handdator

Visa fullständig version : Frågor från en nybörjare..

absentis
2008-10-20, 19:09
Hej! Har smygkikat ett bra tag på forumet men aldrig fått tummen ur och registrerat förrens nu, då jag på riktigt blivit intresserad av träning osv...

Ålder: 15
Längd: 177
Vikt: 59-60 kilo

För ett antal månader sedan tänkte jag som många andra fjortisar skaffa ett sexpack, började göra 120 situps varje kväll tills jag läste att underhudsfettet faktiskt spelade en stor roll i det hela, läste mer och mer och började inse att det är värdelöst att bara träna magen & träna "endast" för att få en fin kropp liksom, så jag har bestämt mig för att fokusera på att leva sundare osv.

Jag är absolut inte tjock, men äter väldigt osunt antar att jag till slut kommer lägga på mig mer & för mycket.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är ifall någon vänlig själ skulle vilja vänlig att skriva ett 3-månaders nybörjarschema & några noteringar på vad jag ska äta & undvika osv... Har börjat göra armhävningar på siståne, hade svårt att klara en enda men efter bara 2-3 veckor kan jag göra omkring 30, sen börjar det bli väldigt jobbigt :p

So, help me out please? :)

MVH,
absentis

absentis
2008-10-20, 19:14
Hittade ingen editknapp, ber om ursäkt om den finns nånstans:

Jag har inte tillgång till ett gym ännu, känner att jag vill ha lite grundmaterial, lite att "bygga på" innan jag köper ett gymkort.

Wiktor
2008-10-20, 19:17
Det bästa tipset jag kan ge dig är nog att inte vänta med gymkortet utan skaffa det direkt, även om det känns lite olustigt.

absentis
2008-10-20, 19:33
Det bästa tipset jag kan ge dig är nog att inte vänta med gymkortet utan skaffa det direkt, även om det känns lite olustigt.

Alright, så att börja så smått hemma för att "komma igång" är inget att rekommendera?

CV!
2008-10-20, 19:39
Alright, så att börja så smått hemma för att "komma igång" är inget att rekommendera?

Jo absolut! man kan komma långt av att bara träna hemma.
Det räcker ju med att du tex skaffar några vikter så kan du använda dom också när du tränar.

absentis
2008-10-20, 19:44
Alright, då kör jag nog på det ett litet tag till.
Äger inga vikter ännu men ska snart inhandla, går det bra att köra det här:
Mån - 10 Armhv + 20 situps

Tis - 5 tricepspushups + 20 armhv + 40 situps

Ons - 10 tricepspushups + 30 armhv + 40 situps

i någon månad eller så? Fick det som en "komma igång" plan av en polare :)

z_bumbi
2008-10-20, 19:46
Leta reda på en tråd som heter "träna utan gym" eller något liknande, den har varit aktuell de senast veckorna så den är inte så svår att hitta.

Wiktor
2008-10-21, 11:10
Självklart kan det funka kanon att träna hemma. Men om man ändå har som avsikt att börja träna på ett riktigt gym så ser jag ingen anledning till att vänta med det.

ChrisDEFC
2008-10-21, 11:26
det bästa du kan göra är förmodligen att köpa ett gymkort. träning hemma blir inte riktigt samma sak har jag förstått nu efter X-antal år. trots att jag har oerhört hög disiplin så blir det ändå inte bra att träna hemma trots både stång, vikter och lite andra småsaker. försök ta reda på om du känner någon som är äldre än dig och tränat ett tag alternativt någon som är i din ålder som är lika sugen som dig på att lära sig. köp ett varsitt gymkort och på dom flesta gym brukar det finnas nybörjarschema el instruktörer som kan visa runt nya i gymmet. plocka ihop ett helkroppsschema med 2övningar för ben, 2 för rygg, 1 för bröst, 1 för axlar, 1 för mage, 1 för vader 2 för armar och kör det 3ggr i veckan första 3 månaderna fortsätter du även att hänga här på forumet kommer du få massor med ovärderlig information från folk som hållt på länge så kanske du slipper göra många av nybörjarmisstagen.

tips på träningsprogram (börja med endags)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

tips på övningar:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

ang maten så finns det även där massor med ovärderlig information här på forumet. men tänk på att om du går från lite träning till 3 helkropps pass i veckan så kommer din kropp behöva med energi=mer mat. tips på bra mellanmål är mackor, bananer, nötter, kvarg, ägg osv. se till att få in några extra mellanmål varje dag så du äter ca 5-6mål/dag. sen får du tänka över vad du äter men se bara till att majoriteten av maten är bra sen gör det inget om en liten del av maten är sämre för behöver man mycket energi är det svårt att få i sig allt via bara "bra" mat. sen kanske du behöver omvärdera vad som är bra och inte. för i media idag verkar allt som har låg fetthalt vara bra mat och så är inte fallet. är du intresserad av detta med mat kan du ju skriva ner vad du äter på en dag så är det lättare att komma med tips, ta gärna en dag som du själv anser som dålig!