Visa fullständig version : Få semesterdagar i pengar?
Jag har precis sagt upp mig för att börja på ett nytt jobb om ett par veckor, och jag har ett par veckor semester innestående på gamla jobbet då som jag inte kommer ta ut. Kan man "ta ut" dem i form av pengar då eller går de bara upp i rök i samband med att jag slutar?
Det kanske är olika från jobb till jobb, men försökt få tag i min chef för svar utan framgång (vi har olika arbetsplatser) och måste stilla min nyfikenhet *popcorn* Erfarenheter?
Jag har precis sagt upp mig för att börja på ett nytt jobb om ett par veckor, och jag har ett par veckor semester innestående på gamla jobbet då som jag inte kommer ta ut. Kan man "ta ut" dem i form av pengar då eller går de bara upp i rök i samband med att jag slutar?
Det kanske är olika från jobb till jobb, men försökt få tag i min chef för svar utan framgång (vi har olika arbetsplatser) och måste stilla min nyfikenhet *popcorn* Erfarenheter?
Du får ut dem i pengar, det är det lag på. Har man innestående semester när man slutar och inte tar ut dem under uppsägningstiden (om det går) så får man ut dem i pengar, annars bryter din arbetsgivare mot the law.
Nu förutsatte jag att du är anställd med månadslön.
Jag har precis sagt upp mig för att börja på ett nytt jobb om ett par veckor
Gratulerar!
Det spelar ju inte heller någon roll för din arbetsgivare om du tar ledigt eller om du tar ut semestern i pengar. Skulle det spela roll betyder det ju att du inte är ersättlig, och då är du underbetald! Att ingen jobbar kostar ju lika mycket som att ge dig pengarna i näven.
Det spelar ju inte heller någon roll för din arbetsgivare om du tar ledigt eller om du tar ut semestern i pengar. Skulle det spela roll betyder det ju att du inte är ersättlig, och då är du underbetald! Att ingen jobbar kostar ju lika mycket som att ge dig pengarna i näven.
Nja, många företag går ju ner i kapacitet under sommaren.
Det är ju en kostnad som är ackumulerad för hela året, och inte för just sommaren. Företagen gör avsättningar motsvarande drygt 12% av din timlön för att finansiera din semester (egentligen blir motsvarande 25 dagars lön något mindre, men de flesta tycker ju att det är trevligt med högre semesterlön). Med andra ord är det redan taget från din lön.
Det är därför man får drygt 12% semestertillägg när man är timanställd - så att man ska ha råd att ta semester lika länge som månadsanställda.
När på året du tar ut semestern är således irrelevant, för företaget har redan en skuld till dig, och den blir varken mindre eller större av att du tar ut all semester i högsäsong. Sedan kan det finnas andra orsaker till att man inte kan ta ut sin semester hur som helst, men det är en annan femma.
Alexlindgren
2008-10-21, 15:31
Jag fick mina en månad efter att jag slutat. Skön överraskning på kontot :D
Du får ut dem i pengar, det är det lag på. Har man innestående semester när man slutar och inte tar ut dem under uppsägningstiden (om det går) så får man ut dem i pengar, annars bryter din arbetsgivare mot the law.
Ah tack för svaret :)
Gratulerar!
Well thank you!
shut teh face
2008-10-21, 15:46
Nice, vad blir det för nytt jobb lectrisen??
Du ska få ut dom i pengar om du vill. Kom ihåg att dom inte kan lura dig att ta ut dom(i dagar) innan du slutar.
Fearstrike
2008-10-21, 19:44
Tar man ut dom i dagar får man vanlig skatt d.v.s 32-33%
Tar man ut dom i pengar får man skatta 53% ( som man får tillbaks på deklarationen dock )
Smartare att ta ut dom i dagar efter sista anställnings datumet. Då får du ut mycket mer pengar även om dom kommer 1 månad senare.
Tar man ut dom i dagar får man vanlig skatt d.v.s 32-33%
Tar man ut dom i pengar får man skatta 53% ( som man får tillbaks på deklarationen dock )
Smartare att ta ut dom i dagar efter sista anställnings datumet. Då får du ut mycket mer pengar även om dom kommer 1 månad senare.
Menar du att hon ska ta ut det i semesterdagar, efter uppsägningstiden gått ut?
Kan man verkligen det? Det känns märklgt om man kan få betald semester på en tjänst man inte ens har, tycker jag.
Nu förutsatte jag att du är anställd med månadslön.
Är det någon som helst skillnad om man är timanställd? (förutsatt att man jobbar heltid, d.v.s; 40h/v).
Är det någon som helst skillnad om man är timanställd? (förutsatt att man jobbar heltid, d.v.s; 40h/v).
Timanställda brukar väl få semesterersättningen utbetald vid varje löningstillfälle?
Vilket ts uppenbarligen inte har fått. Och uppenbarligen borde ha månadslön (om jag inte fått fel för mig).
Timanställda brukar väl få semesterersättningen utbetald vid varje löningstillfälle?
Vilket ts uppenbarligen inte har fått. Och uppenbarligen borde ha månadslön (om jag inte fått fel för mig).Antingen räknas den in i timlönen, så som du säger, eller så får man semesterersättningen efter varje semesterår, alltså efter sista mars. Eller sista lönen när man slutar, förstås.
Antingen räknas den in i timlönen, så som du säger, eller så får man semesterersättningen efter varje semesterår, alltså efter sista mars. Eller sista lönen när man slutar, förstås.
Aha, det hade jag ingen aning om.
Mja, tänkte mer på mig själv ^^. Står inget om det i min lönespecifikation iallafall.
Mja, tänkte mer på mig själv ^^. Står inget om det i min lönespecifikation iallafall.Det ska stå i ditt anställningsbevis om semesterersättningen är inräknad i timlönen.
Det ska stå i ditt anställningsbevis om semesterersättningen är inräknad i timlönen.
Anställningsbevis? What the.. :Virro. Får leta igenom alla dokument.
Står dock såhär på lönespec.:
Semester uppgifter:
Innestående sem.dagar 0
Obetalda sem.dagar 15
Sparade sem.dagar 0
Semesterrätt 25
Började efter april. Har en förnimmelse om att de brukar börja räkna fr.o.m första april; om man börjar arbeta efter första april, så skrivs det inte ut på löne spec.
Raggis, Inom vilket område jobbar du? Kan vara lättare att gissa vad du har då..
Raggis, Inom vilket område jobbar du? Kan vara lättare att gissa vad du har då..
Jobbar åt ett bemanningsföretag (uniflex), som inriktar sig mot industri.
Tack för hjälpen btw!
Jobbar åt ett bemanningsföretag (uniflex), som inriktar sig mot industri.
Tack för hjälpen btw!Bemanningsföretag räknar ofta in semesterersättningen i timlönen, för att allt ska vara klart s a s. Bara att ringa Uniflex och fråga hur det ligger till. ;)
Bemanningsföretag räknar ofta in semesterersättningen i timlönen, för att allt ska vara klart s a s. Bara att ringa Uniflex och fråga hur det ligger till. ;)
Om semesterersättning är med i timlönen ska detta stå på lönespecifikationen. Står det inte något om semesterersättning där, då "sparas" din semester fram tills semesteråret är slut och beräknas, och följdaktligen får man betalda dagar att ta ut.
astrodog
2008-10-25, 12:25
Att ingen jobbar kostar ju lika mycket som att ge dig pengarna i näven.
Att ingen jobbar kostar mer, det är ju grunden i ett kapitalistiskt maktstyrt samhälle och anledningen till de ökande klyftorna. Mycket ger mer.
The_RobRoy
2008-10-25, 14:36
Jag har hittils tagit ut all övertid i pengar. Men senaste månaden jobbade jag t.ex. cirka 34h övertid. Det är ju förfasen över 4 st semesterdagar.
Men när jag tar ut det som lön får jag ut typ 3500kr p.g.a. så hög marginalskatt. Det suger ju :(. Semester är mycket mer värt
Ska börja lägga all övertid på hög och ta ledigt 6 mån sen :P
Hur vanligt är det förresten att man får betald semester i förskott? Jag blev väldigt glad när jag fick veta att jag hade det. Surt som fasen att jobba första året utan betald semester.
Jag har hittils tagit ut all övertid i pengar. Men senaste månaden jobbade jag t.ex. cirka 34h övertid. Det är ju förfasen över 4 st semesterdagar. Nu tror jag du blandar ihop lite. Övertid kan du få ut i pengar eller eller komptid, inte mer semester och inte mer semesterersättning.
Men när jag tar ut det som lön får jag ut typ 3500kr p.g.a. så hög marginalskatt. Det suger ju :(. Semester är mycket mer värt Är det inte deprimerande att räkna på vad du "förlorar" istället för vad du tjänar? Tänk positivt.
Ska börja lägga all övertid på hög och ta ledigt 6 mån sen :P Bäst att du frågar din arbetsgivare om den planen först. Komptimmar kan man vanligtvis inte ta ut hur som helst. Oftast handlar det också om "vad verksamheten tillåter".
Hur vanligt är det förresten att man får betald semester i förskott? Jag blev väldigt glad när jag fick veta att jag hade det. Surt som fasen att jobba första året utan betald semester.Det är för att dom förväntar sig att personalen ska stanna ett antal år. Byter man jobb varje år så är det ju extra surt, för när ska man då hinna ha någon semester alls, typ.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.