Visa fullständig version : Passning vid knäböj
Hur passar man bäst vid en knäböj? Känner mig osäker när någon ber mig om hjälp. Man vill ju inte vara i vägen samtidigt som det måste vara säkert.
Kan ju passa på (vitsigt?) att fråga om bänkpress också. Hur vill ni att passaren skall uppträda?
Passa dig för att passa genom att hålla över bröstet på den som kör - åtminstone om det är en quinna... :D
Annars tycker jag det är den bästa passningen, för man har bäst möjligheter att verkligen hjälpa till när det behövs, samtidigt som man lätt känner av hur mycket hjälp som behövs!
I bänk föredrar de flesta, tror jag, att få passningen via stången. Håll under stången (mellan händerna på den som lyfter) och känn hur mycket hjälp som behövs.
Det finns inget värre än dålig passning. För mycket hjälp: "Oj, var tog stången vägen?"
För lite hjälp: "Ta i då, ta iiii!" Medan man ligger med stången på bröstet och lunginnehåll tillräckligt för en gråsparv.
Passa dig för det!
Mycket pass blev det...
En sak som definitivt är irreterande är om personen i fråga lägger händerna under stången redan efter 2 rep. Sedan har det varit exempel då jag kört relativt tungt (för mig). Och man tar i utav helvete på slutet. Då har det hänt att passaren helt enkelt sliter åt stången även fast jag kunnat göra säkert 2 rep till.
Pratar om bänkpress nu :)
Vad det gäller knäböj så är ju det absolut säkraste både för passaren och han som böjer om det är 2 st passare. En passare på varje sida.
Vad jag sett på knäböj så står passaren bakom och kan ge lätt hjälp genom att lyfta lite under stången (rakt upp) med en hand på var sida om axlarna.
Tyngre hjälp vet i tusan hur man skall kunna hjälpa till med. T.ex. om lyftarn tippar eller skadar sig.
Bänken är ju mycket lättare, där utnytjar jag hjälp varje pass och ger också ofta. Det är väldigt olika vad man vill beroende på vana och vad man tränar. Tunga negativa, t.ex. kräver ju en kontinuerlig rejäl insats av passaren. Det gäller alltså att man pratar och berättar för passaren vad man vill.
Själv så vill jag att passaren helt håller händerna borta tills stången fastnar på bröstet eller börjar röra sig åt fel håll. Då vill jag ha ett finger (jämt placerade) under stången på var sida och pricis så mycket hjälp att jag med en långsam men jämn rörelse klarar att lyfta vikten. Vill man sedan köra ett rep till med passning så ar det samma visa men passaren behöver ta i lite mer än med ett finger.
Det värsta som finns är en passare som omedelbart tar händerna runt stången och följer med rörelsen och sedan hjälper till för mycket, för snart och ryckigt.
JP, menar du att man skall stå bakom och hålla händerna under armarna/på bröstet alternativt stången om det är kvinnlig fägring man får äran att passa?
Självklart är 2 passare att föredra, förutsatt att puckona hjälper till samtidigt. Annars blir det mer stjälpa än hjälpa (jag är sååå rolig idag).
När det gäller bänken brukar jag hålla händerna under stången hela tiden (utan att röra den), men oftast utanför pressarens händer. Innanför känns som man stör koncentrationen?
Den sämsta passaren jag haft, var en som passade åt mig i skivstångscurl,
han hjälpte till och med till i den negativa fasen...man blev smått irriterad... ;)
...eller passaren som kör sitt eget pass, är kraftigt svettig, och när man ligger där på bänken och ska försöka pressa upp sitt femte tunga rep, så "ting" har man en droppe av killens svett i ögat eller munnen - oughäääh! ;)
Ja..den är fan inte kul den heller ;) :rolleyes:
TommyBoy
2002-05-15, 11:02
Jag föredrar när passaren står bakom mig när jag kör böj. Han följer med ner och tar tag om bröstet på mig om jag får problem. Man slipper snedbelastning och den extra kraften från passaren träffar rätt i rörelseutförandet. Jag har tränat med tjejer och passar dem på samma sätt. Jag lägger inte handen direkt på bröstet utan något ovanför.
Det värsta med en passare är när han inte hjälper till ordentligt utan drar ner takten på repsen. Jag är av den åsikten att repshastigheten ska vara densamma genom hela setet. Rytmiskt och jämnt.
Arne Persson
2002-05-15, 11:07
Personligen tycker jag att ett power-rack borde vara obligatoriskt vid all knäböjträning.
Arne, jag funderar på att motionera en lag att alla gym måste ha ett powerrack, för så är långt ifrån fallet. Det handlar ju om säkerhet.
Tommy, tack! Tror nog din taktik med tjejer är rätt, annars tiskerar man nog en skivstång i huvudet eller något liknande.
Ja..fan..inget powerrack har vi på det gym jag tränar...så himla dåligt...
Har tränat på en del större gym, där det också saknas...jävligt synd... :mad:
Stickboy
2002-05-15, 15:02
håller med tommyboy om passningen vid knäböj, stå bakom personen och följ med i hela rörelsen.
när du skall passa nån våga fråga hur personen vill ha sin pass vissa vill ligga och pressa tills dom blir blå i ansiktet och repsen tar ca 15 sekunder medans andra vill ha en flytande rörelse genom hela setet.
Arne Persson: Vi har ett powerrack men jag ser aldrig nån använda det...vet faktiskt inte varför, en teori är att alla är så vana att böja med pass så det känns bättre.
Hejsan!
Jag är ganska ny på det här med styrketräningen. Jag förstår att ett power-rack är någon form av säkerhetsanordning. Men hur fungerar den och hur ser den ut.
När man kör riktigt tungt är det skönt att ha 2 st som passar på varsin sidan av stången. Men om man kör som vanligt är det (tycker jag) om man har nån som håller en över bröstet. :)
Power rack: http://www.newyorkbarbells.com/92551.html
Fredszky
2002-05-15, 19:47
det mest irreterande jag vet är när jag ska passa en polare, som jämt och ständigt envisas med att blåsa ut all luft snabbt ur lungorna i toppläget i bänkpressen. resultatet blir att jag får en halvliter saliv på mig överallt i slutet av varje rep.
dessutom ska man peppa honom också så han kan spotta ner mig mer..!! nej fyfan snart låter jag honom ligga med stången där :mad: :mad: :D
Håller med Stickboy och Tommyboy! Vid knäböj tycker jag det känns bäst när passaren håller "runt mig" under armhålorna med händerna frampå bröstet. Och naturligtvis följa med rörelsen hela tiden från första repetitionen. Även om man inte behöver någon hjälp (vilket är målet) så har känner man sig lite säkrare och kan istället koncentrera sig på att få upp vikten!
I bänkpress precis som alla andra. Passaren ska hålla händerna under stången, innanför mina händer från första repetitionen.
Ett bra tips är att nogrannt förklara för den som passar HUR ni vill ha hans hjälp. Man kan ju alltid försöka få samma person till att passa, då han eller hon får lättare för det efter varje gång.
Eller skaffa en träningspolare som ni alltid kan lita på.
Det är väldigt sällan jag gör ett set utan pass! 1000 tack Jarod och Superwoman!!!!! :)
Vänligen,
Petrus
Det där med power-rack verkar vara jättesmart. Konstigt att inte fler gym har dem. Skall föreslå att gymet jag tränat på införskaffar ett sådant.
värsta är folk som kommer över och börjar passa mitt under setet utan att man sagt nått.
matha181
2002-05-16, 22:34
Ursprungligen skickat av Lars Hallberg:
<STRONG>Det där med power-rack verkar vara jättesmart. Konstigt att inte fler gym har dem. Skall föreslå att gymet jag tränat på införskaffar ett sådant.</STRONG>
Fanns alltid förr, men iom att det är maskingym som är kommersiellt gångbara så köper inte gymmen in "riktiga grejer"...
Önskade mig en sådan när gymmet här byggde ut (de har Arnes kära Nordic-grejer), men icke... Fast jag fick iaf en riktig bänkpress och en väggfast knäböjställning (som inte välter när man går in med tunga vikter).
Ursprungligen skickat av Lars Hallberg:
<STRONG>Det där med power-rack verkar vara jättesmart. Konstigt att inte fler gym har dem. Skall föreslå att gymet jag tränat på införskaffar ett sådant.</STRONG>
Jovisst är ett bra power rack oumbärligt. Problemet är att Smith-maskinen har tagit dess plats. Man tänker att Smith-maskinen också är säker och dessutom tar mindre plats. Att den dels har en felkonstruktion som kan leda till ackumulerade skador i leder och att, när man kört ett tungt set, kan vara så utmattad att det är för jobbigt att vrida på stången så att krokarna hakar i glöms bort.
Thomas
Passa i knäböj? vad är det här för löjligheter!? Fastnar man i botten på en djup böj så får man skylla sig själv! :)
Föresten, är det nån som känns sig mer levande än när man sitter fast i en knäböj/bänkpress.. Hahaha :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.