Visa fullständig version : Kroppsvåg
Hej!
Är i behov av en bra personvåg som förutom vikt mäter kroppsfett och muskelmassa. Har spanat in den här: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=42458758 men känner att det kanske är något dyr. Runt 500 tycker jag räcker men då kanske jag måste tumma på kvaliten? Hur pass effektiva är vanliga kroppsvågar när det gäller mätning av kroppsfett? Länka/tips gärna om andra alternativ! Tack på förhand :thumbup:
Hur pass effektiva är vanliga kroppsvågar när det gäller mätning av kroppsfett?
Inte alls. Lägg pengarna på annat. Enda "effektiva" är väl kalipermätning, inte för att du får exakta procenten men man kan i alla fall få fram skillnaden. Annars kan man väl göra nån typ av fettmätning i vatten (vet inte vad det kallas nu) som liknar en bod-pod mätning. Det kostar ju dock ett par kronor vill jag minnas... ;)
Bioimpedans är ganska kass överlag. Köp en vanlig 500kr digitalvåg och skaffa en kaliper istället.
EDIT: Puck tvåa
Inte alls. Lägg pengarna på annat. Enda "effektiva" är väl kalipermätning, inte för att du får exakta procenten men man kan i alla fall få fram skillnaden. Annars kan man väl göra nån typ av fettmätning i vatten (vet inte vad det kallas nu) som liknar en bod-pod mätning. Det kostar ju dock ett par kronor vill jag minnas... ;)
Okej, så tråkigt. Saken är den att jag i vilket fall måste köpa en våg för att mäta min vanliga vikt, så det känns ju ändå överkomligt att betala lite extra för funktioner som fettprocent etc.. Resultaten är väl ändå ungefärliga?
"Bioimpedans är ganska kass överlag. Köp en vanlig 500kr digitalvåg och skaffa en kaliper istället."
Vad är en kaliper? :)
det känns ju ändå överkomligt att betala lite extra för funktioner som fettprocent etc.. Resultaten är väl ändå ungefärliga?
Ptja det beror ju på vad du menar med "ungefärliga", det kan säkert vara både 2, 3 och 5 procentsenheters skillnad på vad som är riktigt. Vad du lägger dina pengar på är ju ditt val men själv tycker jag det känns onödigt :)
Kaliper:
http://shop.workhouse.se/shop/2731/img45/327745/327745-rescaledpic-300x266.jpg
En kaliper är nästan omöjlig att använda på sig själv då man oftast tar ett genomsnitt av ett antal mätpunkter, det kräver också en viss övning för att få till bra mätningar och de bästa instrumenten är ganska dyra.
Hydrostatiska mätningar (under vatten) görs väl bara i forskningsammanhang då det är en ganska omständig procedur?
Bioimpedans är ganska kass överlag. Köp en vanlig 500kr digitalvåg och skaffa en kaliper istället.
EDIT: Puck tvåa
Vad innebär Puck tvåa? Har sett att andra skrivit det.. *grr27*
att man är den andra som skriver i princip samma sak inom nån minuts mellanrum.
Att någon, med man själv skriver något, skriver samma sak själv, och hinner posta det innan man själv gör det pga slött skrivande eller andra förseningar.
Edit: Pucktvåa.
notera även att det finns andra sorters puckar.
puck trea:
http://i189.photobucket.com/albums/z203/lectris/8253882-1.jpg
(puck tvåa: )
http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/1314303/2/istockphoto_1314303-hockey-puck.jpg
Puck etta eller bara Puck används sällan... :) iaf i dessa sammanhang.
Börjar du inte komma lite offtopic nu Lectris?
Börjar du inte komma lite offtopic nu Lectris?
Ville bara klargöra för att undvika fortsatta missförstånd... ;)
Ville bara klargöra för att undvika fortsatta missförstånd... ;)
Jag förstår. Med tanke på att frågan redan är besvarad så utökade du ju egentligen bara kunskapen ytterliggare. :thumbup:
Även om en elektronisk våg som trådskaparen nämnt visar fel %, är det fortfarande möjligt att den visar lika fel i princip varje gång? Kan man alltså se efter en deff att man gått ned t ex 5 procentenheter?
Lägg inte pengar på en sådan våg då du inte vet hur fel den visar. Ifall du först mäter dig korrekt på ett annat ställe för att sen väga dig på vågen och sen repetera då kanske du kan veta vilken skillnad vågen visar. Min våg verkar mer visa BMI än % kroppsfett.
shut teh face
2008-10-20, 15:40
Det finns inga bra sätt att mäta fettprocent, förutom den där undervattensgrejen. Tror King Grub kör en sådan en gång per år, och de kostar typ 10 laxar om jag inte minns fel.
När det gäller köpa våg så är det bäst att köpa en bra våg, och inte tramsa till det med fettmätning osv.
Det finns inga bra sätt att mäta fettprocent, förutom den där undervattensgrejen. Tror King Grub kör en sådan en gång per år, och de kostar typ 10 laxar om jag inte minns fel.
När det gäller köpa våg så är det bäst att köpa en bra våg, och inte tramsa till det med fettmätning osv.
Vaaa? Förklara för mig varför någon skulle lägga ner 10 lökar för att få veta sin fettprocent?!*screwy*
shut teh face
2008-10-20, 16:33
Vaaa? Förklara för mig varför någon skulle lägga ner 10 lökar för att få veta sin fettprocent?!*screwy*
Om man är intresserad av detta så tycker jag inte 10k är mycket pengar.
Folk spenderar ju bra mycket mer pengar på saker som kan "tyckas" onödiga. :bumbi
Om man är intresserad av detta så tycker jag inte 10k är mycket pengar.
Folk spenderar ju bra mycket mer pengar på saker som kan "tyckas" onödiga. :bumbi
Not really an answer :cool:
shut teh face
2008-10-20, 16:47
Not really an answer :cool:
Ye but your statement is weird!
Ye but your statement is weird!
haha okej
Vaaa? Förklara för mig varför någon skulle lägga ner 10 lökar för att få veta sin fettprocent?!*screwy* För att det är så mycket en någorlunda bra våg/maskin kostar?
För att det är så mycket en någorlunda bra våg/maskin kostar?
Lust att läsa inläggen ordentligt nästa gång?
Det handlar inte om en engångssumma utan om "typ" 10 lax per år för en detaljerad undersökning..
Och förlåt om ni tar illa vid er för att jag tycker det är väldigt konstigt att någon skulle lägga ut det, jag frågade endast om motiveringen till ett sånt beslut.
You guys are way to serious:whipped:
Edit: För oss dödliga är nämligen tio tusen kronor en utlandssemester per år.
Sry läste lite för snabbt. Köp en vanlig våg säger jag igen :)
Dubbelmärkt vatten används/användes på Göteborgs universitet och jag har för mig att Grub skrivit att det kostar 10k för att få göra en sådan.
Tvivlar starkt på att han gör en årligen, haha.
Indirekt kalorimetri är en annan metod.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.