handdator

Visa fullständig version : Sverige i ett nötskal?

J.V
2008-10-13, 17:07
http://www.kvp.se/nyheter/1.1332693/gymmet-diskriminerar-oss-killar
– Men då har de bara skämtsamt svarat att tjejer har diskriminerats så länge att nu är det killarnas tur– Vi vill bara ge tjejerna en egen del så att de kan känna sig trygga och träna efter sina egna förutsättningar.Vilket jävla skämt. Ska det vara jämlikt eller inte?

Trance
2008-10-13, 17:12
Vilket jävla skämt. Ska det vara jämlikt eller inte?

Va?

J.V
2008-10-13, 17:16
Men hade situationen varit vänd hade det blivit en helvetes massa gaposkrik och fan inte accepterats. Men nu är det tjejerna som får särbehandling, och det då verkar det gå bra.

Exdiaq
2008-10-13, 17:16
Va?

Tjejerna har ett eget gym på Fitness 24/7-gymmen som killarna inte får gå in i. Men sedan får tjejerna träna där killarna tränar.

Trance
2008-10-13, 17:18
Men hade situationen varit vänd hade det blivit en helvetes massa gaposkrik och fan inte accepterats. Men nu är det tjejerna som får särbehandling, och det då verkar det gå bra.

Jag tycker att du skriker på rätt bra om jag skall vara ärlig, för att inte tala om personen som anmälde.

Exdiaq
2008-10-13, 17:19
Jag har retat mig lite grann på detta där jag tränar i Helsingborg. En sak som har gjort att jag retar mig ännu mer på det är att kvinnliga städerskor utan problem kan knalla in i herrarnas omklädningsrum och börja dammsuga. Vad hade hänt om en manlig gick in i kvinnornas och började städa när där är flera kvinnor som byter om?

Fast jag är så pass nöjd med gymmet i övrigt att jag inte tänker klaga utan irriterar mig smått på det för mig själv.

Sen heter det förresten "positiv särbehandling" har jag för mig.

MasterChief
2008-10-13, 17:21
Vilket jävla skämt. Ska det vara jämlikt eller inte?

Ja det är Sverige i ett nötskal att du reagerar så våldsamt på hur en privat näringsidkare väljer att bedriva sin verksamhet.

Stoltz
2008-10-13, 17:22
Jag frågade om det när jag skaffade F24/7 kort också, och undrade om den andra delen var till för endast killar. När svaret blev nej så sade jag "Men jag är jävligt blyg, jag har oftast rätt svårt att lyfta mitt max när tjejer är runtom mig". Fast jag klarade inte av att hålla masken så hon såg att jag skämtade och svarade "Tur att det inte är ofta som tjejerna flockas kring dig då" :D

MasterChief
2008-10-13, 17:23
Jag har retat mig lite grann på detta där jag tränar i Helsingborg. En sak som har gjort att jag retar mig ännu mer på det är att kvinnliga städerskor utan problem kan knalla in i herrarnas omklädningsrum och börja dammsuga. Vad hade hänt om en manlig gick in i kvinnornas och började städa när där är flera kvinnor som byter om?

Fast jag är så pass nöjd med gymmet i övrigt att jag inte tänker klaga utan irriterar mig smått på det för mig själv.

Sen heter det förresten "positiv särbehandling" har jag för mig.

Jag tycker faktiskt inte det är så konstigt om tjejer upplever det jobbigare om det kommer in en stor manlig städare än vad killar upplever av en liten tant. Men det är ju klart, har man en liten penis kan det vara jobbigt.

Roosen
2008-10-13, 17:24
Det var ju en jäkla jämnställhet.

Säger bara;

Tjej-vasan
Tjej-lidingö
Tjej-vettern

Stoltz
2008-10-13, 17:24
En sak som har gjort att jag retar mig ännu mer på det är att kvinnliga städerskor utan problem kan knalla in i herrarnas omklädningsrum och börja dammsuga. Vad hade hänt om en manlig gick in i kvinnornas och började städa när där är flera kvinnor som byter om?

Det reagerade jag också på i somras. Det gjorde mig lite irriterad, för det kändes inte helt rätt mot de som bytte om där. Brydde mig aldrig om att ta upp det, men det är väldigt otrevligt mot de som är blyga över sin nakenhet, vilket de flesta är, att någon av motsatt kön träder in medan de står och byter om.

Jag tycker faktiskt inte det är så konstigt om tjejer upplever det jobbigare om det kommer in en stor manlig städare än vad killar upplever av en liten tant. Men det är ju klart, har man en liten penis kan det vara jobbigt.

Det var dock rätt söta tjejer som städade där när jag var där, så vi snackar knappast Agata 50+ med minus 6 i synfel.

MasterChief
2008-10-13, 17:25
Det var ju en jäkla jämnställhet.

Säger bara;

Tjej-vasan
Tjej-lidingö
Tjej-vettern

Det står dig fritt att skapa killmilen osv.

Exdiaq
2008-10-13, 17:27
Det var dock rätt söta tjejer som städade där när jag var där, så vi snackar knappast Agata 50+ med minus 6 i synfel.

Jadu, då har du haft tur må jag säga. För det var verkligen inte några söta tjejer som städade där när jag bytte om :D

Stoltz
2008-10-13, 17:28
Jadu, då har du haft tur må jag säga. För det var verkligen inte några söta tjejer som städade där när jag bytte om :D

Blandar jag ihop det nu? Fan, för många städer det senaste halvåret :D Nej, nästan hundra på att det var en rätt vältränad söt blond tjej som städade där. Kanske var stand in pga sjukdom den veckan?

Linnet
2008-10-13, 17:29

Jag brukar tycka du skriver bra inlägg rent generellt, men det här inlägget tycker JAG är för bedrövligt.. (återigen min högst subjektiva åsikt)

Exdiaq
2008-10-13, 17:30
Blandar jag ihop det nu? Fan, för många städer det senaste halvåret :D Nej, nästan hundra på att det var en rätt vältränad söt blond tjej som städade där. Kanske var stand in pga sjukdom den veckan?

Jag har sett en rätt snygg vältränad tjej där också, men hon städade inte omklädningsrummen när jag var där utan ägnade sig åt löpbanden istället. Vafan liksom?! *gah!*

MasterChief
2008-10-13, 17:31

Enligt min erfarenhet har gymmen ofta info om detta. Jag tycker nog att killar är mer avspända inför sådant här än tjejer. Sen är det ju lätt att dölja fillifjonken. Tjejer känner ju ett behov av att dölja åtminstone tre erogena zoner vilket skapar större problem när det kommer till ombyte.

Handcuff
2008-10-13, 17:31

En (söt) städerska började prata med mig och min klasskamrat för någon vecka sen när hon höll på att sopa eller vad hon nu gjorde. Tydligen tyckte hon det var lite genant att komma in i omklädningsrum med halvnakna snygga killar :D

MasterChief
2008-10-13, 17:32
Jag brukar tycka du skriver bra inlägg rent generellt, men det här inlägget tycker JAG är för bedrövligt.. (återigen min högst subjektiva åsikt)

Jag kan trösta dig med att jag har en väldigt liten penis och gillar inte att visa den. I och för sig syns den knappt på >1 meter så det är inte mycket att dölja.

xodd
2008-10-13, 17:36
Ska jag vara ärlig så förstår jag helt och hållet varför tjejer kan tänkas vilja ha en egen del...

Är ett par gånger tjejen känt sig riktigt illa till mods för ett par gubbslemm står o stirrar henne rakt upp i ärslet ungefär, och då har hon inte på sig något som någon kan anse som "provokativt" eller liknande... Vill man träna skall man väl kunna göra detta utan att man skall bli utstirrad och objektifierad på ett sätt som inte ligger alla till lags? :smash:

Roosen
2008-10-13, 17:37
Jag kan trösta dig med att jag har en väldigt liten penis och gillar inte att visa den. I och för sig syns den knappt på >1 meter så det är inte mycket att dölja.

Jag tror att du har givit dig själv en lektion om hur man får en varning :smash:
Folk har olika åsikter om allt i stort sätt. Jag tycker själv att en tjej inte har något i killarnas omklädningsrum att göra under tiden gymmet är öppet. Det ska ju vara jämnställt.

MasterChief
2008-10-13, 17:40
Jag tror att du har givit dig själv en lektion om hur man får en varning :smash:
Folk har olika åsikter om allt i stort sätt. Jag tycker själv att en tjej inte har något i killarnas omklädningsrum att göra under tiden gymmet är öppet. Det ska ju vara jämnställt.

Ska jag bli helt allvarligt förstår jag givetvis att vissa upplever det som jobbigt, och skälen till det är helt oväsentliga. Problemet är också att det kan vara svårt att kommunicera detta till personalen eftersom man "hänger ut sig själv". Däremot är det trots allt väldigt vanligt och enda sättet att ändra på det är nog att kritisera gymägarna. Det går ju att anonymt framföra klagomål.

PowPow
2008-10-13, 17:43
Haha, Sverige i ett nötskal ja. Unga killar får frispel över det motsatta könets ständiga klagan på förtryck. När killarna sen utsätts för något slags åtsidosättande, då blir det klagomål och skandalrop som aldrig förr. "Vad hände med jämställdheten?" Buhu. Vilken jäkla jämställdhet?

Tjejgym handlar för övrigt inte om någon jävla jämställdhet. Det handlar om att tjäna pengar.

Roosen
2008-10-13, 17:46
Ska jag bli helt allvarligt förstår jag givetvis att vissa upplever det som jobbigt, och skälen till det är helt oväsentliga. Problemet är också att det kan vara svårt att kommunicera detta till personalen eftersom man "hänger ut sig själv". Däremot är det trots allt väldigt vanligt och enda sättet att ändra på det är nog att kritisera gymägarna. Det går ju att anonymt framföra klagomål.

Det är klart.
En del tycker inte att det är lika jobbigt som andra att knalla fram till föreståndaren å framföra sin åsikt om saken i fråga, men annars finns det ju papper å penna att ta till för den som vill vara anonym.

Personligen så blir jag inte speciellt berörd ifall en tant städar toan i killarnas omklädningsrum medans jag duschar, men det är bara jag. Nu handlar det om principer och jämnställdhet. Rätt ska vara rätt och allt ska vara rättvist.

:whipped:

Wao
2008-10-13, 18:03
Gör om den allmänna delen till en för bara killar då. Att kvinnliga städare kommer in i killarnas omkl. rum när gymmet är öppet tycker jag är extremt korkat.

Exdiaq
2008-10-13, 18:08
Gör om den allmänna delen till en för bara killar då. Att kvinnliga städare kommer in i killarnas omkl. rum när gymmet är öppet tycker jag är extremt korkat.

Gymmet är öppet 24/7 så det blir nog lite svårt att städa när det är stängt :D

Dock kanske de kan göra det på lägligare tider och inte vid 10-11 då många tränar.

Exdiaq
2008-10-13, 18:10
En sak jag också tycker är lite mysko med deras gym i Helsingborg är att där finns ett fönster inne i bastun så att man kan kolla ut på dom som tränar. Det är bara ett "envägsfönster" så de som tränar kan inte kolla in på dom som bastar. Men ändå, vafan ska man ha ett sådant fönster för? :D

J.V
2008-10-13, 18:15
Haha, Sverige i ett nötskal ja. Unga killar får frispel över det motsatta könets ständiga klagan på förtryck. När killarna sen utsätts för något slags åtsidosättande, då blir det klagomål och skandalrop som aldrig förr. "Vad hände med jämställdheten?" Buhu. Vilken jäkla jämställdhetDu har en poäng där, men är det här rätt väg att gå om man nu ska sträva efter jämlikhet?

Loke
2008-10-13, 18:16
Ja det är Sverige i ett nötskal att du reagerar så våldsamt på hur en privat näringsidkare väljer att bedriva sin verksamhet.

Ja, det är rätt svenskt, och tacka fan för det. Diskriminering är inte OK bara för att det är en privat näringsidkare som gör det.

Sparven från Minsk
2008-10-13, 18:20

Privat eller ej, diskriminering får väl aldrig förekomma? Eller?

Sparven från Minsk
2008-10-13, 18:22
Så varför har tjejerna en egen del i ett gym? För att ett gym är så mansdominerat eller vad? För att de känner sig undantrycka och rädda för oss stora killar? Aldrig fattat detta.

Jag ska kräva att ha en egen del i en frisörsalong (som kan anses som kvinnodominerat område) *screwy* :D

Wao
2008-10-13, 18:44
Gymmet är öppet 24/7 så det blir nog lite svårt att städa när det är stängt :D

Dock kanske de kan göra det på lägligare tider och inte vid 10-11 då många tränar.

Haha oj, det missade jag =D Men som du säger. De kan väl åtminstone städa på lämpligare tider, eller varför inte ha en manlig städare respektive kvinnlig?

PowPow
2008-10-13, 18:47
Haha oj, det missade jag =D Men som du säger. De kan väl åtminstone städa på lämpligare tider, eller varför inte ha en manlig städare respektive kvinnlig?

En vild gissning på de två alternativa lösningarna är

1. Det kostar för mycket.
2. Det kostar för mycket.

Kwon
2008-10-13, 18:47
Om tjejerna skall ha sin egen avdelning tycker jag gamlingarna (45+) skall ha sin egen avdelning åsse.

Hade även varit solidariskt om det fanns en 18-22 avdelning samt en för skelögda.

PowPow
2008-10-13, 18:51
Du har en poäng där, men är det här rätt väg att gå om man nu ska sträva efter jämlikhet?

Nej, det tror jag inte.
Men jag antar att jämlikhet ligger ganska långt ner på gymägarens dagordning.

PowPow
2008-10-13, 18:51
Jag ska kräva att ha en egen del i en frisörsalong (som kan anses som kvinnodominerat område) *screwy* :D

Som en herrfrisör, menar du?

bubbe
2008-10-13, 18:56
– Det har hänt flera gånger att jag fått stå och vänta på en maskin för att en tjej använder den

känns ungefär lika omvälvande som,

http://allehanda.se/blogg/files/37/1xlb_blevingencd.jpg

WHITEFOLKS
2008-10-13, 19:14
Nåja, kan ju vara rätt irriterande om det någon konditionsmaskin du vill använda och alla är upptagna samtidigt som det finns lediga i tjejgymet som du inte kan använda.

joriice
2008-10-13, 19:24
Kan man inte göra ett för överviktiga också när de ändå håller på?

Morrris
2008-10-13, 19:35
Vi har också städerskor som kommer in i herrarnas omklädningsrum. Dessa tar sig dock friheten att gå runt och kontrollera att ingen duschar med badbyxor på innan dom hoppar i bassängen.
Personligen har jag inga som helst problem med det, även om jag förstår folk som tycker det är lite obehagligt...
Jag är beredd att uppoffra lite "personlig integritet" för att ha ett välstädat gym.

Exdiaq
2008-10-13, 19:47

Med tanke på att jag betalar 149kr/månad för medlemskap så tänker jag faktiskt inte klaga.

skaparn
2008-10-13, 19:50

Hört talas om åldersgränser?

Sniggel
2008-10-13, 19:57
Ska jag vara ärlig så förstår jag helt och hållet varför tjejer kan tänkas vilja ha en egen del...

Är ett par gånger tjejen känt sig riktigt illa till mods för ett par gubbslemm står o stirrar henne rakt upp i ärslet ungefär, och då har hon inte på sig något som någon kan anse som "provokativt" eller liknande... Vill man träna skall man väl kunna göra detta utan att man skall bli utstirrad och objektifierad på ett sätt som inte ligger alla till lags? :smash:

Saken är den att det reglerna baseras på stereotyper och genom att ha avskiljt för tjejer spär man på fördomarna med att "tjejer måste skyddas från killar eftersom killar tar sig friheten att glo vilket tjejer tycker är obehagligt". Blir det inte lite så att det hör till självklarheterna att man måste ha det så och att det därför känns mer ok för killar att glo när de väl får chansen?

Visserligen är det ju så att det är skillnad på oss män och kvinnor med olika drifter rent biologiskt så jag är inte helt på det klara med var jag står i frågan men ville ta upp ett argument emot denna positiva särbehandling.

Toxic
2008-10-13, 20:00
Haha om det kommer nån sån där läskig tant äre bara Bend over och visa brunögat så går dem ^^

:D

Krokodil
2008-10-13, 20:08
Om man av någon anledning ogillar gymmet man tränar på byter man helt enkelt.

Exdiaq
2008-10-13, 20:32
Om man av någon anledning ogillar gymmet man tränar på byter man helt enkelt.

Så fan heller att man gör om man exempelvis bundit upp sig i ett år. Är man inte nöjd med något så klagar man.

Lellan
2008-10-13, 22:05
Orka läsa tråden ordentligt, men:

På mitt gym står en lapp "manlig städpersonal kan förekomma här inne". Just saying. Stop the whining. :)

(Där jag tränade innan var det en kille som ramlade ner genom taket i omklädningsrummet i sällskap av en filmkamera... det stod det INGET om på nån lapp. Lappar is good shit).

Timme
2008-10-13, 22:52
Visserligen är det ju så att det är skillnad på oss män och kvinnor med olika drifter rent biologiskt

Har vi?

JockeKillen
2008-10-13, 23:53
Alla gym (+/- 1) som inte ägs av kedjan step in här i boden har ett kraftigt rabbaterat pris för alla som saknar penis. Dock så får de använda alla maskiner!

Muskelbyggaren
2008-10-14, 00:23
Du har en poäng där, men är det här rätt väg att gå om man nu ska sträva efter jämlikhet?
Det är härligt hur du så uppenbart distansierar dig från "jämställdhetskampen" bara i ditt språk. Alltid när grabbar som dig gnäller om särbehandling är det med den underförstådda meningen att "först kommer de och gnäller om en massa skit så måste vi killar måste ge efter våra tidigare egenförbehållna rätter som att jobba, tjäna mest pengar och köra bil, men sen gäller inte det omvända!1 buääh".

Framgår min poäng? Det kan säkert vara orättvist med egen gymavdelning, men det är ändå mycket tristare att det är vid denna skitgrej som du tycker att gränsen är nådd och en tråd på Kolozzeum måste skapas. Om du själv skulle stå för den milimeterrättvisa du låtsas förespråka skulle du behöva skapa 1000 trådar om dagen som handlar om hur tjejer blir diskriminerade och många gånger på värre vis än att de inte får träna på killarnas maskiner.

ante
2008-10-14, 09:27

På mitt gym står en lapp "manlig städpersonal kan förekomma här inne". Just saying. Stop the whining. :)

(Där jag tränade innan var det en kille som ramlade ner genom taket i omklädningsrummet i sällskap av en filmkamera... det stod det INGET om på nån lapp. Lappar is good shit).

Är nog bara du som råkade inkräkta på en inspelning av en Gevalia-reklam. Men vid första anblicken kan man tro att det var någon som smygfilmat.

Trassel
2008-10-14, 09:49

AHAHAHAHAHAHAAA, mitt förra gym hände samma sak :) Dock ingen filmkamera.

kavalen
2008-10-14, 10:12
Haha, Sverige i ett nötskal ja. Unga killar får frispel över det motsatta könets ständiga klagan på förtryck. När killarna sen utsätts för något slags åtsidosättande, då blir det klagomål och skandalrop som aldrig förr. "Vad hände med jämställdheten?" Buhu. Vilken jäkla jämställdhet?

Tjejgym handlar för övrigt inte om någon jävla jämställdhet. Det handlar om att tjäna pengar.

Inte på bekostnad av att killar ska vara med och betala nybyggda avdelningar för tjejer. Jag ser inget fel i att en viss del är för tjejer och att tjejer även ska få använda den allmänna avdelningen, dock ser jag ett jävligt stort problem i det faktum att killar ska betala lika hög medlemsavgift men ha tillgång till färre maskiner och vikter än tjejer.

Om jag hade varit medlem där sen tidigare och dem hade gjort på det där sättet hade jag krävt reducerad avgift eller upphävande av medlemskapet. Jag skulle likagärna kunna se det såhär "Men låt dem ha en egen del då" men vad kommer härnäst, vad blir nästa steg?

Nu bor jag dock i Stockholmstrakterna och här i innerstan finns inga problem med ghettopretto ungdomar från Rosengård som inte vet vad vett och etikett samt respekt för det motsatta könet innebär. Isåfall skulle problemet inte ens finnas.

Sniggel
2008-10-14, 10:13
Har vi?

Ja? jag menar att vi fungerar på olika vis på det sexuella planet (generellt). Det är iaf jag övertygad om. Om man ska hårddra det så har mannen sina drifter för att sprida sina gener och kvinnan har sina drifter för att välja ut bra gener. Detta kan leda till olika beteenden hos män o kvinnor. Detta är förstås lite extremt förklarat men de drifterna ligger där i bakgrunden och påverkar oss.

bug
2008-10-14, 10:21
Finns ett gym som kör med samma upplägg i Göteborg - Citygym.

Shitsux.

Nitrometan
2008-10-14, 10:30
Ja? jag menar att vi fungerar på olika vis på det sexuella planet (generellt). Det är iaf jag övertygad om. Om man ska hårddra det så har mannen sina drifter för att sprida sina gener och kvinnan har sina drifter för att välja ut bra gener. Detta kan leda till olika beteenden hos män o kvinnor. Detta är förstås lite extremt förklarat men de drifterna ligger där i bakgrunden och påverkar oss.
Tror du på en så "biologistisk" förklaring?

Är det så enkelt?

Bara att acceptera att vi är olika? Det kanske gäller på fler plan än det sexuella?

J.V
2008-10-14, 10:37
Lång text ABDå kanske jag borde sätta igång med mina 1000 trådar då. Jag tycker det är fel med diskriminering, oavsett vilka som drabbas.

Det jag ville med den här tråden var att försöka komma fram till om folk accepterade att damerna fick positiv särbehandling, för alla verkar ju vara överens om att män inte ska ha det bättre/fördelar/osv. Och så verkar fallet vara.

mini
2008-10-14, 10:42
Då kanske jag borde sätta igång med mina 1000 trådar då. Jag tycker det är fel med diskriminering, oavsett vilka som drabbas.

Det jag ville med den här tråden var att försöka komma fram till om folk accepterade att damerna fick positiv särbehandling, för alla verkar ju vara överens om att män inte ska ha det bättre/fördelar/osv. Och så verkar fallet vara.

Hur tänkte du jobba vidare mot diskrimineringen av män?

J.V
2008-10-14, 10:45
Hur tänkte du jobba vidare mot diskrimineringen av män?Fler trådar på kolo.

LindaS
2008-10-14, 10:46
Nag nag nag..

Welcome to our world.

z_bumbi
2008-10-14, 10:47
Det är lättare att kvinnor börjar träna om det finns särskilda gym, gymavdelningar eller träningstider (i alla fall har jag upplevt det så). På gym med dygnet runt öppet som inte är bemannade (alt har låg bemanning) kan jag mycket väl tänka mig att det känns tryggare att träna i en avskild avdelning. Att slippa att folk glor, gör närmanden etc är troligen inte heller någon direkt nackdel.
Det värsta som jag ser det är snarare att många förväntar sig att kvinnor inte ska träna för att bli starka och därför utrustar tjejgym/avdelningar med maskiner med lätta belastningar och väldigt lite fria vikter.

mini
2008-10-14, 10:47
Fler trådar på kolo.

Bra kämpat. När tänkte du verkligen börja jobba mot diskrimineringen av män? För inte tänkte du bara sitta här och grina?

J.V
2008-10-14, 11:07
Bra kämpat. När tänkte du verkligen börja jobba mot diskrimineringen av män? För inte tänkte du bara sitta här och grina?Det var planen, jag känner att jag har gjort mitt nu. Jag har dragit mitt strå till stacken.

Mantus
2008-10-14, 11:57
Jag tyckte att det var rätt fjantigt med själva idén med skilda avdelningar samt tjejgym ända tills min flickvän gjorde mig uppmärksam på hur situationen ser ut på hennes gym vid sjutiden på kvällen. Klientelet som kommer dit då glor rätt oförblommerat på i stort sett alla tjejer som går in i lokalen vilket nog kan kännas lite irriterande. Jag vet att jag inte hade gillat om jag sett hur folk började klä av mig med blicken när jag kom in på gymmet (och det här är ändå ett bra gym). Det sorgliga är att jag vet tjejer som inte vågar sig ut från den "trygga" bodypumpsalen till gymträningsdelen bara för att de inte får vara ifred så i de här fallet förstår jag skälet.
I mitt område finns det för övrigt ett gym för kvinnor över 40år. Då slipper de störas av både män och slipper dåligt självförtroende på grund av yngre och mer vältränade kvinnor.:D

spoonchest
2008-10-14, 12:07
Väldigt tragiskt att försöka framstå som jämställd när man egentligen bara vill vända på förtrycket.
Detta får negativa konsekvenser för jämställdheten i övrigt.

z_bumbi
2008-10-14, 12:19
Jag tyckte att det var rätt fjantigt med själva idén med skilda avdelningar samt tjejgym ända tills min flickvän gjorde mig uppmärksam på hur situationen ser ut på hennes gym vid sjutiden på kvällen. Klientelet som kommer dit då glor rätt oförblommerat på i stort sett alla tjejer som går in i lokalen vilket nog kan kännas lite irriterande. Jag vet att jag inte hade gillat om jag sett hur folk började klä av mig med blicken när jag kom in på gymmet (och det här är ändå ett bra gym). Det sorgliga är att jag vet tjejer som inte vågar sig ut från den "trygga" bodypumpsalen till gymträningsdelen bara för att de inte får vara ifred så i de här fallet förstår jag skälet.

En gissning, SATS i Uppsala?

LadyInsane
2008-10-14, 12:22
Det är lättare att kvinnor börjar träna om det finns särskilda gym, gymavdelningar eller träningstider (i alla fall har jag upplevt det så). På gym med dygnet runt öppet som inte är bemannade (alt har låg bemanning) kan jag mycket väl tänka mig att det känns tryggare att träna i en avskild avdelning. Att slippa att folk glor, gör närmanden etc är troligen inte heller någon direkt nackdel.
Det värsta som jag ser det är snarare att många förväntar sig att kvinnor inte ska träna för att bli starka och därför utrustar tjejgym/avdelningar med maskiner med lätta belastningar och väldigt lite fria vikter.

Vi hade ett tjejgym på 24/7 i sundbyberg där jag brukade träna. Pinsamt dåligt utrustad. Det fanns silverhantlar upp till 10kg, några gyn-maskiner, rumpmaskiner, konditionsmaskiner och en cable.

Det var helt enkelt inte värt det, att vara där inne.

Mantus
2008-10-14, 12:37
En gissning, SATS i Uppsala?

Nej, faktiskt inte. Sol & Motion i Norrköping. Har aldrig satt min fot på SATS i Uppsala.

z_bumbi
2008-10-14, 12:47
Nej, faktiskt inte. Sol & Motion i Norrköping. Har aldrig satt min fot på SATS i Uppsala.

Beskrivningen stämde så väl överrens med en jag fått från SATS i Uppsala så jag var tvungen att fråga.

skaparn
2008-10-14, 12:57
Klientelet som kommer dit då glor rätt oförblommerat på i stort sett alla tjejer som går in i lokalen vilket nog kan kännas lite irriterande. Jag vet att jag inte hade gillat om jag sett hur folk började klä av mig med blicken när jag kom in på gymmet (och det här är ändå ett bra gym). Det sorgliga är att jag vet tjejer som inte vågar sig ut från den "trygga" bodypumpsalen till gymträningsdelen bara för att de inte får vara ifred så i de här fallet förstår jag skälet.

Händer mig varje gång på STK

Mantus
2008-10-14, 13:00
Händer mig varje gång på STK

Muskler, mat och manlig kärlek?

Jag förstår det, med cykelröv och cykelbyxor kan väl ingen undvika att titta. Till och med jag hade tittat drömmande.

Yes
2008-10-14, 13:04
Enligt lagen får den inte det, men diskriminering borde få förekomma.

Är det en privat anläggning ska de mycket väl få sätta upp skyltar där det står; "Inga negrer i bassängen, tack!". Det är deras egendom och ingen annan har någon rätt till den, alltså ska de få sätta vilka regler de vill.

Det fina är ju dock att på en fri marknad kan vem som helst starta upp en konkurrerande verskamhet, vilket betyder att rasistiska idioter inte blir särskilt långlivade. Dumma idéer brukar liksom straffa sig.

Samma sak gäller förstås särbehandling av kvinnor. Gillar man det inte får man byta gym. Så enkelt är det. Sen kan förstås diskutera huruvida det är dumt eller inte att dela upp gymet på det viset.

Trassel
2008-10-14, 13:09
Sen är det väl inte omöjligt att de försöker nischa (?) in sig lite? Konkurrensen är hård. Funkar det så att de får fler som tränar så är de nog glada.

PowPow
2008-10-14, 13:21
Inte på bekostnad av att killar ska vara med och betala nybyggda avdelningar för tjejer. Jag ser inget fel i att en viss del är för tjejer och att tjejer även ska få använda den allmänna avdelningen, dock ser jag ett jävligt stort problem i det faktum att killar ska betala lika hög medlemsavgift men ha tillgång till färre maskiner och vikter än tjejer.

Om jag hade varit medlem där sen tidigare och dem hade gjort på det där sättet hade jag krävt reducerad avgift eller upphävande av medlemskapet. Jag skulle likagärna kunna se det såhär "Men låt dem ha en egen del då" men vad kommer härnäst, vad blir nästa steg?

Nu bor jag dock i Stockholmstrakterna och här i innerstan finns inga problem med ghettopretto ungdomar från Rosengård som inte vet vad vett och etikett samt respekt för det motsatta könet innebär. Isåfall skulle problemet inte ens finnas.

Haha, för det första vet jag knappt på vad i mitt inlägg det är du reagerar på.
För det andra har gymkedjan i fråga tjejgym på mer eller mindre alla sina gym. Det gäller även anläggningarna på Stureplan, Hammarbyhöjden, Hornstull och Stadshagen (det var alla anläggningar i sthlmsområdet förutom en, mao).

Och, vad tror du själv blir nästa steg? Det är kanske så att vi män (och pojkar) får vara på vår vakt så att kvinnorna inte tar över världen framför ögonen på oss.

Tricklev
2008-10-14, 13:30
Fler trådar på kolo.

*popcorn*

Ont: Hade antagligen inte brytt mig nämnvärt, tjejdelen hade med största sannolikhet varit full med utrustning som inte lämpar sig för folk som är ute efter att styrketräna. Dock så hade säkerligen varit irriterande att stå och vänta på konditionsmaskiner om det finns en till avdelning där dom står lediga.

LindaS
2008-10-14, 13:34
*popcorn*

Ont: Hade antagligen inte brytt mig nämnvärt, tjejdelen hade med största sannolikhet varit full med utrustning som inte lämpar sig för folk som är ute efter att styrketräna. Dock så hade säkerligen varit irriterande att stå och vänta på konditionsmaskiner om det finns en till avdelning där dom står lediga.Givetvis ska det inte vara så.

Trassel
2008-10-14, 13:41
Får mig osökt att tänka på toalettköer.

Nitrometan
2008-10-14, 13:43
Får mig osökt att tänka på toalettköer.
Män behöver inte toalettköer. ;)

Trassel
2008-10-14, 13:43
Män behöver säkert inte toaletterna heller ;)?

Khyron_
2008-10-14, 14:47
Sluta och gnälla för det hjälper inte när kvinnor får en positiv särbehandling så är det bra men när män får det så stämmer man på flera miljoner som i tex
http://www.grupptalanmotslu.se/Grupptalan/Start.html
När man använder lagen för att öka jämlikheten och kvinnor förlorar på det så är det dåligt vinner dom något så är det bra.

LindaS
2008-10-14, 14:53
Sluta och gnälla för det hjälper inte när kvinnor får en positiv särbehandling så är det bra men när män får det så stämmer man på flera miljoner som i tex
http://www.grupptalanmotslu.se/Grupptalan/Start.html
När man använder lagen för att öka jämlikheten och kvinnor förlorar på det så är det dåligt vinner dom något så är det bra.
"Positiv särbehandling" är något som tillämpas när det gäller både män och kvinnor.

skaparn
2008-10-14, 15:01

Egentligen torde den underförstådda innebörden av detta inlägg leda till att all diskussion om just det här fallet upphörde, men tyvärr inte.

Angående en positiv särbehandling/diskriminering så är jag lite kluven till användningen av det i allmänhet annat än i specifika fall. Åtminstone när det handlar om lagstiftning. Men nu var det som sagt en näringsidkare som ville nischa sin verksamhet. Om något kan få mig positiv så är det trådar som denna. Mycket onyanserad inledning av trådskaparen. Bara gnäll.

Khyron_
2008-10-14, 15:02
"Positiv särbehandling" är något som tillämpas när det gäller både män och kvinnor.

Enligt http://www.grupptalanmotslu.se/Grupptalan/Start.html
Så är det fel att kvotera in män på veterinärlinjen för att det är för mycket kvinnor där.
Positiv särbehandling av män FEL, Positiv särbehandling av kvinnor RÄTT *screwy*

Kwon
2008-10-14, 15:03

http://img136.imageshack.us/img136/5396/1223939034671bj6.jpg

Tolkia
2008-10-14, 15:05
Jag tolkar det som att systemet är en åtgärd för att lösa problemet med att situationen är sådan att tjejer känner sig obekväma och därför väljer att inte träna (d.v.s leverantören tappar kunder och/eller får klagomål). Mantus beskrev problemet ganska bra, tycker jag. För min del skulle det vara helt OK med en särskild killavdelning, om problemet varit det omvända. Den som upplever en tjejavdelning som provocerande kan ju göra något för att förändra det som gör att den behövs, kanske (jag är övertygad om att detaljen hur man beter sig offentligt har mer med inlärning än med gener att göra)?

Ang. städare så har "mitt" gym städare av båda könen i båda omklädningsrummen, men vi är i och för sig lite oborstade av oss här i norrland.

Trance
2008-10-14, 15:05
Så är det fel att kvotera in män på veterinärlinjen för att det är för mycket kvinnor där.
Positiv särbehandling av män FEL, Positiv särbehandling av kvinnor RÄTT *screwy*

Utveckla när det är rätt för kvinnor?

Exdiaq
2008-10-14, 15:32

Hahaha, vilken jävla bild :laugh:

Loke
2008-10-14, 18:49
Enligt lagen får den inte det, men diskriminering borde få förekomma.

Är det en privat anläggning ska de mycket väl få sätta upp skyltar där det står; "Inga negrer i bassängen, tack!". Det är deras egendom och ingen annan har någon rätt till den, alltså ska de få sätta vilka regler de vill.

Det fina är ju dock att på en fri marknad kan vem som helst starta upp en konkurrerande verskamhet, vilket betyder att rasistiska idioter inte blir särskilt långlivade. Dumma idéer brukar liksom straffa sig.

Samma sak gäller förstås särbehandling av kvinnor. Gillar man det inte får man byta gym. Så enkelt är det. Sen kan förstås diskutera huruvida det är dumt eller inte att dela upp gymet på det viset.

Hur menar du att det skulle gå dåligt för en sådan bassäng? Vad är det som säger att bassängen som tillåter svarta skulle gå bättre?

Det är i alla fall bra att du gör jämförelsen. Försvararna av tjejgym sitter ju faktiskt och försvarar utestängning av invandrare på konsum samtidigt. Pensionärerna kan känna sig obekväma.

Yes
2008-10-14, 19:15
Hur menar du att det skulle gå dåligt för en sådan bassäng? Vad är det som säger att bassängen som tillåter svarta skulle gå bättre?

Det är i alla fall bra att du gör jämförelsen. Försvararna av tjejgym sitter ju faktiskt och försvarar utestängning av invandrare på konsum samtidigt. Pensionärerna kan känna sig obekväma.
Helt enkelt det faktum att de flesta är smarta nog att förstå hur fel rasdiskriminering är.

I de fall folk inte skulle vara smarta nog så är det dock inte lagar mot diskriminering som hjälper, utan en stark konstitution som försvarar alla människors rättigheter(fast inte ens det kan existera särskilt länge i ett allför fördärvat samhälle).

Sparven från Minsk
2008-10-14, 19:30
Hört talas om åldersgränser?

De finns väl till i skyddande syfte? Åldersgräns på våldsam film för att "skydda" barn, körkort för att inte släppa ut icke mogna på vägarna med mera.

skaparn
2008-10-14, 20:01
De finns väl till i skyddande syfte?

Nej, absolut inte. Förutom det uppenbara där man segmenterar klientelet på krogar och uteställen så är prisdiskriminering ett klassiskt sätt att optimera en marknad för en producent givet att efterfrågekurvan ser olika ut i olika åldersgrupper. Tänk pensionärsrabatt, ungdomspris, studentpris och liknande.

Stoltz
2008-10-14, 22:50

BWhahhahahhaha

Who lol'd!? You lol'd!

Kwon
2008-10-14, 23:30
I sure did Skaunske Undertaker!

LindaS
2008-10-14, 23:52
Positiv särbehandling av män FEL, Positiv särbehandling av kvinnor RÄTT *screwy*Positiv särbehandling och kvotering är inte samma sak och bör inte heller förväxlas.

Palm
2008-10-15, 06:31
Positiv särbehandling och kvotering är inte samma sak och bör inte heller förväxlas.

Wiki:
Måtfull kvotering kallas också positiv särbehandling och är under vissa omständigheter tillåten. Bland annat används det som ett effektivt verktyg för att upprätthålla eller uppnå en jämn könsfördelning på en arbetsplats.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvotering

LindaS
2008-10-15, 22:11
Positiv särbehandling är när personer från av det underrepresenterade könet, av missgynnade och/eller underrepresenterade grupper, ges förtur vid till exempel tillsättning av tjänster på en arbetsplats. Det kan ske genom att arbetsgivaren, om två personers meriter bedöms likvärdiga, konsekvent väljer den kandidat som tillhör den missgynnade eller underrepresenterade gruppen. Dock måste meriterna uppfylla minimumkraven som arbetsgivaren har ställt.

De som är kritiska till positiv särbehandling, menar att detta är en form av omvänd diskriminering.

Kvotering är en typ av särbehandling som innebär att en andel av positionerna på till exempel en arbetsplats, en beslutande församling eller en utbildning, reserveras för en speciell grupp. Begreppet syftar framför allt på kvotering grundad på medfödda egenskaper som kön, ras, etnicitet eller kast, snarare än den som grundas på olika former av kompetens.

Visst, man kan säga att kvotering är en typ av särbehandling, men iaf Jag tycker att det finns klara skillnader.

Mantus
2008-10-16, 04:13
Positiv särbehandling är när personer från av det underrepresenterade könet, av missgynnade och/eller underrepresenterade grupper, ges förtur vid till exempel tillsättning av tjänster på en arbetsplats. Det kan ske genom att arbetsgivaren, om två personers meriter bedöms likvärdiga, konsekvent väljer den kandidat som tillhör den missgynnade eller underrepresenterade gruppen. Dock måste meriterna uppfylla minimumkraven som arbetsgivaren har ställt.

De som är kritiska till positiv särbehandling, menar att detta är en form av omvänd diskriminering.

Kvotering är en typ av särbehandling som innebär att en andel av positionerna på till exempel en arbetsplats, en beslutande församling eller en utbildning, reserveras för en speciell grupp. Begreppet syftar framför allt på kvotering grundad på medfödda egenskaper som kön, ras, etnicitet eller kast, snarare än den som grundas på olika former av kompetens.

Visst, man kan säga att kvotering är en typ av särbehandling, men iaf Jag tycker att det finns klara skillnader.

Att kvotering är en sorts särbehandling är relativt fastställt så du får gärna berätta vad skillnaden mellan kvotering och särbehandling är.

LindaS
2008-10-16, 05:51
Att kvotering är en sorts särbehandling är relativt fastställt så du får gärna berätta vad skillnaden mellan kvotering och särbehandling är.Jag svarade på det nyss..

Visst, man kan säga att kvotering är en typ av särbehandling, men iaf Jag tycker att det finns klara skillnader.Jag kan inte förklara tydligare och jag ser ingen anledning att börja skriva exempel, så fråga din juridikprofessor istället.

Aerials
2008-10-16, 07:56
Jag frågade om det när jag skaffade F24/7 kort också, och undrade om den andra delen var till för endast killar. När svaret blev nej så sade jag "Men jag är jävligt blyg, jag har oftast rätt svårt att lyfta mitt max när tjejer är runtom mig". Fast jag klarade inte av att hålla masken så hon såg att jag skämtade och svarade "Tur att det inte är ofta som tjejerna flockas kring dig då" :D

hahahahaha gud va rolig du är

Nitrometan
2008-10-16, 08:13
Att kvotering är en sorts särbehandling är relativt fastställt så du får gärna berätta vad skillnaden mellan kvotering och särbehandling är.
Linda säger att det bara är en gradskillnad.

Timme
2008-10-16, 09:13
Det är härligt hur du så uppenbart distansierar dig från "jämställdhetskampen" bara i ditt språk. Alltid när grabbar som dig gnäller om särbehandling är det med den underförstådda meningen att "först kommer de och gnäller om en massa skit så måste vi killar måste ge efter våra tidigare egenförbehållna rätter som att jobba, tjäna mest pengar och köra bil, men sen gäller inte det omvända!1 buääh".

Framgår min poäng? Det kan säkert vara orättvist med egen gymavdelning, men det är ändå mycket tristare att det är vid denna skitgrej som du tycker att gränsen är nådd och en tråd på Kolozzeum måste skapas. Om du själv skulle stå för den milimeterrättvisa du låtsas förespråka skulle du behöva skapa 1000 trådar om dagen som handlar om hur tjejer blir diskriminerade och många gånger på värre vis än att de inte får träna på killarnas maskiner.

du har en vansinnigt bra poäng.

Timme
2008-10-16, 09:16
Vi hade ett tjejgym på 24/7 i sundbyberg där jag brukade träna. Pinsamt dåligt utrustad. Det fanns silverhantlar upp till 10kg, några gyn-maskiner, rumpmaskiner, konditionsmaskiner och en cable.

fy vad värdelöst. Sådant där är ju så ruttet. Som om det inte finns tjejer som faktiskt vill bli starka?

mini
2008-10-16, 10:17
fy vad värdelöst. Sådant där är ju så ruttet. Som om det inte finns tjejer som faktiskt vill bli starka?

Jo, men vi hittar andra alternativ.

skaparn
2008-10-16, 12:02
Jo, men vi hittar andra alternativ.

Nej, det finns ingen fri marknad. Det finns bara ett gym. Och det måste passa alla. Så är det.

Mantus
2008-10-16, 12:41
Jag svarade på det nyss..

Jag kan inte förklara tydligare och jag ser ingen anledning att börja skriva exempel, så fråga din juridikprofessor istället.

Jag tror inte den professoren kommer att se på saken annorlunda än vad jag gör. Jag hoppas att du som Nitrometan tolkar anser att s.k. positiv särbehandling kan sägas vara en mildare form av kvotering då är väl den ståndpunkten rimlig annars ser jag inte skillnaden oavsett hur mycket i försvarsställning du går.
Någon klar skillnad i sak kan jag inte se förutom att du vid en hårdare dragen form av kvotering blir invald på grund av något atribut som inte har med kompetens eller intagningsprocessens normala krav att göra trots att du inte är den med bäst meriter medan positiv särbehandling

"Universitetets förfarande kan karakteriseras som en kvalificerad form av positiv särbehandling (etnisk kvotering), där företräde automatiskt och ovillkorligt har getts åt sökande i en som eftersatt betraktad grupp vilka haft sämre meriter än sökande som inte blivit antagna, däribland J.M. och C.L."
HovR i NJA 2006 s. 683 (HD fastställde HovR domslut)
Det är ju tyvärr inte en lika säker källa som det gudomliga Wikipedia som du använder dig av men så här anses det vara i svensk rättspraxis iaf. En gradskillnad men inga "klara" skillnader begreppsmässigt.

Sir Anselm
2008-10-16, 13:16
"Universitetets förfarande kan karakteriseras som en kvalificerad form av positiv särbehandling (etnisk kvotering), där företräde automatiskt och ovillkorligt har getts åt sökande i en som eftersatt betraktad grupp vilka haft sämre meriter än sökande som inte blivit antagna, däribland J.M. och C.L."
HovR i NJA 2006 s. 683 (HD fastställde HovR domslut)
Det är ju tyvärr inte en lika säker källa som det gudomliga Wikipedia som du använder dig av men så här anses det vara i svensk rättspraxis iaf. En gradskillnad men inga "klara" skillnader begreppsmässigt.

Jo, men nu skriver ju hovrätten att förfarandet KAN karaktäriseras som en kvalificerad form av positiv särbehandling.

Dessutom är såvitt jag vet inte Hovrätten något beslutande organ när det gäller språkfrågor, vilket jag tycker att detta är. Begreppet "Kvotering" antyder att det finns en viss kvot som skall fyllas, t.ex. att ett universitet säger att 1/3 av platserna är vikta åt studenter med utländsk bakgrund, oavsett om de är mest lämpliga eller inte. "Positiv särbehandling" innebär att man vid ett val mellan två kandidater med likvärdiga meriter väljer den med invandrabakgrund, den som är kvinna eller vad det nu kan vara.

Det är ju helt klart två olika fenomen.

Nitrometan
2008-10-16, 13:20
Så då har vi kvotering, särbehandling, positiv särbehandling och kvalificerad positiv särbehandling.

Jag tycker fortfarande att det är samma sak fast i olika grad.

Sir Anselm
2008-10-16, 13:27
Så då har vi kvotering, särbehandling, positiv särbehandling och kvalificerad positiv särbehandling.

Jag tycker fortfarande att det är samma sak fast i olika grad.

Nej, det är inte samma sak. Vid kvotering kan du förlora din plats till någon som är mindre lämplig än dig. Det kan du inte vid positiv särbehandling, även om det kanske inte blir roligare att förlora platsen för det...;)

Fast du har ju såklart rätt till din åsikt :D

Nitrometan
2008-10-16, 13:32
Nej, det är inte samma sak. Vid kvotering kan du förlora din plats till någon som är mindre lämplig än dig. Det kan du inte vid positiv särbehandling, även om det kanske inte blir roligare att förlora platsen för det...;)
Vad är skillnaden på - vi väljer Lotta för hon är tjej och - vi väljer bolio för han är kurd?

Jag antar att vissa grundkrav måste uppfyllas annars blir det kontraproduktivt. Då kommer folk att tappa respekten för systemet/myndigheten/företaget/skolan eller vad det nu gäller.

Nitrometan
2008-10-16, 13:34
I båda fallen låter du en egenskap som inte är avgörande i den aktuella valsituationen avgöra valet. Bara en gradskillnad i hur mycket den irrelevanta egenskapen får påverka.

Sir Anselm
2008-10-16, 13:46
Vad är skillnaden på - vi väljer Lotta för hon är tjej och - vi väljer bolio för han är kurd?

Jag antar att vissa grundkrav måste uppfyllas annars blir det kontraproduktivt. Då kommer folk att tappa respekten för systemet/myndigheten/företaget/skolan eller vad det nu gäller.

Det är ingen skillnad, skillnaden kommer först när man säger att "du får ingen plats därför att vi måste ge minst 20 platser till personer med kurdisk bakgrund, även om du är mer kvalificerad" gentemot "Du har de rätta kvalifikationerna, men vi har en policy att i situationer där kandidater har likvärdiga meriter så skall vi sträva efter en jämn fördelning mellan kön och etnisk bakgrund och därför får du inte platsen"

Ditt andra stycke håller jag helt med om, jag anser att den mest lämpade, oavsett kön eller bakgrund, ska komma i första hand, så jag är negativ till både kvotering och positiv särbehandling. Är två kandidater precis likvärdiga i meriter borde de personlighetstestas för att se vem som passar bäst.

z_bumbi
2008-10-16, 13:55
Är två kandidater precis likvärdiga i meriter borde de personlighetstestas för att se vem som passar bäst.

Företaget/myndigheten har bestämt sig för att verksamheten fungerar bättre om man utför en positiv särbehandling och då är det i sig en merit att vara kvinna/man/invandrare/vänsterhänt etc. Det är ju inte en helt ovanlig tanke att vissa verksamheter fungerar bättre om man blandar lite vad gäller kön, bakgrund etc.

Sir Anselm
2008-10-16, 14:03
Företaget/myndigheten har bestämt sig för att verksamheten fungerar bättre om man utför en positiv särbehandling och då är det i sig en merit att vara kvinna/man/invandrare/vänsterhänt etc. Det är ju inte en helt ovanlig tanke att vissa verksamheter fungerar bättre om man blandar lite vad gäller kön, bakgrund etc.

Det du menar är att vilken typ av människa man är bestäms av kön eller etnisk bakgrund? ;)

Visst är det så som du skriver, har man bestämt sig för att använda positiv särbehandling så blir ju könet eller etniska bakgrunden en merit, men jag tycker att ändå finns annat som borde fungera bättre, som t.ex. personlighetstester. Tar du två kvinnor är de ju naturligtvis inte likadana personligheter, den ena av dem kanske skulle förstöra stämningen helt i klassen, den andra skulle kanske lyfta den. Jag tycker man gör det för enkelt för sig om man säger "Vi behöver få in lite kvinnor/män här, då blir det nog bättre".

z_bumbi
2008-10-16, 14:14
Nej två kvinnor behöver inte vara lika men slår man ut det på ett genomsnitt så finns det vissa egenskaper som brukar skilja sig åt och det är ju mest stora organisationer som sysslar med positiv särbehandling. Sen må det vara genetiska, uppfostran, skillnader i erfarenhet osv men skillnaderna finns där.

Personlighetstest är för mig en väldigt inexakt sysselsättning och utförs mest för att sålla väldigt grovt, ska det vara något seriöst med det blir det väldigt dyrt och trots det så är det inte så exakt.

Sniggel
2008-10-16, 14:14
Tror du på en så "biologistisk" förklaring?

Är det så enkelt?

Bara att acceptera att vi är olika? Det kanske gäller på fler plan än det sexuella?

Nej, jag menar inte att det är det enda. Därav skrev jag "om man ska dra det till det extrema" och att de biologiska faktorerna "finns i bakgrunden".
Så självklart är fler faktorer inblandade men de biologiska bidrar till en statistik där vi män skiljer oss från kvinnor på ett sexuellt plan och som även påverkar vårt beteende, återigen, statistiskt sett.

Mantus
2008-10-16, 14:47
Jo, men nu skriver ju hovrätten att förfarandet KAN karaktäriseras som en kvalificerad form av positiv särbehandling.

Dessutom är såvitt jag vet inte Hovrätten något beslutande organ när det gäller språkfrågor, vilket jag tycker att detta är. Begreppet "Kvotering" antyder att det finns en viss kvot som skall fyllas, t.ex. att ett universitet säger att 1/3 av platserna är vikta åt studenter med utländsk bakgrund, oavsett om de är mest lämpliga eller inte. "Positiv särbehandling" innebär att man vid ett val mellan två kandidater med likvärdiga meriter väljer den med invandrabakgrund, den som är kvinna eller vad det nu kan vara.

Det är ju helt klart två olika fenomen.

Visserligen är inte HovR, eller HD som ställde sig bakom formuleringen, beslutande organ vad gäller språkfrågor men väl vad gäller begreppsfrågor med juridisk anknytning. Det vill säga att oavsett vad gemene man anser kvotering eller positiv särbehandling innebära så är det domstolsväsendet som (i brist på lagstiftning eller förarbeten) reder ut vad kvotering och positiv särbehandling i juridisk mening är. Och vad som juridiskt sett är rätt är viktigt för aktörer på området att veta eftersom det annars kan svida rätt rejält i plånböckerna hos berörda parter. I vilket fall som helst så är de helt klart en större auktoritet än Wikipedia.

Mental
2008-10-16, 15:07
Är det lagmässigt någon skillnad på att diskriminera på etisk grund mot säg ex könsgrund?

Om vi tar gymexemplet, vi har en privat gymägare som har en ganska heterogen kundkrets; gamla, unga, män, kvinnor, svarta och vita. På senare tid har gymägaren noterat att färre "vita" tränar hos honom, och efter en kvasivetenskaplig kundundersökning visar det sig att de skrämts av de högljuda "svarta" som har ett annat sätt att uttrycka sig och som tar plats på ett "osvenskt" sätt. Gymägaren vill ju så klart tjäna maximalt med pengar, så han ordnar en avdelning där bara "vita" får träna, och där "svarta" således är portade. Här kan de slippa förortsspråk och sneda blickar. Men är självklart välkomna att träna i resten av gymmet om de vill.

Om vi bortser från att det är svårare att dela in en befolkning i svart och vit än i man och kvinna, är det någon skillnad i huruvida det är diskriminering, och huruvida det är olagligt?

Jag tror att rent känslomässigt så känns det diskriminerade att utestänga på hudfärg men inte på könsbasis. Men hur ser det ut lagtekniskt? Är båda alternativen lagliga?

i stället för en särskild kvinnoavdelning så har vi en särskild avdelning för vita,

Backe
2008-10-16, 16:02
Om vi bortser från att det är svårare att dela in en befolkning i svart och vit än i man och kvinna, är det någon skillnad i huruvida det är diskriminering, och huruvida det är olagligt?

Ja, lagstiftnignen gör viss skillnad på kön och hudfärg. Vid tillhandahållande av varor, tjänster och bostäder är diskriminering på grund av kön tillåtet om det har ett bärättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet. Detta undantag gäller dock inte vid etnisk tillhörighet.

Mental
2008-10-16, 16:34
Ja, lagstiftnignen gör viss skillnad på kön och hudfärg. Vid tillhandahållande av varor, tjänster och bostäder är diskriminering på grund av kön tillåtet om det har ett bärättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet. Detta undantag gäller dock inte vid etnisk tillhörighet.

Intressant, hittade även den nya diskrimineringslagen som träder i kraft vid årsskiftet

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20080567.HTM#K5

Varor, tjänster och bostäder m.m.

12 § Diskriminering är förbjuden för den som
1. utanför privat- och familjelivet tillhandahåller varor, tjänster eller bostäder till allmänheten, eller
2. anordnar en allmän sammankomst eller en offentlig tillställning.
Den som i förhållande till allmänheten företräder den som avses i första stycket ska likställas med denne.
Förbudet gäller dock inte diskriminering som har samband med ålder. Förbudet mot diskriminering som har samband med kön gäller inte tillhandahållande av försäkringstjänster och hindrar inte heller att kvinnor och män i fråga om andra tjänster eller bostäder behandlas olika, om det har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet.

Det intressanta är då huruvida en kvinnoavdelning på ett gym har ett berättigat syfte och att begränsningen för män är medel som är lämpliga och nödvändiga. Det skall bli mycket intressant att se lagen prövas.

Lagens efterlevnad skall överses av en Diskrimineringsnämnd.
16 § Beslut enligt denna lag av Nämnden mot diskriminering får inte överklagas.
Överklagningsförbudet gör ju att det kommer framkomma praxis ganska fort.

Linnet
2008-10-16, 16:54
Nej två kvinnor behöver inte vara lika men slår man ut det på ett genomsnitt så finns det vissa egenskaper som brukar skilja sig åt och det är ju mest stora organisationer som sysslar med positiv särbehandling. Sen må det vara genetiska, uppfostran, skillnader i erfarenhet osv men skillnaderna finns där.

Personlighetstest är för mig en väldigt inexakt sysselsättning och utförs mest för att sålla väldigt grovt, ska det vara något seriöst med det blir det väldigt dyrt och trots det så är det inte så exakt.

Jag är nog med på vad du syftar på och säger väl inte att det är felaktigt, men vill bara tillägga att när det gäller personlighet, och andra karakteristika som man tillskriver män och kvinnor hittar man generellt större skillnader inom könen än mellan.

Stoltz
2008-10-16, 17:00

Ledsen, men det är så det är. Tjejer hör inte hemma i SL.

Moahahhaha <3

Exdiaq
2009-01-07, 13:12
Lite uppdatering:

Nej, män diskrimineras inte på grund av den särskilda kvinnoavdelningen på ett gym i Malmö. Det har Jämo, Jämställdhetsombudsmannen, kommit fram till och släpper saken.

NYSS NEDLAGDA JÄMO (myndigheten utgör numera en del av nya Diskrimineringsombudsmannen) prövade som ett av de senare ärendena en klagan från en man som är kund på gymmet Fitness24Seven i Malmö.

Lokalen där är uppdelad i två delar - en för både kvinnor och män, en annan för bara kvinnor. Den anmälande mannen tycker att han fått mindre för de pengar han investerat i ett träningskort - bara ett utrymme jämfört med kvinnornas två. De kvinnliga motionärerna har dessutom fler maskiner att träna på.

MANNEN KÄNNER SIG könsdiskriminerad. Gymmet i fråga tycker inte att han har anledning därtill, och Jämo håller med.

JämO anser att "det är ett berättigat mål att kvinnor ska få ha en möjlighet till en
fredad zon vid träning och att det är lämpligt och nödvändigt i det aktuella fallet att
erbjuda kvinnor detta".

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=870883

userfriendly
2009-01-07, 13:51

Vafan det är ju så hela tiden. Kolla på vartenda gym, det är ju i princip bara män överallt och det är faktiskt ganska svårt och kan ta tid att som tjej komma in i det där och ta lite plats eller hitta en plats öht. Mina tjejkompisar vill inte gå på gym just pga det. Tydligen behövs tjejavdelningar och tjejgym för att vissa tjejer ska kunna/våga träna. Jag kallar inte det diskriminering, snarare ett sätt att ens försöka få in tjejer.

Har man börjat gå på tjejgymmet kanske man vågar sig ut på det "normala" (mans)gymmet sen?

Kan bli så trött på att det jämt ska vara så. Samma sak på varenda fritidsgård jag har varit på genom jobbet. Killarna äger hela stället så alla gårdar måste ha ett spec. tjejrum för att tjejerna ska kunna vara där öht.

Att man inte tänker på det från början - på vilket sätt kan vi skapa en miljö som passar både tjejer och killar?

Trance
2009-01-07, 14:14
Att man inte tänker på det från början - på vilket sätt kan vi skapa en miljö som passar både tjejer och killar?

Vad behöver ändras för att tjejer skall våga träna tillsammans med killar och hur skiljer sig kvinnliga nybörjares situation från manliga?

Exdiaq
2009-01-07, 14:16
Vad behöver ändras för att tjejer skall våga träna tillsammans med killar och hur skiljer sig kvinnliga nybörjares situation från manliga?

Kvinnor är offer som måste tas om hand om, det vet du väl?

johan karlberg
2009-01-07, 14:47
En (söt) städerska började prata med mig och min klasskamrat för någon vecka sen när hon höll på att sopa eller vad hon nu gjorde. Tydligen tyckte hon det var lite genant att komma in i omklädningsrum med halvnakna snygga killar :D

Det var alltså fler än du och din kompis där vid det tillfället eller hur menar du? :Virro

johan karlberg
2009-01-07, 14:50
Vafan det är ju så hela tiden. Kolla på vartenda gym, det är ju i princip bara män överallt och det är faktiskt ganska svårt och kan ta tid att som tjej komma in i det där och ta lite plats eller hitta en plats öht. Mina tjejkompisar vill inte gå på gym just pga det. Tydligen behövs tjejavdelningar och tjejgym för att vissa tjejer ska kunna/våga träna. Jag kallar inte det diskriminering, snarare ett sätt att ens försöka få in tjejer.

Har man börjat gå på tjejgymmet kanske man vågar sig ut på det "normala" (mans)gymmet sen?

Kan bli så trött på att det jämt ska vara så. Samma sak på varenda fritidsgård jag har varit på genom jobbet. Killarna äger hela stället så alla gårdar måste ha ett spec. tjejrum för att tjejerna ska kunna vara där öht.

Det är väl inte övrigas problem att du/ni har dåligt självförtroende och inte kan skapa plats åt dig själv i livet?
Hur gör du om det är fullt bland grönsakerna på Ica då?

Ska vi ha ett grönsaksstånd för blyga människor oxå?

Kanske ett gym för endast feta människor som inte vågar visa sig bland annat folk oxå?

stafh
2009-01-07, 14:51
Lite uppdatering:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=870883

Jag vill bo i ett land där JämO hade sagt "det är väl för i helvete inte hela världen" eller alternativt "vem fan bryr sig?".

jwzrd
2009-01-07, 14:53
Det är väl inte övrigas problem att du/ni har dåligt självförtroende och inte kan skapa plats åt dig själv i livet?
Hur gör du om det är fullt bland grönsakerna på Ica då?

Ska vi ha ett grönsaksstånd för blyga människor oxå?

Kanske ett gym för endast feta människor som inte vågar visa sig bland annat folk oxå?

Och kanske ett ställe för alla som inte ser andra än sig själv utan tar plats på andras bekostnad?

johan karlberg
2009-01-07, 15:00
Och kanske ett ställe för alla som inte ser andra än sig själv utan tar plats på andras bekostnad?

undra hur det skulle se ut där. har du någon bild i huvudet och dela med dig av?

Ignatius72
2009-01-07, 15:02
Exemplet som sådant är väl inte så mycket att yvas över. Det är ju den principiella frågan som är den intressanta. Jag tror det var RM Hare, som mycket förenklat, hade en moralisk teori där handlingen man tänker utföra ska vara ok oavsett position. Dvs att jag skulle tycka att det var ok med tjejavdelning om jag skulle vara gymägare, kille eller tjej. En nazist tex tycker förmodligen att det är ok att ta kål på judar, om han själv vore jude så hade han troligtivs tänkt annorlunda. Alltså en dålig handling.