handdator

Visa fullständig version : Vad sysslar jag med egentligen?!

Pet
2008-10-22, 15:34
Har publicerat detta innan, men här lite reviserat:

I'm not allowed to eat more than eight spices (black pepper, white pepper, onion powder, dill, salt, sugar, cinnamon and oregano), none of it fresh and only on certain limited foods.

No sauses, other than his spaghetti sause (bolognese without tomatoes) and sometimes brown cream sause.

No vegetables except for cucumber, raw tomatoes (which I'm allergic to anyway) and carrots, none of it boiled or otherwise cooked. No peas, beans or similar. I'm allowed more fruit and berries: kiwi, apples, pears, bananas, grapes, clementines, raspberries, strawberries, blueberries and lingonberries.

Absolutely never, ever to eat cooked tomatoes. Even the tiniest bit will make him sick if he kisses me, and he won't be able to have me in the same room. Same goes for garlic and most onions.

No ovencooked food except for over sausage (sausage and cheese cooked in the oven) and chips. Some rare times I'm allowed to make potatograttain and roast beef for myself.

I eat rough breads, especially rye, or hard bread.

Milk products are butter, cream, milk, yoghurt and cheese. I perfer butter over margarine, but when I diet I go for margarine.

No mixed foods, i.e. no salads, no soups, wooks, stews or broths. Nothing where the food isn't clearly visible and separated on the plate.

Basically most of our meals are two-ingredient ones. It's why we never eat anything but fast food when out and why we decline food if offered by... well, there's no one we know who'd offer us food, since we don't really have friends or a social circle outside each other.

Just nu ser maten ut såhär ungefär:

Frukost: Bröd, margarin, ost eller nutritionbar om jag är lat och trött. Ibland en dl lättyoghurt, 20g haveflingor och 10g linfrön. Slutar på 300kcal.

Lunch: Err... varierar. En frukt, ett minimål som middag eller mer yoghurt. 500kcal, oftast

Middag: 200g rått kött (nötkött, griskött eller kyckling, oftast nötkött) - som jag steker! - med kolhydratprodukt (ris eller pasta, ibland potatis), och ½dl sås. Hamnar på... 7-800kcal.

Kvällsmat: En macka, eller så, brukar bli 200kcal. (Ibland fuskar jag... tar två After Eight istället...)

Dagligen ligger jag mellan 1600-2000kcal, beroende på fysisk aktivitet och sådär.

Det här är ju lååååååångt ifrån opti. Hur kan jag, inom dessa ramar, skapa en mer hälsosam kost?

Och varför står jag still på vågen? Trots att jag rör på mig dagligen, cyklar överallt, tränar två ggr i veckan, så står jag stadigt still på 67-68kg till mina 165cm. *gah!* Det är bara ett par kg kvar till målet (62kg).

Jag räknar och väger precis allt jag äter. Använder http://www.prevention.com för att logga min mat och aktivitet. Läser deffguiden, typ veckovis...

Kischen
2008-10-22, 15:56
Wow, du har verkligen en massa begränsningar. Varför?

Pet
2008-10-22, 16:16
Citerar mig själv, bara för att jag är lat:

Anledningen till att [andra råvaror] är totalförbjudna, är för att jag är tillsammans med en man som har en form av autism, och som anser att alla som inte äter som han gör, är äckliga eftersom maten är äcklig. Hans åsikt är att allt som har mer än två ingredienser på tallriken, är lika med att äta grus eller lera eller gunk av annat äckligt slag. Eftersom jag bor med honom är att äta som han gör i fråga om ingredienser rätt nödvändigt, och jag har ingen större vilja att flytta härifrån precis. Jag kombinerar friskt bland det jag får lov att äta.

Liliaceae
2008-10-22, 17:49
Hej Pet!
Du måste verkligen vara kär i den här mannen som står ut med den här typen av restriktioner!
Mitt tips är att dra ner kaloriintaget till ca 1400-1500 kcal per dag. Då tror jag att en viktminskning är mer eller mindre oundviklig. Jag är ungefär lika lång som du och den nivån funkar fint för mig i alla fall.

Lycka till!

Pet
2008-10-22, 18:01
Hej Pet!
Du måste verkligen vara kär i den här mannen som står ut med den här typen av restriktioner!
Mitt tips är att dra ner kaloriintaget till ca 1400-1500 kcal per dag. Då tror jag att en viktminskning är mer eller mindre oundviklig. Jag är ungefär lika lång som du och den nivån funkar fint för mig i alla fall.

Lycka till!

Vi har bott ihop i tre år nu, och ätit såhär hela tiden. Så... kär? Jag? Näääää.... :D

Det var ungefär det jag funderade på... 1600kcal är inte så långt ifrån 1500, kanske kan äta 1700 då jag har pilates...

Är bara rädd att jag kommer gå hungrig? Hur kan jag undvika det?

Blanca
2008-10-22, 18:13
rädd för att gå hungrig? många som går på diet letar upp mat som har lågt kcal i men mkt "massa" om man säger vilket gör att du kan käka mer! har dock inte något exempel, tyvärr.

Edit: Lycka till!

Samir Troudi
2008-10-22, 18:14
Är man på diet och i slutet av en diet kommer du garanterat gå hungrig =)
Hungern är din vän. Ofamna den

Pet
2008-10-22, 18:38
Finns det inte någon kcal-snål pasta? :naughty:

Häpp. Får försöka hitta kcalsnålare alternativ... igen. Tycker jag snålar så utav bara fasen redan. Vad ska jag äta efter deff för att slippa viktuppgång igen? Är där det blir så tokigt... ska göra uträkningarna i Deff-guiden och se vad jag har i kcalantal vid 62kg, det reder sig nog.

Ska prova gå ner på 1500 kcal i några veckor och se om någonting händer. Hoppas jag inte blir alltför hungrig, eller att man vänjer sig... hunger = mindre impulskontroll, för mig i alla fall.

Ska köpa hem en bunt bär och yoghurt. Mumma.

Kischen
2008-10-22, 19:22
Citerar mig själv, bara för att jag är lat:

Misstänkte att det var något sådant.
Han måste verkligen uppskatta hur du lägger ner din själ i erat förhållande, inte många skulle klara det där :)

Pet
2008-10-22, 19:24
Ohja, jag är duttit uppskattad och bortskämd. *cupid*

Pet
2008-10-22, 19:31
Behöver jag kanske se över mitt intag av mättade fetter? Eller något annat?

*funderar vidare*

bollio
2008-10-22, 19:55
Inte det viktigaste hur mycket energi ett livsmedel innehåller per 100 g. Du kan ju alltid äta mindre av just det livsmedelet och energiinnehållet säger inget om hur mycket livsmedlet i fråga mättar per energienhet. Så det finns ingen direkt anledning att stryka något livsmedel ur din kosthållning utan allt är en mängdfråga.

Mina tips är livsmedel som mättar mycket, t.ex. alla animalier, kokt potatis, äpple, apelsin. Dryck: vatten, mjölk, kaffe, té. Mättade fetter gör i sig varken av eller till utan det är en energifråga.

Pet
2008-10-22, 20:13
Jag menade ur långvarit hälsosynpunkt, snarare än deff-synpunkt.

:)

NuclearWinter
2008-10-22, 20:50
Om du inte äter lunchen hemma tycker jag du skulle satsa på bönsallad eller grönsakssoppa eller liknande för att vara säker på att du får i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler. Rätter lagade främst på grönsaker är dessutom oftast både kalorisnåla och väldigt mättande.

bollio
2008-10-22, 21:16
Jag menade ur långvarit hälsosynpunkt, snarare än deff-synpunkt.

:)

Din kropp består till en stor del av mättade fetter så jag tror inte den blir missnöjd om du matar den med lite till.

Det vetenskapliga stödet för att mättat fett skulle vara farligt är främst epidemiologisk (finns stöd både för och emot) och inte särskilt starkt.

Dr. Briffa går igenom mycket av forskningen här:
http://www.drbriffa.com/blog/2008/02/06/more-healthy-eating-advice-from-the-uk-government-that-is-unlikely-to-do-any-good-at-all/

Pet
2008-10-22, 22:28
Om du inte äter lunchen hemma tycker jag du skulle satsa på bönsallad eller grönsakssoppa eller liknande för att vara säker på att du får i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler. Rätter lagade främst på grönsaker är dessutom oftast både kalorisnåla och väldigt mättande.

Jag äter alltid lunch hemma, och äter inga värmda grönsaker. Men tack i alla fall!

Funderar på vad jag ska äta när jag ska resa den 3de... vanligen brukar jag äta lite sånt jag annars inte får, när jag reser, typ chips "med smak" (dvs inte bara Viking eller lättsaltade), eller en sallad med currydressing eller nått... Men nu vill jag hålla mig på mina 1500kcal.

Har någon förslag på mat som kan slängas ihop kvällen före och som håller i en pytteliten kylväska i ungefär 18 timmar? Frukost äter jag nog hemma, så det ger mig... dryga 1200kcal att fördela på något annat.