handdator

Visa fullständig version : Fysiskt krävande yrke

Trytter
2008-10-20, 21:40
Lite småtöntig post kanske men inte min första i så fall så det är lika bra att fråga:) .
Hursomhelst har jag gått i "nytt jobb" tankar ett tag och inte riktigt kommit fram till något mycket mera sofistikerat än att jag älskar att vara utomhus och att ha ett jobb var man får röra på sig.
Har jobbat som brevbärare ett tag för att komma fram till min eminenta slutsats men skulle som sagt behöva lite inspiration till något nytt.
Så jag tänkte fiska lite efter tips och idéer på forumet om vilka fysiskt krävande utomhusjobb som finns.
Kan vara något ni själv jobbar/jobbat med eller bara vara ett yrke ni vet om.
Något med skog kanske?
Jag är i alla fall tacksam för var en liten ide'

Exdiaq
2008-10-20, 21:42
Skogshuggare

andnel
2008-10-20, 21:50
Ogräsplockare?

Honken
2008-10-20, 21:50
Ställningsbyggare.

hahavaffan
2008-10-20, 21:53
Ställningsbyggare. Dessutom bra lön har jag hört.

Man and Machine
2008-10-20, 22:03
Officer.

Trytter
2008-10-20, 22:11
Skogshuggare har jag funderat på, var inte riktigt säker på att det var "manuellt" nuförtiden, trodde mest man satt bakom spakarna i en maskin.
Ställningsarbetare har också slagit mig, gillar dessutom höga höjder, men jag har inte riktigt klurat ut hur man "kommer igång" med det så att säga.

Hemi
2008-10-20, 22:23
Skogshuggare har jag funderat på, var inte riktigt säker på att det var "manuellt" nuförtiden, trodde mest man satt bakom spakarna i en maskin.
Ställningsarbetare har också slagit mig, gillar dessutom höga höjder, men jag har inte riktigt klurat ut hur man "kommer igång" med det så att säga.

Skogshuggare eller whatever du vill kalla det har jag varit och ar stundom. Ja det kravs en viss typ av manniska men det gor alla gott. Jobb finns det inte sa manga langre i Sverige dock, om det inte andrats. Kanske jag blir det i annat land igen. Det ar mina gener. Har dock numera ett enormt begar att vara social, gillar artpeople, homos, festprissar och allt vad det ar for tillfallet och sadana ser man inte manga av i skogen. "Jag vantar vid min mila" typ.

Sok dig till parken i stan, dar far du bade och. Sabyholm, alt. parkarkitekt ar utbildningar som kan ge nat at det hallet med karriar.

Honken
2008-10-20, 22:28
Ställningsbyggare. Dessutom bra lön har jag hört.

Brutton är strax över 20 på nästan alla företag så någon jättebra lön är det väl inte (relativt till slitet och pinandet, dock bra för semi/okvalificerat arbete).

ChrisDEFC
2008-10-20, 22:46
Brutton är strax över 20 på nästan alla företag så någon jättebra lön är det väl inte (relativt till slitet och pinandet, dock bra för semi/okvalificerat arbete).

kanske går att ta nått sånt jobb i norge och göra lite större stålar.

Fredrik S
2008-10-20, 23:13
Grovarbetare inom anläggning/markberedning.

Lellan
2008-10-20, 23:20
Lantmätare. Har en kompis som är det, har inte riktigt fattat vad hon gör förutom att hon är ute i ur och skur och tjänar bra pengar. :D

Poxeman
2008-10-21, 05:04
Jag skulle rekommendera att bli murare... eller typ anläggare som sätter plattor och marksten. Jag gillar att se hur något växer fram under arbetets gång och att se på det man gjort under dagen och tänka. "Det blev ju riktigt bra, jag har uträttat något idag".

Frisk
2008-10-21, 08:25
Dykare

mela
2008-10-21, 08:29
kanske går att ta nått sånt jobb i norge och göra lite större stålar.

Bara polacker som gör sånt här. iaf i Oslo.

Danny Devito
2008-10-21, 12:38
Rivningsarbetare, på typ Betonghål. Det har jag jobbat med och det var riktigt fysiskt jobb. Stå och bila 8 h om dagen, med diverse handrivnings-verktyg i famnen som väger 10-15 kg. Riva väggar med slägga. Mer fysiskt jobb än så har jag svårt att tänka mig att det finns. Try it! :thumbup:

Iofs så är det inte utomhus jobb.

teargaz
2008-10-21, 14:01
Jag jobbade som lastare på Arlanda för sissådär en 10 år sen. Där vågar jag nästan påstå att jag blev lite grov.

Om en MD80 kommer in med 4 ton bagage så ska man först riva ur allt och lägga på släp, sen ska allt från släpet till bagagebandet.
När det är klart så är det bara proppa in 4 ton väskor i samma plan som ska iväg igen. 12 ton bagage hanterat på ca 40 minuter.

Highscore när det blir strejk och du inte vill vara med och strejka. Vid ett sånt tillfälle lyfte jag var tredje väska som lämnade arlandas utrikesterminal under en lördag. Knogarna släpade i backen när jag gick hem efter 18 timmar;)

spoonchest
2008-10-21, 14:27
Jag vet inte hur mycket en skogshuggare jobbar "manuellt" i dagens läge, men i småskaligt bruk så är det nog väldigt vanligt, då påstår jag att skogshuggare är ett utav de tyngre yrkena.
Annars kan du ju söka jobb på en bondgård. Har du tur så kan du därigenom få pröva på de flesta utav de ovanstående yrkena. Det skiftar väldigt mycket ibland.

EDIT: njae, kanske inte pokemon-tränare då.

Denstillasittande
2008-10-21, 17:50
Stensättare ! Lite dålig tid på året att börja bara, finns gott om tunga moment + man får bra solbränna.

Kryss
2008-10-21, 18:08
Jag jobbade som lastare på Arlanda för sissådär en 10 år sen. Där vågar jag nästan påstå att jag blev lite grov.

Om en MD80 kommer in med 4 ton bagage så ska man först riva ur allt och lägga på släp, sen ska allt från släpet till bagagebandet.
När det är klart så är det bara proppa in 4 ton väskor i samma plan som ska iväg igen. 12 ton bagage hanterat på ca 40 minuter.

Highscore när det blir strejk och du inte vill vara med och strejka. Vid ett sånt tillfälle lyfte jag var tredje väska som lämnade arlandas utrikesterminal under en lördag. Knogarna släpade i backen när jag gick hem efter 18 timmar;)

Jobbade just 2½år på lastningen där och slutade i augusti, absolut inget yrke jag kan rekommendera :)
Men visst fick man träning, samtidigt som man förstör kroppen när man lyfter tunga saker i alla felaktiga ställningar som går. Tror tempot är riktigt mycket högre nu också, det är iallafall vad gubbarna sa.

C.E.J.
2008-10-21, 18:12

Så hardcore är det ändå inte. Tempot är inte särskilt högt och det är gott om rasttillfällen.

Allan
2008-10-21, 18:47
Rivningsarbetare, på typ Betonghål. Det har jag jobbat med och det var riktigt fysiskt jobb. Stå och bila 8 h om dagen, med diverse handrivnings-verktyg i famnen som väger 10-15 kg. Riva väggar med slägga. Mer fysiskt jobb än så har jag svårt att tänka mig att det finns. Try it! :thumbup:

Iofs så är det inte utomhus jobb.

Man ska inte stå och bila en hel dag. Man ska använda alla tillgängliga hjälpmedel som finns. Man kan få vibrationsskador på ett par veckor annars, och de har man sedan ont av i resten av livet.
Överhuvudtaget romantiseras kroppsarbete för mycket. Vill man vara utomhus är det en sak, vill man vara utomhus och slita ut kroppen är det en annan sak.

Kryss
2008-10-21, 19:06
Så hardcore är det ändå inte. Tempot är inte särskilt högt och det är gott om rasttillfällen.

Jobbar du för finnhandling/nordic så kanske... Det var inga ovanligheter att man för sgs knappt fick sitta ner förrän sin rast.

Denstillasittande
2008-10-21, 19:15
Man ska inte stå och bila en hel dag. Man ska använda alla tillgängliga hjälpmedel som finns. Man kan få vibrationsskador på ett par veckor annars, och de har man sedan ont av i resten av livet.
Överhuvudtaget romantiseras kroppsarbete för mycket. Vill man vara utomhus är det en sak, vill man vara utomhus och slita ut kroppen är det en annan sak.

Så sant, jag jobbade bara som håltagare nåt halvår men det var mycket vanligt med inflammerade handleder, kortison sprutar i axlar osv.

Jag är tacksam det finns mycket maskiner på företaget jag jobbar nu, med duktiga maskinförare som gör mycket grovjobb åt än. Finns massvis med hjälpmedel men ser dock sällan folk använda det.

z_bumbi
2008-10-21, 19:16
Jakt-, turist- och/eller fiskeguide.
Jobba med linjearbeten, det är mycket släpande men det är inte avgrundsjobbigt hela tiden. Sen får man tydligen klättra upp i stolparna som bonus (inget för mig).
Parkförvaltning

huldz
2008-10-21, 20:25
Byggnadsplåtslagare kanske?

reinholdsson
2008-10-21, 20:46
Byggnadsplåtslagare kanske?

Njae, snarare o-ergonomiskt nästan hela tiden. Men visst, lite fysiskt är det ju.

Dumleman
2008-10-21, 21:15
Röjjare eller skogsplantör? Visserligen endast under vår, sommar och höst men rakt ackord så du bestämmer till viss del hur krävande du vill ha det :).

Trytter
2008-10-21, 21:26
Wow. Tack för inspirationen!
Har också funderat på dykare men vet inte riktigt om man gör mycket annat än anläggningsarbete under ytan. Har en känsla av att det är ett yrke som låter roligare än det i verkligheten är.
Någon som har erfarenhet av yrkesdykning eller vet var man hittar lite info om det?
Sen undrar jag lite om ställningsarbetare, är det lärlingutbildning som gäller för det?
Iofs har jag övervägt det där med kroppsarbete, nog för att man gillar det nu men det kanske inte känns lika kul i kroppen om 20 år...
Har bara så förbaskat svårt för arbeten var man inte får röra på sig.
Hmmm, man behöver kanske inte gå på det allra tyngsta om man ska ha lite framförhållning vad vet jag.
Funderade vidare på landskapsarkitekt och parkarkitekt men har en känsla av att det mest är i den "administrativa hörnan"?
Finns det en och annan som jobbar med liknande arbete, eller "skogsnågonting" som känner sig lockad att berätta är det välkommet!:)
Turist, fiske, naturguide funkar nog, sitter man iaf inte still hela dagen och får en massa frisk luft.
Förresten
Z-Bumbi: Vad är linjearbeten för något? Aldrig hört talas om det.:em:

Tack så mycket igen! Har ni fler idéer så är det bara att posta.

Danny Devito
2008-10-21, 21:27

Hehe, du har säkert väldigt rätt. Men jag sommarjobbade bara där i tre veckor så det är nog ingen fara, hoppas jag.

muddler
2008-10-21, 21:27
Jag har svaret!

YXzeO8Q35Pk

internethjälten
2008-10-21, 21:31
Är det bara jag som vill slita så lite som möjligt när jag jobbar? Varför söka ett jobb där man får slita :-S

Motorbreath
2008-10-21, 21:32
Skogsröjning och gallring. Röja ledningsgator åt något elbolag.

Tricklev
2008-10-21, 21:33
Jag är inne på muddlers förslag, bli en musiker istället.

MuZwnC9rB-A

Killen som febrilt slår på skåpen/med mera tar nog ut sig lite varje spelning.

PowPow
2008-10-21, 21:53
Är det bara jag som vill slita så lite som möjligt när jag jobbar? Varför söka ett jobb där man får slita :-S

Håller med dig lite.
Visst, jag kan också uppskatta fysiskt arbete. Men gör man det 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan, så kan det bli lite slitigt. De dagarna man är peppad och pigg är det väl okej. Men är man trött, bakis eller har ont någonstans (och ont får man ju ofta om man sliter) så är det inte alltid så kul.

Dessutom ger väl de flesta slitsamma arbeten mer förslitningsskador än muskler och kondition.

internethjälten
2008-10-21, 22:08
Dessutom ger väl de flesta slitsamma arbeten mer förslitningsskador än muskler och kondition.

Finns väl en och annan nisse där ute som har ett par stora underarmar
av allt slit genom åren men det hade varit kul att se en statistiksiffra
på hur många det är som får förslitningsskador pga denna typen av jobb.

Själv jobbar jag som betongarbetare och jag tycker det är lite småslitigt
och känner redan av i kroppen att det är ett tungt jobb så det blir att
söka sig vidare inom en snar framtid till ett mindre fysiskt jobb.

shut teh face
2008-10-21, 22:50
Jag föredrar ett lugnt arbete, och lägga motionen på min fritid istället. Det känns som tidigare sagt att man mest får förslitningsskador av att utföra diverse rörelser 40 timmar i veckan.

Mental
2008-10-21, 23:02
Ingen som sagt det uppenbara ju,
Bandymålvakt.

Det är långa matcher.
Skitkallt
Dåliga skydd
Skitliten boll
Skitstort mål
Taskig lön
Liten publik
Nämde jag skitkallt?
Och de skjuter ju så jävla hårt!

Bönne
2008-10-21, 23:07

Iofs så är det inte utomhus jobb.Som att be efter kroniska skador.

Jag jobbade som lastare på Arlanda för sissådär en 10 år sen. Där vågar jag nästan påstå att jag blev lite grov. 18 timmar;)Enda jag känner till som arbetat som lastare har kroniska skador i sina handleder, inget ovanligt inom yrket tydligen enligt honom.

Till trådskaparen; arbetare inom anläggning är nog ett lämpligt yrke. Bra lön efter några år i yrket. Kräver väl dock ett år i skolan.

sudden21
2008-10-22, 07:54
Brunnsborrare, ute hela dagarna och relativt tungt.

ChrisDEFC
2008-10-22, 13:11
Bara polacker som gör sånt här. iaf i Oslo.

då har jag några vänner som ljugit om sin nationalitet :furious: *mini *gah!*