handdator

Visa fullständig version : Händer det er att vissa bitar information plötsligt raderas från era minnen?

Torwald
2008-10-21, 14:47
Igår kväll hände det för andra gången i mitt liv att jag plötsligt glömde bort en kod som jag använder varje dag. Händer det er också, att saker oåterkalleligen försvinner? För ett par år sedan, när jag köpte en ny telefon, glömde jag bort min PINkod i någonstans mellan att jag tog ur SIMkortet ur den gamla telefonen och det att jag satte i det i den nya. Jag hade använt koden varje dag fram tills dess, och jag kan fortfarande inte för mitt liv komma på vad den var.

Igår var det PINkoden till mitt Mastercard jag glömde bort. Det är ju en sak att aldrig komma ihåg sina koder, och att plötsligt glömma bort en kor för att aldrig kunna erinra sig den igen.

Händer detta er också? Det känns mycket underligt.

Nina L
2008-10-21, 15:01
All the time. It's the stress, man. :( Helt plötsligt är något man alltid kunnat puts väck!

Torwald
2008-10-21, 15:05
Kommer det tillbaka då? För jag menar, det är klart att jag glömmer saker hela tiden, både sifferkombinationer och saker att göra. Det som är speciellt med visa grejer är att de aldrig någonsin kommer tillbaka, och det känns inte ens som att jag har ett hum om vad det var. Det är bara helt borta!

Känns det så för dig?

cwzrd-
2008-10-21, 15:07
Köp mer ramminne.

lol!!1

Pez
2008-10-21, 15:12
Rätt vanligt förekommande. Men inget konstigt.
I princip finns minnet alltid kvar - men de cues, "ledtrådar", du använder för att återkalla detta specifika minne kan ha blivit störda av så kallad anterograd eller retrograd interferens. Det sker kontinuerligt, i större eller mindre omfattning och med såväl implicita som explicita minnen.
Minnen av den typ du nämner är mer eller mindre implicita, omedvetna - en sifferserie som mer är en invand rörelse (exempel portkod) än ett fritt återkallningsbart engram. Det kommer troligtvis "släppa" när du inte försöker komma ihåg det och mer intuitivt använder det.

Apropå minnen så går "17th World Memory Championship (http://www.ameinfo.com/167482.html)" av stapeln den 23-26 oktober i Bahrain med en svensk deltagare (http://metro.se/se/article/2008/10/20/00/1855-57/index.xml).
Mnemonicer är lite lustiga.. :D
Men många av de tekniker de använder sig av är användbara för "vanliga dödliga" också.

Prankie
2008-10-21, 15:15
Hänt en gång. Tog ut pengar vid ATM. Tog ut kortet, la den i börsen. Tog ut pengar också och la de i börsen. Sedan stod jag bara där och väntade jag skulle få kortet igen. Efter ett tag blev jag helt övertygad att ATM åt mitt kort men gav mig pengarna. Ringde och spärrade kortet. Självklart hittade jag kortet i börsen dagen efter.

Pez
2008-10-21, 15:32
All the time. It's the stress, man. :( Helt plötsligt är något man alltid kunnat puts väck!

Kommer det tillbaka då? För jag menar, det är klart att jag glömmer saker hela tiden, både sifferkombinationer och saker att göra. Det som är speciellt med visa grejer är att de aldrig någonsin kommer tillbaka, och det känns inte ens som att jag har ett hum om vad det var. Det är bara helt borta!

Känns det så för dig?

Man måste skilja på "vanlig glömska" och "tip of the tongue"-glömska och sådana minnesstörningar som uppkommer genom skadliga nivåer av stress samt se till vilken ålder en person är i.
Om det är en ung person som antingen lider av eller upplever sig lida av minnesstörningar eller nedsättning av kognitiv förmåga av något slag eller omfattning så kan det vara på grund av en uppsjö anledningar.
Stress och depression kan exempelvis ge globala störningar av kognitiv förmåga. Därmed inte sagt att stress är kausalt med depression. Men även rent fysiska (i motsats till psykofysiska/psykosomatiska) tillstånd som infektioner, inflammationer, blodtryck, vitaminbrist etc etc kan påverka kognitiv förmåga/minnet.

Det pågår (de ligger i pipelinen för publ.) bl.a studier som visat att demenstillstånd hos äldre i en del fall kan bero på brist av B12 och/eller folsyra, vilket leder till feldiagnoser och felbehandling. Relevansen i detta när vi talar om sub60:s är nog marginell, men det kanske är intressant när vi ändå diskuterar ämnet.. :em:

Basil
2008-10-21, 15:43
Skulle ge exemplet att jag brukar glömma min portkod som jag slår in varje dag, och nu när jag sitter här framför datorn så har jag faktiskt ingen aning om vad den där haha. Jag vet dock att den går ner och sen snett uppåt.

Basil
2008-10-21, 15:47
Fast det var ju inte den sorten som menades.. aja försent att edita.

hahavaffan
2008-10-21, 15:50
Jag hade haft mitt bankkort i ca 5 år, med samma pinkod hela tiden, när jag åkte till Australien 06/07. En kväll när jag som vanligt skulle ta ut pengar, fanns inte pinkoden i mitt huvud. Jag kom aldrig mer ihåg den, och kortet spärrades och ett nytt fick skickas till mig :)