handdator

Visa fullständig version : Skivstångsshrugs bakom ryggen - skaderisk?

Bahir
2008-10-21, 08:34
Hej,

När jag tränar trapsen så brukar jag då och då (eller kanske ofta) köra skivstångsshrugs bakom ryggen. Eftersom trapsen är rätt starka så kan man ju använda något högre vikter (låt säga mer än 120 kg), men det jag är rädd för är att skada ryggen på något sätt. Man får ju en rätt konstig hållning med stången bakom ryggen, eftersom man inte kan stå upprätt, utan måste börja på benen, och därför böja överkroppen framåt lite. Hållningen blir något "S"-formad.

Kan ryggen ta stryk av detta? Finns det något bättre sätt att köra övningen? Något man kan tänka på?

Tack på förhand

Nitrometan
2008-10-21, 08:57
Varför kör du bakom ryggen?

Bara nyfiken på varför du väljer det istället för framför?

För min del är dessutom rumpan i vägen... :(

arremannen
2008-10-21, 09:48
Varför kör du bakom ryggen?

:(

+1 :smash:

Piranha
2008-10-21, 09:53
Jag är med Nitro där, hur fan skall man kunna runda röven?

jwzrd
2008-10-21, 09:54
Jag är med Nitro där, hur fan skall man kunna runda röven?

Hur fan når man baksidan av kroppen?

Piranha
2008-10-21, 09:57
Hur fan når man baksidan av kroppen?

Scary... hur gör du på toa?

jwzrd
2008-10-21, 09:58
På samma sätt du torkar dig efter nr.2 ?

Eller hur gör du?

Jag tar hjälp av mannen med de 400 olika journalnamnen. Han räcker precis upp!

Saft und Kraft
2008-10-21, 09:59
Scary... hur gör du på toa?

Han har naturligtvis hjälp. Det är väl inget märkvärdigt?

Saft und Kraft
2008-10-21, 10:01
Ah, fast att det var en person var kanske mer otippat.

JohnRick
2008-10-21, 10:17
Hej,

När jag tränar trapsen så brukar jag då och då (eller kanske ofta) köra skivstångsshrugs bakom ryggen. Eftersom trapsen är rätt starka så kan man ju använda något högre vikter (låt säga mer än 120 kg), men det jag är rädd för är att skada ryggen på något sätt. Man får ju en rätt konstig hållning med stången bakom ryggen, eftersom man inte kan stå upprätt, utan måste börja på benen, och därför böja överkroppen framåt lite. Hållningen blir något "S"-formad.

Kan ryggen ta stryk av detta? Finns det något bättre sätt att köra övningen? Något man kan tänka på?

Tack på förhand

Använda hantlar?

Bahir
2008-10-21, 10:41
Jag kör framför kroppen också... och med hantlar. Bra med variation tycker jag, och dessutom får man bra sträckning i bottenläget genom att köra på baksidan.

Rumpan är i vägen om man sträcker på sig, därav de börjda benen och den dåliga hållningen. Ni kan prova själva med bara stången så får ni en bättre uppfattning.

PiNG.
2008-10-21, 10:48
Om du själv tycker du har en dålig hållning kanske du ska hålla dig till framför med stång eller vid sidan med hantlar.

Whistler
2008-10-21, 10:56
Har sett många köra bakom ryggen, främst i smith. Jag fattar inte varför. Enda gången jag försökte så var rumpan ivägen, precis som hos andra i tråden. Jag tror helt enkelt det är så att de som kan köra shrugs bakom ryggen har tränat för lite knäböj. :)

Nitrometan
2008-10-21, 10:57
och dessutom får man bra sträckning i bottenläget genom att köra på baksidan.
Varför skulle du få bättre sträck av att köra bakom än framför?

Varför köra shrugs med rundad rygg och böjda ben?

Variation?

Skulle belastningen på trapezius bli annorlunda?

Bahir
2008-10-21, 11:20
Varför skulle du få bättre sträck av att köra bakom än framför?
För att det är så helt enkelt - jag känner det. Se svaret till sista frågan nedan

Varför köra shrugs med rundad rygg och böjda ben?

Om det inte framgick tidigare så är anledningen att utan rundad rygg och böjda ben så är arslet i vägen, vilket gör det omöjligt att lyfta vikten endast rakt upp (eftersom man skulle behöva svänga ut för arslet).

Variation?

Variation ja, precis som att köra bänkpress och hantelpress, otaliga övningar för triceps osv.

Skulle belastningen på trapezius bli annorlunda?

Ja, i alla fall för mig. Med shrugs bakom ryggen kan vikten hänga fritt rakt ned (och därav ge bättre sträck), medans den översta delen av kroppen är upprät, i motsats till vanliga skivstångsshrugs då i alla fall jag är lite framåtlutad (så vikten dras alltså lite mer bakåt än när man kör bakom ryggen, då vikten endast dras rakt uppåt (sett från trapsens håll om du förstår vad jag menar)), och dessutom så nuddar stången mina ben när jag kör framför, så vikten hänger alltså inte fritt utan är lite framskjuten.

Anders The Peak
2008-10-21, 11:27
Man bör köra den fram och med rätt smalt grepp mellan händerna för att kunna sträcka ut just trapzen.
Det där bakom ryggen är en gammal byggarskröna. Rumpan är i vägen för att man ska kunna göra rörelsen rätt.

Lars Brinkhoff
2008-10-21, 11:30
Om man googlar lite på Lee Haney shrug kanske man hittar lite info.

Bahir
2008-10-21, 13:37
Haney shrugs är helt annorlunda, de har jag använt mig av förut. Det är just en shrug då man kan stå med rätt bra hållning, eftersom man lyfter vikten bakåt, upp och förbi arslet. Dock tar den mer på bakre delta än vanliga shrugövningar, och man klarar inte av lika mycket vikt.

Som denna, fast med lite mer böj i benen för att undvika röven:

EAktNmDWmoE