Visa fullständig version : Maximal muskeltillväxt med detta?
Tjena, det är så att jag har fått råd av en tränare på mitt gym som tycker att jag ska köra 4set där de tre första seten är tunga vikter med 6 repetitioner och det sista är lägre vikter med 20-25 reps. Detta skulle vara bra för mycket muskeltillväxt, det lät lite annorlunda. Vad anser ni om det? Om ni har invändningar, skriv gärna hur jag ska träna för maximal muskeltillväxt! :)
är du nybörjare så får du maximal muskeltillväxt om du tränar hårt oavsett träningsupplägg. Speciellt om du äter ordentligt
är du nybörjare så får du maximal muskeltillväxt om du tränar hårt oavsett träningsupplägg. Speciellt om du äter ordentligt
Många som påstår detta. Jag tvivlar inte på att det stämmer men skulle någon vilja ta sig tid och förklara varför?
Elfsberg
2008-10-08, 15:00
En otränad kropp svarar väldigt bra på träning. Kombinera faktumet kass form, hyggligt med käk och pubertetshormoner och du har en anabola-bomb som heter duga.
Jacksatan
2008-10-08, 15:01
Jag tycker det är ett bra tips. Jag brukar själv köra ungefär så.
Alla svarar lite olika på olika reps-antal, men generellt brukar man säga 8-12 reps för hypertrofi, men dina muskler lär växa med 6 eller 15 reppare också.
Ät mycket så kommer du att öka i vikt och styrka snabbt, speciellt som nybörjare.
Traenarn
2008-10-08, 20:46
Tjena, det är så att jag har fått råd av en tränare på mitt gym som tycker att jag ska köra 4set där de tre första seten är tunga vikter med 6 repetitioner och det sista är lägre vikter med 20-25 reps. Detta skulle vara bra för mycket muskeltillväxt, det lät lite annorlunda. Vad anser ni om det? Om ni har invändningar, skriv gärna hur jag ska träna för maximal muskeltillväxt! :)
menar du något i denna stilen;
3 st set ;
1:a 20 reps
2:a 12 reps
3:de 6 reps
Detta har funkat grymmt bra för mig iaf :hbang:
Jag tror att han menar ungefär som han skrev.
Traenarn
2008-10-08, 21:01
Jag tror att han menar ungefär som han skrev.
Och detta säger du för att....?
skriv gärna hur jag ska träna för maximal muskeltillväxt! :)
3 st set ;
Detta har funkat grymmt bra för mig iaf :hbang:
Var kanske lite otydlig dårå...
Och detta säger du för att....?
För att han skrev ju i första inlägget exakt hur många reps i de olika seten.
Scratch89
2008-10-08, 21:57
3 st set ;
Japp, i tvärtomvärlden. Läs om vad han skrev.
Alla svarar lite olika på olika reps-antal, men generellt brukar man säga 8-12 reps för hypertrofi, men dina muskler lär växa med 6 eller 15 reppare också.
Ät mycket så kommer du att öka i vikt och styrka snabbt, speciellt som nybörjare.
Men om 8-12 reps ger bäst muskeltillväxt, borde jag inte köra det om jag vill bygga mycket muskler istället för detta? Om jag kör på det typen av "set-program" tränaren föreslog, vad kommer byggas mest? Styrka?
Mitt mål är att få stora muskler och bli stark.
Din tränare vill maximera två typer av tillväxt så samtidigt som möjligt, dels tillväxten i själva muskelfibrerna och dels inlagringen av glykogen/vätska i musklerna. De första tre seten är till för det förra, det sista setet för det senare. Ingen ny träningsfilosofi direkt, funkar säkert bra även om jag aldrig har testat personligen :)
dyxeldoff
2008-10-09, 21:57
nja man akn ju fortfarande göra det bättre och sämre
pragmatist
2008-10-09, 22:24
Att köra tunga set för styrka och funktionell hypertrofi följt av några lättare set mer inriktade på hypertrofi är säkert ett utmärkt sätt att träna på. Jag vill minnas att någon japansk studie visade bättre resultat för både styrka och volym av att träna på det sättet jämfört med att bara köra tunga set (orkar inte leta på Pubmed just nu).
Fast spontant kan jag tycka att 20-25 reps känns överdrivet, jag skulle nog hålla mig till mer "normala" 10-12 reps eller så.
Att köra tunga set för styrka och funktionell hypertrofi följt av några lättare set mer inriktade på hypertrofi är säkert ett utmärkt sätt att träna på. Jag vill minnas att någon japansk studie visade bättre resultat för både styrka och volym av att träna på det sättet jämfört med att bara köra tunga set (orkar inte leta på Pubmed just nu).
Fast spontant kan jag tycka att 20-25 reps känns överdrivet, jag skulle nog hålla mig till mer "normala" 10-12 reps eller så.
Så jag bör köra 3set med 6reps och det sista 10reps?
Lär känna din kropp och känn efter vad som ger resultat. Det finns inget optimalt träningsprogram för just DIG. Pröva dig fram och sen kör du på det som känns bra.. tack hej
20-25 tycker jag låter alldeles för fjantigt för muskeltillväxt. Mitt tips vore säg runt 4-6 dom tyngre övningarna och 7-10 lite senare på passet när man kör lite disko. Inga jävla maratonset
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.