handdator

Visa fullständig version : Skadat knät vid marklyft

Korkish
2008-10-23, 00:03
Hallå!
Har troligtvis lyckats skada mitt högerknä efter mitt livs första marklyftpass, det gör ont(bränner sticker) i knäet nästan hela tiden även om jag aldrig upplever någon stark smärta. Hur länge ska jag vänta innan jag börjar köra knäböj/marklyft igen och vilka fler övningar ska man undvika?
Tack på förhand!

Endumen
2008-10-23, 00:38
hur länge sedan var det du lyfte? Avvakta annars några dagar, det kan ju vara så att du sträckt dig eller något. För mig veterligen är inte marklyft så värst påfrestande på knäna.

L-Sami
2008-10-23, 00:44
Beror väl på vad som har hänt med ditt knä.

Vilken rörelse i marklyft var det som utlöste smärtan? Vred du knät på något sätt? Var det bara marklyft du körde under passet? Hur länge sen hände det? Var exakt i knät gör det ont, insidan, utsidan, framsidan, inne i knät? Är det svullet? Hur känns det att gå? Någon viss rörelse som gör ont? Tidigare haft knäskador/problem?

Om du kan svara på de här frågorna, så blir det lite lättare att svara på din fråga för att få hum över vad skadan kan handla om.

/Sami

Korkish
2008-10-23, 09:43
Beror väl på vad som har hänt med ditt knä.

Vilken rörelse i marklyft var det som utlöste smärtan? Vred du knät på något sätt? Var det bara marklyft du körde under passet? Hur länge sen hände det? Var exakt i knät gör det ont, insidan, utsidan, framsidan, inne i knät? Är det svullet? Hur känns det att gå? Någon viss rörelse som gör ont? Tidigare haft knäskador/problem?

Om du kan svara på de här frågorna, så blir det lite lättare att svara på din fråga för att få hum över vad skadan kan handla om.

/Sami

Det är nu exakt en vecka sedan jag skadade mig. Jag minns inte riktigt exakt i vilken rörelse jag skadade mig eller om jag vred knät på något sätt, kommer bara ihåg att det började stick/bränna lite lätt runt knäskålen. Nu veckan efter träningstillfället har smärtan tilltagit, det är typ runt knäskålen som det sticker och bränner. Jag känner av knät hela tiden men det är när jag går som det känns som mest, jag upplever inte någon kraftig smärta men det är fortfarande något som inte står rätt till.

L-Sami
2008-10-23, 11:42
Det är nu exakt en vecka sedan jag skadade mig. Jag minns inte riktigt exakt i vilken rörelse jag skadade mig eller om jag vred knät på något sätt, kommer bara ihåg att det började stick/bränna lite lätt runt knäskålen. Nu veckan efter träningstillfället har smärtan tilltagit, det är typ runt knäskålen som det sticker och bränner. Jag känner av knät hela tiden men det är när jag går som det känns som mest, jag upplever inte någon kraftig smärta men det är fortfarande något som inte står rätt till.

Det har inte gått längre än en vecka, ont på framsidan av knäskålen och gör ont vid gång. Kan röra sig om inflammation på quadriceps senfästet. Svårt att ställa diagnos så här. Prova cykla på motionscykel dagligen och se om det blir bättre. Ta ut rörelsen ordentligt så att du sträcker på benet när du cyklar. Sök dig till en sjukgymnast om det inte blir bättre.