handdator

Visa fullständig version : Bil som går på luft!

Pejij
2008-10-16, 17:36
http://www.aftonbladet.se/bil/article3536881.ab

AirPod One har tre hjul, plats för tre och en maxhastighet på 70 kilometer i timmen.

Och den går på luft.

Du läste rätt - luft.

Så tänker sig franska företaget MDI (Moteur Develeopment International) att framtidens bilar ska vara.

Den ännu på konceptstadiet och inte helt produktionsklara bilen AirPod One är bara två meter lång och 160 cm bred.

På en tank ska den kunna köras över 20 mil. och detta helt utan fossil- eller biobränsle. Nix, här är det komprimerad luft som gäller.

Ovanpå de två drivhjulen sitter två motorer som styrs med en joystick.

Motorna drivs genom den så kallade CAT-metoden, eller Compressed Air Technology, vilket innebär att luft komprimeras i cylindern i en nästan vanlig kolvmotor. I stället för att tillföra bensin eller diesel i cylindern som antänds, skjuter man in komprimerad luft som ersätter "explosionen". På så sätt trycks kolven ner som sätter fart på vevaxeln och kraften förs över till drivhjulen.

Med luft som drivmedel blir utsläppen lika med noll.

Att fylla tanken med komprimerad luft vid speciella mackar ska enligt uppgift ta endast två minuter. Men det går bra med en eldriven hemmakompressor också, fast då tar det längre tid.

Priset för en AirPod One kommer att hamna på ca 60 000 kronor.

Går allt enligt planerna kan bilen lanseras i USA år 2010. I Europa och i Indien kan det bli redan nästa år.

Kommentarer? *popcorn*

edit: andro som hittade länken. Bara så alla vet det...

von huff
2008-10-16, 17:38
Något oljeföretag köper upp företaget som tillverkar bilarna och det blir inga uftbilar

Torwald
2008-10-16, 17:39
Tufft, men det måste ju finnas en hake. Annars hade väl någon tänkt på det här för länge sen.

SRX
2008-10-16, 17:42
Tufft, men det måste ju finnas en hake. Annars hade väl någon tänkt på det här för länge sen.

Går antagligen åt massa energi för att komprimera luften, ska den klara 20 mil så behövs det säkert en del luft. :D

von huff
2008-10-16, 17:42

Om jag säjjer som min lärare så är det pga av oljekungarna som såna här uppfinningar inte kommit ut.De skulle gå så mycket på minus med luftbilar och vattenbilar.Huruvida det stämmer kan man funder:)

Trance
2008-10-16, 17:43
Om jag säjjer som min lärare så är det pga av oljekungarna som såna här uppfinningar inte kommit ut.De skulle gå så mycket på minus med luftbilar och vattenbilar.Huruvida det stämmer kan man funder:)

Jag hoppas att det inte är din fysiklärare som säger så.

von huff
2008-10-16, 17:44

Jepp:D

fast ärligt sagt så tycker man att människan borde ha hittat på nåt sånt här förö länge sedan.Man har vetat att oljan kommer att ta slut och att den blir dyrare.Viss finns det ju elektriska bilar och ekobilar men de har ju inte slagit igenom så bra

überstarken
2008-10-16, 17:45
Ja det måste ju finnas en kompressor som komprimerar luften som man tankar och den drivs väl troligtvis av el, som alltså kommer ifrån....

(Mera kärnkraft wiie!)

Trance
2008-10-16, 17:47

Man tycker att han borde ha hyfsad koll på fysikens lagar men men.

Farzan
2008-10-16, 17:47
Jag gillar idéen men varför går nya bränslekoncept och äckliga bilar så bra ihop? Jag skulle gärna köra en 100 % miljövänlig bil, om den inte såg ut som en nyckelpiga. Ge mig en sån med en fin BMW design om fem år så är jag såld.

Guybrush
2008-10-16, 17:48
Ja det måste ju finnas en kompressor som komprimerar luften som man tankar och den drivs väl troligtvis av el, som alltså kommer ifrån....

(Mera kärnkraft wiie!)

Bara att bygga ett par reaktorer till. Regeringen skall bara få tummen ur röven...

von huff
2008-10-16, 17:48
Man tycker att han borde ha hyfsad koll på fysikens lagar men men.

Vad menar du med det?

Handcuff
2008-10-16, 17:49
Jag skulle gärna köra en 100 % miljövänlig bil, om den inte såg ut som en nyckelpiga..

Haha :D

Trance
2008-10-16, 17:57
Vad menar du med det?

Vattenbilar strider är fysiskt omöjliga (om man använder ordet vattenbil så som det används i press och i de scams som finns) och luftbilen som denna är helt enkelt ganska opraktisk, speciellt i ett kallt klimat.

Kwon
2008-10-16, 17:57
Liking it!

von huff
2008-10-16, 18:02
Vattenbilar strider är fysiskt omöjliga (om man använder ordet vattenbil så som det används i press och i de scams som finns) och luftbilen som denna är helt enkelt ganska opraktisk, speciellt i ett kallt klimat.

nej det med vatten/luftbilar var det jag sa:)Inte han.

Men varför finns det inte bilar som går med annat bränsle, det finns ju en hel del som har bättre förbränning än bensin?

Trance
2008-10-16, 18:08
nej det med vatten/luftbilar var det jag sa:)Inte han.

Men varför finns det inte bilar som går med annat bränsle, det finns ju en hel del som har bättre förbränning än bensin?

Det enkla svaret är att vi använder miljarder liter olja varje dag. Olja är energitätt, lätt att transportera och behövs bara pumpas upp. Det är inte lätt att hitta något att ersätta det med.

Zuljin
Behövs, som tidigare sagt, ändå att komprimera luften... som tar energi... så hur som helst måste vi utvidga kärnkraften om vi ska kunna använda dessa bilar när oljan tar slut...

überstarken
Bara att bygga ett par reaktorer till. Regeringen skall bara få tummen ur röven...

Absolut! :thumbup:

Men jag gillar förbränningsmotorer alldeles för skarpt för att vilja ha en luft eller el-driven bil... Men alla andra kan ju få ha det såklart =)

Kurash
2008-10-16, 18:09
Så dom ska alltså använda energi för att komprimera luft, för att sedan driva en bil genom att expandera luften igen. Kan dom inte bara använda den energi som används till att komprimera luften direkt i bilen?

Trance
2008-10-16, 18:10
Så dom ska alltså använda energi för att komprimera luft, för att sedan driva en bil genom att expandera luften igen. Kan dom inte bara använda den energi som används till att komprimera luften direkt i bilen?

Hur hade du tänkt?

Zuljin
2008-10-16, 18:10
Det enkla svaret är att vi använder miljarder liter olja varje dag. Olja är energitätt, lätt att transportera och behövs bara pumpas upp. Det är inte lätt att hitta något att ersätta det med.

Förutom kärnkraft... som är VÄLDIGT energität och om man använder dessa luftdrivna bilar så slipper man förmodligen stora energiförluster genom minskad värme som försvinner

Loke
2008-10-16, 18:22
Jag gillar idéen men varför går nya bränslekoncept och äckliga bilar så bra ihop? Jag skulle gärna köra en 100 % miljövänlig bil, om den inte såg ut som en nyckelpiga. Ge mig en sån med en fin BMW design om fem år så är jag såld.

Sant. Det är helt förståeligt när de är av en viss design för att bli lätta och få lågt luftmotstånd, men ofta görs ju de här miljöbilarna fula med flit av någon anledning. Uppenbarligen tycker biltillverkarna att bara töntar som gillar fula bilar vill köra miljöbilar.

Sebsun
2008-10-16, 18:26
Men används inte redan gruvmaskiner som går på komprimerad luft, just på grund av explosionsriskerna?

Trance
2008-10-16, 18:28
Förutom kärnkraft... som är VÄLDIGT energität och om man använder dessa luftdrivna bilar så slipper man förmodligen stora energiförluster genom minskad värme som försvinner

Problemet är att du inte kan använda kärnkraft i en bil utan behöver förvandla den energin då får ut till något annat och lagra det på något sätt i en bil.

Loke
2008-10-16, 18:28

Du jämför äpplen med päron. Kärnkraftverk på bilen är inte så smidigt, elledningar som tåg är inte heller så smidigt, konvertering till kemisk energi är oeffektivt och dessutom förlorar man oftast hela grejen med energitäthet.

von huff
2008-10-16, 18:32

Jepp men säjjer man inte att oljan kommer att ta slut om ca 50år?Det är ingen lång tid, oljan blir dyrare och bilindustrin är stor, jag är förvånad att man inte kommit längre med "ekobilarna".

Torwald
2008-10-16, 18:32
Hur hade du tänkt?

Vaddå, behöver din bil vara trådlös? :D

Henchman
2008-10-16, 18:40
Annars har vi ett ännu energisnålare bidrag här.
KLi0potv6_4

Zuljin
2008-10-16, 18:46
Du jämför äpplen med päron. Kärnkraftverk på bilen är inte så smidigt, elledningar som tåg är inte heller så smidigt, konvertering till kemisk energi är oeffektivt och dessutom förlorar man oftast hela grejen med energitäthet.

Vadå? att lagra det i lithium-jonbatterier är väl inte så 'osmidigt'? :/

Pejij
2008-10-16, 18:48
Annars har vi ett ännu energisnålare bidrag här.

Hahahah fyfan vad han svamlar :laugh:

Jens.Andersson
2008-10-16, 19:15
Om jag inte minns fel så finns det redan bussar som drivs av lufttryck. Man undrar ju dock hur det blir med passagerarna om en bil krockar och några hundra m3 luft snabbt expanderar.

Torwald
2008-10-16, 19:27
Om jag inte minns fel så finns det redan bussar som drivs av lufttryck. Man undrar ju dock hur det blir med passagerarna om en bil krockar och några hundra m3 luft snabbt expanderar.
Har inte hört något om lyfttryck, men du kanske tänker på vätgas (http://www.sl.se/Upload/om_sl/miljo/SL_miljoarbete.pdf)?

Musselbank
2008-10-16, 19:47
Det verkar väl vara en användbar idé för lite speciella ändamål; fordon med taskig räckvidd och behov av sina egna "mackar" kan tex funka som kommunala tjänstebilar och liknande. Luftmotorer är billiga och tåliga har jag för mig.

Jens.Andersson
2008-10-16, 20:44
Har inte hört något om lyfttryck, men du kanske tänker på vätgas (http://www.sl.se/Upload/om_sl/miljo/SL_miljoarbete.pdf)?

Vill bestämt minnas att det var tryckluft men jag hittar ingenting om det nu. Var kanske vätgas då.