handdator

Visa fullständig version : fett

mangemani
2003-06-30, 19:05
spelar det nån roll vilket slags fett man får i sej på kvällen?jag tänkte främst på om man kunde äta ett par ägg på kvällen iställe för typ solros/oliv olja....det är ju en hel del fett och proteiner i ägg,så det borde väl vara helt perfekt att äta på kvällen eller?

hur mycket fett bör man få i sej per dag(i gram)?

Wilson
2003-06-30, 19:13
Jag tycker ägg funkar hur bra som helst... för mig känns det inte som det spelar nån roll vad det är för slags fett så länge jag inte äter kolhydrater innan jag går å lägger mig.

mangemani
2003-06-30, 19:16
Originally posted by Wilson
Jag tycker ägg funkar hur bra som helst... för mig känns det inte som det spelar nån roll vad det är för slags fett så länge jag inte äter kolhydrater innan jag går å lägger mig.

kung:D

hade tänkt att blanda ihop 1 burk tonfisk med 4 ägg och en skvätt olivolja,se hur detta blir och smakar:)

mangemani
2003-06-30, 19:28
hmm,sat nu och räkna ut hur mycket fett jag kommer få i mej ikväll,samanslaget med dagens fettintag,hamnade på 105 gram,är det för mycket?har dragit in lite extra på kolisarna eftersom jag inte tänker äta några kolisar på kvällen,istället äta fett.

King Grub
2003-06-30, 19:40
Hur många gram fett du skall ligga på är svårt att säga och högst individuellt. Beror på vilket kaloriintag du ligger på och vilket fettintag som passar dig bäst. Är du högkolhydratförbrukare som jag blir det mindre plats över till fett, t ex.

Ett bra intervall brukar vara att mellan 20 och 30 procent av ditt energiintag kommer från fett. Obs: procent av energin, inte av vikten.

mangemani
2003-07-01, 09:50
grub:vad menar du med "högkolhydratförbrukare?menar du om man tränar mycket och förbränner mycket kolisar?

men alltså,om man nu har skärt ner lite extra på kolisarna,kan man då inte ersätta dom med fett då,bara en fundering?

har hört(tror det var på detta forum)att ju mer fett man får i sej desto fortare förbränner man fettet...stämmer det?

King Grub
2003-07-01, 10:56
grub:vad menar du med "högkolhydratförbrukare?menar du om man tränar mycket och förbränner mycket kolisar?

Ja. Eller om man har ett fysiskt krävande arbete. Sedan är det också så att vissa personer inte fungerar utan mycket kolhydrater. Varav jag är en. Min hjärna stannar om jag drar ner på dem.

men alltså,om man nu har skärt ner lite extra på kolisarna,kan man då inte ersätta dom med fett då,bara en fundering?

Jovisst. Men kom då ihåg att fett är ett mycket sämre bränsle, så allting blir betydligt jobbigare.

har hört(tror det var på detta forum)att ju mer fett man får i sej desto fortare förbränner man fettet...stämmer det?

Fett stimulerar fettförbränningen, och utan fett i maten stannar den av, ja.

mangemani
2003-07-01, 11:06
tack grub

Ozz
2003-07-01, 18:34
kan också tillägga att fett förbränns mkt effektivare när kolhydrater förbränns samtidigt.

Diana
2003-07-01, 18:50
Originally posted by King Grub

Ett bra intervall brukar vara att mellan 20 och 30 procent av ditt energiintag kommer från fett. Obs: procent av energin, inte av vikten.

grub, hur kommr de sej att du inte tror på 10% som på ******* rekommenderar?inte för att dom är nån gud man ska dyrka:D
men har faktist aldri sett nån här på forumen rekommendera så lågt fettintag som 10%..?

Allan
2003-07-01, 19:08
Vid ett så lågt fettintag kommer kroppen antagligen att inrikta sig på att lagra in fett istället. Den ställer in sig på svält. Och dessutom tror jag inte att Grub ger sina svar till potentiella tävlande med deffplaner, utan mer till ambitiösa motionärer (som kanske kommer att tävla i framtiden).

allan

King Grub
2003-07-01, 19:12
Jag ekar Allans ord. Och jag tror inte ett 10-procentigt fettintag resulterar i någon bättre deff heller. Snarare tvärtom, att kroppen stryper sin egen fettförbränning. Det hela luktar 80-tal.

mangemani
2003-07-01, 19:15
Originally posted by Ozz
kan också tillägga att fett förbränns mkt effektivare när kolhydrater förbränns samtidigt.

hur menar du nu?menar du att om jag tex äter 1-2 timmar innan jag motionerar,så förbränns fettet ännu bättre när jag väl motionerar?jag tänkte på att man förbränner väl kolisararna om man nu gör som jag skrev ovan?

Diana
2003-07-01, 19:17
man tackarr för svaren!

Ozz
2003-07-01, 20:44
hur menar du nu?menar du att om jag tex äter 1-2 timmar innan jag motionerar,så förbränns fettet ännu bättre när jag väl motionerar?jag tänkte på att man förbränner väl kolisararna om man nu gör som jag skrev ovan?

Du vill ju ha glykogen tillgängligt när du löper. Det innebär ju att glukos förbränns förbränns för energi. När glukos förbränns bildas som sista produkt innan citronsyracykeln pyruvat. Pyruvat kan bilda oxaloacetat som är nödvändigt för att "få spinn" på citronsyracykeln.
Låg kolhydratförbränning i cellen leder till låga halter av det citronsyracykel drivande ämnet. Drivs inte den kommer inte fett effektivt att kunna gå in i cykeln för att förbrännas.
Om du motionerar behöver du nog inte oroa dig för att ha glukos i cellerna eftersom du förmodligen har glykogen tillgängligt. Annars har du ju gått in i väggen innan du börjat löpa :)

mangemani
2003-07-01, 21:19
Originally posted by Ozz

Du vill ju ha glykogen tillgängligt när du löper. Det innebär ju att glukos förbränns förbränns för energi. När glukos förbränns bildas som sista produkt innan citronsyracykeln pyruvat. Pyruvat kan bilda oxaloacetat som är nödvändigt för att "få spinn" på citronsyracykeln.
Låg kolhydratförbränning i cellen leder till låga halter av det citronsyracykel drivande ämnet. Drivs inte den kommer inte fett effektivt att kunna gå in i cykeln för att förbrännas.
Om du motionerar behöver du nog inte oroa dig för att ha glukos i cellerna eftersom du förmodligen har glykogen tillgängligt. Annars har du ju gått in i väggen innan du börjat löpa :)

ok,få se om jag fattat det här rätt nu(efter att ha läst igenom alla ord som jag inte ens har en aning om vad dom betyder)man ska alltså inte ha i sej nå mat(kolisar)innan man motionerar då alltså?

sen så kör jag inte löpning,jag cyklar på motionscykel.

Diana
2003-07-01, 22:16
tvärt om, du måste ätainnan annars får du ett ineffektivt pass me en ineffektiv efter-förbränning

King Grub
2003-07-02, 11:17
Exakt. Du lyckades vända på steken fullständigt. :D

mangemani
2003-07-03, 21:33
vad kan vara orsaken till att man svettas så grymt mycket på kvällssidan och en hel del på dagen?har ju inte motionerat eller tränat idag...är det nån slags förbräningsfas eller?

King Grub
2003-07-04, 13:43
Originally posted by mangemani
vad kan vara orsaken till att man svettas så grymt mycket på kvällssidan och en hel del på dagen?har ju inte motionerat eller tränat idag...är det nån slags förbräningsfas eller?

Du är för tjock! :) Väger du inte runt 108 kg eller något? Jag har själv vägt som mest 107 kilo, toppbulkad, och då rann svetten oavbrutet som om någon kramat ur en tvättsvamp. :D

mangemani
2003-07-04, 14:03
aha,that explains it:)