Visa fullständig version : Illamående vid intensiv träning
Barbastark
2008-10-23, 20:32
Tjena!
Har börjat köra crossfit för ett par veckor sedan. Och efter var och vart annat pass så blir jag illamående och får blodsmak ibland. Det jag undrar är om det är skadligt att bli illamående efter träning?
Det jag tänker är att det kanske är en signal från kroppen att något inte är som det ska.
Om det inte är skadligt så är det ju bara att köra på men man vet ju inte.
Någon som har koll?
stolpskott
2008-10-23, 20:39
en polare till mig kom just hem från lumpen, fjälljägarna. Deras furir sa att illamående betyder 50 procent kvar att ge, blodsmak 20, och då SKA man vila i minst en halvtimme. Annars kan det leda till överbelastning av inre organ. Sen kan de ha varit BS men de e vad jag har hört iaf
Vad gjorde du innan Crossfit? Kan vara att du börjat lite för intensivt. Om det fortsätter att hända så lugna ner lite och vänta tills kroppen börjar hänga med.
:)
Barbastark
2008-10-23, 20:57
Vad gjorde du innan Crossfit? Kan vara att du börjat lite för intensivt. Om det fortsätter att hända så lugna ner lite och vänta tills kroppen börjar hänga med.
:)
Jag har alltid haft bra kondition. Men innan jag började crossfita hade jag inte tränat på typ en månad och innan det fuskat en del, sedan körde jag igång direkt med crossfit vilket var riktigt jobbigt. Så kanske var det.
Men undrar ändå just om det finns några rena fakta på illamående och träning.
delta_mats
2008-10-23, 21:52
Drar du på dig mjölksyra snabbt i kroppen så är en vanlig reaktion illamående.
Det har hänt mig ett flertal tillfällen.
Barbastark
2009-01-17, 17:56
Drar du på dig mjölksyra snabbt i kroppen så är en vanlig reaktion illamående.
Det har hänt mig ett flertal tillfällen.
Ne jag tror inte att det beror på att jag drar på mig mjölksyra snabbt. Ett annat exempel är när jag är ute och springer. Brukar köra på morgonen innan frukost (tar dock en proteindring och ibland en kaffeköpp) då blir jag illamående de sista 5 minuterna. Brukar köra rätt intensivt (är samma sak även om jag inte gör det på morgonen innan frukost) och det känns inte riktigt som att jag är jätte trött, är bara mer som att jag inte kan ta i hårdare för då kommer jag att spy. Tråkigt, för det känns som att jag har mer kvar att ge varje gång.
Någon som vet?
Martin Löwgren
2009-01-17, 18:10
Tjena!
Har börjat köra crossfit för ett par veckor sedan. Och efter var och vart annat pass så blir jag illamående och får blodsmak ibland. Det jag undrar är om det är skadligt att bli illamående efter träning?
Det jag tänker är att det kanske är en signal från kroppen att något inte är som det ska.
Om det inte är skadligt så är det ju bara att köra på men man vet ju inte.
Någon som har koll?Får du huvudvärk vid dessa tillfällen?
Migrän bland annat är anstränglingsutlöst.
Barbastark
2009-01-17, 18:33
Får du huvudvärk vid dessa tillfällen?
Migrän bland annat är anstränglingsutlöst.
Nej aldrig huvudvärk. Får bara en skön endorfick kickskänsla i huvudet som jag kallar det. Nästan lite som att hjärnan ansträngt sig och sedan slappnar den av och det är bara jävligt skönt. (Låter nog riktigt flummigt :P) Och ju mer jag anstränger mig ju skönare känns det efteråt i kroppen. Så vill ju kunna anstränga mig så mycket som möjligt men inte så trevligt att spy och grejer...
en polare till mig kom just hem från lumpen, fjälljägarna. Deras furir sa att illamående betyder 50 procent kvar att ge, blodsmak 20, och då SKA man vila i minst en halvtimme. Annars kan det leda till överbelastning av inre organ. Sen kan de ha varit BS men de e vad jag har hört iaf
Jag fattar inte riktigt hur man skulle kunna göra en sådan generalisering; det är ju oerhört olika när och om man börjar må illa av ansträngning. Sedan är nog illamående rent allmänt ingen bra indikator på hur det står till med inre organ.
-Englund
2009-01-17, 21:02
Själv kan jag inte springa på morgonen innan frukost utan att mer eller mindre dö på alla sätt och vis. Menar att det där med att det kan vara innan frukost kan vara bidragande... just då.
Barbastark
2009-01-21, 21:40
Själv kan jag inte springa på morgonen innan frukost utan att mer eller mindre dö på alla sätt och vis. Menar att det där med att det kan vara innan frukost kan vara bidragande... just då.
Kanske det, men som sagt så känner jag på exakt samma sätt vid samma ansträngningsgrad osv även vid andra tillfällen, så tror inte att det direkt beror på att det är innan frukost.
*rotar runt i SäkI efter föreskrifter*
Militärväsendet är uppbyggt på gamla traditioner vad gäller det mesta, knappast på någon form av uppdaterad kunskap. Det där är bara ett gammalt militärt "peptalk" i stil med "Smärta är vekhet som lämnar kroppen".
Sparven från Minsk
2009-01-22, 08:25
Har hört av andra som blivit illamående under eller direkt efter ett hårt pass. När tränar du? På morgonen? Direkt efter du ätit mat?
Just illamående är nog ingen fara i sig, blodsmak låter ju lite värre men kan inte tro att det i sig är direkt farligt. Du kanske ska testa med lite lägre intensitet i passet. ;)
Barbastark
2009-01-22, 08:34
Har hört av andra som blivit illamående under eller direkt efter ett hårt pass. När tränar du? På morgonen? Direkt efter du ätit mat?
Just illamående är nog ingen fara i sig, blodsmak låter ju lite värre men kan inte tro att det i sig är direkt farligt. Du kanske ska testa med lite lägre intensitet i passet. ;)
A jag har ganska hög intensitet men det är inte överdrivet på något sätt tycker jag. Det måste ju garanterat finnas folk som tar ut sig hårdare än jag men som inte mår illa.
Barbastark
2009-01-22, 08:47
Ett tillägg är att jag brukar springa 30 min. Pulsen är på mellan 170-175 fram till de sista ca 5 minuterna då jag crankar upp den till ca 180-183. Så som sagt är väl inte det något som borde ge illamående i någon större uttsträckning?
alindvall
2009-01-22, 15:51
Jag har hört (kan vara skitsnack) att blodsmak i munnen beror på att luftvägarna inte är vana att transportera så pass mycket luft i sådan intensitet att små små blodkärl efter luftröret spricker och detta resulterar i blodsmak i munnen. Också hört att detta inte är något farligt.
Någon sanning?
alindvall
2009-01-22, 16:06
Hittade svar angående blodsmak i munnen och tro det eller ej men jag var inte helt fel ute!
Lungorna är enkelt uttryckt uppbyggda kring ett huvudluftrör, som liksom ett träd förgrenar sig ned i lungorna och ut i många och mindre luftrör. I ändarna av alla de små luftrören sitter små säckar, eller luftblåsor, som kallas för alveoler. Den mänskliga lungan innehåller omkring 300 miljoner alveoler, som alla är omgivna av ett mycket fint nätverk av små blodkärl. Alveolerna är åtskilda från de fina blodkärlen av ett membran, som inte är mer än 0,2 mikrometer tjockt, och det är genom denna barriär som det syre man andas in skall finna väg ut i blodbanan. Alveolernas väggar är emellertid så fina och tunna att de vid hög belastning faktiskt kan gå sönder. Vid mycket kraftig träning pumpas blodet med stor kraft runt i kroppens alla blodkärl, och trycket i de små fina blodkärlen runt alveolerna blir särskilt stort på grund av deras blygsamma diameter. Detta kan i vissa fall betyda att alveolväggen - som är tunnare än ett skrivpapper - brister, och därmed händer det att en förhållandevis liten mängd blod sipprar ut i lungorna.
Det rör sig om försvinnande små mängder, men det är tillräckligt för att ge smak av blod i munnen. Det är kanske också en signal om att minska tempot lite
Det där illamåendet med kallsvett och dunkande huvud associerar jag till mjölksyra. Det är bara att stå ut, dricka lite mer vatten (eventuellt) och försöka arbeta bort mjölksyran med lite helt vanlig husmorsgymnastik.
Scratch89
2009-01-22, 16:37
Det där illamåendet med kallsvett och dunkande huvud associerar jag till mjölksyra. Det är bara att stå ut, dricka lite mer vatten (eventuellt) och försöka arbeta bort mjölksyran med lite helt vanlig husmorsgymnastik.
Det tror jag också. Tillfällig försurning av pH är inte trevligt alls.
Det tror jag också. Tillfällig försurning av pH är inte trevligt alls.
Det är bara att stå ut, det går över efter typ 15-20 minuter. Crossfit och liknande lär bjuda på en hel del av den varan.
Scratch89
2009-01-22, 16:40
Det är bara att stå ut, det går över efter typ 15-20 minuter. Crossfit och liknande lär bjuda på en hel del av den varan.
Det är därför sånt där påhitt ska undvikas i allra största möjliga mån. ;)
http://rehobothbeachbodywork.com/gallery2/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=254&g2_serialNumber=2
Illmående av intensiv träning = lågt blodtryck? Vad vet jag.
newblade
2009-01-23, 09:17
Har råkat ut för det själv..
Mina gissningar ligger på blodtrycksfall eller sockerfall..
Mitt gick över efter snabba kolhydrater (banan & gainomax) och en kortare vila..
Ät långsamma kolisar innan träning (1,5-2h) så sockret är flytande passet igenom, det verkar fungera för mig.
Hur ligger ditt blodtryck i vila?
Barbastark
2009-01-24, 00:25
Har råkat ut för det själv..
Mina gissningar ligger på blodtrycksfall eller sockerfall..
Mitt gick över efter snabba kolhydrater (banan & gainomax) och en kortare vila..
Ät långsamma kolisar innan träning (1,5-2h) så sockret är flytande passet igenom, det verkar fungera för mig.
Hur ligger ditt blodtryck i vila?
Eftersom jag springer på morgonen med enbart en protte drink i kroppen så är det inte så mycket jag kan göra med kolhydraterna.
Och menar du kortare vila under passet för att undvika illamående eller?
Spontant så känns det som att jag får lättare för att må illa om jag ätit innan och det gäller oavsett om jag äter långsamma eller snabba kolhydrater.
Känns snarare som att det där med illamående kanske bara handlar om att vänja kroppen efter alla? Eller vad tror ni? För jag har aldrig sett en långdistans löpare i OS spy efter eller under loppet och jag antar att dem är rääääätt mycket mer utmattade än vad jag är när jag når min "gräns".
Här svarar Anna Paulie (Leg. dietist) på en liknande fråga: http://www.expertpanelen.se/blogg/2008/12/jag-blir-yr-och-illamaende-under-traningen/
Haha alltså jag har känt ungefär likadant ett flertal gånger (vet ju inte EXAKT hur du känner) men det är oftast ingen fara bara ett tecken på att man tar ut sig !
Barbastark
2016-05-14, 15:34
Bumpar
Har fortfarande samma problem. Kör kondition rätt sporadiskt dock. Men illamåendet kommer när man hållit på i kanske 30 min och det börjar bli dags att får pressa sig lite mer för att ligga kvar på samma löphastighet.
Något som försvinner vid mer regelbunden träning? Andra tankar om vad det kan röra sig om?
MVH
shut teh face
2016-05-14, 15:38
Bumpar
Har fortfarande samma problem. Kör kondition rätt sporadiskt dock. Men illamåendet kommer när man hållit på i kanske 30 min och det börjar bli dags att får pressa sig lite mer för att ligga kvar på samma löphastighet.
Något som försvinner vid mer regelbunden träning? Andra tankar om vad det kan röra sig om?
MVH
Hur lång tid innan äter du? Jag behöver vara minst tre timmar fastande innan jag kör på intervallerna
Styrketräningen behöver jag vara helt fastande på (kör morgonträning), i alla fall om ben inkluderas.
Trots fastande kan illamående uppkomma ifall jag kör för lite vila (vi snackar superseta dom tunga typ) Tänkte att crossfit är ju rätt intensivt och jävligt så..? Jag har aldrig testat det själv.
Annars kör du väl helt enkelt för hårt, illamående kommer ju oftast om man grisar för hårt...
Barbastark
2016-05-14, 16:20
Hur lång tid innan äter du? Jag behöver vara minst tre timmar fastande innan jag kör på intervallerna
Styrketräningen behöver jag vara helt fastande på (kör morgonträning), i alla fall om ben inkluderas.
Trots fastande kan illamående uppkomma ifall jag kör för lite vila (vi snackar superseta dom tunga typ) Tänkte att crossfit är ju rätt intensivt och jävligt så..? Jag har aldrig testat det själv.
Annars kör du väl helt enkelt för hårt, illamående kommer ju oftast om man grisar för hårt...
Crossfiten är nedlagd, nu är det löpning, cykling och liknande mer traditionell cardio (missade att nämna det tydligt).
Men brukar ha ätit runt 1h45 min-3h innan passet och tycker mig uppleva att det är samma sak oavsett vart mellan detta spannet jag ätit. Väntar jag längre så kan jag ha tendens att känna mig för slö och blir snabbare "tömd" och orkar inte köra tillräckligt hårt av den anledningen.
Jag kör väll ganska hårt, men det är verkligen inte "för hårt" tycker jag. Upplever att jag har mycket mer kvar att ge rent energimässigt, om det inte skulle vara för upplevelsen "fortsätter jag nu så kommer jag spy".
shut teh face
2016-05-14, 16:26
Crossfiten är nedlagd, nu är det löpning, cykling och liknande mer traditionell cardio (missade att nämna det tydligt).
Men brukar ha ätit runt 1h45 min-3h innan passet och tycker mig uppleva att det är samma sak oavsett vart mellan detta spannet jag ätit. Väntar jag längre så kan jag ha tendens att känna mig för slö och blir snabbare "tömd" och orkar inte köra tillräckligt hårt av den anledningen.
Jag kör väll ganska hårt, men det är verkligen inte "för hårt" tycker jag. Upplever att jag har mycket mer kvar att ge rent energimässigt, om det inte skulle vara för upplevelsen "fortsätter jag nu så kommer jag spy".
Okej du börjar må illa runt 30 min, hur länge till fortsätter du sen? 30 min till eller 1 timme till?
Kanske behöver träna på att köra längre pass?
Barbastark
2016-05-14, 16:42
Okej du börjar må illa runt 30 min, hur länge till fortsätter du sen? 30 min till eller 1 timme till?
Kanske behöver träna på att köra längre pass?
Får sänka tempot och då kan jag fortsätta ett tag till. Brukar bli runt 50 min totalt
shut teh face
2016-05-14, 17:27
Får sänka tempot och då kan jag fortsätta ett tag till. Brukar bli runt 50 min totalt
Ok och 50 känns som max?
Hade jag råkat ut för samma sak som dig, illamående , sänka och "bara" orka 20 min till; då hade jag kört för hårt. Men problemet kan ju vara annorlunda för dig
Barbastark
2016-05-14, 19:40
Ok och 50 känns som max?
Hade jag råkat ut för samma sak som dig, illamående , sänka och "bara" orka 20 min till; då hade jag kört för hårt. Men problemet kan ju vara annorlunda för dig
Ä, dåligt formulerat av mig. När jag börjar må illa och sänker tempot så försvinner illamåendet direkt och kommer bara tillbaka när jag går upp till det högre tempot igen. Men så länge jag ligger på ett lägre tempo kan jag hålla på så länge som jag har energi. Kör aldrig mer än runt 1h 30 min dock.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.