handdator

Visa fullständig version : Hur påverkar thyroid-sjukdomar dieten?

LItaFord
2008-10-08, 09:02
Hypothyreos eller hyperthyreos påverkar sköldskörtelns funktion antingen som för låg ämnesomsättning eller för hög sådan.
Min fråga är om detta påverkar dietens sammansättning eller dess längd?

Jag fick en nedsättning av sköldskörtelhormonden den förstnämnda sjukdomen (hypotryreos) tidigare under året, medicinerar sedan april, höjt dosen succésivt och ligger idag på 150 mikroenheter/dag.
Det tycks dock som det tar tid att återfå den gamla formen, då kroppen tycks samla vatten väldigt lätt..*gah!*

Anybody?

Icefire
2008-10-08, 17:40
Hypothyreos eller hyperthyreos påverkar sköldskörtelns funktion antingen som för låg ämnesomsättning eller för hög sådan.
Min fråga är om detta påverkar dietens sammansättning eller dess längd?

Jag fick en nedsättning av sköldskörtelhormonden den förstnämnda sjukdomen (hypotryreos) tidigare under året, medicinerar sedan april, höjt dosen succésivt och ligger idag på 150 mikroenheter/dag.
Det tycks dock som det tar tid att återfå den gamla formen, då kroppen tycks samla vatten väldigt lätt..*gah!*

Anybody?

Jag förstår inte riktigt frågan, kan du utveckla lite?
Svullnad pga vattensamling ger säkert med sig lite när du ligger på rätt dos, det gjorde det i alla fall för mig.

Tabbe
2008-10-09, 09:24
Självklart påverkas dieten, ökning av ämnesomsättningen gör det ju lättare en sänkning gör det såklart svårare.

Om du binder mycket vatten så är det just vatten och kommer försvinna sen?

z_bumbi
2008-10-09, 09:42
Vänd på frågeställningen, hur påverkar dieten sjukdomen och medicineringen? Jag har ingen aning om vad det är för diet men att satsa på en påtaglig viktminskning i samband med att du justerar medicineringen verkar lite vanskligt.
Alla frågor du har bör du dessutom ta med din läkare som bör veta mer om just ditt fall.

LItaFord
2008-10-09, 10:26
Vänd på frågeställningen, hur påverkar dieten sjukdomen och medicineringen? Jag har ingen aning om vad det är för diet men att satsa på en påtaglig viktminskning i samband med att du justerar medicineringen verkar lite vanskligt.
Alla frågor du har bör du dessutom ta med din läkare som bör veta mer om just ditt fall.

Tack för svaret:)

Som tur handlar det inte om rejäl vitkminskning utan mer att komma till fastare form.
Tyvärr är inte läkare så intresserade av den här typen av funderingar då det anses tillhöra en personlig fåfänga:confused: ¨

Det hade varit kul att få lite feedback av nån som har samma nedsättning.
Min läkare menar på att det tar sin tid...innan kroppen tar till sig medicinen och nivåerna blir lagom. Idag ligger jag på ganska hög dos (150mkg/dag)
Vikten är 74 idag, har visserligen gått ner cirka 6 kg sen sjukdomen bröt ut men formen är sämre och vattnigare.*cry*

Just nu är jag försiktig med kolhydrater (spannmålsprodukter) då jag märkt att dessa försämrar formen rejält.

Vissa påstår att det kan t.o.m handla om 2 år innan kroppen blir sitt gamla "jag" igen....måste det ta en sån tid?!

Tålamod eller förstöra speglarna:smash:

stybb
2008-10-09, 15:31
Thyroidea medicinen borde inte var vätskebindande?

Och svaret, vad nu frågan är, är att en sköldskörtel med felaktiva nivår självklart påverkar dieten/ämnesomsättningen. Har du för låga nivår kommer det bli svårare att gå ner i vikt och vice versa.

Och! Gå tillbaka till din läkare med dina frågor. Han skall vara dig behjälplig med enklare frågor. Däremot kommer han ju inte kunna förklara allt om kroppen för dig men några av de frågor du har här ska han absolut bistå dig med.

Icefire
2008-10-09, 17:25
Tack för svaret:)

Som tur handlar det inte om rejäl vitkminskning utan mer att komma till fastare form.
Tyvärr är inte läkare så intresserade av den här typen av funderingar då det anses tillhöra en personlig fåfänga:confused: ¨

Det hade varit kul att få lite feedback av nån som har samma nedsättning.
Min läkare menar på att det tar sin tid...innan kroppen tar till sig medicinen och nivåerna blir lagom. Idag ligger jag på ganska hög dos (150mkg/dag)
Vikten är 74 idag, har visserligen gått ner cirka 6 kg sen sjukdomen bröt ut men formen är sämre och vattnigare.*cry*

Just nu är jag försiktig med kolhydrater (spannmålsprodukter) då jag märkt att dessa försämrar formen rejält.

Vissa påstår att det kan t.o.m handla om 2 år innan kroppen blir sitt gamla "jag" igen....måste det ta en sån tid?!

Tålamod eller förstöra speglarna:smash:

Det är personligt hur lång tid det tar, självklart gäller det att landa på rätt dos. För mig tog det 3 år, sen var det någorlunda bra och svullnaden släppte. Sen har jag pratat med folk som har blivit bra på ett par månader.
Man brukar säga att ju längre man gått obehandlad sedan dess sjukdomen bröt ut, desto längre tid tar det för kroppen att komma i balans.

LItaFord
2008-10-10, 10:13
Tack för ditt svar.
Svårt att veta hur länge jag gått obehandlad..men det kan handla om ett år eller kanske två då jag känt mig onormalt trött ganska länge.

Det positiva är att Levaxin gett mig en ny ork. Egentligen är det bara vätskig mage som påminner mig att jag har denna nedsättning.

Icefire
2008-10-10, 13:22
Tack för ditt svar.
Svårt att veta hur länge jag gått obehandlad..men det kan handla om ett år eller kanske två då jag känt mig onormalt trött ganska länge.

Det positiva är att Levaxin gett mig en ny ork. Egentligen är det bara vätskig mage som påminner mig att jag har denna nedsättning.

Då tycker jag att du kan vara rätt nöjd. Jag är 21 men känner mig som en pensionär emellanåt... :(
Jag förstår fortfarande att det är jobbigt med vätskan, men det viktiga är att må bra!