Visa fullständig version : Studier för hösten 09!
victor_n
2008-10-23, 21:55
Jag funderar på att ta upp pluggandet hösten 09, kommer inrikta mig på IT.
är det någon specific linje ni kan tipsa om?
(bör helst finnas i sthlm)
Samt vad är det man bör läsa nu? så man kan jobba inom IT i några år utan att behöva gå i skolan vartannat år det kommer nya operativsystem etc
Liten Men Fet
2008-10-23, 22:22
Samt vad är det man bör läsa nu? så man kan jobba inom IT i några år utan att behöva gå i skolan vartannat år det kommer nya operativsystem etc
Vilken nivå vill du lägga det på? Vill du vara servicetekniker på dell eller vill du sitta på saab och programmera JAS-simulatorn?
victor_n
2008-10-23, 22:43
Vilken nivå vill du lägga det på? Vill du vara servicetekniker på dell eller vill du sitta på saab och programmera JAS-simulatorn?
Är väl mer servicetekniker (konsulta) som lockar (går i pappas fotspår)
Liten Men Fet
2008-10-23, 23:18
Mitt tips är att kika på lite KY utbildningar om du hittar något som är intressant men det kanske blir lite låg nivå?
En tre-årig högskoleingenjör i datateknik kanske kan vara intressant? Men då det är en ingenjörsutbildning är det ju en del matte och liknande grundämnen.
Finns en del sånt på KTH tex:
http://www.kth.se/utbildning/program/hogskoleingenjor/datornatverk-kommunikation-sakerhet
Här är en som inte är en ingenjörsutbildning, dock 3-årig:
http://www.kth.se/utbildning/program/kandidatutbildning/2.548
Men jag tycker att du ska kolla på dom här utbildningarna och kolla vilka kurser som ingår, verkar dom intressanta så är det ju bra.
Om du inte riktigt vet vad du ska göra så tycker jag att du kan börja någon liknande utbildning, eller om du hittar nå lämplig KY, och efter ett halvår så vet du om det verkar rätt eller inte. Funkar det inte så är det bara att hoppa av eller byta mot något annat.
Liten Men Fet
2008-10-23, 23:25
Läser du en vettig utbildning så lär man sig inte bara verktyg utan bakomliggande teori och "rätt" sätt att tänka vilket kommer vara tilllämpbart på det mesta man stöter på i framtiden.
Bara för att jag läst säg 4 specifika programmeringsspråk så betyder det inte att jag är körd om jag börjar arbeta på ett företag där dom använder något annat. Precis så är det även när man pysslar med operativsystem, även om dom är annorlunda för användaren så innehåller alla liknande delar. Nätverksprotokoll, filsystem och brandväggar hanteras på liknande sätt.
Bara för att bilen man lärde sig köra i var en 5 växlad framhjulsdriven volvo så betyder det inte att man inte kan köra en Cadillac men rattväxlad automat eller en porsche med bakhjulsdrift och svansmotor. Det krävs bara lite tillvänjning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.