Visa fullständig version : Läkarprogrammet
Windstalker
2008-10-06, 20:42
Hejsan!
Har blivit kallad till KI för att skriva testet som ingår i den intervjubaserade urvalsgruppen. Om jag går vidare därifrån så är det intervju som gäller, 45 minuter med en läkare och 45 minuter med en psykolog.
Nu undrar jag om någon av er har gjort detta förut och i sådana fall kan tipsa om hur provet är "uppbyggt", dvs vad det handlar om, någon exempeluppgift kanske?
Undrar även vad man kan tänkas få för frågor på intervjun. Har ju mina misstankar om en del, men 45 minuter lämnar ju ändå plats för många frågor.
Tack på förhand!
/Wind
En klasskompis gjorde provet, han sa att det var en del etik och moral frågor och man hade inte så värst mycket tänketid.
Det är inte alls som en utfrågning på något sätt, det är mer som en bekväm samtalsstund, påminner lite om ett samtal på gymnasiet med en liknande handledare som frågar helt vanliga frågor, nu kan jag ju inte säga att det kommer vara exakt så när du kommer dit men du behöver nog inte vänta dig något större sammanhang än så. Ofta vill dem nog bara se vidden av vad du är för en person och vidare om du är stabil och vilket slags engageman du planerar att lägga på studierna och hur din inställning ser ut. är det psykolog eller läkare vi pratar om?
Detta är gällande intervjudelen.
Windstalker
2008-10-06, 20:55
Det är inte alls som en utfrågning på något sätt, det är mer som en bekväm samtalsstund, påminner lite om ett samtal på gymnasiet med en liknande handledare som frågar helt vanliga frågor, nu kan jag ju inte säga att det kommer vara exakt så när du kommer dit men du behöver nog inte vänta dig något större sammanhang än så. Ofta vill dem nog bara se vidden av vad du är för en person och vidare om du är stabil och vilket slags engageman du planerar att lägga på studierna och hur din inställning ser ut. är det psykolog eller läkare vi pratar om?
Detta är gällande intervjudelen.
Så det är inga frågor som typ: "Varför vill du bli läkare?" "vad skulle du göra i den här situationen?" osv?
Vill veta hur både psykologen och läkaren är :thumbup:
Windstalker
2008-10-06, 20:56
En klasskompis gjorde provet, han sa att det var en del etik och moral frågor och man hade inte så värst mycket tänketid.
Okej, men har det verkligen med "begåvning" att göra då? Heter ju trots allt "begåvningstest".
...
Tråd om PIL.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=118939
Generellt om intervju av psykolog så kan det sägas att det inte bara är vad du svarar - utan även hur du svarar (information not given etc) och ditt specifika samt generella beteende i intervjusituationen som är avgörande för psykologens utlåtande.
Lycka till!
Windstalker
2008-10-06, 21:22
Tråd om PIL.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=118939
Generellt om intervju av psykolog så kan det sägas att det inte bara är vad du svarar - utan även hur du svarar (information not given etc) och ditt specifika samt generella beteende i intervjusituationen som är avgörande för psykologens utlåtande.
Lycka till!
Tack för länken!
Jo det kan jag tänka mig, man måste ju vara kapabel att bemöta människor på ett hyffsat sätt med tanke på att det är just människor man kommer arbeta med.
Tack!
Lite OT, men grattis till intervjun! Har du 20.0 i meritvärde och 2.0 på högskoleprovet eller?
Windstalker
2008-10-06, 21:33
Lite OT, men grattis till intervjun! Har du 20.0 i meritvärde och 2.0 på högskoleprovet eller?
Tack så mycket!
Har 20.0 i meritvärde, lite sämre än 2.0 på HP.
Kom vidare till denna urvalsgrupp eftersom jag slutade som sjunde reserv i betygsgruppen senaste sökningen. De tar in de 200 första reserverna i betygsgruppen och 200 som söker på HP resultat.
Hejsan!
Har blivit kallad till KI för att skriva testet som ingår i den intervjubaserade urvalsgruppen. Om jag går vidare därifrån så är det intervju som gäller, 45 minuter med en läkare och 45 minuter med en psykolog.
Nu undrar jag om någon av er har gjort detta förut och i sådana fall kan tipsa om hur provet är "uppbyggt", dvs vad det handlar om, någon exempeluppgift kanske?
Undrar även vad man kan tänkas få för frågor på intervjun. Har ju mina misstankar om en del, men 45 minuter lämnar ju ändå plats för många frågor.
Tack på förhand!
/Wind
Hey mate!
Vad kul!
Jag ska också göra detta provet, nu den 18e. Är det då du ska göra det?
En kompis till mig gjorde provet tidigare och har skrivit ner ett gäng frågor, som hon kom ihåg, så jag tänkte titta på den listan lite, plugga lite IQ-test och sen titta till testen som Pezen länkade till i andra tråden.
Windstalker
2008-10-06, 22:16
Hey mate!
Vad kul!
Jag ska också göra detta provet, nu den 18e. Är det då du ska göra det?
En kompis till mig gjorde provet tidigare och har skrivit ner ett gäng frågor, som hon kom ihåg, så jag tänkte titta på den listan lite, plugga lite IQ-test och sen titta till testen som Pezen länkade till i andra tråden.
Japp, ska också göra den 18e. Trevligt med fler här på brädan som ska göra det! :) Är det första gången du söker?
Du har inte lust att pm'a över dom där frågorna din kompis hade skrivit ner? Vore guld värt!
Lycka till föressten!
Chansen finns att du får besvara frågan "vad är det värsta du varit med om"
Windstalker
2008-10-07, 12:04
Tack :thumbup:
Har du själv varit på intervjun?
shut teh face
2008-10-07, 12:37
Då svarar man: när melrose place lades ned
Windstalker
2008-10-07, 12:52
Då svarar man: när melrose place lades ned
:laugh: :D
Tack så mycket!
Har 20.0 i meritvärde, lite sämre än 2.0 på HP.
Kom vidare till denna urvalsgrupp eftersom jag slutade som sjunde reserv i betygsgruppen senaste sökningen. De tar in de 200 första reserverna i betygsgruppen och 200 som söker på HP resultat.
OK. Helt sanslöst höga intagningsvärden man måste ha för att komma in på läkarlinjen. Har du funderat på att studera i exempelvis Danmark eller Polen om du inte kommer in här i Sverige?
HAHA. Undrar om de skulle uppskatta melroseplace kommentaren?
Rätt låga chanser att man kommer vidare till intervju, rent statistiskt, är det inte?
Windstalker
2008-10-07, 20:56
OK. Helt sanslöst höga intagningsvärden man måste ha för att komma in på läkarlinjen. Har du funderat på att studera i exempelvis Danmark eller Polen om du inte kommer in här i Sverige?
Har väl sneglat lite grann på alternativen utomlands, men än så länge är det inte aktuellt. Ska iaf försöka söka 1 gång till i Sverige om jag inte kommer in nu till våren, sen kanske man får ta sig en funderare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.