handdator

Visa fullständig version : Hantlar bättre för symmetri?

Jontelito
2008-10-25, 14:45
Om man exempelvis har olika stora axlar, är det då bättre att köra hantelpress än militärpress eller gör det någon skillnad?

Wiktor
2008-10-25, 15:15
När du använder en stång, som du tex gör i militärpress, så kan det vara lätt att råka låta den starka sidan hjälpa den svaga sidan. Så ja, det kan vara fördelaktigt att köra hantlar om man är något ojämn.

hoikka poika
2008-10-25, 16:19
När du använder en stång, som du tex gör i militärpress, så kan det vara lätt att råka låta den starka sidan hjälpa den svaga sidan. Så ja, det kan vara fördelaktigt att köra hantlar om man är något ojämn.

Om stången är vågrät hela rörelsen så måste "kraften från båda händerna" ( dvs kraften i kontaktpunkten hand/stång ) vara samma. Annars uppstår ett moment och stången roterar.

Om man spekulerar lite ur ren mekanisk synvinkel så borde det vara direkt lämpligt att köra med stång för att då ser man enkelt om man tippar eller vickar det minsta åt något håll. Med hantlar måste det vara svårare att se.

Däremot kan det vara lämpligt att utesluta maskiner där armarna inte jobbar individuellt. I det fallet kan den starkare armen (axeln) hjälpa den svagare.

Wiktor
2008-10-25, 16:40
Om stången är vågrät hela rörelsen så måste "kraften från båda händerna" ( dvs kraften i kontaktpunkten hand/stång ) vara samma. Annars uppstår ett moment och stången roterar.

Om man spekulerar lite ur ren mekanisk synvinkel så borde det vara direkt lämpligt att köra med stång för att då ser man enkelt om man tippar eller vickar det minsta åt något håll. Med hantlar måste det vara svårare att se.

Däremot kan det vara lämpligt att utesluta maskiner där armarna inte jobbar individuellt. I det fallet kan den starkare armen (axeln) hjälpa den svagare.
Ja, det är väl självklart att det är så. Men nu skrev jag ju faktiskt att det kan bli så om man tar i mer med ena armen.

Med hantlar finns det ju ingenting att se, ena armen kan omöjligt hjälpa den andra.

Jontelito
2008-10-25, 17:48

Så med korrekt utförande riskerar man inte att ena armen tar i mer?

pellepedal
2008-10-25, 18:12

Nej.
Kroppen är gjord så att det jämnar ut sig i slutändan.

burre
2008-10-25, 19:17
Om du gör militärpress med en kvast kan du ta bort ena handen och ändå få stången att röra sig parallellt med golvet. Därför kan du också ta i lite mer med ena armen.

Allan
2008-10-25, 19:22
Nope. Det kan faktiskt fungera tvärtom - många lyckas bygga sig ännu mer sneda med hantlar, därför att det är svårare med koordinationen av rörelsen. Bra exempel är sittande hantelpressar - och ska ni köra den SKA ni inte använda ryggstöd. Där ser man ofta att höger- respektive vänsterarm gör olika rörelser. Det är nämligen inte så att man kan kontrollera utförandet rakt framifrån.
Det kan likagärna vara så att armarna inte är synkrona i sidled, och då uppstår likförbannat snedbelastning. Liknande fel ser man i alla hantelövningar, och det vanligaste felet är att man ger sig på för tunga vikter

Cerberus
2008-10-25, 23:53
så vad ska man göra om man har olika stora axlar och armar? Hur ska man träna för att jämna ut skillnaderna?

hoikka poika
2008-10-26, 00:52
Om du gör militärpress med en kvast kan du ta bort ena handen och ändå få stången att röra sig parallellt med golvet. Därför kan du också ta i lite mer med ena armen.

Det är sant att det går att generera ett moment i handleden som gör det lättare för den ena axeln. Däremot tror jag att det kommer att kännas ganska ordentligt i handleden när man gör det. Det är hyffsat långa hävarmar och ganska mycket vikter.

Man kan aldrig få precis, exakt samma belastning på axlarna. Däremot kan man ju sträva efter det. Jag tror att skivstång är ett bra sätt att komma rätt nära perfektion.

Om stången endast "rör sig upp och ned" utan vridningar eller rotationer så är krafterna som påverkar stången likriktade och lika stora. Sen kan det vara så att man kan pressa mer med triceps på ena sidan och mer med axeln på andra. Det vet jag inte och överlämnar frågan till någon som känner sig manad.

Elfsberg
2008-10-26, 12:05
http://forum.body.se/showthread.php?t=32867

Många svåra ord på ämnet: använd skivstänger eller handtag med dubbel fattning.

Allan
2008-10-26, 12:29
http://forum.body.se/showthread.php?t=32867

Många svåra ord på ämnet: använd skivstänger eller handtag med dubbel fattning.

Jaha, det var vilda chansningar i den tråden också.
Asymmetri är dels genetiskt betingat - vi har inte identiska kroppshalvor, och för vissa är det värre än för andra. Dels är det betingat av otillräcklig volym - kroppshalvorna växer inte i samma takt.
Lösningen för de flesta är att skaffa sig mer volym (i Bodytråden var det nån som gått upp elva kg på sex månader; NYBÖRJARE!!!!). Asymmetrin försvinner ju mer muskler man har, om den nu skulle bero på olika utvecklingstakt.
Har man olika långa armar, och det har vi, eller olika vinklade nyckelben, och det har vi, är det stört omöjligt att få till den där perfekta symmetrin. Då får man vara glad åt det man har.

Gislason
2008-10-26, 12:48
Låter väldigt vettigt det du skriver Allan.

Personligen så har jag upptäckt att jag är väldigt mycket mer kritisk till min egen fysik än andras. Jag har haft lite komplex över att mina lats ser assymetriska ut, kan komma att jämna ut sig med mer massa eller eventuellt mer stretching, kan ju vara en stelhet som gör att jag inte kan fälla ut ena sidan.

Något jag kommit fram till är att när jag tittar på bilder av någon annans fysik som jag beundrat och tittar med samma ögon som på min egen fysik så ser jag ojämnheter där också. Jag granskar vanligtvis mig själv på ett annat sätt och jag tror det är vanligt. Om någon förstår hur jag menar?