handdator

Visa fullständig version : Vigselring på höger eller vinster ringfinger.

Richard85
2008-10-07, 19:30
Sett att svenska män har sina ringar på vänsterring, däribland jag själv men har sätt många muslimska män och av annan härkomst med ringen på höger finger. Har detta någon religiös betydelse eller är det "random" eller är det något annat bakom?, har pratat med min flickväns pappa som är muslim om detta och han vet inte varför det är så. Är väldigt nyfiken på detta..

Prankie
2008-10-07, 19:33
http://en.wikipedia.org/wiki/Wedding_ring#Post-wedding_customs

Richard85
2008-10-07, 20:07
Tackar så mkt

Cilia
2008-10-07, 21:04
av någon anledning har norrmän vigselringen på höger hand.

mela
2008-10-07, 21:06
av någon anledning har norrmän vigselringen på höger hand.

Det är alltså inte jag som är förvirrad och undrar varför dem har det?
För visst ska man ha ringen på vänster handen?

rememberence
2008-10-07, 21:34
Det är alltså inte jag som är förvirrad och undrar varför dem har det?
För visst ska man ha ringen på vänster handen?

Det står ju i länken :thumbup:

Prankie
2008-10-07, 21:34
Blir mer f*ckad i tyskland där katoliker har ringen på höger hand och protestanter på vänster. :Virro Eller var det tvärtom?!

Anna.L
2008-10-07, 22:39
Blir mer f*ckad i tyskland där katoliker har ringen på höger hand och protestanter på vänster. :Virro Eller var det tvärtom?!
Vår tyske vigselförrättare berättade även för oss att i Tyskland har mannen en ring och kvinnan två förutom änkemän som tar sin avlidna frus ring. Därför trodde han först att det fanns många änkemän i Sverige när han kom hit eftersom vissa här har både förlovnings- och vigselring. Tycker det låter konstigt, hur många män kan ha sin frus vigselring? :confused:

Angående antalet ringar så är min egen erfarenhet att man gör lite som man vill idag. Vilket ju inte var vad den här tråden egentligen handlade om...

z_bumbi
2008-10-08, 07:13
Anna L: Det är inte så svårt att vidga en ring så det är nog inget problem om det nu skulle vara en skillnad. Däremot har jag inte tänkt på att män i Sverige skulle ha två ringar? Iofs brukar jag inte springa runt och kolla efter vilka olika ringar folk har på händerna så det säger inte så mycket om jag har missat det.

Tolkia
2008-10-08, 07:32
Det är i och för sig inte så ovanligt med män som bär doktorsring och vigselring på samma finger, och doktorsringen kan nog lätt tas för en förlovnings-/vigselring.

Anna.L
2008-10-08, 10:29
Finns några män i min närhet som har både förlovnings- och vigselring även om det vanliga ju är att män endast har en ring. Jag tror också att det blir vanligare och vanligare att ha den mängd ringar man själv känner eftersom vigsel nu är på modet och ska göras så personligt som möjligt.

manekin
2008-10-08, 11:41
I Polen har man ringen på höger, och använder vänster om man är änka/änkling... Så mina vänner där nere tycker att jag är dumihuvet med min vänsterring

GLC
2008-10-08, 16:26
Jag har både förlovningsring och vigselring, och är man.