Logga in

Visa fullständig version : Generation Fett

Scratch89
2008-10-22, 21:36
För er som inte är så insatta om hur fetmaläget är i världen idag.

Just det här avsnittet belyser en väldigt viktig punkt angående den lavinartade ökningen; det är så mycket billigare att äta friterad mat än frukt och fettsnåla produkter. Som hon sa; en påse frukt kostar fem dollar, och en påse friterad kyckling kostar 99 cent. Har man dåligt med pengar blir valet inte svårt.

joriice
2008-10-22, 21:40
Ja, så jävla dyrt med fattiga bananer på pressbyrån, 5 spänn typ.

Scratch89
2008-10-22, 21:45
Ja, så jävla dyrt med fattiga bananer på pressbyrån, 5 spänn typ.

Ja, fast det är ju värre i staterna. För att jämföra:
Du kan köpa ett äpple för en femma, eller en dubbel Milky Way för en krona. Vad köper du?

tp_88
2008-10-22, 21:46
Skulle valet vara svårt om man har gott om pengar, menar du? :D

Lajne
2008-10-22, 21:48
Enligt mig kan fetman orimligen skyllas på att onyttig mat är för dyr; har man så ont om pengar kan man enkelt bara köpa mindre av den onyttiga maten och därmed spara lite pengar samtidigt som man håller sig smal. Istället är det, som vanligt, okunskap kopplat med bristande disciplin som bör rubriceras som huvudorsak även om man ska vara försiktig med att koppla en enda orsak till samtliga manifestationer av en effekt.
Sedan återstår ju ett annat problem, nämligen att det oavsett om man är smal eller inte kanske inte är så hälsosamt att leva på friterad kyckling, men det är ju en annan diskussion.

Manta
2008-10-22, 21:48
Visst är priset på färska råvaror säkert en del av problemet, men å andra sidan så äter ju många önödigt mycket.

Scratch89
2008-10-22, 21:52
Skulle valet vara svårt om man har gott om pengar, menar du? :D

Är man fattig kan man inte välja det hälsosammare alternativet.
Har man pengar så är det ju lättare att välja, men fortfarande rätt svårt att motivera sig själv att äta nyttigt, när man blir betydligt mättare på en mindre peng. Fem dollar för lite frukt är fortfarande dyrt.

Imni
2008-10-22, 21:54
Galna portioner, dålig kunskap, ignorans, bristande diciplin och taskig tradition tror jag är mkt av problemet. Det är liksom mer ok att vara fet i USA eftersom det är så otroligt många som är det.

Hemi
2008-10-22, 21:55
Det ar skildnand pa lander ocksa, I USA styr lobbyismen dar roster helt enkelt kops och fetmaten blir billig och vinner.

Slutsats, amerikaner ar inte dummare an andra men de lever i ett land dar man maste anvanda hjarnan tva och tre ganger for att kunna komma undan.

Scratch89
2008-10-22, 21:55
Enligt mig kan fetman orimligen skyllas på att onyttig mat är för dyr; har man så ont om pengar kan man enkelt bara köpa mindre av den onyttiga maten och därmed spara lite pengar samtidigt som man håller sig smal. Istället är det, som vanligt, okunskap kopplat med bristande disciplin som bör rubriceras som huvudorsak även om man ska vara försiktig med att koppla en enda orsak till samtliga manifestationer av en effekt.
Sedan återstår ju ett annat problem, nämligen att det oavsett om man är smal eller inte kanske inte är så hälsosamt att leva på friterad kyckling, men det är ju en annan diskussion.
Kunskap och glupskhet är självklart två stora faktorer. Många vet inte vad hälsosam mat är; konserverad, friterad frukt är liksom inte bra för en, även fast det är frukt från början.
Den bristande disciplinen håller jag med om. Lite jävla kunskap borde man väl ha, även fast man inte är näringsfysiolog. Ät inte tills du blir illamående varje gång. Ät inte glass varje dag. FFS!

Visst är priset på färska råvaror säkert en del av problemet, men å andra sidan så äter ju många önödigt mycket.
Jajo, men man måste ju bli mätt också. Hur mycket tror du hundra gram friterad sak mättar, om man jämför med hundra gram kokt potatis?

Scratch89
2008-10-22, 21:57
Det ar skildnand pa lander ocksa, I USA styr lobbyismen dar roster helt enkelt kops och fetmaten blir billig och vinner.

Slutsats, amerikaner ar inte dummare an andra men de lever i ett land dar man maste anvanda hjarnan tva och tre ganger for att kunna komma undan.

Det är ännu värre i Sydamerika. Tunnor av fett och ister köps in för ett par dollar och ställs ut i de fattigaste byarna. Nästan varenda människa i byarna är överviktiga och undernärda. 90 E% fett ftw.

tp_88
2008-10-22, 21:58
Är man fattig kan man inte välja det hälsosammare alternativet.
Har man pengar så är det ju lättare att välja, men fortfarande rätt svårt att motivera sig själv att äta nyttigt, när man blir betydligt mättare på en mindre peng. Fem dollar för lite frukt är fortfarande dyrt.
Min poäng var att man kanske inte väljer frukten framför kycklingen oavsett hur mycket pengar man har, jag skulle då aldrig gjort det iaf. (dessutom var jag, som smileyn var tänkt att indikerade, kanske inte 100% seriös)

Om man sedan har ont om pengar, så kanske det inte är frukt man bör lägga sina matpengar på även om det vore billigare. Utan kanske livsmedel som t.ex. havregryn, vilket antagligen fortfarande är billigare än friterad kyckling.

WHITEFOLKS
2008-10-22, 21:59
Vart kostar en dubbel milky way en krona?

Scratch89
2008-10-22, 22:02
Min poäng var att man kanske inte väljer frukten framför kycklingen oavsett hur mycket pengar man har, jag skulle då aldrig gjort det iaf. (dessutom var jag, som smileyn var tänkt att indikerade, kanske inte 100% seriös)

Om man sedan har ont om pengar, så kanske det inte är frukt man bör lägga sina matpengar på även om det vore billigare. Utan kanske livsmedel som t.ex. havregryn, vilket antagligen fortfarande är billigare än friterad kyckling.
Det är ju det jag menar. ;)

Vart kostar en dubbel milky way en krona?
I USA. Har du missat alla poster?
Nu vet jag inte om det gäller just Milky Way, det var bara ett exempel. I USA kostar en påse frukt 5 dollar, och en påse friterad kyckling 99 cent. Jag gjorde en jämförelse.

WHITEFOLKS
2008-10-22, 22:08
Jag har då aldrig sett en milky way för motsvarande en krona.

Ett kilo äpplen kostar väl kanske 2 dollar, en "påse" friterad kyckling? Ingen aning men du kan få 5 chicken nuggets på wendys för 99c. Tror inte du får några större mängder i affären för 99c.

tp_88
2008-10-22, 22:08
Det är ju det jag menar. ;)
Que? Du skrev att det billiga alternativet (i det här fallet friterad kyckling) var onyttigare, varpå jag svarade att t.ex. havregryn antagligen är billigare, och nyttigare.

Hur kan vi då mena samma sak? :D

Jag förstår inte riktigt problematiken heller, folk skyller bara ifrån sig för att dom blivit feta imo.

Dan S
2008-10-22, 22:16
Jag äter hellre friterad kyckling än frukt, det är glupskheten som avgör om man blir fet eller inte, jag behöver ju inte äta 5 st friterade kycklingar t ex. Man är ju sjuk om man inte blir mätt på normala portioner och redan i träsket.

stevebc
2008-10-22, 22:25
Det är ännu värre i Sydamerika. Tunnor av fett och ister köps in för ett par dollar och ställs ut i de fattigaste byarna. Nästan varenda människa i byarna är överviktiga och undernärda. 90 E% fett ftw.What??!! Det sjukaste jag hört. Hur har du fått reda på det här?

Scratch89
2008-10-22, 22:28
Jag har då aldrig sett en milky way för motsvarande en krona.

Ett kilo äpplen kostar väl kanske 2 dollar, en "påse" friterad kyckling? Ingen aning men du kan få 5 chicken nuggets på wendys för 99c. Tror inte du får några större mängder i affären för 99c.
OK, då hade amerikanskan i programmet fel, och du har rätt...

Que? Du skrev att det billiga alternativet (i det här fallet friterad kyckling) var onyttigare, varpå jag svarade att t.ex. havregryn antagligen är billigare, och nyttigare.

Hur kan vi då mena samma sak? :D

Jag förstår inte riktigt problematiken heller, folk skyller bara ifrån sig för att dom blivit feta imo.
Jag pratade aldrig om havregryn juh, jag jämförde friterad kyckling med frukt. Antagligen hade havregryn varit hyfsat billigt, men hur många äter havregryn rakt upp och ner?

What??!! Det sjukaste jag hört. Hur har du fått reda på det här?
Det står i min kurslitteratur, du kan få ordentliga referenser om du vill ha det. Finns en hel del om det; det är inte direkt hemligt.

berra_berra
2008-10-22, 22:31
Det står i min kurslitteratur, du kan få ordentliga referenser om du vill ha det. Finns en hel del om det; det är inte direkt hemligt.

Jag tror dig, men skulle gärna vilja ha referenser för att läsa mer om det.

z_bumbi
2008-10-22, 22:33

Gissningsvis så är det så även om man kanske kan hitta något extremt erbjudande med friterad kyckling eller mycket dyrare äpplen än normalt.

PowPow
2008-10-22, 22:34

Viasat är väl inte direkt kända för att beställa de mest källgranskande dokumentärserierna :D

Nu har jag förvisso aldrig varit i Mississipi (som det var i, enligt tv.nu?), men när jag var i NYC häromveckan så var det nog ingen frukt som kostade i närheten av vad ett McDonaldsmål gjorde i alla fall.

WHITEFOLKS
2008-10-22, 22:35
Jag antar att du menade att jag har fel.

Precis som i Sverige så krävs det en del arbete för att kunna äta bra mat billigt men jag måste säga att min erfarenhet är att man kan få tag på bra mat billigt.

tp_88
2008-10-22, 22:39
Jag pratade aldrig om havregryn juh, jag jämförde friterad kyckling med frukt. Antagligen hade havregryn varit hyfsat billigt, men hur många äter havregryn rakt upp och ner?
Med tanke på antalet livsmedel kommer man alltid kunna välja ut några som passar för ens vinkling, du skulle kunna ha valt någon überfin choklad och jämfört med ris och fått fram det precis omvända: dyr mat är onyttigare. Det finns billig mat som är nyttig, billig mat som är onyttig, dyr mat som är nyttig och dyr mat som är onyttig.

Det är nog inte så många nej, vilket jag försökte få fram i ett tidigare inlägg. Problemet är alltså inte att nyttig mat alltid är dyr, utan att folk äter för mycket och fel.
What??!! Det sjukaste jag hört. Hur har du fått reda på det här?
Ja, att tusentals(?) svälter ihjäl dagligen är inte så farligt, skulle några däremot få lite fett så att dom överlever, ja då jävlar är det s1ck!11

Scratch89
2008-10-22, 22:42
Jag tror dig, men skulle gärna vilja ha referenser för att läsa mer om det.

Nu ingår artiklarna i ett kompendium, som du måste beställa för att kunna få tag på i skriftlig form, tyvärr. Det är iallafall en rapport från Nordiska Nutritionskonferensen i Tönsberg. Vår Föda 2004; nr 4:32-33.

- USA får djurfett över från sina biffkor. Fettet säljs i 30-kilos tunnor för en struntsumma till fattiga byar i Mexiko. Det har en bäst-föremärkning som anger att det ska konsumeras inom tre dagar. Det är inte underligt att befolkningen i dessa byar blir feta.
- På samma sätt gör slakterierna i Australien, sade Boyd Swinburn. De skickar fett från får och lamm, som befolkningen i Australien inte vill ha, till Stillahavsöarna. Det går inte att förbjuda för då blir det handelshinder. Det här leder till nästan 100 procent fetma bland befolkningen där.

stevebc
2008-10-22, 22:43
Det står i min kurslitteratur, du kan få ordentliga referenser om du vill ha det. Finns en hel del om det; det är inte direkt hemligt.Nädå lugnt, jag tvivlar inte på det du säger, jag är bara väldigt fascinerad och vill läsa mer om det. Antog att du hade läst det på wikipedia/någon hemsida. Men går nog att googla upp det. Helt bisarrt.

stevebc
2008-10-22, 22:45
Ja, att tusentals(?) svälter ihjäl dagligen är inte så farligt, skulle några däremot få lite fett så att dom överlever, ja då jävlar är det s1ck!11Det har jag inte sagt. Jag har inte sagt att det är bra/dåligt. Tycker bara det är helt bisarrt. En by i något U-land som förses med tunnor av ister som invånarna kalasar på. Hela grejen är wack/overklig!

Scratch89
2008-10-22, 22:47
Det är nog inte så många nej, vilket jag försökte få fram i ett tidigare inlägg. Problemet är alltså inte att nyttig mat alltid är dyr, utan att folk äter för mycket och fel.

Du har självklart rätt, men du måste även tänka på att USA (och många andra länder) inte har den statliga regleringen som vi har. Vi har EU, Nordiska kommittéer och svenska staten som alla filtrerar, lägger till och ändrar lagar och subventioner. Amerikanska marknaden är till väldigt stor del styrt av företagen; det är inte svårt för multimiljardärföretag att konkurrera ut stormarknader och nyttigmatskedjor, sålänge man kan hosta upp pengar. Det är vad som hänt.

Just i de fattiga områdena som programmet handlade om, så finns det inga grocery stores inom ett par miles avstånd, och många har inte bil. Har man ett KFC över gatan så går man ju självklart dit.

Nu låter jag som om jag försvarar ett osunt leverne, men man borde helt klart ha för sig att det är helt andra förutsättningar i andra delar av världen. Man kan alltid säga "Ät mindre! Rör dig mer!" men då bor och lever vi som vi gör också.

Scratch89
2008-10-22, 22:48
Nädå lugnt, jag tvivlar inte på det du säger, jag är bara väldigt fascinerad och vill läsa mer om det. Antog att du hade läst det på wikipedia/någon hemsida. Men går nog att googla upp det. Helt bisarrt.

Jag ska få igång min scanner, sen kan du PMa mig. ;)

WHITEFOLKS
2008-10-22, 22:52
Att folk inte kan åka till mataffären och därmed blir "tvungna" att äta på snabbmatsstället över gatan (vilken tur att det låg där, annars hade de inte haft någon mat?) är rätt långsökt. Det är inte en realitet för några större mängder av innevånarna.

tp_88
2008-10-22, 22:53
Det har jag inte sagt. Jag har inte sagt att det är bra/dåligt. Tycker bara det är helt bisarrt. En by i något U-land som förses med tunnor av ister som invånarna kalasar på. Hela grejen är wack/overklig!
Du tyckte iaf inte att det är lika sjukt, eftersom det Scratch pratade om var det "sjukaste du hört". (förutsatt att du har hört talas om svält, då)

Folk äter nog mycket konstiga saker om det behövs för att överleva, förstod inte riktigt din extremt starka reaktion. That's all.

Scratch89
2008-10-22, 22:55
Du tyckte iaf inte att det är lika sjukt, eftersom det Scratch pratade om var det "sjukaste du hört". (förutsatt att du har hört talas om svält, då)

Folk äter nog mycket konstiga saker om det behövs för att överleva, förstod inte riktigt din extremt starka reaktion. That's all.

Det sjuka i frågan är väl att företagen inte gör det för att vara snälla, utan för att det blir billigare att ge det till mexikanarna än att typ hälla ut det.

Scratch89
2008-10-22, 22:55
Att folk inte kan åka till mataffären och därmed blir "tvungna" att äta på snabbmatsstället över gatan (vilken tur att det låg där, annars hade de inte haft någon mat?) är rätt långsökt. Det är inte en realitet för några större mängder av innevånarna.

Det beror lite på var man bor också...

WHITEFOLKS
2008-10-22, 22:58
Bor man på landsbygden så har man bil (de flesta har ju bil, landsbygd eller inte). Bor man i en stad "behöver" man ingen bil.

Att hamna i en sån situation där man inte har möjlighet att på något sätt ta sig till mataffärerna är förbehållet en ytterst lite del av människorna.

Saft und Kraft
...förstod inte riktigt din extremt starka reaktion. That's all.

No shit.

tp_88
Du har självklart rätt, men du måste även tänka på att USA (och många andra länder) inte har den statliga regleringen som vi har. Vi har EU, Nordiska kommittéer och svenska staten som alla filtrerar, lägger till och ändrar lagar och subventioner. Amerikanska marknaden är till väldigt stor del styrt av företagen; det är inte svårt för multimiljardärföretag att konkurrera ut stormarknader och nyttigmatskedjor, sålänge man kan hosta upp pengar. Det är vad som hänt.

Just i de fattiga områdena som programmet handlade om, så finns det inga grocery stores inom ett par miles avstånd, och många har inte bil. Har man ett KFC över gatan så går man ju självklart dit.

Nu låter jag som om jag försvarar ett osunt leverne, men man borde helt klart ha för sig att det är helt andra förutsättningar i andra delar av världen. Man kan alltid säga "Ät mindre! Rör dig mer!" men då bor och lever vi som vi gör också.
Du menar alltså att där det inte ens finns mataffärer i USA, kryllar det av KFC's?

3,2km cyklar man på 10-15minuter, om man inte orkar det för att handla mat ett par gånger i veckan, så är det kanske inte heller avståndet till affären som är problemet?

Drfg
2008-10-22, 22:59

Jag!

men även om du inte pratade om det visar det ju att det finns billiga alternativ så det är bara en dålig ursäkt att man inte har råd, de skulle ju dessutom kunna köpa dubbelt så dyra saker men bara hälften så mycket så skulle de vara på rätt väg.

tp_88
2008-10-22, 23:00
Det sjuka i frågan är väl att företagen inte gör det för att vara snälla, utan för att det blir billigare att ge det till mexikanarna än att typ hälla ut det.
Win-win situation med andra ord.

shut teh face
2008-10-23, 11:35
Kollade avsnittet på webbtv inatt.

Riktigt sjukt om det stämmer att hon inte kunde hitta en frukt någonstans. Det fanns fan helt sjuka grejer i affärerna bara.

Självklart är det inte ensam orsaken till fetman, men utan tvekan så bidrar det!

stevebc
2008-10-23, 11:40

Folk äter nog mycket konstiga saker om det behövs för att överleva, förstod inte riktigt din extremt starka reaktion. That's all.Ett uttryck när man blir överraskad som lätt missbrukas. T ex när man säger "det värsta jag vet..." om typ 20 olika grejer.

tp_88
2008-10-23, 12:38
Ett uttryck när man blir överraskad som lätt missbrukas. T ex när man säger "det värsta jag vet..." om typ 20 olika grejer.
Jag förstod väl det också, men det var ändå en väldigt stark reaktion som jag tyckte var märklig och obefogad. Men alla tänker/tycker vi olika.

z_bumbi
2008-10-23, 12:53
Win-win situation med andra ord.

Du borde lära dig lite grundläggande om näringslära.

tp_88
2008-10-23, 13:02
Du borde lära dig lite grundläggande om näringslära.
Kanske det, men nu lät det ju som att det handlade om verkligt fattiga byar och då kanske fettet är skillnaden mellan liv och död.

Företagen tjänar på det, och uppenbarligen "tjänar" Mexarna på det eftersom dom väljer att äta det. Win-win. No?

Bahir
2008-10-23, 13:27
Här i Australien har jag inte märkt något särskilt om matpriserna, annat än att snabbmat är något billigare än i Sverige. Har inte den bästa kollen över priser på grönsaker och annat i Sverige eftersom jag inte handlade sånt själv när jag bodde där (bodde hos föräldrarna). Dock kan jag garantera att Australien har en sjukt mycket större tjockisbefolkning än Sverige. Hemma i Sverige kan man trots allt gå dagar utan att se extrema tjockisar (alltså mer än bara mullig), men här i Australien skulle jag nog säga att det kan röra sig om var femte människa i vissa fall (kan vara överdrift, men det är en jävla massa fetton här, speciellt tjejer).

shut teh face
2008-10-23, 13:32
Den där friterade snickersen verkade dock sjukt god. Och deras kladdkaka och cheesecake, fyfan. Dom är förmodligen proffs på göra det gott också, tror nog 50% av kolos medlemmar hade haft fetma om de bott där :D