går upphovsrättshavaren till domstol igen (inom de 30 dagarna) och säger att de måste samla mer bevis. Då får de ta hjälp av kronofogden att gå in i bostaden och plocka ihop de grejer de behöver säkra (samla bevis).
shut teh face
2008-12-08, 10:24
Det är en civilrättslig lag. Beviskraven är mycket lägre i civilmål än i brottsmål.
Först begär de ut IP-adressen i domstol. Sen dröjer det 30 dagar innan domstolen informerar den drabbade om att adressen har lämnats ut. Då går upphovsrättshavaren till domstol igen (inom de 30 dagarna) och säger att de måste samla mer bevis. Då får de ta hjälp av kronofogden att gå in i bostaden och plocka ihop de grejer de behöver säkra (samla bevis).
Ja, andra ärenden där besök av kronofodgen sker är ju mer berrättigade. Har man skulder och vägrar sälja saker av värde, ja då kommer dem. Men man har alltid ett val att sälja dem själv innan de inskränker på din bostad.
Vilka beviskrav kommer det ställas?
Vilka är "de" som får hjälp av Kronofogden att gå in i bostaden? Du får det att låta som att det är Skivbolags-Bengan som kan komma in och göra som han vill. Om du inte har något som visar på att så faktiskt kommer vara fallet så vill jag kalla det för Aftonbladet-retorik. I själva verket lär det vara utbildade inspektörer som genomför det hela.
Ja, andra ärenden där besök av kronofodgen sker är ju mer berrättigade. Har man skulder och vägrar sälja saker av värde, ja då kommer dem. Men man har alltid ett val att sälja dem själv innan de inskränker på din bostad.
Beror ju på om du faktiskt betalar av skulden eller inte. I normala fall kommer de förvisso inte dyka upp oannonserade, men det finns sådana fall också. Det kan t.ex. vara kvarstader där man vill säkra tillgångarna snabbt.
Nitrometan
2008-12-08, 11:32
Vilka beviskrav kommer det ställas?
Det vet vi inte än. Men man kan ju titta på de rättsfall som APB, skivbolag och filmbolag har försökt driva hittills. Skärmdumpar? I de fall där experter har använts för att granska bevisningen har den aldrig hållit. De fall där det har dömts har det dömts på erkännande eller gjorts upp i godo.
Titta på tillslaget mot Pirate Bays servrar. De tog allt de hittade i lokalerna även datorer, routrar, kopplingspunkter, hårddiskar m.m. som tillhörde andra företag. Sen tog det många månader innan beslagen hävdes.
Vilka är "de" som får hjälp av Kronofogden att gå in i bostaden? Du får det att låta som att det är Skivbolags-Bengan som kan komma in och göra som han vill.
Henrik Pontén kanske? Eller nån annan advokat som är anställd av APB eller nåt skiv- eller filmbolag.
Vi får som sagt se hur det blir efter första april då lagen börjar gälla.
Om du inte har något som visar på att så faktiskt kommer vara fallet så vill jag kalla det för Aftonbladet-retorik. I själva verket lär det vara utbildade inspektörer som genomför det hela.
Utbildade av vem? Hittills har de använt advokater eller köpta poliser (bl.a. en i Malmö som anställdes på sex månader av Disney som tack för hjälpen). De har inte lyckats producera bevisning som har hållit för nån granskning.
Vad tyder på att skiv- och filmbolag kommer att börja uppföra sig vettigt nu när de inte har gjort det tidigare?
Det vet vi inte än. Men man kan ju titta på de rättsfall som APB, skivbolag och filmbolag har försökt driva hittills. Skärmdumpar? I de fall där experter har använts för att granska bevisningen har den aldrig hållit. De fall där det har dömts har det dömts på erkännande eller gjorts upp i godo.
Titta på tillslaget mot Pirate Bays servrar. De tog allt de hittade i lokalerna även datorer, routrar, kopplingspunkter, hårddiskar m.m. som tillhörde andra företag. Sen tog det många månader innan beslagen hävdes.
Innan den biten står klar är det isåfall för tidigt att klaga. Är beviskraven tveksamma för fällande dom så är det givetvis inte bra, men det vet vi ju inte om den är än? Sen är det förstås inte heller bra om oskyldiga drabbas. Det måste man undvika i möjligaste mån och de bör ersättas för alla skador.
Henrik Pontén kanske? Eller nån annan advokat som är anställd av APB eller nåt skiv- eller filmbolag.
Vi får som sagt se hur det blir efter första april då lagen börjar gälla.
Nej, så kommer det självklart inte funka. Om det är Kronofogden som hanterar ärendet så kommer det givetvis skickas ut kronoinspektörer som gör en förrättning. Det är också kronoinspektören som är ansvarig och bestämmer vilka som får vara med vid förrättningen, och de brukar inte vilja ha med sökanden.
Utbildade av vem? Hittills har de använt advokater eller köpta poliser (bl.a. en i Malmö som anställdes på sex månader av Disney som tack för hjälpen). De har inte lyckats producera bevisning som har hållit för nån granskning.
Vad tyder på att skiv- och filmbolag kommer att börja uppföra sig vettigt nu när de inte har gjort det tidigare?
Jag talar om kronoinspektörerna som är utbildade av myndigheten. Tills rätt nyligen var det en tvåårig utbildning, nu är den på 1,5 år om jag inte minns helt fel. Vid svårare juridiska frågeställningar är de också uppbackade av fogdar som har en rätt gedigen juridisk bakgrund.
Alltså, det är kvällstidningsversionen du skriver ned här och den stämmer inte riktigt överens med hur systemet faktiskt fungerar. Det är inte vilda västern där Henrik Pontén och Skivbolags-Bengan ges andra rättigheter än vanliga privatpersoner.
Hur skiv- och filmbolagen uppför sig spelar ingen roll så länge lagen är vettigt utformad och garanterar rättssäkerhet.
Nitrometan
2008-12-08, 12:55
André Rickardsson skriver en dabattartikel i dagens Computersweden: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.198435/alla-har-fel-om-ipred
Han verkar ha rätt bra koll på läget.
Han har varit teknisk expert i flera fall för Säpo och han har varit teknisk expert i minst ett "fildelningsfall". Det fallet rapporteras här: http://www.idg.se/2.1085/1.139212
Där sa han bl.a.
Några av André Rickardssons invändningar mot förundersökningen.
* Ip-adressen som anges i förundersökningen tillhörde sannolikt en router, inte i en dator. Bakom routern kan flera datorer ha funnits.
* Tiden för brottet har inte verifierats av polisen innan abonnemangsuppgifterna begärdes ut från operatören. Dessutom saknas uppgifter om vilken tidszon som avses, vilket kan göra att fel abonnent har kopplats till det ip-nummer som har anmälts.
* Bara en liten del av de musikfiler 31-åringen åtalades för att ha spritt kunde verifieras.
* Ingen teknisk analys har genomförts för att bevisa att filmerna som funnits på hårddisken är samma som anges i Antipiratbyråns anmälan.
* Ett av programmen som ska ha använts vid fildelningen hade sannolikt inte öppnats på flera månader vid brottstillfället. Det visar André Rickardssons egen analys av en av de beslagtagna diskarna.
* Motsvarande undersökning har inte genomförts av de övriga fildelningsprogrammen.
* Skärmdumpen som har lämnats in som bevismaterial saknar helt datum och tid.
Idag säger han:
Upphovsrättsindustrin är inte intresserad av att hitta skyldiga. De är i bästa fall bara intresserade av att statuera exempel.
Vi behöver bara se vad som har hänt i Danmark och Storbritannien – där tusentals internetabonnenter fått sådana kravbrev – för att förstå vad som kommer att hända i Sverige också.
Jag har arbetat med it-forensiska utredningar i snart tio år. Jag har också vittnat i ett antal fildelningsmål. Jag har därmed en mer praktisk än teoretisk erfarenhet av de frågorna.
För mig tar det en vecka att gå igenom en dator för att analysera och dokumentera olika digitala spår och bevis.
Om någon vill möta upphovsrättsindustrin i en civil- rättslig process behövs det en advokat som kostar 50 000 kronor utöver den it-forensiska utredningen som uppgår till 75 000 kronor per dator.
Men man måste vara medveten om att man även är skyldig att betala upphovsrättsindustrins kostnader om man förlorar processen.
I praktiken är det så att det i tingsrätterna har utvecklats en rättspraxis där innehavaren av ett internetabonnemang har bevisbördan.
DU måste kunna bevisa att du inte har genomfört den olagliga fildelning som registrerats på din ip-adress.
Du kan läsa mer av hans åsikter och resonemang i debattartikeln i min första länk häruppe.
Nitrometan
2008-12-08, 12:59
En observation av Henrik Alexandersson:
Samma politiker som försöker stoppa fildelningen (med drakoniska verktyg) kampanjar i nästa ögonblick för mer generica-läkemedel (kopierade preparat med samma effekt, men av andra och billigare märken). Inte minst är detta tydligt på EU-nivå.
När kostnaden drabbar politikerna och staten – då är det plötsligt inte så viktigt att den som skapat något skall få skörda frukterna av sitt arbete.
Detta är en uppenbar dubbelmoral i inställningen till upphovsrätten. Vissa principer anser man skall gälla för medborgarna. Andra för staten.
Okej, det är intressanta synpunkter och det är givetvis inte bra att folk kan dömas på tveksam bevisning. Så ska det inte funka.
Här finns det dock två olika frågor. Den ena är utformningen av IPRED; hur är den formulerad och finns det några felaktigheter? Den andra frågan är vilka krav man ska ställa på bevisningen och vad det ska råda för rättspraxis.
Sen finns det ett par punkter han lyfter fram som egentligen inte har så mycket med saken att göra.
Att det civilrättsliga mål kan bli dyra om man förlorar är inte direkt någon nyhet. Det är så rättssystemet funkar.
Sen är det klart att film- och skivbolag kan skicka kravbrev. Jag kan göra precis detsamma. Finns inget som hindrar mig från att försöka kräva Henrik Pontén på fantasisummor. Problemet blir att driva in det kravet.
DU måste kunna bevisa att du inte har genomfört den olagliga fildelning som registrerats på din ip-adress.
Jaha, vad hände med oskyldig till motsatsen är bevisad?
Nitrometan
2008-12-08, 13:57
Sen är det klart att film- och skivbolag kan skicka kravbrev. Jag kan göra precis detsamma. Finns inget som hindrar mig från att försöka kräva Henrik Pontén på fantasisummor. Problemet blir att driva in det kravet.
Det har de gjort i Danmark och Storbritannien. Grejen är ju att de hotar med en dyr rättsprocess. Om folk inte tror att de har en chans så kanske de väljer att betala och då använder de det som argument sen "andra har ju redan valt att betala".
En förlaga till det danska brevet läckte ut:
I det brevet framgår dessutom vilka belopp de kräver, likväl som den extremt tydliga utpressningsaspekten av det hela. Det står:
Vi kräver följande pengar:
x ljudupptagningar gånger 0,80 gånger 10,00 kronor gånger 2 == xx kronor
x filmverk gånger 0,80 gånger 70,00 kronor gånger 2 == xx kronor
Sammantaget xx kronor i ersättning för verken.
Vi kräver dessutom ersättning för den marknadsskada vi lidit. (Denna är specificerad som lika mycket som ersättningen för verken. Ovanstående belopp en gång till, alltså.)
Våra samlade ersättningskrav utgör: (summan av ersättning för marknadsskada plus ersättning för verken, alltså dubbla den första uträkningen).
Antipiratgruppen kan tänka sig att förlika (dvs, inte dra saken till domstol) om ni betalar halva beloppet inom tio dagar.
Dags att starta en Kolozzeum-VPN tjänst?
:naughty:
Det har de gjort i Danmark och Storbritannien. Grejen är ju att de hotar med en dyr rättsprocess. Om folk inte tror att de har en chans så kanske de väljer att betala och då använder de det som argument sen "andra har ju redan valt att betala".
En förlaga till det danska brevet läckte ut:
Här måste ju folk ändå vara kapabla att ta hand om sig själva och sätta sig in i vad som faktiskt gäller. Alternativet vore att företag inte får skicka kravbrev när de anser någon vara skyldig dem ersättning. Det skulle inte funka särskilt bra.
Nitrometan
2008-12-08, 16:40
Klart att de får skicka kravbrev till vem de vill.
Grejen är väl formuleringen. Att de hotar med domstol. "Betala inom tio dagar annars...".
Sen får man väl se vad domstolarna kommer att kräva för att tvinga ISP:erna att lämna ut namn.
shut teh face
2008-12-08, 16:49
Domstolarna i andra länder har tolkat liknande lagar åt befolkningens fördel. Vi får se hur våra egna domstolar kommer resonera. Jag hoppas IPRED drar en nitlott.
Visst, man hade väl kunnat formulera det snällare men innebörden blir ju ändå den samma.
Det viktigaste är vilka beviskrav som ställs, så alla tvister kan lösas på ett rättsäkert sätt. Alltså, oskyldiga ska inte dömas, alla ska kunna få en rättvis bedömning och det måste krävas solida bevis för att fälla någon.
CrazyJoeDavola
2008-12-08, 16:55
"Hotbrev" har redan skickats ut (har nämnt det tidigare i tråden). En arbetskamrat fick för några år sedan ett brev där det stod att man "inte får ladda ner sagan om ringen" :) Var visst inga problem för ISP (telia om jag inte missminner mig) att lämna ut info om vem som var ägare till ip:et där inte :)
Sedan undrar jag hur mycket inte branshen har tjänat på skrivmedia och hårdvara, lär ju inte vara en DVD-r skiva som sålts, för att inte tala om mp3-spelare :)
Nitrometan
2008-12-08, 16:57
Det viktigaste är vilka beviskrav som ställs, så alla tvister kan lösas på ett rättsäkert sätt. Alltså, oskyldiga ska inte dömas, alla ska kunna få en rättvis bedömning och det måste krävas solida bevis för att fälla någon.
Japp.
Låt oss hoppas att det blir bra.
André Rickardsson i Computersweden:
I en intervju i Aftonbladet svarar justitieminister Beatrice Ask: ”Jag utgår från att de flesta producenter är klokare än så”, på frågan om inte Ipredlagen kan leda till utpressning.
Vad Per Sundin, Sverigechef för ett av världens största skivbolag (Universal nu, tidigare jobbade han på Sony BMG), har för åsikt i frågan är redan bekant.
Enligt Per Sundin spelar det ingen roll om det var sambon, grannen, eller barnen som var skyldiga. Deras avsikt är att ge sig på den som står för internetabonnemanget.
Upphovsrättsindustrin är inte intresserad av att hitta skyldiga. De är i bästa fall bara intresserade av att statuera exempel.
Nitrometan
2008-12-08, 16:58
Sedan undrar jag hur mycket inte branshen har tjänat på skrivmedia och hårdvara, lär ju inte vara en DVD-r skiva som sålts, för att inte tala om mp3-spelare :)
"Kassettavgiften" kanske?
Mr.Cosybear
2008-12-08, 19:53
"Hotbrev" har redan skickats ut (har nämnt det tidigare i tråden). En arbetskamrat fick för några år sedan ett brev där det stod att man "inte får ladda ner sagan om ringen" :) Var visst inga problem för ISP (telia om jag inte missminner mig) att lämna ut info om vem som var ägare till ip:et där inte :)
Saken är den att Telia i det där fallet inte lämnade ut info. Utan dem skickade bara vidare det anmälaren skrivit till Telia. Så då fick inte filmbolaget veta vem det var som ladda ner och således kunna stämma personen.
Känner en som också fick denna typ av kravbrev, det hände tom två gånger inom en kort period, breven skickades vidare av ISPn och innehöll bara information om vad personen laddat ner. Antagligen gjordes detta för ett fåtal personer i sverige för att skrämma folk till att sluta ladda ner.
Hur är det med redan nerladdade saker? Kan man hållas till svars för de också?
Och i såna fall, vilka utländska tjänster finns det som tillhandahåller dold surfning/ip-gömning?
Nordenator
2008-12-08, 20:21
KrypteraMera TM
shut teh face
2008-12-08, 20:36
Jag ser just nu två alternativ som är bombsäkra. När bay utvecklat kryptering blir det andra bullar.
- Spotify
- (Dold.se)
- När du ska se något, ladda hem det, när du kollat klart raderar du filen och raderar alla spår; finns endel olika metoder.
- Spotify
- (Dold.se)
- Spara allt du laddat hem men kryptera det på en gömd volym i datorn
- Stäng alltid av datorn innan du lämnar hemmet
Nordenator
2008-12-08, 20:53
SSD borde väl inte lämna fysiska spår? Det känns som om det blev researchdags för min del nu.
Haha, så jäkla uppenbar upplösning på det hela. Lagen förväntas gå igenom om X antal månader, och hela internet ser det som en quest att lyckas komma på ett sätt att göra sig osynlig för den.
Hörde någon tjomme från skivbolagens intresseorganisation som kommenterade tpb:s uttalande om att erbjuda anonymitet för sina kunder. Hans svar var att även om det fanns många tekniskt duktiga pirater, så skulle man inte underskatta skivbolagens tech-snubbar. Grattis, nu har du utmanat hela Internet i en duell mellan vem som drar längsta strået. Internet vinner alltid :D
Mr.Cosybear
2008-12-08, 21:08
Jag ser just nu två alternativ som är bombsäkra. När bay utvecklat kryptering blir det andra bullar.
- Spotify
- (Dold.se)
- När du ska se något, ladda hem det, när du kollat klart raderar du filen och raderar alla spår; finns endel olika metoder.
- Spotify
- (Dold.se)
- Spara allt du laddat hem men kryptera det på en gömd volym i datorn
- Stäng alltid av datorn innan du lämnar hemmet
Eller alternativ #3 som enligt mig är det säkraste av alla dem där
-Använda öppna trådlösa nätverk och ladda ner.
shut teh face
2008-12-08, 21:10
Eller alternativ #3 som enligt mig är det säkraste av alla dem där
-Använda öppna trådlösa nätverk och ladda ner.
Enklast och bekvämast kanske. Men håller inte.
Det här är civilrättsmål det handlar om, du kommer få sitta och argumentera för din sak, och håller det inte så blir du dömd. Du behöver bara anses 51% skyldig för att åka dit. Att filerna existerar på din dator kommer sänka dig. Att skylla på ett öppet trådlöst nätverk tror jag inte kommer hjälpa, men vem vet. Jag skulle vänta på praxis i det specifika scenariot innan jag kör din taktik. ;)
Mr.Cosybear
2008-12-08, 21:15
Enklast och bekvämast kanske. Men håller inte.
Det här är civilrättsmål det handlar om, du kommer få sitta och argumentera för din sak, och håller det inte så blir du dömd. Du behöver bara anses 51% skyldig för att åka dit. Att filerna existerar på din dator kommer sänka dig. Att skylla på ett öppet trådlöst nätverk tror jag inte kommer hjälpa, men vem vet. Jag skulle vänta på praxis i det specifika scenariot innan jag kör din taktik. ;)
Nu hänger jag inte med känns det som. Varför håller det inte? Hur ska dem få fast dig? Säg att du råkar få in 5 oskyddade nätverk, några är grannar, några lite längre bort. Du går in på dem du tror är lite längre bort och laddar ner lite torrents. Visst att filer existerar kan sänka mig, men det känns rätt random att dem ska göra husransakan hos dig helt plötsligt. Och kolla om du tankat något. Lär bli ett jävla ståhejj om de ska göra husrannsakan hos varje persons granne för att denne har laddat ner. Den nya, moderna, grannsamverkan? :)
shut teh face
2008-12-08, 21:16
Nu hänger jag inte med känns det som. Varför håller det inte? Hur ska dem få fast dig? Säg att du råkar få in 5 oskyddade nätverk, några är grannar, några lite längre bort. Du går in på dem du tror är lite längre bort och laddar ner lite torrents. Visst att filer existerar kan sänka mig, men det känns rätt random att dem ska göra husransakan hos dig helt plötsligt. Och kolla om du tankat något. Lär bli ett jävla ståhejj om de ska göra husrannsakan hos varje persons granne för att denne har laddat ner. Den nya, moderna, grannsamverkan? :P
Jag läste dig fel, trodde du menade egna trådlösa nätverk (för att skylla ifrån sig på). Men ja, snylta på grannarna funkar nog bra. Fast jag har ingen bra anslutning till mina grannar. :D:D
Nu hänger jag inte med känns det som. Varför håller det inte? Hur ska dem få fast dig? Säg att du råkar få in 5 oskyddade nätverk, några är grannar, några lite längre bort. Du går in på dem du tror är lite längre bort och laddar ner lite torrents. Visst att filer existerar kan sänka mig, men det känns rätt random att dem ska göra husransakan hos dig helt plötsligt. Och kolla om du tankat något. Lär bli ett jävla ståhejj om de ska göra husrannsakan hos varje persons granne för att denne har laddat ner. Den nya, moderna, grannsamverkan? :)
Grannen kan ju teoretiskt sett ha ett öppet nätverk och sniffa all din trafik och sedan polisanmäla dig för att jävlas. Om vi nu snackar vad som går att göra.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.