Visa fullständig version : Lärlingsjobb?
Ungtuppen
2008-10-20, 10:27
Hej. jag är 20 år gammal och tog gymnasiet förra året, sen dess har jag jobbat som telefonist samt praktiserat en del på olika företag. Nu vill jag verkligen sätta fart med saker och ting och hitta ett riktigt jobb, helst så vill jag ha något praktiskt då jag gillar att röra på mig och umgås med människor, något serviceyrke så som elektriker eller målare skulle vara kanon. Dock känner jag att jag inte har någon större lust att sätta mig på skolbänken så jag funderar lite på lärlingsutbildning. Har ni någon erfarenhet av det? Hur stor är chansen att få tag i en lärlingsutbildning inom något praktiskt yrke?
Hur stor är chansen att få tag i en lärlingsutbildning inom något praktiskt yrke?Här uppe verkar det grymt svårt, företagen vill inte ta in folk som är helt gröna, blir för lång tid som lärling. Ska tydligen vara lättare i södra Sverige. Och Norge om du kan tänka dig att flytta. Som jag förstått det så prioriterar byggföretagen där folk utan utbildning, så att de själv får lära upp istället för någon skola.
lernia har väl bra utbildningar där i stort sett hela utbildning är lärlingsbaserad. (man måste ha lite timmar i skolbänken hur man än gör med tanke på hantverksyrkenas behörighetsbestämmelser)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.