Visa fullständig version : Snabbt tips på ultra lågt kcal "snacks"
Kör hård diet som dom flesta förmodligen vet och börjar jobba från å med imorgon.
Behöver ha med mig något till jobbet som jag kan knapra på när de svider till lite i magen och jag blir som absolut mest hungrig.
Önskar bara något snabbt tips på något RIKTIGT magert som ändå lägger sig i magen...
Har pumpa kärnor samt solros kärnor... Kan man komma iväg kcal snålare än så?
Tack!
Morötter,äpplelskivor,torkat kött,
glöm att ja skrev de där me kärnorna, dom var tydligen svin onyttiga... Morsan predikade alltid om dem när jag var yngre...
Tackar heniin men finns det inget annat i typ "påse"? Som man lätt kan ta me sig? Palla ställa sig å skala morötter i butik... Tänker mig mer någon typ av nöt som e jätte nyttig eller något? Frön? Va som helst? Men tackar för ditt bidrag oavsett
King Grub
2008-10-15, 20:50
Frön och nötter kan vara nyttiga, men är aldrig kalorisnåla. Tvärtom.
Läs denna tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=116976&highlight=selleri
Scratch89
2008-10-15, 20:52
Vi hade en dietist som var och föreläste för oss och drog upp några "myter", och då var det bland annat den om att selleri skulle skapa negativa kalorier. Jag tänkte säga att det inte alls var en myt, och hänvisa till Kolozzeum och King Grub, men kände att det var lite overkill. :D
Undrar varför hon sa så, dock.
machine gun
2008-10-15, 21:02
Undrar varför hon sa så, dock.
Antagligen för att om man kollar i en livsmedelstabell så står det att selleri ger 13 kcal/100 g. Jag skulle tro att de flesta dietister inte fördjupat sig i hur mycket energi som går åt när kroppen processar enskilda livsmedel, eftersom det är högst teoretisk kunskap utan praktiskt värde. Annat än som en kul grej att dra upp vid en föreläsning el likn för att väcka publiken eller nåt.
läste alltihop från länken men när ni skriver "går åt energi" är det mest logiska i mitt huvud att kroppen får jobba för att bryta ner t.ex selleri. Varför skulle det öka kcal? Destu mer magen och organen jobbar destu mer förbränner dom väl?
Scratch89
2008-10-15, 21:28
Antagligen för att om man kollar i en livsmedelstabell så står det att selleri ger 13 kcal/100 g. Jag skulle tro att de flesta dietister inte fördjupat sig i hur mycket energi som går åt när kroppen processar enskilda livsmedel, eftersom det är högst teoretisk kunskap utan praktiskt värde. Annat än som en kul grej att dra upp vid en föreläsning el likn för att väcka publiken eller nåt.
Fast hon tog ju upp den aspekten. "Folk säger att selleri är så jobbigt att bryta ner, vilket leder till att den kostnaden blir större än vad sellerin gav i energi från början".
Hon sa också att dricka isvatten inte ger viktförlust. Men, alltså, dricker man en liter isvatten kommer man att förbränna närmare 37 kcal. Det går inte att undgå fysikens lagar, men tydligen om man föreläser.
shut teh face
2008-10-15, 21:31
Synd att folk som föreläser får snacka skit
machine gun
2008-10-15, 21:35
Fast hon tog ju upp den aspekten. "Folk säger att selleri är så jobbigt att bryta ner, vilket leder till att den kostnaden blir större än vad sellerin gav i energi från början".
Hon sa också att dricka isvatten inte ger viktförlust. Men, alltså, dricker man en liter isvatten kommer man att förbränna närmare 37 kcal. Det går inte att undgå fysikens lagar, men tydligen om man föreläser.
Det jag menade var att hon väl inte hade koll, eftersom hon aldrig lagt ner tid på att ta reda på hur det är och det låter ju ologiskt att något som ger energi skulle ge "negativ energi". Olyckligt att hon tog upp det som en sanning utan att kolla upp det noggrannare dock.
Sen kan man i praktiken inte gå ner i vikt av att dricka isvatten eller äta selleri, förutsatt att man även stoppar i sig någonting annat under dagen. 37 kcal är ingenting i sammanhanget. Men visst, jag håller med om att det är dumt att lägga fram det som att det vore en teoretisk omöjlighet.
machine gun
2008-10-15, 21:36
Synd att folk som föreläser får snacka skit
Alla får snacka skit. Sen beror ju mycket "skitsnack" på ren och skär okunnighet, knappast illvilja.
Avkylningen av kroppen kommer bara ha effekt när man inte behöver kylas av och om man är kall så sjunker dessutom ämnesomsättningen. Kroppen är dessutom lite rolig då den reglerar mindre skillnader i kaloriintag självmant och över tid så jämnar det ut sig.
Så om du enligt fysikens lagar kommer fram till något resultat hur mycket vikt du tappar genom att dricka en liter vatten så får du gärna redovisa det (iofs en omöjlighet då man ökar ett kilo bara av att dricka vattnet..).
Scratch89
2008-10-15, 21:54
Du kan fortfarande inte förneka att det krävs energi för att värma vattnet.
machine gun
2008-10-15, 21:56
Iofs så sa hon väl bara att dricka isvatten inte resulterar i viktförlust och det är ju sant.
Scratch89
2008-10-15, 22:00
Men orka märka ord. Det var en föreläsning om ätstörningar och en lista på tjugo saker som de sa var bra för att gå ner i vikt på. Det är klart att maten/vattnet ligger i magen, men i förlängningen.
Men orka märka ord. Det var en föreläsning om ätstörningar och en lista på tjugo saker som de sa var bra för att gå ner i vikt på. Det är klart att maten/vattnet ligger i magen, men i förlängningen.
Men vem är det som märker ord? Din föreläsare säger att det inte leder till viktförlust att dricka isvatten, du invänder att det kostar 37 kcal att värma upp en liter isvatten till kroppstemperatur. Hur mycket isvatten måste man dricka för att gå ner ett kilo på grund av energikostnaden för att värma vattnet? -> Man går i praktiken inte ned i vikt av energikostnaden för att värma upp isvatten.
Att man kanske kan göra hungerkänslorna uthärdligare om man fyller magen med vatten och därmed äta mindre (vilket i sin tur leder till viktförlust) är en annan sak.
Scratch89
2008-10-16, 06:43
Det handlar inte om att göra det i praktiken, det handlar om att det ska fungera i teorin. :D
Det som hon invände mot var ju minuskalorierna hos både isvattnet och sellerin, men det blir ju faktiskt ett underskott. Sen om det bara är ett tiotal kalorier tycker inte jag spelar roll. I teorin (teorin!) så skulle man dö snabbare om man åt ihjäl sig på selleri, än om man inte åt alls.
Poängen var väl om selleri och iskallt vatten hade negativa kalorier, vilket det ju faktiskt har i praktiken. Men att gå ner i vikt på att utnyttja detta fungerar inte i praktiken, det är vi nog alla överens om, då effekten är försumbar, förutom just då att det mättar, inte för att det kostar energi att inmundiga iskallt vatten och selleri.
Du tänkte dig att dina 37 kcal skulle göra att du minskar mer än 1kg i fettvikt för att kompensera för... KILOT VATTEN DU PRECIS DRUCKIT?
Till trådskaparen: låt bli snacks och stå ut med dieten. Har du valt en diet som smakar prutt så vet du till nästa gång att just VLCD leder till att du är konstant hungrig och sugen som satan. Svår lycka.
Scratch89
2008-10-16, 14:08
Jag pratar om i förlängningen. Och dessutom har jag redan sagt att det var de negativa kalorierna i sig hon förnekade, och att det inte handlar om ifall det funkar i praktiken eller ej, utan bara i teorin.
Teoretiskt: Energiunderskott kan skapas av isvatten och selleri.
Praktiskt: Nä, knappast.
Vilket jag redan sagt. Varför skriva med stora bokstäver?
... Vilket fick mig att tänka på Oprah där de hade en "kostrådgivare" (för jag hoppas verkligen inte det var en dietist) som rekommenderade överviktiga amerikanska hemmafruar (för det är väl de som tittar på Oprah i störst utsträckning) att utnyttja grapefrukt som mellanmål då den hade negativa kalorier.
Sånt är bara så hysteriskt roligt :D. Speciellt som rådet säkerligen skulle kunna leda till viktnedgång trots det falska i påståendet då grapefrukt antagligen har högre mättnad/kcal än vad mycket annat man "brukar" äta om man har grav övervikt. Vilket ju då leder till att grapefrukt får ersätta "donuts" eller liknande.
Scratch89
2008-10-16, 14:09
Till trådskaparen: låt bli snacks och stå ut med dieten. Har du valt en diet som smakar prutt så vet du till nästa gång att just VLCD leder till att du är konstant hungrig och sugen som satan. Svår lycka.
Jag håller med dig. Har man väl börjat rubba på sin planering med snacks, är det väldigt lätt att man faller dit och fortsätter snacksa hela dagen (eller helgen/veckan).
Jag pratar om i förlängningen. Och dessutom har jag redan sagt att det var de negativa kalorierna i sig hon förnekade, och att det inte handlar om ifall det funkar i praktiken eller ej, utan bara i teorin.
Teoretiskt: Energiunderskott kan skapas av isvatten och selleri.
Praktiskt: Nä, knappast.
Vilket jag redan sagt. Varför skriva med stora bokstäver?
Ta ett steg tillbaka och betrakta helheten. Du lägger till en liter isvatten för att öka underskottet med 37 kcal. Vad händer med aptiten? Hur påverkas ditt övriga beteende? 37 kcal? Vi snackar om huruvida du idkar självbefläckelse i 3 eller 6 minuter en given dag. STORA BOKSTÄVER.
Du bemöter ett helt vettigt påstående av en föreläsare med nitiskt kaloriräknande som enbart är sant om absolut ingenting annat förändras samtidigt.
WHITEFOLKS
2008-10-16, 14:45
Att isvattnet inte ger viktförlust kan jag gå med på för där kan hon argumentera att det "praktiskt sett" inte gör det.
Däremot är det ju felaktigt av henne att säga att intag av selleri inte förbrukar mer energi än det gör av med (antaget att så är fallet) bara för att det inte praktiskt gör någon skillnad. Speciellt eftersom jag antar att föreläsningen var på någon sorts högre nivå för t.ex. högskolan och inte generaliseringar för den stora massan.
WHITEFOLKS
2008-10-16, 15:02
Zagrow: Jag tycker du gör fel som kategoriskt jämställer lågt energiinnehåll med "nyttighet".
Att isvattnet inte ger viktförlust kan jag gå med på för där kan hon argumentera att det "praktiskt sett" inte gör det.
Däremot är det ju felaktigt av henne att säga att intag av selleri inte förbrukar mer energi än det gör av med (antaget att så är fallet) bara för att det inte praktiskt gör någon skillnad. Speciellt eftersom jag antar att föreläsningen var på någon sorts högre nivå för t.ex. högskolan och inte generaliseringar för den stora massan.
Men det är ju samma sak. Isvatten och selleri ger en momentan energiförlust som i båda fallen försvinner i det stora hela. Ingenting man bygger en diet runt.
WHITEFOLKS
2008-10-16, 15:08
Nej det är korrekt, det är ingenting som gör till eller från praktiskt. Men det gör det ju inte bra att i en akademisk miljö lägga fram en lögn. Lögnen i sig fyller ju ingen positiv funktion.
Det är ju som att hitta på något om atomer och hur de beter sig, det får ingen praktisk funktion för mitt liv vilket som men det är fortfarande fel utan anledning.
Tack för dom väldigt få svaren som var on topic :P
Gize, 5 liter isvatten per dag ger -185 kcal.
-185 kcal per dag i ett år ger en viktnedgång på nästan 9 kilo.
Som redan sagt av Scratch: Funkar skitbra i teorin, men mycket osannolikt i praktiken.
Riskakor. Mm så gott, relativt fettfattiga och gjorda på puffat råris.
Gize, 5 liter isvatten per dag ger -185 kcal.
-185 kcal per dag i ett år ger en viktnedgång på nästan 9 kilo.
Som redan sagt av Scratch: Funkar skitbra i teorin, men mycket osannolikt i praktiken.Jag tar ju hellre en kort promenad än dricker 5 liter isvatten.
Eddie_ja
2008-10-17, 13:44
Om man ska gåtillbaka till vad trådskaparens fråga va så ...
Minimajs är cal-fattiga 17 Kcal / 100 gram.
En burk stoppar hungen ganska bra o endast 40 kcl.
Desutom tror jag det finns massa fibrer o dyrligt soom magen blir glad av.
Ingen annan som har bra förslag ?
En burk champinjoner ger rätt bra mättnad och väldigt lite energi.
Eddie_ja
2008-10-17, 14:14
Låter ifs inte så gott. Om du menar dom degiga svamparna som ligger i konservburk? Minimajs är ju gott´och det är bättre o va hungrig än pilla i sig något vidrigt äckligt.
Eddie_ja
2008-10-17, 14:54
NP
Men skulle gärna höra fler förslag. alla har nog sin favorit på hungerdämpare :)
Låter ifs inte så gott. Om du menar dom degiga svamparna som ligger i konservburk? Minimajs är ju gott´och det är bättre o va hungrig än pilla i sig något vidrigt äckligt.
Jag kan lätt äta en burk champinjoner. De är INTE degiga. Häll bort spadet nästa gång så kanske de blir godare! :)
Ingen annan som har bra förslag ?
Jo men det vill trådskaparen inte höra. :)
Jo, allt förutom kött ( är veg )
Ät mer och fokusera på långsiktighet, du verkar ju inte klara av att hålla den här sk dieten i en dag utan att försöka hitta substitut för mat. Det du äter är, om jag kommer ihåg rätt från någon annan tråd, inte inte ens en balanserad vlcd så risken att du missar något är stor.
1 dag? Har kört 14 dagar nu och hållt den klockrent.
Tappat från 109KG till 102,6KG
Sen har jag skrivit på 200 ställen att jag tänker från å med idag äta mer på grunden att jag har vart ute och tränat in dom kcal först. Skall ut om ett par minuter på en rejäl promenad med pulsklocka. Sedan äta därefter.
Så kcal kommer ligga på samma men maten kommer öka. Taskigt å bara klaga men aldrig läsa mina inlägg :(
WHITEFOLKS
2008-10-17, 15:53
Kcal kommer ligga på samma men mater kommer öka? Du menar väl att underskottet kommer ligga på samma men kcalintaget kommer öka?
forslund
2008-10-17, 16:45
Taskigt å bara klaga men aldrig läsa mina inlägg :(
Är det taskigt att personer som inte har en aning om vem du är eller ens behöver bry sig verkligen bryr sig om dig och försöker hjälpa dig ur en ruskigt dålig vana/situation?
De försöker hjälpa, inte stjälpa.
KaptenKnäsvag
2008-10-17, 17:01
Morötter,äpplelskivor,torkat kött,
Blir irriterad när folk rekomenderar torkat kött som hög protein/low kcal snack. Visst, det kanske stämmer, men skiten kostar typ 500 kr/kg och en 30g påse räcker till 2 tuggor.
Men kroppen kommer inte ta av sina reserver för att göra det, den kommer att bli nedkyld och svara med att nedreglera basalmetabolismen för att få energi över till att värma sig.
Dvs din lever jobbar aningens mindre effektivt en stund, eller ditt hjärta sänker pulsen med ett slag i minuten, eller din hjärna signalerar till dig att inte röra dig fullt så mycket, eller en blandning av olika åtgärder för att spara in 37 kcal som den behöver för att värma vattnet.
Du kommer få samma summa i slutändan.
Blir irriterad när folk rekomenderar torkat kött som hög protein/low kcal snack. Visst, det kanske stämmer, men skiten kostar typ 500 kr/kg och en 30g påse räcker till 2 tuggor.
Det är ju bara att marinera och torka själv i ugnen.
Ellis Wyatt
2008-10-17, 18:43
Men kroppen kommer inte ta av sina reserver för att göra det, den kommer att bli nedkyld och svara med att nedreglera basalmetabolismen för att få energi över till att värma sig.
Dvs din lever jobbar aningens mindre effektivt en stund, eller ditt hjärta sänker pulsen med ett slag i minuten, eller din hjärna signalerar till dig att inte röra dig fullt så mycket, eller en blandning av olika åtgärder för att spara in 37 kcal som den behöver för att värma vattnet.
Du kommer få samma summa i slutändan.
Öh... nej?
Öh... nej?
Inte? Så tolkar jag z_bumbi's inlägg i allfall.
Folk som råkar ut för "drunkningsolyckor" klarar sig bättre i kallt vatten, om kroppen blir nedkyld för det reglerar ned metabolismen och minskar därmed syrebehovet.
Man kyler ned patienter innan transplantationer genom att kyla blodet så att en kroppstemperatur på 25-28grader uppnås.
Men blir man så kall att man börjar huttra så vänder effekten igen.
1 dag? Har kört 14 dagar nu och hållt den klockrent.
Tappat från 109KG till 102,6KG
Sen har jag skrivit på 200 ställen att jag tänker från å med idag äta mer på grunden att jag har vart ute och tränat in dom kcal först. Skall ut om ett par minuter på en rejäl promenad med pulsklocka. Sedan äta därefter.
Så kcal kommer ligga på samma men maten kommer öka. Taskigt å bara klaga men aldrig läsa mina inlägg :(
Oki jag missade att du kört fler än några dagar men av mängden trådar har jag uppfattat dig som att du nyss har börjat. Du har ju i alla fall inte kört ett upplägg på vlcd som säkerställer att du får i dig det du behöver och du har legat på en väldigt nivå av kalorier även för att vara en vlcd. Så tipset är fortfarande att fokusera på att normalisera ditt ätande och planera långsiktigt. Eftersom du nu planerar att äta mer och röra dig för att kompensera den ökningen av kalorierna så är du dessutom ute på väldigt djupt vatten och det tankesättet är något du absolut bör undvika.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.