Visa fullständig version : Behöver lite hjälp hur jag ska gå till väga (rånad)
Blev en upplevelse rikare för ett litet tag sen då jag gick för att handla.
Två tattare kommer fram mot mig, varav den ena har nått vasst i handen som han trycker upp mot min hals och han säger och antyder på att det är en kniv. Hade knappt några kontanter på mig, bara några 20:or.
Så då blir det en liten promenad till en bankomat där de ber mig (på ett mindre trevligt sätt) att ta ut pengar. Börjar med det minsta beloppet (300) och försöker snacka med dem, vilket inte ger nått resultat så ytterligare 300 åker ut. Som tur var så var det slut på papper så de kunde inte se hur mycket jag hade på kortet vilket var strax över 2K. Snackar lite mer med dem och sen tar de min mobil och går.
Så...hur ska jag gå till väga nu?
Polisanmälan?
anmäla till försäkringsbolaget?
antar och hoppas att hemförsäkringen täcker det här.
Jag skulle omedelbart ringt polisen, sen har de säkert bättre koll på vad mer du kan göra.
Spärra telefonen skulle jag också gjort.
Jäkligt tråkigt att höra, surt vilka typer det finns. :(
Fy fan vad kränkande. Polisanmäl omgående och med lite tur har de fastnat på bankomatens övervakningskamera. Lider med dig. Fy fan att behöva råka ut för nåt liknande.....
Du skulle ju knackat in fel kod tre gånger så kortet hade spärrats :)
Granatgiraffen
2008-10-12, 19:40
Var bor du? Om du vill berätta det. Vad menar du med tattare? Unga? Gamla?
MasterChief
2008-10-12, 19:41
Du skulle ju knackat in fel kod tre gånger så kortet hade spärrats :)
Ja precis. Hellre bli knivhuggen än att ge ut 600 spänn.
Ring polisen och hoppas att du lyckas släppa det här. Skönt att det gick bra trots allt!
shut teh face
2008-10-12, 19:42
Fyfan, lider med dig. Och inte alltför sen kväller heller verkar det ha varit.
Finns ju endel folk ute på gatorna vid denna tid, var du ensam där du blev påhoppad?
Jag skulle omedelbart ringt polisen, sen har de säkert bättre koll på vad mer du kan göra.
Spärra telefonen skulle jag också gjort. :(
Den där biten med att ringa blir nog lite svår, sen var det kontantkort och de bad mig att ta ut simkortet först.
Var bor du? Om du vill berätta det. Vad menar du med tattare? Unga? Gamla?
Bor i GBG, och har bara varit här någon månad. Med tattare menar jag sånna som håller på med sånt här. Men visst, väldigt mörka ungdomar kan man beskriva dem som.
Fyfan, lider med dig. Och inte alltför sen kväller heller verkar det ha varit.
Finns ju endel folk ute på gatorna vid denna tid, var du ensam där du blev påhoppad?
Den biten jag gick så brukar det röra sig en del folk. Men de stod antagligen bara och väntade tills det skulle komma någon ensam stackare. Klockan va 19:30 förövrigt.
Ah jag trodde du kanske hade fast telefon hemma som du nu kunde ringa från? Annars förstår jag ju svårigheten med att ringa när mobilen är snodd.
Handcuff
2008-10-12, 19:55
Givetvis en polisanmälan. Syns säkert på övervakningskameran vid bankomaten. Rån är ett grovt och allvarligt brott så det ska självklart anmälas.
Whistler
2008-10-12, 19:56
Polisanmäl, notera klockslag på uttaget och vilken bankomat det var.
Skriv redan nu ned så mycket du kan komma ihåg om händelsen, vad de hade på sig, hur långa de var, vikt, hudfärg, ålder, frisyr, skägg etc.
Lycka till, och beklagar händelsen!
Granatgiraffen
2008-10-12, 19:57
Var i Gbg bor du då? Verkar ju helt sjukt. Plinga på en granne och be att få låna telefon då!
Ring polisen och försäkringsbolaget. Det kan vara hot om livet eller liknande enligt försäkringsbolagets regler, uttalade dom några slags hot? Vissa försäkringsbolag kan betala stora skadestånd om detta skett tillsammans med att du hotats med ett dödligt vapen.
Försök att prata med någon, dina föräldrar/flickvän eller någon du kan lita på. Du har upplevt en tuff sak och kan behöva bearbeta den.
Skönt att det gick bra i alla fall.
Sköt om dig!
Beklagar. Personrån med kniv är väl bland det fegaste man kan syssla med. Hoppas de åker fast.
Scratch89
2008-10-12, 20:18
Jag undrar också var i Göteborg det hände. Förvånar mig inte om det var i närheten av Vågmästareplatsen/Backaplan.
Så, varit till en polare och ringt till polisen och gjort en anmälan nu i alla fall. Dock så glömde de bort att ge mig ett anmälningsnummer vilket behövs för att teleoperatören ska kunna spärra hela telefonen, samt för försäkringsbolagets skull. Får försöka ta reda på det.
Sedan för er som är nyfikna så hände det i johanneberg. Bor på olofshöjd och var påväg att köpa lite käk.
ManuelIT
2008-10-12, 22:32
Ibland finns det väl övervakningskameror över bankomater?
Kan ju hjälpa
hahavaffan
2008-10-12, 22:41
Givetvis en polisanmälan. Syns säkert på övervakningskameran vid bankomaten. Rån är ett grovt och allvarligt brott så det ska självklart anmälas.Speciellt med knivhot inräknat. Vilka fega jävla kräk.
Hade inte haft något emot dödsstraff på den där skiten.
En kniv visar att man totalt saknar moral och föraktar andra människor och även att brottet var planerat.
Tricklev
2008-10-12, 22:50
Nu ska vi inte kasta oss på pöbeltåget och skrika döts straf direkt goda kolozzeumare.
Ont: Skönt att inget allvarligare hände, och hoppas polisen kan klara upp det med hjälp av övervakningskamera och dylikt. Man blir rätt omskakad av en sådan här händelse.
Det finns gott om kameror vid alla bankomater, polisanmäl så kommer de hittas på kameran.
Herr Oberst
2008-10-12, 23:33
Rövhål och patrask.
Spöstraff på torget inför storpublik nästa söndag hoppas jag. Lägg 20:- i inträde/person och skänk överskottet till brottsofferjouren.
Därefter utvisning av kräken.
maaherra
2008-10-13, 05:24
Jag undrar också var i Göteborg det hände. Förvånar mig inte om det var i närheten av Vågmästareplatsen/Backaplan.
lol, känns bra att vara nyinflyttad här.
Scratch89
2008-10-13, 06:43
Sedan för er som är nyfikna så hände det i johanneberg. Bor på olofshöjd och var påväg att köpa lite käk.
Va?! Johanneberg var ju hur lugnt som helst när jag bodde där; bara studenter och en trevlig stämning. De kom förmodligen från Mölndal. :D
lol, känns bra att vara nyinflyttad här.
Varför tror du att det är billiga hyror? ;)
Va?! Johanneberg var ju hur lugnt som helst när jag bodde där; bara studenter och en trevlig stämning. De kom förmodligen från Mölndal. :D
Varför tror du att det är billiga hyror? ;)
Du vet, bara för att Johanneberg inte är biskopsgården betyder det inte att stället är fredat ifrån allt ont ;)
Ja precis. Hellre bli knivhuggen än att ge ut 600 spänn.
Ja exakt för att krydda på det lite kan man göra en festlig grimas och sjunga "nananana ni får inga pengar nana osv" dansandes.
Skönt att du klara di oskadd iaf, 600 kr kan man leva utan men gå till polisen så kanske fler slipper vara med om samma sak.
En polare till mig har råkat ut för liknande, han bröt av sitt kort :D sen kastade han mobilen i backen framför dem (han va rätt lack).. De skulel minsan inte få ut nåt från han *haha*
Pd
Man blir så jävla arg då man läser sånt här*gah!* ... polisanmäl och hoppas på att idioterna åker fast
TheGovernator
2008-10-13, 10:28
En polare till mig har råkat ut för liknande, han bröt av sitt kort :D sen kastade han mobilen i backen framför dem (han va rätt lack).. De skulel minsan inte få ut nåt från han *haha*
Pd
Vad hände med polaren sedan?
Glöm inte brottsofferfonden. Du lär ju ha blivit skrämd av upplevelsen, och sånt skall man ha casch för!
Lite trevligt att en del hade agerat som mig i alla fall. Kan säga att jag var jäkligt sugen på att bara slå ner killen som stod 2dm ifrån mig och stirrade som tusan medan han drog en massa hot. Men samtidigt vet inte jag vad dessa typer kan hitta på eller om den andra killen hade nått på sig då han stod med händerna i fickorna hela tiden.
Lär vänta någon dag nu i alla fall tills jag kan snacka med försäkringsbolaget, samt spärra hela telefonen då telefonisten verkade lite off då hon glömde ta telefonens IMEI nummer, fick påminna henne om det och att jag inte fick någon anmälningsnummer. Får vänta på att det trillar ner i brevlådan.
Tänkte komplitera med vilken bankomat det var samt uttagstiden. Någon som vet om det står ID nummer eller nått liknande på dem?. Hon i telefonen var inne på eniro och försökte hitta den bankomaten det gällde.
Jag tog ut pengarna åt dem, men sket i att ta dem ifrån bankomaten, det fick de göra själva, 2gånger dessutom. Vet inte riktigt var kameran sitter men killen sträckte sig och tittade raktfram, vet inte hur mycket en keps kan dölja honom om kameran sitter en bit upp.
Missade en obligatorisk föreläsning nu imorse då det blev sent igår med polis och käk, samt att det tog lite tid att somna. Sen så är det tenta i morgon....bara att ladda om.
I hope they get caught Zap!
Hoppas du får upprättelse!
Hallå där! Jag jobbar på vågmästareplatsen =)
Men visst, det har förändrats mycket de senaste 10 åren, nästan så att man inte tror det.
Speciellt caféet på hörnet, bara gangsters som sitter där, de brukar heja på mig när jag går förbi, men det är bara för att jag är så häftig ;)
Jag hade låtsas prata på ett annat språk och inte fattat något...Synd det som hände!
Ringde en polis till min polare, min "tillfälliga sekreterare", igår och ville snacka med mig så jag fick ett namn och nummer som jag ringde idag.
Bestämde en tid och drog ner och träffade honom och snackade lite. Han tyckte inte att mitt telefonförhör var riktigt bra så vi tog om det helt, vilket tog närmare 2h. Jäklar va detaljer och sånt han ville ha.
I alla fall så hade de tagit två killar som gjort ett rån några dagar efter att jag blev rånad och de bara råkade ha min telefon på sig. Så han var rätt positiv till situationen och tror att det här kommer att leda till en rättegång, så...blir en del extra jobb för mig men antar att jag får ta det och skipa lite rättvisa. Kommer att få kontakt med psykolog de närmaste dagarna också samt en gratis advokat om det nu blir domstol och att denne sköter allt åt mig, antar jag.
Så det är nog på väg emot en lösning det här, tro det eller ej.
Handcuff
2008-10-23, 19:00
Lycka till :thumbup:
von huff
2008-10-23, 19:03
Lycka till:thumbup: Såna as ska stå till svars för det de har gjort.
Ringde en polis till min polare, min "tillfälliga sekreterare", igår och ville snacka med mig så jag fick ett namn och nummer som jag ringde idag.
Bestämde en tid och drog ner och träffade honom och snackade lite. Han tyckte inte att mitt telefonförhör var riktigt bra så vi tog om det helt, vilket tog närmare 2h. Jäklar va detaljer och sånt han ville ha.
I alla fall så hade de tagit två killar som gjort ett rån några dagar efter att jag blev rånad och de bara råkade ha min telefon på sig. Så han var rätt positiv till situationen och tror att det här kommer att leda till en rättegång, så...blir en del extra jobb för mig men antar att jag får ta det och skipa lite rättvisa. Kommer att få kontakt med psykolog de närmaste dagarna också samt en gratis advokat om det nu blir domstol och att denne sköter allt åt mig, antar jag.
Så det är nog på väg emot en lösning det här, tro det eller ej.
jag tror det är mkt lättare o bearbeta det psykiska om de åker fast för brottet så det är nog väl investerad tid ur ett rent egoistiskt perspektiv
Bered dig pa lite stress och vimsighet efterat, det ar normalt. Jag har sjalv blivit attackerad och ranad pa daliga stallen i andra lander med knivar mot strupen, fighter och lite annat tjafs. I bland har jag klarat mig med risker forstas, i bland inte och fatt vissa skador. Men tank pa att det kan vara bra att snacka om det med nagon efterat, annars springer mn latt omkring som en virrhona ett par dagar eller langre eftarat. Paranioan kan ligga pa lur dessutom, man vill inte erkanna det med det blir latt sa
Hoppas att det var rätt killar och att du får ut några tusen i skadestånd för kränkning.
Blev en upplevelse rikare för ett litet tag sen då jag gick för att handla.
bump på den här nu kompisar, jag blev också en erfarenhet rikare alldeles nyss :(
ingen mat hemma, så jag drog till affären för en köttbit (de stänger 00:00 här)
jag minns att jag hade en diskussion med lectris (kan det stämma?) om att ge folk de vill ha och sen bara låta det vara. jag vill minnas att stod fast vid min åsikt när jag satt vid datorn, samtidigt som jag poängterade att jag antagligen gjort det motsatta när det väl händer
jag gick iallafall vanliga vägen till affären, just ikväll kändes den extra mörk och ensam.. för bakom mig kommer en kille i 20-årsåldern
R står för Rånaren och C står för mig då
R: hey hey hey... wait!
C: ?
R: how are you?
C: i'm good
R: where are you going?
C: to the store
R: what are you going to do?
jag var inte sugen på att kallprata med främlingar denna afton så jag försöker bli av med honom
C: to meet a friend
R: do you smoke weed?
C: hehe, sorry... i'm not, see ya
R: wait wait wait, what's your name?
C: ...? does it matter?
R: why are you like that? don't make me angry
okej, nu var det uppenbart vad det handlar om... jag stannar upp och börjar titta runt för att söka efter någons uppmärksamhet. helvete också, inte en enda kotte... jag tittar lite på honom för att avgöra storlek och så, men vafan... svårt och säga med kläder på. man har ju själv sett folk som är normalstora på gymmet, sen när dem plockar av sig tröjan är dem som hulken. i samma veva märker jag att han kollar hur jag ser ut också.. jaha, hur tar man sig ur detta? tänkte jag
C: alright, my name is alex... and you?
R: okey, do you have something for me?
C: no?
R: i want your wallet, give it to me
tittar runt igen, fortfarande ingen på gatan... jag är körd
C: look... f-ck you
jag schasar bort hans arm som han lagt om min axel och springer ut på vägen, som tur var kom det en bil och jag kunde få förarens uppmärksamhet
han stannade upp och jag kunde springa iväg...
puh, nu sitter man iallafall här på kolo.. trygg och välbehållen
det här är visserligen inte det värsta som har hänt mig men tillräckligt mycket för att adrenalinet ska fortsätta pumpa. var dessutom helt nojig på vägen hem, tittade över axeln hela tiden och gick en omväg för att kolla så att han inte stod utanför min dörr och väntade. jag vet ju inte när han började gå efter och iaktta mig... jag lär vara rätt nojig ett bra tag hädanefter, imorgon blir det hårdträning på gymmet igen och jag ska tänka på den här situationen varje gång mjölksyran går in... sen ska jag köpa mig en kniv som jag kan förvara i samma ficka som min plånbok, även om jag inte tänker använda den till nåt dumt så kommer det kännas bättre för min egen del, om ingen annan har nåt bättre förslag.. jag vill bli av med känslan som gör att jag somnar med ett vidöppet öga hela tiden
så, nu har man skrivit av sig... dags att steka lite kött
var försiktiga i höstmörkret mina vänner, speciellt nu när det närmar sig juletider! tjuvar har ju också en mage att fylla, men ha i åtanke: ger man dem tummen, tar dem hela handen
Chidde: (å ts såklart, fast svarar på C´s inlägg) Supertrist verkligen, lider med dig.
Men att skaffa kniv.. nja, jag förstår absolut tanken då jag tänkt likadant själv. Men terrorbalans känns såå 90-tal å amerikanskt.. ;) Skämt åsido, skulle det bli något kan det ju faktiskt bli så att det kan användas emot dig, både vapnet och kanske att du bar vapen på dig.
Nu bor du inte i Sverige, men hursom, har själv tänkt tanken men övergett den.
Däremot vet jag att trygghetskänslan är svår att få tillbaks. Men man kan använda otryggheten till att bli mer medveten och - utan att skuldbelägga sig om man skulle missa eller råka ut för något - se det som ett verktyg att agera så att man ökar sitt "säkerhetsagerande".
Med det menar jag att man inte tar risker slentrianmässigt utan har ett säkerhetstänk i de situationer man väljer. Vart man lägger nivån beror ju helt på en själv, vissa vill inte känna att de på något sätt begränsar sig. Andra, som jag, mår bra av att ha vissa regler för mig själv så att jag känner att jag är medveten men inte rädd. Har nycklarna fast i handen, mobil i andra, gå med självsäkra steg och inte stanna av el låta sig irras bort, om någon försöker locka en någonstans bedöma risken först. Låter silly när jag skriver, är trött å kan förklara bättre sen om ngt låter konstigt.
Hursomhelst, hoppas du slipper det framöver!
grunt_grunt
2008-11-12, 01:31
I alla fall så hade de tagit två killar som gjort ett rån några dagar efter att jag blev rånad och de bara råkade ha min telefon på sig. Så han var rätt positiv till situationen och tror att det här kommer att leda till en rättegång, så...
Fy fan vad gött att läsa. Hur har det gått? Jag hoppas verkligen svinen fälls och får betala för vad de gjort.
chidde, härligt att höra att du sprang istället för att ge dem vad de ville ha. Själv har jag blivit rånad tre (ja, tre) gånger i mitt liv. Eller råkat ut för rånförsök iaf. Varje gång har jag bara vänt mig om och sprungit. De har aldrig ens gjort ett försök att följa efter, de vill inte göra en stor grej av det. Jag rekommenderar verkligen alla att springa, eller helt enkelt bara vända sig om och gå. Det är ytterst sällan det leder till någonting då.
Dissector
2008-11-12, 02:10
Chidde: Tråkigt att höra, men skönt att du slapp ge efter iallafall. Jag tror risken att han återkommer är väldigt liten. Det känns som att om man försöker råna någon, oavsett om man lyckas eller misslyckas, så är nog det sista man vill att springa på personen (som säkerligen har haft kontakt med polisen) igen och bli igenkänd, denna gången kanske av flera personer. Jag gissar nu, men det känns i alla fall logiskt.
Chidde: (å ts såklart, fast svarar på C´s inlägg) Supertrist verkligen, lider med dig.
Men att skaffa kniv.. nja, jag förstår absolut tanken då jag tänkt likadant själv. Men terrorbalans känns såå 90-tal å amerikanskt.. ;) Skämt åsido, skulle det bli något kan det ju faktiskt bli så att det kan användas emot dig, både vapnet och kanske att du bar vapen på dig.
Nu bor du inte i Sverige, men hursom, har själv tänkt tanken men övergett den.
Däremot vet jag att trygghetskänslan är svår att få tillbaks. Men man kan använda otryggheten till att bli mer medveten och - utan att skuldbelägga sig om man skulle missa eller råka ut för något - se det som ett verktyg att agera så att man ökar sitt "säkerhetsagerande".
Med det menar jag att man inte tar risker slentrianmässigt utan har ett säkerhetstänk i de situationer man väljer. Vart man lägger nivån beror ju helt på en själv, vissa vill inte känna att de på något sätt begränsar sig. Andra, som jag, mår bra av att ha vissa regler för mig själv så att jag känner att jag är medveten men inte rädd. Har nycklarna fast i handen, mobil i andra, gå med självsäkra steg och inte stanna av el låta sig irras bort, om någon försöker locka en någonstans bedöma risken först. Låter silly när jag skriver, är trött å kan förklara bättre sen om ngt låter konstigt.
Hursomhelst, hoppas du slipper det framöver!
jag förstår vad du menar, så helt silly var det inte :)
men hela grejen är bara synd, jag var en avslappnad person förut och det trivdes jag med. vissa gånger tänker jag till och med: "hallå? är folk paranoida eller? tror dem verkligen att det, det och det kommer hända?"
angående det med vapen och så bearbetade jag faktiskt under tiden jag tillagade min köttbit. jag kom fram till samma sak, det kan ju faktiskt användas mot mig själv så det kanske inte var nån bra idé. pepparspray kan mycket väl vara lösningen, men det är ju inte helt bra heller? föreställ er att ni själva lyckats spraya ner gärningsmannen och han kvider av smärta, det hade varit VÄLDIGT svårt och bara gå därifrån utan att ha avreagerat sig. så mycket hat finns det inom mig just nu *grr*
vilket inte är bra för mitt eget bästa förstås, men så är läget
Fy fan vad gött att läsa. Hur har det gått? Jag hoppas verkligen svinen fälls och får betala för vad de gjort.
chidde, härligt att höra att du sprang istället för att ge dem vad de ville ha. Själv har jag blivit rånad tre (ja, tre) gånger i mitt liv. Eller råkat ut för rånförsök iaf. Varje gång har jag bara vänt mig om och sprungit. De har aldrig ens gjort ett försök att följa efter, de vill inte göra en stor grej av det. Jag rekommenderar verkligen alla att springa, eller helt enkelt bara vända sig om och gå. Det är ytterst sällan det leder till någonting då.
jo, jag håller med.. springa är nog det klokaste valet. råkar man illa ut trots det är det enbart pga att man inte har gjort sin cardio och då förtjänar man ju nästan det "höhö"
men man kan ändå inte låta bli att fundera på vad som hade hänt ifall att osv
det som stör mig mest är att jag antagligen alltid kommer att komma ihåg den här kvällen, mer eller mindre. jag vill liksom inte gå runt och känna mig otrygg, speciellt inte när jag bor på samma gata
grunt_grunt
2008-11-12, 03:14
Jag vet hur det känns. Man blir jävligt förbannad över att något litet svin ska kunna ha ett sånt inflytande på ens liv. Det är jobbigt att man antagligen inte kommer få upprättelse.
Det jag har tänkt på är att medvetet försöka att inte ändra mina rutiner. Dvs inte undvika att gå ut på kvällarna tiden efteråt. Man börjar lätt känna sig lite paranoid, men det är bara att ignorera de känslorna. Eller, inte låta dem påverka ens beslut.
I princip är jag inte emot våld mot sådana som förtjänar det, om man kan utföra det på ett säkert sätt. Såvida personen inte verkar påtänd, så kanske det är relativt säkert att spreja honom med pepparspray. Jag vet inte.
Om du är motiverade att gå till polisstationen, se till att beskriva rånare ansikte till kartografiska sketcher och det kommer att hjälpa dem att fånga killen som rånade dig. Också anmäla ditt försäkringsbolag om den händelse att du rånad. Det är bättre att kräva tillbaka de saker som togs ifrån dig.
Fan vad sur man blir av att läsa om dessa as :( Död åt dem.
Tycker ni agerade klokt båda två.. hoppas man själv gör det när det väl gäller
Det går framåt i alla fall, tror jag. Var ner till polisen för ett par veckor sen och fick kika på lite bilder på personer, kunde dock inte peka ut någon direkt. Dock så gjorde jag en ganska detaljerad beskrivning på en av killarnas jacka då jag tyckte att jag hade en väldigt klar bild av hur den såg ut.
Var ner till dem igår igen pga den här jackan och fick se en bild på den. Samma modell men jag fick ingen direkt känsla av att det var den. Påminde om varandra rätt mycket och var av samma modell. Men färgerna och det stämde dåligt överens med vad jag minns. Som tur är (tycker i alla fall jag) är att den fångades på bankomatens övervakningskamera och utredaren som sett filmen sa mer eller mindre att det var den jackan, han sa det inte rakt ut men genom vad han sa så måste det vara samma jacka som jag uppfattade honom.
Det är lite knepigt hur hjärnan fungerar i sånna här situationer. Tyckte att jag var rätt lugn vid händelsen och att jag lätt skulle kunna peka ut personerna, vilket sket sig. Men sen en jacka borde vara mycket lättare att känna igen men där har jag uppenbarligen rört till det en del. Får räkna med ett par veckor till innan det hela är upp klarat och över.
Bra att polisen verkar bry sig, hoppas dom åker dit.
När jag blev rånad av en 40 årig knarkare med kniv för ett antal år sedan så kändes det som polisen lade ned fallet 5 minuter efter jag anmälde det.
Dom ville inte ha någon detaljerad beskrivning inte.
Tjejen som tog min anmälan verkade mest irriterad att jag tog upp hennes tid.
spoonchest
2008-11-12, 09:02
Min flickvän utrustar sig alltid med kniv när hon är ute och går på kvällen. Kan inte precis klandra henne.
Min flickvän utrustar sig alltid med kniv när hon är ute och går på kvällen. Kan inte precis klandra henne.
Helt galet. Risken för henne ökar markant. Tar hon fram den och viftar med är det sannolikt att förövaren tar den av henne och plötsligt har hotet mot henne själv ökat. Bättre med någon slags försvarsspray och överfallslarm då om hon verkligen måste ha något.
Bara en parantes.
Helt galet. Risken för henne ökar markant. Tar hon fram den och viftar med är det sannolikt att förövaren tar den av henne och plötsligt har hotet mot henne själv ökat. Bättre med någon slags försvarsspray och överfallslarm då om hon verkligen måste ha något.
Bara en parantes.
Helt rätt, inte bara att man själv gör sig skyldig till brott, det är dock väldigt farligt att hamna öga mot öga med en ev. beväpnad knäppskalle, troligen desperat och ev. påverkad av droger. Vad händer om rånaren går till anfall med sin kniv, skall hon sticka ner han då?
Dessutom är det väldigt svårt att slåss med kniv och de som faktiskt kan de får träna mycket för att bemästra tekniken. Få människor är så kontrollerade att de "vinner" ett knivslagsmål utan att skada sig allvarligt.
Rånare är ofta dessutom fler än en.
Så kan bara hålla med mini, försvarsspray (laglig) och/eller överfallslarm samt självklart, riskminimering. Försöka undvika "fel" platser, att gå själv etc etc
men hela grejen är bara synd, jag var en avslappnad person förut och det trivdes jag med. vissa gånger tänker jag till och med: "hallå? är folk paranoida eller? tror dem verkligen att det, det och det kommer hända?"
Precis så där tänkte jag också till en gång när jag var typ 17-18 år och träffade på en blottare på Roslagsbanan. Killen satt och onanerade framför mig från Stockholm Ö till Åkersberga. När konduktören gick förbi satte han bara för sin ryggsäck så inget syntes. Jag fattade inte ens då vad det var som hände eller vad jag skulle göra. Inte fören jag klev av på min station vågade jag fråga någon om jag fick låna deras mobil (min hade slut på batteri) och ringa polisen samt prata med konduktören. Sen cyklade jag hem med hjärtat dunkande. Var skitnojig så fort jag skulle ut att jag skulle träffa honom igen (han klev av på samma station) men såg honom aldrig igen. Konstigt nog har det gått över, idag är jag nog den av mina kompisar som är minst rädd för våldtäktsmän och liknande. Trots att hela grejen kändes tusen gånger mer kränkande än jag anade innan att det skulle göra. Tror det är just den känslan som är värst men det kanske hjälper lite att läsa att den går över?
Blottare skrämmer man bäst iväg genom att prata högt om att de är blottare (så länge det är folk omkring.)
Blottare skrämmer man bäst iväg genom att prata högt om att de är blottare (så länge det är folk omkring.)
Det tänkte jag på flera gånger medan det hände men jag var ung och osäker på hela situationen. Tänk om jag bara inbillade mig att jag såg det jag såg? Så var det ju inte men i den situationen kunde jag inte tänka logiskt för fem öre.
Det tänkte jag på flera gånger medan det hände men jag var ung och osäker på hela situationen. Tänk om jag bara inbillade mig att jag såg det jag såg? Så var det ju inte men i den situationen kunde jag inte tänka logiskt för fem öre.
Då kan man ju alltid fråga. Sitter du med kuken ute och runkar??? är en effektiv fråga. Man kan också byta plats och fråga någon som ser snäll ut om man kan få ha lite sällskap.
Jag blev också jätterädd första gången en man runkade framför mig på tunnelbanan. Var typ 12. Nu blir jag bara förbannad.
Då kan man ju alltid fråga. Sitter du med kuken ute och runkar??? är en effektiv fråga. Man kan också byta plats och fråga någon som ser snäll ut om man kan få ha lite sällskap.
Jag blev också jätterädd första gången en man runkade framför mig på tunnelbanan. Var typ 12. Nu blir jag bara förbannad.
Alla de tankarna slog mig när jag satt där. Men du var väl modigare/tuffare än mig som yngre. Idag hade jag nog gått där ifrån helt enkelt. Förbannad blev jag redan då men mest på mig själv. Nåja, det var väl inte det här som var meningen med mitt inlägg utan snarare slutet, att även om det kändes jobbigt direkt efter så har det gått över nu. Jag är inte rädd för blottare och våldtäktsmän idag på samma sätt.
Haha ja mini eller skratta högt och ropa "HAHA vilken liten snopp!" :)
Edit: Zam zap och chidde tyckte ni agerade väldigt bra båda 2 som någon också sa tidigare!
Saft und Kraft
2008-11-13, 01:40
Man kan också fråga någon som ser snäll men samtidigt bestämd ut, om denne kan vrida nacken av fanskapet. Fyfan. Tolv år. Fyfan.
synd om er men fattar inte hur man kan bli rånad..på dagen e de omöjligt och om kvällarna får man tuffa upp sig lite..borde inte vara nödvändigt men det e som det är..gå tuffare, håll kvar blicken om nån kollar, särskilt om man inte bor i det bästa området..
Muskelbyggaren
2008-11-13, 03:17
Jag hade hellre gett en rånare precis allt jag äger för att slippa riskera att han langar upp en kniv och på en sekund gör slut på hela mitt framförvarande liv. Stolthet, rättvisa eller vad det nu är kan ju ändå inte vara viktigare än livet självt?
synd om er men fattar inte hur man kan bli rånad..på dagen e de omöjligt och om kvällarna får man tuffa upp sig lite..borde inte vara nödvändigt men det e som det är..gå tuffare, håll kvar blicken om nån kollar, särskilt om man inte bor i det bästa området..
Haha, ja, för alla brottsoffer är veklingar.
Tuffa upp er lite ffs!
R står för Rånaren och C står för mig då
R: hey hey hey... wait!
C: ?
R: how are you?
C: i'm good
R: where are you going?
C: to the store
R: what are you going to do?
jag var inte sugen på att kallprata med främlingar denna afton så jag försöker bli av med honom
C: to meet a friend
R: do you smoke weed?
C: hehe, sorry... i'm not, see ya
R: wait wait wait, what's your name?
C: ...? does it matter?
R: why are you like that? don't make me angry
okej, nu var det uppenbart vad det handlar om... jag stannar upp och börjar titta runt för att söka efter någons uppmärksamhet. helvete också, inte en enda kotte... jag tittar lite på honom för att avgöra storlek och så, men vafan... svårt och säga med kläder på. man har ju själv sett folk som är normalstora på gymmet, sen när dem plockar av sig tröjan är dem som hulken. i samma veva märker jag att han kollar hur jag ser ut också.. jaha, hur tar man sig ur detta? tänkte jag
C: alright, my name is alex... and you?
R: okey, do you have something for me?
C: no?
R: i want your wallet, give it to me
tittar runt igen, fortfarande ingen på gatan... jag är körd
C: look... f-ck you
Galet Chidde!
Hur såg rånaren ut? Klädstil, längd, utseende? Hade han långt hår, keps?
Såg han ut att tillhöra någon subkultur, typ såg han ut som en rockare, raggare, emo, hiphoppare etc?
:laugh:
Satan vilken tönt du är!
Hur går man tufft?
Muskelbyggaren
2008-11-13, 10:41
Hur går man tufft?
IEaX4ApC_EU
Internet Tough Guy?
Satt och läste Chiddes text här, och kopplade ihop den med en händelse för ett antal år sedan. Fattade inget då men jag tror jag blev utsatt för ett rånförsök.
Jag och en kompis skulle cykla hem. Ett par yngre och klart mindre killar ställer sig lite i vägen för oss (tror vi precis skulle sätta oss på cyklarna). Den ena frågar om han kan få min cykel. Jag tyckte mest att han var en riktig pajas. Sa till honom att han inte fick den och sen hoppade vi upp på våra cyklar och cyklade hem.
Riktiga losers var de, men visst fan försökte de se tuffa ut och sno min cykel. Har inte reflekterat över den händelsen en sekund sedan det hände för 5+ år sedan, men nu bara poppade upp. Hjärnan är ett häftigt organ.
von huff
2008-11-13, 13:52
mera pengar från staten till invandrarna så kanske rånen minskar i antal:thumbup:
Bara en parantes.
det tar alldeles för många sekunder för en sån att fungera som den ska för att den ska ha nån större verkan. Läste nånstans att nästan 50% av fallen med sådan spray brukar sluta med att offren får den i sina ögon istället och då är situationen nästan tillbaka på noll igen
von huff
2008-11-13, 14:09
men om spayet skulle fungera så skulle man bli fälld för misshandel
ja om nu våldtäktsmannen eller vad nu är villig att anmäla sitt "offer" så kanske det är så.
det tar alldeles för många sekunder för en sån att fungera som den ska för att den ska ha nån större verkan. Läste nånstans att nästan 50% av fallen med sådan spray brukar sluta med att offren får den i sina ögon istället och då är situationen nästan tillbaka på noll igen
Ja. Så är det ju med nästan alla vapen, men spray har ju fördelen att man inte måste komma precis intill för att nå. Men visst, jag föredrar också utan vapen.
Nej, om man inte använt den för att misshandla någon. Självförsvar existerar även juridiskt.
Nitrometan
2008-11-13, 14:15
ja om nu våldtäktsmannen eller vad nu är villig att anmäla sitt "offer" så kanske det är så.
Beror ju på hur hotad man kände sig i situationen och vad som händer i rättssalen.
Risken finns.
Edit: mini har rätt om självförsvaret, sen är det upp till advokat och åklagare att argumentera
von huff
2008-11-13, 14:17
Ja. Så är det ju med nästan alla vapen, men spray har ju fördelen att man inte måste komma precis intill för att nå. Men visst, jag föredrar också utan vapen.
Nej, om man inte använt den för att misshandla någon. Självförsvar existerar även juridiskt.
Njaa det beror på, om du råkar använda det på en mörkhyad person kan du bli angklagad för rasism men hur det är om man sprejjar en vit människa vet jag inte=/
Njaa det beror på, om du råkar använda det på en mörkhyad person kan du bli angklagad för rasism men hur det är om man sprejjar en vit människa vet jag inte=/
Vill du tramsa får du göra det någon annanstans.
Det där är ju skitsnack!
Läs BrB§24:4
von huff
2008-11-13, 14:26
Det där är ju skitsnack!
Jo mitt inlägg var onödigt men såna här saker får min hjärna att koka över:)
Det där är ju skitsnack!
BrB§24:1 ska det iofs vara... =)
Galet Chidde!
Hur såg rånaren ut? Klädstil, längd, utseende? Hade han långt hår, keps?
Såg han ut att tillhöra någon subkultur, typ såg han ut som en rockare, raggare, emo, hiphoppare etc?
han var väl ca 175 cm, skulle gissa på en 75 kg däromkring
han hade mössa på sig och var allmänt ful, klädstilen var rätt så "vanlig"
jeans med zipjacka och pratade amerikansk-engelska
som sagt, det var en svår situation att bedömma om han t ex hade vapen eller inte. om jag skulle rånat någon så hade jag ju aldrig gått obeväpnad
jag hade inte haft nåt emot att ta emot några slag annars, samtidigt som jag hade sett till att dela ut ett par själv
jag var faktiskt ganska lugn vid tillfället när jag förstod vad som pågick tills jag kom ut ur affären och skulle hem igen, först då började jag fundera på vad som kunde ha hänt och hur det hade gått om jag gjorde si och så istället
men jag är tacksam över att inget allvarligt hände, så jag agerade nog inte helt dumt :)
det som får mig att dra en djup suck nu när jag sitter här är att han antagligen gav sig på en annan eftersom han misslyckades med mig. vem vet vem den här personen kan vara?
om det här gör någon glad så kan jag tillägga att rånaren var vit
Tricklev
2008-11-13, 14:27
Jo mitt inlägg var onödigt men såna här saker får min hjärna att koka över:)
Sluta fabricera fram saker att koka över på då. :)
han var väl ca 175 cm, skulle gissa på en 75 kg däromkring
han hade mössa på sig och var allmänt ful, klädstilen var rätt så "vanlig"
jeans med zipjacka och pratade amerikansk-engelska
som sagt, det var en svår situation att bedömma om han t ex hade vapen eller inte. om jag skulle rånat någon så hade jag ju aldrig gått obeväpnad
jag hade inte haft nåt emot att ta emot några slag annars, samtidigt som jag hade sett till att dela ut ett par själv
jag var faktiskt ganska lugn vid tillfället när jag förstod vad som pågick tills jag kom ut ur affären och skulle hem igen, först då började jag fundera på vad som kunde ha hänt och hur det hade gått om jag gjorde si och så istället
men jag är tacksam över att inget allvarligt hände, så jag agerade nog inte helt dumt :)
det som får mig att dra en djup suck nu när jag sitter här är att han antagligen gav sig på en annan eftersom han misslyckades med mig. vem vet vem den här personen kan vara?
om det här gör någon glad så kan jag tillägga att rånaren var vit
Såg han knarkig ut? Galen blick? Såg han farlig ut?
Han "låter" ju relativt normal, men man vet ju aldrig som sagt.
Du skötte det utomordentligt Chidde! Jag hade reagerat annorlunda dock.
Props till dig!
Props till dig!
Men då är ju du ninja också
von huff
2008-11-13, 14:34
Jag tycker ärligt sagt synd om såna som måste vara rädda för att gå ut i sin hemstad:(Inte går det att göra så mycket åt det heller
the dutch lumberjack
2008-11-13, 14:47
Finns där inte övervakningskameror vid alla automater?
vad heter det om man bestämmer sig för att inte springa och däcka förövaren med knytnävsslag?
Props till dig!
han verkade inte alls farlig till en början tills jag inte ville säga mitt namn, varpå han svarade med: "don't make me angry"
då kändes det mer aggressivt och desperat
hehe, skulle precis skriva samma sak som sunkan... du är ju ninja!
inte nog med det, du har säkert spelat en hel del tekken 3 för rånarnas eget bästa :D
Nitrometan
2008-11-13, 15:03
vad heter det om man bestämmer sig för att inte springa och däcka förövaren med knytnävsslag?
Kwon?
En fråga som dyker upp i mitt huvud av den här tråden är hur man smidigast löser det där med hur mycket av värde man har på sig(kort, kontanter etc). Det verkar ju onekligen som en dålig idé att bära runt på mycket kontanter eller att ha mycket pengar kopplat till något kort.
han verkade inte alls farlig till en början tills jag inte ville säga mitt namn, varpå han svarade med: "don't make me angry"
då kändes det mer aggressivt och desperat
hehe, skulle precis skriva samma sak som sunkan... du är ju ninja!
inte nog med det, du har säkert spelat en hel del tekken 3 för rånarnas eget bästa :D
Haha jo visst är det så att jag har lite Tekken 3-moves kvar från förr, men jag tänkte mer som så, att jag skulle (förmodligen) vara lika trevlig och artig som vanligt, ända tills han skulle utbrista "Don't get me angry", varvid jag hade reagerat med att först tänka "WTF?" och sedan börjat garva åt han.
"Don't make me angry?"
What the hell fella.
Dude, you're a buck fifty soaking wet and you look like a fairy in them jeans, and you're telling me , Don't make me angry like i'm supposed to be intimidated?
Get lost chum! Go back to Kindergarten.
Sen hade jag bara gått vidare.
Påminner mig lite om när jag själv vart knivhotad en ett år sen. Var på väg hem från en vän som bor i gamla stan (klockan var ganska mycket, ett eller två på morgonen) när en kille i 18, kanske 19 års åldern i bombar-jacka och keps kommer fram mot mig.
Han verkade väldigt stressad och rädd och på något sätt kunde jag känna att hans hand (med kniven) darrade, men han tryckte upp mig mot en husvägg och hotade att han skulle sätta kniven i magen på mig om jag inte gav han några pengar. Förklarade sedan att jag inte hade några pengar på mig (vilket var en lögn), sa "väx upp, det är inte värt pengarna" och gick vidare.
Det känns lite dumt att förvänta sig att bli stucken, framförallt av yngre brottslingar. Hade han velat hugga mig så hade han gjort det oavsett, precis som vissa affärsrånare slår butiksbiträdet även om de får pengarna. Enklast hade ju varit att hugga mig och ta pengarna och springa, framförallt om han gjorde det bakifrån, då skulle jag ju inte hinna se honom.
Tycker mest synd om såna ungdomar. Jag anmälde inte ens händelsen.
(ledsen att jag inte gjorde en roundhouse kick och knockade honom, hade nog varit roligare att läsa)
En fråga som dyker upp i mitt huvud av den här tråden är hur man smidigast löser det där med hur mycket av värde man har på sig(kort, kontanter etc). Det verkar ju onekligen som en dålig idé att bära runt på mycket kontanter eller att ha mycket pengar kopplat till något kort.
Jag har mina kort i rockens innerfickor, de små som är längre ner. Främst för att inte tappa bort de. Samtidigt så kommer en rånare inte stå och muddra dig efter ett kort, de flesta är bara ute efter kontanter och värdesaker i form av mobiler och elektronik skulle jag nog våga påstå.
Det är så det skall gå till Ajin. Det är bra att du inte gjorde ngn roundhouse kick på den unga rånaren.
Undvik bråk först och främst, då du kan åstadkomma mycket med tal (eller sprint!).
Sådan är verkligheten, man kan inte begära att Chidde skulle ha gått "Liu Kang" on his ass! Life ain't no videogame and knives hurt!
Men många gånger kanske man ångrar att man inte gjorde det (Sårad stolthet etc)
jEbvgiMRAmk
Handcuff
2008-11-13, 16:44
Tycker mest synd om såna ungdomar. Jag anmälde inte ens händelsen.
Ja precis. Den stackaren rånade säkert någon annan istället. Hoppas bara denne inte anmälde pojken så han kan fortsätta råna/knivhota andra människor. :(
Jag har mina kort i rockens innerfickor, de små som är längre ner. Främst för att inte tappa bort de. Samtidigt så kommer en rånare inte stå och muddra dig efter ett kort, de flesta är bara ute efter kontanter och värdesaker i form av mobiler och elektronik skulle jag nog våga påstå.
Så kan man kanske göra, ha korten undangömda någonstans i kläderna.
Ja precis. Den stackaren rånade säkert någon annan istället. Hoppas bara denne inte anmälde pojken så han kan fortsätta råna/knivhota andra människor. :(
Eller hoppas att killen får sig en tankeställare och kanske ändrar på sitt beteende? Har sett tillräckligt mycket av båda fall för att kunna tro på det goda inom människor. Sedan att du vill sätta Handcuffs på vilsna ungdomar är din ensak. :)
Eller hoppas att killen får sig en tankeställare och kanske ändrar på sitt beteende? Har sett tillräckligt mycket av båda fall för att kunna tro på det goda inom människor. Sedan att du vill sätta Handcuffs på vilsna ungdomar är din ensak. :)
Nej du är bara feg som inte anmälda honom tro inget annat.
Tricklev
2008-11-13, 17:28
Hej, jag har subjektiv åsikt Y, alla som har subjektiv åsikt X är fega töntar.
Hejdå, och tack för mig.
Handcuff
2008-11-13, 17:37
Ja visst kan man gå omkring och hoppas och önska.
Förespråkar inte att man ska bura in stackare ungdomar - däremot så skall brottslingar som t ex. rånare i detta fall definitivt lagföras. Är de väldigt unga och vilsna så finns goda möjligheter att de kommer få hjälp istället för fängelse.
Visst kanske det är synd om brottslingar som döms i domstol, men i sådana här situationer tycker jag nog att dem man ska skydda är brottsoffren - inte gärningsmannen.
Men visst vore det ett underbart samhälle om folk slutade begå brott mot andra människor bara för att någon hoppades och önskade att de skulle få sig en tankeställare.
Nej du är bara feg som inte anmälda honom tro inget annat.
Ja precis, för jag blir mycket räddare EFTER själva rånet än under, eller hur?
Men if it makes your boat float, så varför inte? *rolleyes*
Spelar det egentligen någon roll? Du kommer ju få tillbaks pengar och kort på försäkring ändå, jag tycker det känns bättre att ha något att ge dom stackarna så att dom inte blir förbannade o ska börja misshandla.
Om man är utomlands kan det dock vara smart att ha passet i en annan ficka än plånboken... för det vill man inte bli av med!
Spelar det egentligen någon roll? Du kommer ju få tillbaks pengar och kort på försäkring ändå, jag tycker det känns bättre att ha något att ge dom stackarna så att dom inte blir förbannade o ska börja misshandla.
Får man tillbaks på det på någon försäkring? Vilken då? Är ju förstås inte lika illa om man får det, men det skulle ändå kännas bättre om eventuella rånare inte fick ut något av det.
För övrigt tycker jag det är respektlöst mot alla offer att kalla rånarna för "stackare". Folk som hotar, rånar och misshandlar andra förtjänar inget medlidande.
BrorDuktig
2008-11-13, 20:02
Beklagar. Personrån med kniv är väl bland det fegaste man kan syssla med. Hoppas de åker fast.
All form av kriminallitet mot andra människor är fegt. Dock är det här vad politikerna har skapat, så räkna med att få se mera av det här i framtiden. Själv undiviker jag att ge mig ut i "fel område av stan på fel tidpunkt". Men ibland händer skit där man minst anar det. Så numera är jag väldigt vaksam när jag ser personer som agerar misstänktsamt.
Dock när jag ser tonårsgängen så nästan önskar jag att de skulle flyga på mig någon gång. Så de jävlarna lär sig en läxa att inte gå på en byggare som är beväpnad.
grunt_grunt
2008-11-13, 20:16
Jag ogillar verkligen inställningen att man alltid bara ska lämna ifrån sig ens värdesaker och inte göra motstånd. Det ligger delvis på ens ansvar att inte göra det för enkelt och lönsamt att råna folk. De kommer inte sluta med vad de gör om de upplever det som riskfritt och enkelt. Jag säger inte att man nödvändigtvis måste börja slåss, men lägg ÅTMINSTONE benen på ryggen.
och +1 på Yes. Rånare är det inte synd om. Enstaka kanske är stackare som blev misshandlade som barn, men de flesta är helt enkelt giriga och sadistiska svin, åtminstone enligt mina erfarenheter.
Jag ogillar verkligen inställningen att man alltid bara ska lämna ifrån sig ens värdesaker och inte göra motstånd. Det ligger delvis på ens ansvar att inte göra det för enkelt och lönsamt att råna folk. De kommer inte sluta med vad de gör om de upplever det som riskfritt och enkelt. Jag säger inte att man nödvändigtvis måste börja slåss, men lägg ÅTMINSTONE benen på ryggen.
och +1 på Yes. Rånare är det inte synd om. Enstaka kanske är stackare som blev misshandlade som barn, men de flesta är helt enkelt giriga och sadistiska svin, åtminstone enligt mina erfarenheter.
Finns en anledning till att 99,99% av alla butiker ger sina anställda order om att aldrig göra motstånd. Ge rånaren vad de vill ha, end of story.
Pengar, etc - Så mycket mindre värt än ens egna liv. Ska man ta risken? Det är så korkat. Jag erkännar att jag hade haft svårt att hålla emot att inte göra någonting, men sedan saknar jag den där överlevnadsinstinkten som oftast borde sammankopplas med intelligent liv. Jag hoppas att resten av världen är smartare än så.
Gigabyte
2008-11-13, 22:09
Nja, har själv blivit påhoppad mitt på gibraltargatan utanför chalmers av ett gäng på 4 pers. Var på väg hem med en kompis strax innan midnatt. De befann sig på andra sidan gatan när vi gick förbi och av nån anledning började en av dem springa mot oss. Sen kom resten efter varav en med en sjukt psykotisk blick som hoppade mot oss bakifrån och slog polaren över örat typ.
Vi höll oss lugna och sa nåt i stil med "nej, lägg av bara" och sen var det inget mer med det. Ganska otäckt egentligen, var inga stora killar iofs men just det där med droger och ev. kan ju bli nog så farligt.
grunt_grunt
2008-11-13, 23:32
Finns en anledning till att 99,99% av alla butiker ger sina anställda order om att aldrig göra motstånd. Ge rånaren vad de vill ha, end of story.
Pengar, etc - Så mycket mindre värt än ens egna liv. Ska man ta risken? Det är så korkat. Jag erkännar att jag hade haft svårt att hålla emot att inte göra någonting, men sedan saknar jag den där överlevnadsinstinkten som oftast borde sammankopplas med intelligent liv. Jag hoppas att resten av världen är smartare än så.
"Synd att inte alla nationer resonerade så när nazityskland började invadera dem" hade jag skrivit om jag inte förbjudit mig själv från att göra nazi-referenser i diskussioner på internet.
Jag har själv blivit utsatt för tre rånförsök i mitt liv. Alla gånger har det fungerat att bara vända sig om och gå/springa iväg. Inte bara har jag tagit ifrån rånarna deras byte, jag har också undvikit att bli psykiskt ärrad av förnedringen att bli rånad. Jag tycker det är vansinne att man så gott som aldrig hör rådet att helt enkelt springa iväg. Visst, jag kan förstå om man inte vågar. Men man ska veta hur enkelt och bra det är att kuta iväg.
Att bara lämna över pengarna bidrar till att de kommer fortsätta råna. Om risken inte är för stor så ska man undvika det.
Får man tillbaks på det på någon försäkring? Vilken då? Är ju förstås inte lika illa om man får det, men det skulle ändå kännas bättre om eventuella rånare inte fick ut något av det.
Nu när du frågade så blev jag osäker... men en snabb googling och lite PDF-läsning gav detta svar:
Försäkringen ersätter:
Stöld av och skadegörelse på egendom i samband med rån, överfall eller då egendomen rycks ifrån dig på ett sådant sätt att du omedelbart uppfattar stölden.
Drar en liten update då jag känner mig så jäkla förbannad över allt som har med detta att göra. Men men...Kan även tillägga att jag nu har flyttat sisådär 45 min i från GBG.
Fick ett datum i början utav februari om rättegång. Samt att det bestämdes att jag var tvungen att vara där på plats under förhandlingen. Så tog bilen och åkte ner dagen innan då förhandlingen skulle äga rum på morgonen. Kommer ner till GBG och parkerar bilen och hinner sitta i min brors lägenhet 15 minuter då tingsrätten ringer och säger att rättegången blir inställd pga att de inte får tag på en av de åtalade och ett par minuter senare ringer min advokat som säger samma sak. Så det var bara att åka hem igen...lagomt kul.
Går ett tag och tingsrätten ringer igen med en ny tid för rättegången, ca en månad efter den första. Denna gång säger hon att de har beslutat att jag inte behöver komma ner, utan att förhöret med mig kommer ske via telefon.
Idag var den dagen och 10 min innan den skulle börjat ringer min advokat och pratar lite snabbt med mig, talar om vad hon yrkat på i skadestånd och så, samt att de inte fått tag på en av de åtalade denna gången heller (samma idiot) men att förhandlingen kommer ske ändå i hans frånvaro (skulle inte vara något större problem enligt min advokat då de har erkänt).
En liten stund efter så ringer tingsrätten och säger att förhandlingen måste ställas in eftersom de inte fått tag på den här idioten. Hon lät även ganska gnällig över att jag skulle sitta med i telefon då det inte var bra och att det hade varit bättre om jag varit på plats och att jag troligtvis måste åka ner igen nästa gång det blir dags. Hon tyckte inte alls att jag skulle tro att den här idioten som inte dykt upp dragit och gör vad han kan för att hålla sig borta från rättegången, utan att det berodde på att han inte fått något delgivningskvitto (papper man får hem, skriver på, och skickar tillbaka). OM det nu stämmer så är ju tingsrätten helknäppa, skickar de bara ut papperet och hoppas på att han kommer?. Mig har de iaf hunnit med att ringa till (samt att min advokat också ringt) innan jag ens har fått hem de där papperen.
Sen fick jag också ett roligt brev ifrån polisen idag om att jag har en telefon att hämta på beslagsenheten och att jag hade en månad på mig annars så skrotas den. Brevet var daterat 3:e mars. Dock så hämtade jag ut den när jag var ner i början av februari. Skulle nästan ringa och säga att jag kommer om en timme så de kan plocka fram den...bara för att se vad de säger. Fick ju lov att kvittera ut den med legitimation och underskrift sist.
mattilainen
2009-03-07, 02:15
Det jag tycker är så jävla sorgligt med TS berättelse är att dessa personer som rånade honom har gjort detta flera gånger innan, säkert många många gånger. Skulle det varit första gången för dessa skulle dom knappast bett ts gå till en bankomat och ännu mindre be honom ta ut pengar TVÅ gånger. När man frågar om pengar och offret säger att han/hon inte har pengar på sig, redan där kommer "nybörjare" ge upp och antagligen gå ifrån. Om man är så säker och har rånat så många gånger så man vågar hota med kniv och gå till en bankomat för att låta offret ta ut pengar har det gått väldigt långt. Efter rån kommer grövre rån, vilket vi såg här. De åkte fast senare när dom rånade igen.
Jag blir mörkrädd när jag läser sånt här, jag vet inte hur jag skulle handlat men det skulle inte varit för mitt eget bästa. Hoppas allt går väl för dig i framtiden men tänk detta som en positiv händelse, du har nu lärt dig en viktig läxa i livet och hur du reagerar på en nödsituation, du gjorde antagligen helt rätt.
Condemned
2009-03-07, 03:11
Nu har jag inte läst hela tråden. Men, du agerade antagligen helt rätt utifrån dina förutsättningar. Men om du tänker efter, kunde du har gjort någonting annorlunda?
Vad jag vill komma till är att svensson oftast nedvärderar sig själv och övervärderar motståndet. Det behöver inte vara så i ditt fall, men det är en väldigt vanlig förekomst.
(Kl är 03.10 och jag ber om ursäkt för stavfel/liknande, skyller på alkohol) *rolleyes*
Är det inte straffbart att inte dyka upp på rättegången (menar inte för TS, utan han andra)?
Raschmus
2009-03-07, 11:03
Det är mycket pga såna här tillfällen jag tränar styrkelyft och brottning. Jag vill vara så stor och bra på fighting att när de behövs, och personen förtjänar det, kunna misshandla en människa riktigt jävla förnedrande och illa.
Lycka till med allt.
Edit: Jag är världens snällaste och undviker alla former av våld, men sådana människor verkar bara förstå sig på våld.
.....r de behövs, och personen förtjänar det, kunna misshandla en människa riktigt jävla förnedrande och illa.
Lycka till med allt.
Edit: Jag är världens snällaste och undviker alla former av våld, men sådana människor verkar bara förstå sig på våld.
Ehhhhhhhhhh...
Okaj jag förstår folk som vill kunna förvara sig och komma ur en obehaglig situation, men att misshandla och förnedra är en helt annan sak.
Nitrometan
2009-03-07, 11:26
Fick ett datum i början utav februari om rättegång. Samt att det bestämdes att jag var tvungen att vara där på plats under förhandlingen. ...då tingsrätten ringer och säger att rättegången blir inställd pga att de inte får tag på en av de åtalade och ett par minuter senare ringer min advokat som säger samma sak.
Går ett tag och tingsrätten ringer igen med en ny tid för rättegången, ca en månad efter den första. Denna gång säger hon att de har beslutat att jag inte behöver komma ner, utan att förhöret med mig kommer ske via telefon.
Idag var den dagen och 10 min innan den skulle börjat ringer min advokat och pratar lite snabbt med mig, talar om vad hon yrkat på i skadestånd och så, samt att de inte fått tag på en av de åtalade denna gången heller (samma idiot) men att förhandlingen kommer ske ändå i hans frånvaro (skulle inte vara något större problem enligt min advokat då de har erkänt).
...En liten stund efter så ringer tingsrätten och säger att förhandlingen måste ställas in eftersom de inte fått tag på den här idioten.
...Hon lät även ganska gnällig över att jag skulle sitta med i telefon då det inte var bra och att det hade varit bättre om jag varit på plats och att jag troligtvis måste åka ner igen nästa gång det blir dags.
...Sen fick jag också ett roligt brev ifrån polisen idag om att jag har en telefon att hämta på beslagsenheten och att jag hade en månad på mig annars så skrotas den. Brevet var daterat 3: mars.
...Dock så hämtade jag ut den när jag var ner i början av februari.
Det där låter inte alls bra. Inte direkt så att respekten för rättssystemet ökar.
Jag hoppas att det löser sig med rättegång och grejer för dig.
Nitrometan
2009-03-07, 11:27
Okaj jag förstår folk som vill kunna förvara sig och komma ur en obehaglig situation, men att misshandla och förnedra är en helt annan sak.
Ja, då har man passerat gränsen för nödvärn.
Condemned
2009-03-07, 11:27
Är det inte straffbart att inte dyka upp på rättegången (menar inte för TS, utan han andra)?
Belagt med böter första gången iaf, om det upprepas så vet jag inte.
Raschmus
2009-03-07, 11:37
Jag vet att det är över gränsen. Men har de försökt att råna mig och på så vis förnedra mig skall de ha samma skit tillbaka.
Om en åker riktigt jävla illa ut och det går ut officiellt avskräcker det förhoppningsvis och troligtvis flera.
Nitrometan
2009-03-07, 11:43
Om en åker riktigt jävla illa ut och det går ut officiellt avskräcker det förhoppningsvis och troligtvis flera.
Eller så har de kompisar på anstalten du hamnar på.
Raschmus
2009-03-07, 11:59
Eller så har de kompisar på anstalten du hamnar på.
Det är en jävligt svår fråga och en del är oense om det som jag hört och diskuterat med då de tror precis som dig, att det blir bakvänt. Men jag tror (tråkigt nog) att om en kille som är respekterad i de kretsarna åker på rejält med däng (vi snackar nu så mycket och illa att men för livet är troligtvis en konsekvens) så avskräcker de resten.
Tänk dig själv att de ryktas om två kallblodiga monster som så fort de hör att någon rånat, misshandlat (you name it) söker upp dem och näst intill förgör dem, inte fan vågar du själv begå ett liknande brott? Inte jag iallafall, inte i den kommunen.
Jag vill själv inte göra det och tycker det låter hemskt, men jag tror det skulle kunna vara en lösning om någon vågade ta tag i det på det viset.
Det är en jävligt svår fråga och en del är oense om det som jag hört och diskuterat med då de tror precis som dig, att det blir bakvänt. Men jag tror (tråkigt nog) att om en kille som är respekterad i de kretsarna åker på rejält med däng (vi snackar nu så mycket och illa att men för livet är troligtvis en konsekvens) så avskräcker de resten.
Tänk dig själv att de ryktas om två kallblodiga monster som så fort de hör att någon rånat, misshandlat (you name it) söker upp dem och näst intill förgör dem, inte fan vågar du själv begå ett liknande brott? Inte jag iallafall, inte i den kommunen.
Jag vill själv inte göra det och tycker det låter hemskt, men jag tror det skulle kunna vara en lösning om någon vågade ta tag i det på det viset.
Ha ha ha, kommentarer överflödiga.
Ha ha ha, kommentarer överflödiga.
För att citera en signatur:
För helvete, det är hjärnan som begränsar dig!
För att citera en signatur:
För helvete, det är hjärnan som begränsar dig!
Jag tror någon behöver en kram, gruppkram :)
Raschmus
2009-03-07, 12:28
Vad är er lösning för problemet?
Raschmus
2009-03-07, 12:41
Jag tror inte på våld. Verkligen inte. Men vissa personer tycks inte förstå annat än våld och därför tror jag också att olyckligtvis är också våld enda lösningen för att få dessa personer att skärpa sig.
hahavaffan
2009-03-07, 12:44
Jag tror inte på våld. Verkligen inte. Men vissa personer tycks inte förstå annat än våld och därför tror jag också att olyckligtvis är också våld enda lösningen för att få dessa personer att skärpa sig.Fan, jag hatar sprit och fylla. Jag tror inte på det. Men nu ska jag ut och supa för att slippa tänka på hur mycket jag avskyr det.
Jag tror inte på våld. Verkligen inte. Men vissa personer tycks inte förstå annat än våld och därför tror jag också att olyckligtvis är också våld enda lösningen för att få dessa personer att skärpa sig.
Då tror du ju på våld.
Brian The Family Dog
2009-03-07, 12:49
Precis, psykopater (som det oftast rör sig om i dessa fall) går inte att resonera med, enda som de begriper är våld. De har livssynen: Antingen blir du förtryckt eller så förtrycker du. Finns inget mellanting för dem.
Granatgiraffen
2009-03-07, 12:50
Du är lite som USA.
(Fast USA är en förbundsrepublik och du är en kille)
Politikermaterial! :laugh:
Raschmus
2009-03-07, 12:55
Då tror du ju på våld.
Ja, i så fall tror jag på våld, i det enstaka fallet.
Precis, psykopater (som det oftast rör sig om i dessa fall) går inte att resonera med, enda som de begriper är våld. De har livssynen: Antingen blir du förtryckt eller så förtrycker du. Finns inget mellanting för dem.
Tack, någon som tycks förstå mitt resonemang.
Säkert att staten kunnat sköta det bäst, absolut. Men tydligen så gör dem inte det.
Du är lite som USA.
(Fast USA är en förbundsrepublik och du är en kille)
Förstår inte ditt resonemang. Men det är ok. Gillar USA på flera vis.
Jahapp, då var det väl dags för en uppdatering utav tråden.
Tredje gången gillt kan man väl säga. Efter 3:e kallelsen så blev rättegången av.
Den ena gärningsmannen som inte dykt upp tidigare och som de inte fått tag på har tydligen dragit till Kanada. Tycker själv att det är lite konstigt att man släpper iväg någon från landet när man är åtalad i ett fall där man ska få fängelse, speciellt när man har erkänt.
I alla fall så blev jag tilldömd 15000kr för kränkning, samt 2500kr för sveda och värk plus det jag blev av med. Totalt 18660kr.
Den tilltalade fick, tack vare att han var någon månad under 18år vid tillfället, 120h ungdomstjänst samt att socialen ska ha lite koll på honom . Bättre det kanske än att kosta någon miljon i fängelset. Han blev även dömd att betala 9500kr till en annan kille som de båda försökte råna och även 14500kr till en tjej som han hade misshandlat.
Så nu återstår väl "bara" att försöka få desa pengar, vilket kanske inte är det lättaste kan jag tänka mig.
Jahapp, då var det väl dags för en uppdatering utav tråden.
Tredje gången gillt kan man väl säga. Efter 3:e kallelsen så blev rättegången av.
Den ena gärningsmannen som inte dykt upp tidigare och som de inte fått tag på har tydligen dragit till Kanada. Tycker själv att det är lite konstigt att man släpper iväg någon från landet när man är åtalad i ett fall där man ska få fängelse, speciellt när man har erkänt.
I alla fall så blev jag tilldömd 15000kr för kränkning, samt 2500kr för sveda och värk plus det jag blev av med. Totalt 18660kr.
Den tilltalade fick, tack vare att han var någon månad under 18år vid tillfället, 120h ungdomstjänst samt att socialen ska ha lite koll på honom . Bättre det kanske än att kosta någon miljon i fängelset. Han blev även dömd att betala 9500kr till en annan kille som de båda försökte råna och även 14500kr till en tjej som han hade misshandlat.
Så nu återstår väl "bara" att försöka få desa pengar, vilket kanske inte är det lättaste kan jag tänka mig.
bra att det blev något av det, får hoppas att du kan få cashen ngn gång
bra att det blev något av det, får hoppas att du kan få cashen ngn gång
hur funkar det där med skadestånd egentligen? har hört om folk som blivit misshandlade och tilldömda skadestånd men inte fått något för personen inte har några tillgångar. det verkar ju bara helt sjukt. Om det nu är så borde det väl gå att lösa genom att han arbetar in pengarna genom samhällstjänsten eller något
Rockhard
2009-06-18, 23:07
Ett sånt skämt. Enda anledningen att anmäla för mig skulle vara om jag blev av med riktigt mycket pengar. Måste ju anmäla pga försäkring. Annars är det inte lönt att anmäla och det har inget att göra med att man är feg som vissa verkar tycka, folk dyker inte upp till rättegången, man lägger ner tid och energi som fan men det har ändå ingen nytta alls med dessa straffen. Bästa är att ha löpvänliga skor på sig.
Gigabyte
2009-06-18, 23:28
Ett sånt skämt. Enda anledningen att anmäla för mig skulle vara om jag blev av med riktigt mycket pengar. Måste ju anmäla pga försäkring. Annars är det inte lönt att anmäla och det har inget att göra med att man är feg som vissa verkar tycka, folk dyker inte upp till rättegången, man lägger ner tid och energi som fan men det har ändå ingen nytta alls med dessa straffen. Bästa är att ha löpvänliga skor på sig.
Sorgligt men sant :(
Finns bara förlorare när det gäller sånt här. Får nästan intryck av att TS lagt ner mer tid än de där 120 h på det här fallet. Vafan, dra till med ett par 1000 h samhällstjänst så märks det lite iaf.
Ändå roligt att läsa att det faktiskt blev en dom.
Visst gör man anmälan för försäkringsbolagets skull. Ville ju kunna plocka ut ny mobil. Blev faktiskt en aning besviken när de åkte dit, eftersom att det innebär ganska mycket mer jobb än att bara ringa in anmälan och sedan skicka in ett papper till försäkringsbolaget och vara klar där. Nu blev det ett par besök till polisen, ett psykologmöte blev inbokad ganska snabbt samt en resa på 90mil för en rättegång som inte blev av, samt ställa in sig på att det ska bli av och gå och vänta på datum hela tiden.
Hade de slängt på ett par hundra/tusen timmars slavarbete så visst, hade varit lite mer värt det då.
Sen det där med skadeståndet.
Får vänta ett par dagar till så att ingen överklagar.
Därefter får jag skicka kopia på domen till kronofogden, så kommer de erbjuda sig att driva in pengarna. Men som sagt så kommer de bara att konstatera att det finns inga pengar att hämta. Skickar då in anmälan till försäkringsbolaget som borde betala ut dessa då hemförsäkringen brukar täcka detta. Går inte det så blir det ännu mer papper och blanketter till Brottsoffermyndigheten som gör en egen utredning och kan göra en annan bedömning,vilket tar 6-8månader. Sen kanske jag får något. Så det är en hel del kvar att göra.
Visst, kul att det blev en dom. Men som sagt, 120h? ganska betydelselöst.
shut teh face
2009-06-18, 23:55
Det stämmer att kronofodgen kommer kunna driva in pengarna men det är väl tyvärr nästan garanterat att det inte finns några att hämta ändå.
Om du får pengar ifrån försäkringsbolaget har du tur, de går sällan med på att betala samma summor som domstolar dömer ut. Tidigare så hade försäkringsbolagen som praxis att betala ut vad de tyckte vad lämpligt, det kunde bli mer pengar än vad domstolen ansåg, men senaste åren har antalet misshandlar ökat sjukt mycket i Sverige att det inte finns några pengar att ge ut längre, de försöker bara pruta på summan och oftast betalar de ingenting alls. Jag vet inte så mycket om brottsofferfonden mer än att jag blev nekad att få pengar därifrån.
shut teh face
2009-06-18, 23:58
Det känns meningslöst att anmäla sådana här saker i Sverige. Som offer får man gå igenom så mycket; förhör, samtal och möten med målsägarbiträden/advokater, gå på rättegång, och kanske ibland vara orolig. För vadå? De får inga straff ändå och man går alltid runt en större hotbild än om man inte anmält alls.
Jag och tre vänner blev misshandlade för ett par år sedan. Ungarna i fråga var 18-19 vid tillfället och hade blivit dömda för misshandlar och liknande ett flertal gånger, men de fick ändå inget straff att tala om. Tror det var typ 50-60 timmars samhällstjänst och böter. Vi skulle få 5500 kr och ena polaren 30000 kr. Jag kunde tjänat mer pengar på att panta burkar under den tid då jag fick gå på förhör och allt möjligt skit. Självklart fick vi inga pengar utav detta och idioterna i fråga ränner runt som vanligt i hemstaden och misshandlar och rånar folk. Vad händer när de misshandlar någon ny person? Jo de kanske kommer till rättegång och så får de lite böter som de inte kan betala. Förmodligen så är de kanske skyldiga folk skadestånd på över 100.000 kr, vad spelar då eventuellt 10.000 kr till för dem? Det blir inte speciellt mycket de behöver oroa sig för när de begår nya brott. Fängelse får de kanske om de är över 21 nästa gång de gör ett brott, tills dess har de haft ett par års lekstuga.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.