handdator

Visa fullständig version : fundering

mangemani
2003-07-03, 10:01
när man går ner i vikt så ska man ju sänka sitt energiintag mer och mer ju mer man förlorar vikt,men måste man då också sänka sitt +/- streck?

jag har nu gått ner 3 kilo,och enligt hälsovakten så ska jag sänka energiintaget till 1600(?)det kan väl inte stämma?jag väger nu 108,och om man väger så mycket så ska man väl ha i sej mera eller?

Herkulez
2003-07-03, 10:03
skit i hälsovakten, folk läser för mycket skit på internet istället för att prova sig fram nuförtiden, 1600 kcal för en 108 kg kille är aldelles för lite

King Grub
2003-07-03, 10:54
Om Hälsovakten har föreslagit det föreslår jag att du väljer "Uninstall".

supremo
2003-07-03, 14:36
Med risk för att verka borta, men vad är hälsovakten egentligen?
Föreslår det energiintag eller är det bara en del av det hela?

supremo
2003-07-03, 14:38
mangemani...btw. ang din signatur
"För att överhuvudtaget gå upp i muskler så måste man äta. Du växer inte när du tränar, det är när du äter. Så se till att du gör det ordentligt... "
; du glömde sömnen ;)

Prankie
2003-07-03, 14:43
Vad är det för siffror du har matat in egentligen? Du har väl inte valt gå ner 10 kg på 5 veckor eller nåt sånt? Skriv in realistiska siffror, programmet är inte perfekt och deffa/banta ta lång tid.

EDIT: 1600kcal är ca 1200-1400 under din balans enligt programmet skulle jag tror. Att försöka gå ner så mycket som ca 1kg rent fett per vecka är bara dumt.

Prankie
2003-07-03, 14:53
Originally posted by supremo
Med risk för att verka borta, men vad är hälsovakten egentligen?
Föreslår det energiintag eller är det bara en del av det hela?

Det är ett program som har energinnehåll tabeller för det mesta. Vilket gör själva räknande för matintag mycket lätt samt man kan även ändra RDI för mer advancerade användare som kräver detta. Programmet är mycket bra om man vill ha koll på vad man stoppa i sig. Programmet går efter matematiska formel och kan inte veta hur lägre energiintag påverkar kroppen så det kräver det basiska kunskaper om näringintag av användraren samt uppsättning av realistiska mål.

Niclaaas
2003-07-03, 15:12
hälsovakten är ett bra program om man vet hur man ska använda det! har man inga baskunskaper lär de enda resultaten bli att programet förstör mer än det hjälper och att man vet hur mycket av allt man stoppar i sig

supremo
2003-07-03, 15:19
Det är lite viktväktarna över det mao?

Men ni rekommenderar det, eller är det typ bara lite mer avancerad MS Excel?
Vad kostar de ?
URL?

Prankie
2003-07-03, 15:31
Det är ett dataprogram, finns demo på nätet. Proversion kostar ca 6000kr så... ;)

mangemani
2003-07-03, 17:36
Originally posted by Prankie
Vad är det för siffror du har matat in egentligen? Du har väl inte valt gå ner 10 kg på 5 veckor eller nåt sånt? Skriv in realistiska siffror, programmet är inte perfekt och deffa/banta ta lång tid.

EDIT: 1600kcal är ca 1200-1400 under din balans enligt programmet skulle jag tror. Att försöka gå ner så mycket som ca 1kg rent fett per vecka är bara dumt.

hmm,jag skrev in att jag ville ner 10 kilo på 15 veckor....den rekomenderade att jag skulle äta nått vid 2000 strecket,men jag höjde då till 2400(vill inte höja nå mer eftersom jag tycks gå upp i vikt om jag går över 2700-3000)

heh,10 kilo på 5 veckor,inte vill jag losa dom muskler jag fått inte.

mangemani
2003-07-03, 17:38
mangemani...btw. ang din signatur
"För att överhuvudtaget gå upp i muskler så måste man äta. Du växer inte när du tränar, det är när du äter. Så se till att du gör det ordentligt... "
; du glömde sömnen ;)

just ja,viktigt det med;)

Niclaaas
2003-07-03, 17:42
Det är lite viktväktarna över det mao?

Men ni rekommenderar det, eller är det typ bara lite mer avancerad MS Excel?
Vad kostar de ?
URL?

kostar inget om nån skulle skicka över icq :rolleyes:

mangemani
2003-07-05, 16:16
hur mycket ska man sänka sitt dagliga kcal intag i veckan med om man tex har gått ner 1 kilo?100 kcal eller?

King Grub
2003-07-05, 16:25
Originally posted by mangemani
hur mycket ska man sänka sitt dagliga kcal intag i veckan med om man tex har gått ner 1 kilo?100 kcal eller?

Det där förstod jag inte alls. Varför sänka ännu mer om du redan går ner på ditt nuvarande kcal-intag? Du vill väl inte äta mindre än du behöver?

mangemani
2003-07-05, 16:31
nej men alltså om jag nu har gått ner 10 kilo(vi säger det bara)då ska jag väl inte ligga kvar på samma dagliga kcal intag som jag låg på när jag började deffa?man måste väl sänka sitt kcal intag ju mer man går ner i vikt?jag som nu har gått ner 4 kilo tex,jag ska väl inte ligga kvar på mitt dagliga intag på 2400 kcal(som jag startade min deff på),kroppen behöver väl inte så mycket kcal eftersom jag gått ner 4 kilo....eller har jag helt fel nu?

King Grub
2003-07-05, 16:36
Har du tappat mycket muskler då? Det är de som kräver energin, inte fettet. Men du märker väl själv - om viktminskningen stannar av kan du sänka en aning, men så länge du fortsätter att tappa fett finns det absolut ingen anledning att sänka ytterligare.

Och vill du inte dra ner på maten kan du röra lite mer på dig. Cyklar du 10 minuter extra per dag motsvarar det en neddragning på 100 kcal per dag, minst.

mangemani
2003-07-05, 16:49
ok.

min vikt hoppar upp och ner hela tiden...kan vara 108 ena dan och nästa 110.

tycker inte jag har tappat nå muskler,inga synliga iaf,det enda som hänt med min kropp som jag har sett det,är att fettet mitt har blivigt slappt/dallrigt......en till sak jag märkat är att bröstmusklerna(som var grymt stora och hårda förut)har nu fått ett dalrigt lager med fett över sej + att dom inte är lika hårda längre.......tycker att(om jag ser mej i spegeln)kroppen min har blivigt större på nå sätt,precis som att jag har gått upp i vikt,men det kan jag omöjligt ha gjort,jag ligger ju så pass mycket under mitt streck.

vad anser du om detta?

King Grub
2003-07-05, 16:56
Att vikten hoppar upp och ner beror mest på vätskeretention. Både kolhydrater och, framför allt, salt binder vatten i kroppen.

Sladdret beror antagligen på att du äter mindre kolhydrater nu än tidigare. Däremot kan jag inte säga om du tappat fett eller inte. Och stryper du kcal-intaget för mycket så stryper du också fettförbränningen.

mangemani
2003-07-05, 17:00
men 600 - kcal är väl inte att sänka för mycket eller?

King Grub
2003-07-05, 17:04
Jag känner inte till din dagliga energiförbrukning. Det är inte bara träning eller motion i någon form som förbrukar kilokalorier, utan allt du gör. Har du ett fysiskt krävande arbete går det åt massor av kcal under en dag.

mangemani
2003-07-05, 17:06
tränar styrke och motionerar är det enda jag gör...jobbar ej.

King Grub
2003-07-05, 17:10
Skriv ner allt du äter under en dag, igår t ex, så skall vi se. Och då menar jag exakt, inga gissningar.

mangemani
2003-07-05, 17:16
ok,en exakt beskrivning:

mål 1:3 dl hvregryn,3 dl mjölk,2 äggvitor(direkt när jag vaknar).

mål 2:ris 1,5 dl,1 tonfiskburk,sötsur sås

mål 3:samma som ovan

mål 4:pasta 100 gr,köttbullar/hamburgerkött 100 gr sammanlagt.

mål 5:samma som "mål 2"

mål 6:4 ägg + 1 burk tonfisk i olja

mål 7:om det är nå kcal kvar äter jag ägg för resterande kcal.

mellan "mål 4" och "mål 5" så sitter jag på motincykeln och cyklar i 25 min.

träanr styrke efter "mål 1"

King Grub
2003-07-05, 17:24
Det är klart du inte går ner ett skvatt! Det där är ju en bra bit över 3500 kcal!

mangemani
2003-07-05, 17:29
va?
men jag har ju mätt,läst på förpackningarna och sen matat in i hälsovakten för att hålla koll på kcal och då ligger jag på 2400 kcal.

vad ska jag dra in på tycker du då?är det för stora portioner eller?

King Grub
2003-07-05, 17:34
Du har omöjligen matat in rätt portionsstorlekar.

3 dl havregryn=357 kcal

1.5 dl ris=390 kcal

1 burk tonfisk i olja =322 kcal

100 gram pasta=350 kcal

4 medelstora ägg = 380 kcal

För att ta några exempel. Det blir en del... :rolleyes:

Och inte behöver du sätta i dig 7 mål om dagen heller.

mangemani
2003-07-05, 17:43
närå,jag kollade nu och det du skrev stämmer bra med hälsovaktens uträkningar.

hur många timmar får det gå innan kroppen måste ha mat då?äter var 3:e timma ja....ha väl gjort fel.

jaja,får väl dra in på 2 mål då.

King Grub
2003-07-05, 17:48
Slår du samman kcal-mängden i alla sju målen ovan blir det över 3500 kcal.

Hur kan du klämma in 7 mål om du äter var tredje timme? Om du äter t ex klockan 7, 10, 13, 16, 19, 22 och klockan 1 på natten blir det 7 mål, men hur länge är du uppe på dagen egentligen. Då blir det 3 timmar mellan målen. Det är lagom med 3 timmar mellan målen, men du är väl inte upp nästan dygnet runt så du hinner klämma in 7 mål, eller?

mangemani
2003-07-05, 18:57
oops,jag räknade lite galet grub,jag äter bara 5 gånger om dan kom jag fram till nu=/.

men alltså,hälsovakten kan ju inte räkna fel,specielt inte på det sättet jag ber den räkna på.....låt oss säga tex att jag skriver "havregryn 3 dl" då får man upp en näringsannalys över detta,66 gr kolhydrater,12 gr protein osv,efter det så skriver jag "kolhydrat" och skriver sen in 66 gr kolhydrater,protein osv och sen räknar den ut kcal åt en dvs 1 kolhydrat/protein=4 kcal....
skriver in exakt allt det jag äter.....och idag har jag ätit 254 gr kolisar,155 gr protein,40 gr fett än så länge,ska snart slänga i mej 4 ägg(mitt sista mål,an bli 2 äggvitor senare).

King Grub
2003-07-05, 19:11
Nej, jag förstår. Men du förstår kanske också varför jag kom fram till 3500 kcal när du angav två mål för mycket!!! :smash: :D

mangemani
2003-07-05, 19:17
sorry om jag gjorde dej förvirad grub:em:

King Grub
2003-07-05, 19:39
Nå - hur var det nu? Hur såg dagsmatsedeln ut? Vilka mål var det som inte skulle vara med? :)

King Grub
2003-07-05, 19:48
Originally posted by mangemani
sorry om jag gjorde dej förvirad grub:em:

Det är nog inte jag som är förvirrad här. ;)

Diana
2003-07-05, 20:30
nu lägger ja mej i lite här:) ang de där me o sänka kaloriintaget succesivt,,när ja deffade körde ja först den metoden sen upptäckte ja att deblev lika bra resultat om man la in en ätdag i veckan,,,o de e ju fler fördelar me ätdagar förutom att de va den bästa o godaste dagen i veckan gav de ju musklerna chans att återhämta sej mkt bättre- oxå tryckte de upp förbränningen igen inför nästa vecka,tycker verkligen du ska prova de för deffen känns så mkt lättare när man verkligen får svulla en dag:eating: :eating:
säker på att 2400 kcal inte e för liteför dej att deffa på?ja trodde ja hittat min +-0 gräns förrut men det visade sej va alldeles för lågt gissat..

King Grub
2003-07-05, 20:35
Jag börjar tappa runt 3700 kcal per dag. Som tur är. :) Mat är gott. :eating:

Diana
2003-07-05, 21:03
eller hur, de går ju att käka mycke och skitgod mat och få en jättelyckad deff undrar varför många lever på(enligt mej)äcklig mat när dom deffar,fattar inte hur man kan ens tänka tanken att käka smaklös mat som gröt,tonfisk,ris mm.när de finns mesmörmackor,kyckling,makrill,pasta osv men smaken e väll som
:booty: :D
jag tycker verkligen du ska köra HIIT(om du inte redan gör de) istället föratt bara cykla vanlig på cykeln mellan mål 4 och 5?

mangemani
2003-07-06, 11:02
Originally posted by Diana
nu lägger ja mej i lite här:) ang de där me o sänka kaloriintaget succesivt,,när ja deffade körde ja först den metoden sen upptäckte ja att deblev lika bra resultat om man la in en ätdag i veckan,,,o de e ju fler fördelar me ätdagar förutom att de va den bästa o godaste dagen i veckan gav de ju musklerna chans att återhämta sej mkt bättre- oxå tryckte de upp förbränningen igen inför nästa vecka,tycker verkligen du ska prova de för deffen känns så mkt lättare när man verkligen får svulla en dag:eating: :eating:
säker på att 2400 kcal inte e för liteför dej att deffa på?ja trodde ja hittat min +-0 gräns förrut men det visade sej va alldeles för lågt gissat..

alltså först sänkte jag ner till 3000 kcal om dagen i början av deffen,men märkte rätt så snabbt att inge hände,utan gick nästan upp istället,sänkte sen ner till 2400 och då tog det fart.

mangemani
2003-07-06, 11:04
Originally posted by King Grub
Nå - hur var det nu? Hur såg dagsmatsedeln ut? Vilka mål var det som inte skulle vara med? :)

ta bort 2 mål av "ris och tonfisk"

bear.flowertwig
2003-07-07, 20:34
Originally posted by Prankie
Det är ett dataprogram, finns demo på nätet. Proversion kostar ca 6000kr så... ;)

Och vart får man tag på proversionen? Utan att betala givetvis...