Visa fullständig version : Idrotsslärarens påståenden!
Inge Enveten
2008-10-13, 17:26
Idag hade vi genomgång på idrottslektionen angående muskelstyrka, kosttillskott, muskelfibrer, hur man ska styrketräna mm. Jag passade på att anteckna allt jag var osäker på för att höra vad experterna (:D ) på kolo hade att säga.
Läraren påstår att precis allt han sa är bevisat.
Man ska inte styrketräna i tidig ålder därför att man slutar växa. Man slutar att växa för att (exempelvis) nedre ben har 2 punkter (ett vid knä, ett vid foten) och dessa är mjuka. Vid styrketräning belastas de och de härdas.
Ökad muskelmassa gör att man förbränner mer när man sover.
Det är farligt att träna utan kolhydratsintag.
Här frågar jag "varför?" och hans enda argument är
min vän som gjorde detta svimmade
Kosttillskott är dåligt för att det är artificiella ämnen och det tar lång tid för kroppen att bryta ner. Lever och njurar måste jobba hårt och de tar skada. Min vän har gjort detta och han fick besöka läkare som gav honom rådet att lägga ner med kosttillskott.
Bodybuildare vaknar 2 gånger per natt för att dricka proteintillskott
Konsumering av friterad mat hämmar testosteron utsöndring
Om man tränar med lågt antal reps ska man vila muskeln minst 4 dagar.
Om man tränar knäböj 6-8 rep så ska man inte böja djupt.
That's it. Börja kommentera.
Jag väntar ivrigt. *popcorn*
MasterChief
2008-10-13, 17:35
Tja, det var väl sådär, men visst bränner man mer om man sover och har större muskelmassa. Sen kanske det inte är direkt farligt, men det är obehagligt att träna utan kolhydrater, och i vissa discipliner kan den sänka koncentrationen så mycket att man kan skada sig.
Ellis Wyatt
2008-10-13, 17:39
Man ska inte styrketräna i tidig ålder därför att man slutar växa. Man slutar att växa för att (exempelvis) nedre ben har 2 punkter (ett vid knä, ett vid foten) och dessa är mjuka. Vid styrketräning belastas de och de härdas.
Lätt att tro det om man ser hur lång den genomsnittlige gymbiffen är
Idrottsläraren har väl några poäng i dina exempel, t.ex. de som håller på med BB går faktiskt upp på nätterna för att slänga i sig olika kosttillskott, såsom proteindricka m.m. för att verkligen få i sig maximalt vad kroppen behöver även under natten.
Kan väl försöka svara på det jag känner mig något så när säker på innan du kan tillgå bättre svar.
De undersökningar jag sett det refererats till har inte hittat någon skillnad i längd på de som börjar träna från tidig ålder.
Mer muskler kräver mer energi för kroppen och således förbränner man mer.
Inte farligt att träna utan kolhyderatintag. Svimmade han körde han väl för hårt med tanke på att det är svårare att hålla energin uppe utan kolhyderater. Definerar man farligt på det viset så visst.
Kan inte svara på det där om kosttillskotten men tycker mig ha hört något om lever och njurar i flera sammanhang kring detta.
Vissa tar väl en drink under natten, två låter som en finfin överdrift.
Vet inget om friterat.
Vet jag inte heller, klart högre belastning på kroppens delar men i vilken utsträckning kan jag inte svara på.
Klart man skall böja djupt på knäböj. Minskat belastning på knän, längre rom, bättre muskelutveckling.
1. fel! Man slutar inte växa om man styrketränar i tidig ålder
2. rätt! men skillnaden är liten
3. fel! Kroppen klarar det, men inte lika bra
4 ?? är hans vän bevis?
5. nja! Vissa kosttillskott är säkert dåliga för hälsan, säljs hur mycket skit som helst. Protein, malto och andra nedbrytna matvaror är inte farligare än maten i sig
6. fel! Det finns säkert dem som gör det. Alla gör det däremot inte.
7. konsumering av friterad mat är gott :) Det har en liten negativ effekt på testosterone har jag för mig att jag läst. Någon mer kostkunnig får rätta mig om det är fel.
8. fel! tyngdlyftare tränar flera gånger per dag och de går väldigt sällan över 8 rep
9. fel! Man ska alltid köra djupt förutsatt att man inte har någon skada som hindrar eller att man tränar för att bli bra på just grunda böj.
Så det som talar för hans argument är för att han har en vän som har varit med om saker? Nu vet jag inte hur många påståenden som är felaktiga, men tycker att det är dåligt med idrottslärare som inte är direkt insatta med tanke på deras inflytande på elever.
skicka idrottsläraren på kurs hos arne persson.
Pudzianovski
2008-10-13, 18:04
4 ?? är hans vän bevis?
Var är dina bevis? Jag tror trådskaparen skulle bli gladare med referenser. :thumbup:
King Grub
2008-10-13, 18:07
Var är dina bevis?
Det är den som påstår något som skall stå för bevisen. Man bekostar eller utför inte studier för att motbevisa konstiga eller vansinniga påståenden.
Pudzianovski
2008-10-13, 18:08
Det är den som påstår något som skall stå för bevisen.
Påstår inte Guddi något?
Inge Enveten
2008-10-13, 18:08
Jag tackar för snabba och iallafall relativt bra svar
Påstår inte Guddi något?Nej, jag ställde en fråga...
Pudzianovski
2008-10-13, 19:13
Om trådskaparen går till sin lärare och säger att hans påståenden är fel eftersom de sagt så på nätet så låter det antagligen lika märkligt i idrottlärarens öron som i Guddis öron när Guddi får höra "är hans vän bevis" som i exemplet ovan. Att rekommendera läraren förslag på vad han kan inhämta rätt kunskap i ämnet är antagligen bättre än att säga: Du hade fel sa de på nätet. Oavsett vem som ska bevisa vad.
Om trådskaparen går till sin lärare och säger att hans påståenden är fel eftersom de sagt så på nätet så låter det antagligen lika märkligt i idrottlärarens öron som i Guddis öron när Guddi får höra "är hans vän bevis" som i exemplet ovan. Att rekommendera läraren förslag på vad han kan inhämta rätt kunskap i ämnet är antagligen bättre än att säga: Du hade fel sa de på nätet. Oavsett vem som ska bevisa vad.Du missar poängen, det jag ifrågasatte var om man kunde använda sin kompis erfarenhet som bevis för något (vilket man givetvis inte kan).
Att ens kompis inte duger som bevis bör vilken människa som helst inse och särskilt en lärare. Precis som Grub skrev så är det inte Rockybalboas eller mitt ansvar att motbevisa lärarens påstående utan det är han som måste bevisa det han påstår.
Om vi säger att Coleman dricker mjölk varje dag exakt kl 8. Om det varit så som du tycker att det ska vara att man måste motbevisa varje påstående så hade jag kunna påstå att Coleman är stor endast därför att han dricker mjölk varje dag kl 8. Det finns ju ingen som kan motbevisa detta då det inte finns någon studie som låtit folk dricka mjölk varje dag exakt kl 8 och sen tittat på deras muskeltillväxt.
Får att återgå till trådskaparens "problem" så bör han ifrågasätta lärarens bevis istället för att försöka motbevisa hans påstående.
Pudzianovski
2008-10-13, 19:40
Du missar poängen, det jag ifrågasatte var om man kunde använda sin kompis erfarenhet som bevis för något (vilket man givetvis inte kan).
Att ens kompis inte duger som bevis bör vilken människa som helst inse och särskilt en lärare. Precis som Grub skrev så är det inte Rockybalboas eller mitt ansvar att motbevisa lärarens påstående utan det är han som måste bevisa det han påstår.
Om vi säger att Coleman dricker mjölk varje dag exakt kl 8. Om det varit så som du tycker att det ska vara att man måste motbevisa varje påstående så hade jag kunna påstå att Coleman är stor endast därför att han dricker mjölk varje dag kl 8. Det finns ju ingen som kan motbevisa detta då det inte finns någon studie som låtit folk dricka mjölk varje dag exakt kl 8 och sen tittat på deras muskeltillväxt.
Får att återgå till trådskaparens "problem" så bör han ifrågasätta lärarens bevis istället för att försöka motbevisa hans påstående.
Ifrågasätta. Ja !
Därefter diskutera och visa läraren i rätt riktning. Ja, gärna om det går!
Men det är min syn på det :D
Vad ska du använda den här "kunskapen" till nu då, säga att en kompis sa att det inte alls var så som läraren sa att det var på nästa lektion?
Klart man alltid ska vara kritisk och inte tro blint på vad folk säger OCH skriver men han verkar ju inte helt borta på området styrketräning för att vara en idrottslärare.
Vill du ha fakta ta reda på det själv med pålitliga källor och trovärdiga undersökningar.
Försöka att föra en diskussion med läraren, blir alltid trevligare stämning då :)
Eddie Vedder
2008-10-13, 19:45
såsom proteindricka m.m. för att verkligen få i sig maximalt vad kroppen behöver även under natten.
Vilket är totalt onödigt bör tilläggas. Äter man som man ska under dagen är nog avbruten nattsömn något som gör mer skada än den eventuella nyttan med proteindrinken över tid.
Säg att man under tre års tid avbryter sin nattsömn nästan varje natt. Att käka ordentligt under dagen räcker som sagt, vill man sedan vara hardcore och kliva upp i natten helt i onödan gar man nog kroppen en otjänst.
Tala om för idrottsläraren att här finns det folk med mångårig kompetens som kan svara på hans frågor (vi har haft andra som faktiskt blivit medlemmar). Och bemöta hans påståenden. Och vi är inte det minsta anonyma. (vanlig kommentar - jag bryr mig inte om vad en anonym kille på internet påstår...)
Inge Enveten
2008-10-13, 20:40
Vad ska du använda den här "kunskapen" till nu då, säga att en kompis sa att det inte alls var så som läraren sa att det var på nästa lektion?
Var har jag sagt det?
Var har jag sagt det?
Exakt!
Information is power, power is good when you dead lift.
Själv idrottslärare, det är alltid intressant att läsa sådana här trådar.
Som flera andra har sagt så har han uttryckt sig tveksamt på vissa punkter. Jag är själv oerhört försiktig när jag går igenom näringslära och styrketräning med eleverna. Förra året hade jag 3 tjejer som var diagnostiserade med anorexi, det gjorde att jag fick mig en rejäl tankeställare på vad man lär ut.
Jag tycker som många andra att du kan försöka föra en diskussion med läraren, se bara till att försöka få det konstruktivt. Av egen erfarenhet så vet jag att man lätt kan få taggarna ut när en elev kommer och gapar att man har sagt något galet utan att försöka visa var informationen kommer ifrån.
Till sist så finns det eventuellt en möjlighet att trådskaparen missuppfattat något påstående? För ett par år sedan fick jag ett samtal från en förbannad förälder som ifrågasatte varför jag stod i hallen och skrek "Hitler kommer!" som uppvärmningslek, det var i själva verket "Kapten kommer!" varpå ungarna skulle stanna i joggandet och göra honnör. Ett ords förväxling kan ge stora konsekvenser :D
Beepfaaarp
2008-10-14, 09:02
Om jag skulle lära ut till ett gäng tonåringar skulle jag nog också hårddra och ge ja eller nej svar snarare än ja, men då måste man tänka på att...
Om någon elev ifrågasätter och söker upp mer information på internets så är det ju bara positivt. Om inte så väljer eleven det lätta alternativet före det mer kunskapskrävande.
Hålla på och snacka om källkritik när det är riktat till människor där en klar majoritet är helt ointresserade är väl att ta i. Räcker väl om det läraren säger inte är direkt skadligt.
Räcker väl om det läraren säger inte är direkt skadligt.
Det har du helt rätt i men jag tycker då ändå att första och sista punkten känns lite tveksamma.
Räcker väl om det läraren säger inte är direkt skadligt.
Nej.
Nej.
+1
Lärare ska lära ut fakta oavsett ämne. Det är väl självklart?
Tvärtom!!! barn svarar bättre på styrketräning än på konditionsträning
Ökad muskelmassa gör att man förbränner mer när man sover. sant, basalomsättningen ökar något men det gäller hela dygnet inte bara när man sover
Det är farligt att träna utan kolhydratsintag.
Larv. extremt jobbigt dock att träna tömd
Kosttillskott är dåligt för att det är artificiella ämnen och det tar lång tid för kroppen att bryta ner. Lever och njurar måste jobba hårt och de tar skada. Min vän har gjort detta och han fick besöka läkare som gav honom rådet att lägga ner med kosttillskott.
Kan stämma till viss del beroende på vad det är för kostillskott och om man redan är sjuk..
Men i de flesta fall är kostillskott mat i pulver och det är inte skadligt
Bodybuildare vaknar 2 gånger per natt för att dricka proteintillskott
Kan stämma..
Om man tränar med lågt antal reps ska man vila muskeln minst 4
dagar. har inte med repsantal att göra
Om man tränar knäböj 6-8 rep så ska man inte böja djupt.
Idiot
Beepfaaarp
2008-10-14, 10:14
+1
Lärare ska lära ut fakta oavsett ämne. Det är väl självklart?
I en perfekt värld där perfekta lärare fick en perfekt lön i relation till deras i övrigt perfekta perfektion, ja.
Folk som hittar till kolozzeum gör det i jakten på infomation. Självklart att ingen här nöjer sig med luddiga svar.
Danny Devito
2008-10-14, 10:30
9. fel! Man ska alltid köra djupt förutsatt att man inte har någon skada som hindrar eller att man tränar för att bli bra på just grunda böj.
Eller om man är för stel för att böja djupt med rak rygg. Då är det nog ingen god idé att köra för djupt.
Det finns en uppsjö litteratur från 1960-1980 ngt, som har alla de där påståendena i sig. Oftast heter de något hurtigt som: "Styrketräning i idrotten" eller "Kost för idrottaren", "Skador inom idrotten". Som berör styrketräning i 5 av 422 sidor, varav 3 sidor visar bilder på folk i hockeyfrilla och korta shorts med gummisnoddar, som tränar med en stol eller stretchar.
Din idrottslärare har säkert plöjt igenom tre dussin av dessa böcker.
I en perfekt värld där perfekta lärare fick en perfekt lön i relation till deras i övrigt perfekta perfektion, ja.
Folk som hittar till kolozzeum gör det i jakten på infomation. Självklart att ingen här nöjer sig med luddiga svar.
Varför ursäktar du deras okunskap?
Inge Enveten
2008-10-14, 14:56
Tvärtom!!! barn svarar bättre på styrketräning än på
Idiot
:laugh: :laugh:
Jag tänker inte ifrågasätta något lärare sa. Jag var bara nyfiken på dessa påstående.
Om man tycker att man har en bristfällig lön slutar man på sitt jobb. Man börjar inte arbeta kontraproduktivt mot sin forna arbetsuppgift.
Det är inte det minsta mer godtagbart att en utexaminerad lärare lär ut osanningar bara för att hans ämne är idrott än det vore om ämnet vore matematik.
Beepfaaarp
2008-10-14, 16:03
Varför ursäktar du deras okunskap?
För att jag är trött på mentaliteten "nu jävlar ska vi underminera läraren". Kollar du in läroplanen för idrott så lär informationen i den här tråden inte vara med. Ingen människa kan allt, men en lärare förlorar elevernas förtroende om han eller hon konstant måste säga "jag vet inte".
För att jag är trött på mentaliteten "nu jävlar ska vi underminera läraren". Kollar du in läroplanen för idrott så lär informationen i den här tråden inte vara med. Ingen människa kan allt, men en lärare förlorar elevernas förtroende om han eller hon konstant måste säga "jag vet inte".
Ja så det vore en dålig ide att säga så. Lika dumt vore det om han uttalade sig om golf- eller fotbollstekniska termer och hade totalfel. Visste du t ex att man i golf får använda bandyklubbor eftersom det är mindre slitsamt för Green eller att man i fotboll faktiskt får sparka varandra i påsen Vid Behov (bara domaren inte ser)? Styrketräning och allting som är färgtv med det är viktigt och det finns ingen som helst ursäkt för att stå och sprida tjurbajs i det ämnet.
Jag kan ingenting om golf så jag ber att få återkomma. Idrottsläraren kan ingenting om styrketräning så han ber att få fälla 20 felaktiga påståenden som 30000 elever tar till sig.
men en lärare förlorar elevernas förtroende om han eller hon konstant måste säga "jag vet inte".
ja, då är det helt klart mycket bättre att bara dra till med något, det kan ju vara rätt.
Eller så ber man att få återkomma efter att man har kollat upp det.
Beepfaaarp
2008-10-14, 16:26
Ja så det vore en dålig ide att säga så. Lika dumt vore det om han uttalade sig om golf- eller fotbollstekniska termer och hade totalfel. Visste du t ex att man i golf får använda bandyklubbor eftersom det är mindre slitsamt för Green eller att man i fotboll faktiskt får sparka varandra i påsen Vid Behov (bara domaren inte ser)? Styrketräning och allting som är färgtv med det är viktigt och det finns ingen som helst ursäkt för att stå och sprida tjurbajs i det ämnet.
Jag kan ingenting om golf så jag ber att få återkomma. Idrottsläraren kan ingenting om styrketräning så han ber att få fälla 20 felaktiga påståenden som 30000 elever tar till sig.
Precis så fast med tillägget "så länge det inte är direkt skadligt".
Sen är det ju ganska klart att läraren i det här fallet svarat på frågor från op'en. Frågor som är hyffsat irrelevanta för en vanlig skolelev.
Nu är jag tacksam för att jag hade en gympalärare i högstadiet som sysslade med kroppsbyggning och inte lura i en en massa skit.
Det jag känner efter att ha haft denna teoridelen av idrottsundervisningen, både i grundskolan och i Idrott A, är att grundtanken med styrketräningsundervisningen är att avråda eleverna från att styrketräna.
Vet inte om det är något lokalt, som beror på mina lärare eller om det är en allmän inställning, men träna "med vikter"(?!) ska man göra först när man fyllt 40 (först då har man vuxit färdigt!!)
Beepfaaarp
2008-10-14, 16:33
ja, då är det helt klart mycket bättre att bara dra till med något, det kan ju vara rätt.
Eller så ber man att få återkomma efter att man har kollat upp det.
Man vet ju aldrig hur läraren tänkte eller inte, men om jag satt på information från 80-talet och någon frågade mig, skulle jag ge det jag hade, med reservation.
Lavorini
2008-10-14, 16:35
Varför är det ok att en idrottslärare är inkompetent men en [insert-ämne]-lärare inte får vara det?
"Tack" var min idrottslärare började jag träna när jag var 17 (han påstod att man ska börja tidigast 18) istället för när jag egentligen ville, när jag var 12.
Jag har en liten grudge än idag mot honom :p
Är man ung tar man lätt till sig av vuxna, och speciellt lärare.
Tyvärr tror jag att utbildningen ligger till grund för många lärares (o)kunskaper. I Göteborg hade vi på 60p Idrott inte en timme styrketräning eller liknande. 80% av de praktiska momenten låg på bollspel av olika slag, resterande på simning, dans o.s.v. Jag har hört liknande exempel från kollegor som pluggat på GIH.
Vi har infört regelbunden styrketräning, men det satt hårt inne innan vi fick rektor och övriga inblandade att inse vikten av det så att vi därmed kunde anpassa den lokala kursplanen därefter. Tyvärr tror jag att alltför många har kvar den uppfattningen att styrketräning är något obskyrt som ungdomar helst inte ska ägna sig åt.
Om någon är nyfiken så finns den nationella kursplanen i Idrott och hälsa (grundskolan) på
http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0809&infotyp=23&skolform=11&id=3872&extraId=2087
stahlberg
2008-10-14, 17:44
Oftast har idrottslärare vissa allmänna kunskaper om idrottslära och olika idrottsgrenar. Men de är sällan experter - framförallt inte på styrketräning. Jag gissar att det ingår i den obligtoriska underisningen att de måste undervisa också om sådant de inte vet särskilt mycket om (eller har felaktiga kunskaper om). Det är därför de lär ut sådant skräp, som vissa av punkterna i trådens förstainlägg handlade om.
För övrigt är nog kunskaperna som idrottsläraren lärde ut av äldre datum än från 1980-talet. Åtminstone var undertecknad mera upplyst redan då. Jag brukar ibland berätta historien om hur en av mina adepters idrottslärare påpekade för adepten att det var farligt för honom att styrketräna för att han var så ung. Jag åkte raka vägen hem till idrottsläraren för att skälla ut honom, eller (om så behövdes) slå honom på käften (jag var mer hetsig på den tiden än idag). Han var - som tur var troligen för både honom och mig - inte hemma. Så jag samlade ihop en del vetenskapligt material, som fanns alltså redan då, före internet, som allt hade gemensamt att det påvisade att det inte var farligt för unga människor att styrketräna, och att det inte påverkade längdtillväxten. Jag avslutade mitt långa brev (med diverse bilagor) med att skriva, att om idrottsläraren var karl för sin hatt så skulle han be min adept om ursäkt. Och det gjorde han. Vilket bevisar att också idrottslärare ibland kan böja sig för kunskapen.
Problemet med att lärare inte är experter på sina ämnen tycker jag gäller så gott som samtliga ämnen i grundskolan. De har allmänna ytliga kunskaper, men möter de en verklig expert på de ämnen de undervisar i så står de sig slätt. Dessutom måste lärare, också ämneslärare, undervisa om så breda områden att det är nästan omöjligt att vara expert på allt. Det är ungefär som att be mig (som är styrkelyftsexpert) undervisa om idrottsskador : jag kan en del, men kunskaperna är ytliga, och det finns både luckor och felaktigheter i kunskapen.
dyxeldoff
2008-10-14, 17:55
skicka idrottsläraren på kurs hos arne persson.
+1
För övrigt är nog kunskaperna som idrottsläraren lärde ut av äldre datum än från 1980-talet.
Korrekt. Rolf Virhedens bok kom ut i första upplagan någon gång på 70-talet och 90-grader i knäleden är i alla fall hans fel. Jag kommer inte ihåg vad han skrev om tillväxtzoner men skulle inte vara så förvånad om han varit involverad där heller.
Precis så fast med tillägget "så länge det inte är direkt skadligt".
Sen är det ju ganska klart att läraren i det här fallet svarat på frågor från op'en. Frågor som är hyffsat irrelevanta för en vanlig skolelev.
Vari ligger det skadliga med att föreslå bandyklubbor på green?
MasterChief
2008-10-14, 19:35
De här frågeställningarna var så grundläggande att det faktiskt är tragiskt att läraren gav så dåliga svar. Hade eleven frågat huruvida M. Supraspinatus är involverad i abduktionen av humeroscapularleden över 105 grader skulle jag ha förståelse för tveksamheten i lärarens svar. Men när det gäller dessa frågor kan man inte svara så simpelt.
Läser man på Skolverket tycker åtminstone jag att denna kunskapsnivå inom styrketräning (och dess utövare) borde finnas.
http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0304&infotyp=23&skolform=11&id=3872&extraId=2087
Som idrottslärare borde det ju finnas ett intresse att fortbilda sig. Idag är det ju till och med enkelt att hitta bra material billigt.
Ingen människa kan allt, men en lärare förlorar elevernas förtroende om han eller hon konstant måste säga "jag vet inte".
Tycker som tidigare postare att man i de fallen man inte kan svara skall be att få återkomma när man har tagit reda på svaret. Jag hade en lärare en gång i tiden som redan sin första lektion sade "Grabbar, jag kan inte allt, men har ni några frågor jag inte kan svara på lovar jag att försöka ta reda på svaren tills nästa lektion". Sådant orsakar inget tappat förtroende, tvärtom så ökar det nog förtroendet väldigt mycket.
Fast problemet i det här fallet är nog att läraren tror sig kunna svaren. Han är helt enkelt felinformerad.
Korrekt. Rolf Virhedens bok kom ut i första upplagan någon gång på 70-talet och 90-grader i knäleden är i alla fall hans fel. Jag kommer inte ihåg vad han skrev om tillväxtzoner men skulle inte vara så förvånad om han varit involverad där heller.
Roffe Virrheden är nästan för roligt för att vara sant.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.