Visa fullständig version : Korta info om narkotika
130kg finsk sisu
2008-10-06, 10:00
Jag har i mitt sponsorkontrakt inskrivet att jag 1-2 gånger varje höst skall hålla ett föredrag mot narkotika&doping i ett högstadium/gymnasium.
Håller på att sammanställa mitt material nu, har ju rätt mycket erfarenhet från mitt jobb inom missbrukarvården. Men lite info om hur alla droger "fungerar" skulle vara bra. Vet ni nån bra sida?
skulle kunna googla, det skall jag göra oxå. Men kanske ni har nåt tips.
OBS! LAGLIGA SIDOR VILL JAG HA!:thumbup:
Mescreant
2008-10-06, 10:02
Wikipedias engelska artiklar är nog inte helt fel när det gäller sådant. Kan tänka mig att drogartiklarna är ganska hårt modererade vilket borde ge hyfsad neutralitet och bra källkritik.
Vilka droger gäller det?
Jens.Andersson
2008-10-06, 10:04
www.erowid.org
Mattedextrin
2008-10-06, 10:19
du kommer vara GRÖM me tanke på dina intervjinstaster i malaxtv!!!;) :hbang:
130kg finsk sisu
2008-10-06, 10:30
Tackar!
Finns det några svenska länkar? Kan ju nog översätta, men vissa fack-rod lär bli svåra.
Vilka droger? Ja de vanliga E,kokain,Heroin,Amfetamin,gräs, lugnande mediciner...
tntballe
2008-10-06, 11:16
http://www.can.se/
http://www.sad.forsk.se/lankar.htm
Litecore
2008-10-06, 11:21
kanske är rätt o-PK att tipsa om flashback men där finns det mycket att läsa :)
130kg finsk sisu
2008-10-06, 11:35
tack tack!
JAg har kollat lite själv nu och börjar ha det jag vill ha.
Huvudsaken är att man får leka lite moraltant...
Mescreant
2008-10-06, 11:43
Tänk på att inte överdriva. Det blir kontraproduktivt då det förstör hela din trovärdighet.
Nitrometan
2008-10-06, 11:43
Huvudsaken är att man får leka lite moraltant...
Sisu säger: man kan inte bänka 300 med knark! *flex*
Och sen slår han en krabba och skrämmer skolungarna!
Mark_Lyft
2008-10-06, 11:46
Sisu säger : Mark är knark, bänk är bättre än knark och tröjbänk ger starka lats!
Sen slår han krabban!
130kg finsk sisu
2008-10-06, 11:47
Tänk på att inte överdriva. Det blir kontraproduktivt då det förstör hela din trovärdighet.
tack för tipset.
MEningen är ju att jag skall säga mina egna åsikter. Men först skall jag hålla lite faktaföreläsning.
130kg finsk sisu
2008-10-06, 11:50
nitro&mark:
Eftersom denna tråd är avslutad gällande knarklänkar så kan vi diskutera bröstmaffian. Tycker bröstmaffian varit hård de senaste dagarna. Lite plock från vad de åstadkommit:
- En bystig bröstbild som skickats på MMS i Sverige. När dyker den upp på kolo?
- Ett inlägg på kolo där man tycker att en 335 kilos bänkpressare har dålig teknik.
- En bröstskada på undertecknad då jag körde lockout
- En massa härjande i diverese trådar och journaler där man anstärnger sig till det yttersta att bevisa att bröstmaffian är den bästa maffian.
Har vi nåt mer nitro? :)
Nitrometan
2008-10-06, 12:01
Vet inte om det finns nåt mer... Bröstmaffian är allerstädes närvarande.
Senaste hårda angreppet var väl i "basövnings-tråden": http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3237653
130kg finsk sisu
2008-10-06, 12:13
japp, i pricip har han rätt. men att jag skulle vara den enda i världen som inte kör nröstbänk är ju intressant. tror tvärtom att det är få som kan köra bänkpress så bröstet aktiveras primärt?
PS. sitter med is på vänstra bröstet just nu. Som sagt de är hårda nu bröstmaffian...
Är Spice och Skunk lagligt i Finland? Eller är det bara Sverige som är så väldigt efter?
Nitrometan
2008-10-06, 12:31
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=836595
FHI säger att den svenska narkotikapolitiken inte är vetenskapligt underbyggd.
Den svenska narkotikapolitiken är ovetenskaplig. Det konstaterar Folkhälsoinstitutet i en rapport som offentliggörs på måndagen.
I rapporten framgår det att det inte är bevisat att den återhållsamma drogpolitiken skulle vara mer effektiv än andra varianter, uppger Ekot som har fått ta del av rapporten i förväg.
Är Spice och Skunk lagligt i Finland? Eller är det bara Sverige som är så väldigt efter?
Vad tänkte du på mer specifikt med att Sverige är efter? Spice är lagligt i Sverige, säljs dock rätt begränsat då Sverige är kända för att relativt snabbt göra nya droger olagliga om de blir uppmärksammade och då följer många länder efter.
Skunk är cannabis, enligt Vasabladet är det (eller kommer bli?) legaliserat för medicinskt bruk (utskrivet av läkare), annars olagligt.
http://www.vasabladet.fi/story.aspx?storyID=13403
Artikeln är från 2007, vet ej om det har gått igenom än.
Mjo, tänkte lite snett där, båda är lagliga både i Sverige och är väl det i princip i resten av världen. Sen säljs det väl inte så rackarns begränsat, finns ju mer än en sida på Internet som säljer det. Speciellt Spice är ju lätt att få tag på.
Hur som helst, tanken var att det kanske kunde tas med lite info om dessa då många tror att det är ofarligt bara för att det är lagligt. Men det kanske blir mer reklam, vet inte hur pass känt det är bland ungdomar i Finland.
von huff
2008-10-06, 13:42
Presentera görna rak fakta istället för att predika om hur illa det är, tror att det går hem bättre:)
Presentera görna rak fakta istället för att predika om hur illa det är
Men fakta är ju att det är illa så vad blir det för skillnad?
130kg finsk sisu
2008-10-06, 14:09
Visst skall jag först presentera fakta. Men jag har 1 års bakgrund i missbrkarvården + 1 års utbildning. Jag har inte den kunskap för att föra en avskräckande faktaföreläsning. Däreemot kan jag försöka visa utifrån mitt perspektiv att jag levt ett liv med framgång och ett liv som i många ungdomars ögon verkar "tufft". detta liv har jag levt utan att prövat en drog eller dopingpreparat. Där kan jag ha nånting att ge...
Så tyvär von huff, jag kommer att vara moraltant! ;)
Nitrometan
2008-10-06, 14:13
Dessutom har du i ditt jobb träffat många som har brukat droger ett tag och sett vad som kan hända.
Men fakta är ju att det är illa så vad blir det för skillnad? Ja det är illa men det är lååååångt ifrån så illa som många tror/lär ut.
Wikipedia skulle jag inte titta på då de sidor jag tittat på är som taget ur propagandaboken inom Svensk drogpolitik.
Men som jag tidigare sagt, hellre lära ut att det är sämre än det är.
kaffe_psykos
2008-10-06, 15:41
Visst skall jag först presentera fakta. Men jag har 1 års bakgrund i missbrkarvården + 1 års utbildning. Jag har inte den kunskap för att föra en avskräckande faktaföreläsning. Däreemot kan jag försöka visa utifrån mitt perspektiv att jag levt ett liv med framgång och ett liv som i många ungdomars ögon verkar "tufft". detta liv har jag levt utan att prövat en drog eller dopingpreparat. Där kan jag ha nånting att ge...
Så tyvär von huff, jag kommer att vara moraltant! ;)
Har du aldrig druckit alkohol?
Musselbank
2008-10-06, 15:47
Den vanligaste "lögnen" i droginformationen är nog fortfarande det onyanserade hopklumpandet av de olika substanserna. Jag tror inte att det fungerar längre, ungdomarna hittar till flashback, magiska molekyler och liknande och anser sig - med viss rätt ibland - veta mer än moraltanterna.
De som är pigga på droger är väl generellt inte så impade av auktoriteter heller...
Därmed menar jag inte att man inte ska propagera för det man tycker är sunt! Tuffa förebilder kan aldrig vara fel.
olander08
2008-10-06, 15:50
detta liv har jag levt utan att prövat en drog eller dopingpreparat. Där kan jag ha nånting att ge...
Jag har aldrig varit utomlands och jag har har nu tänkt föreläsa för andra hur glad och stolt jag är över mig själv för att jag lyckats avstå.
Ja det är illa men det är lååååångt ifrån så illa som många tror/lär ut.
Jag måste ha missat de föreläsningarna där allt verkar överdrivas så mycket.
Har du aldrig druckit alkohol? Jo det har han, har för mig att jag läste det i en gammal tråd iaf. Men jag menar alkohol är ju lagligt och då kan det ju inte vara sämre än de olagliga :smash:
Jag måste ha missat de föreläsningarna där allt verkar överdrivas så mycket. Eller så har det att göra med vart vi växt upp, många av mina polare skrattar och kallar mig för en idiot då jag talar om för dom att fler personer dör i sverige av att halka på is än av att nyttja cannabis och Lsd. Det är sådana saker som gör mig väldigt orolig och fundersam på hur fördomsfulla människor egentligen kan va.
Eller så har det att göra med vart vi växt upp, många av mina polare skrattar och kallar mig för en idiot då jag talar om för dom att fler personer dör i sverige av att halka på is än av att nyttja cannabis och Lsd. Det är sådana saker som gör mig väldigt orolig och fundersam på hur fördomsfulla människor egentligen kan va.
Den jämförelsen för att försöka bagatelisera riskerna att knarka har jag inte sett förut. Sen att den troligen inte stämmer och om även om den gör det så är antalet som går på is betydligt fler än de som knarkar vilket gör den precis lika dålig som de flesta andra jämförelserna som proknarkare brukar använda.
Att du har vuxit upp helt skyddad från missbruk får mig iofs att tvivla på att du vuxit upp i Sverige?
Har ni sett ett GHB-dille nångång? Rätt ofta tycker jag att de som lär ut underdriver snarare än överdriver.
Den jämförelsen för att försöka bagatelisera riskerna att knarka har jag inte sett förut. Sen att den troligen inte stämmer och om även om den gör det så är antalet som går på is betydligt fler än de som knarkar vilket gör den precis lika dålig som de flesta andra jämförelserna som proknarkare brukar använda.
Att du har vuxit upp helt skyddad från missbruk får mig iofs att tvivla på att du vuxit upp i Sverige? Okej så vi drar den här då, fler personer dör varje år av att få kokosnötter i skallen än det dör av cannabis och lsd i Sverige (håller mig ifrån världen men det är dock också troligt). 1 av 300 000 dör av cannabis i Storbrittanien och jag har för mig att den personen fick cancer och dog pga av det. 80 000 använder Lsd i Storbrittanien och ingen har dött. Detta var ifrån en dokumentären som gick på ettan för ett tag sen. Allt utom kokosnöten men ifall du slår ihop det så dör alltså ca 1 person på 400 000 brukare av cannabis och lsd.
Jag är uppväxt i de norra delarna av Värmland och är uppväxt i en sund familj och kommer inte ihåg när jag såg min första alkis eller ens när jag såg min första fulla person, var kanske i sjuan/åttan.
Bara för att förtydliga så tycker jag att alla droger ska vara olagliga, även alkohol, det förstör så mycket och ger så lite så det är sjukt. Men det ändrar inte det faktum att det finns olagliga droger som är mindre "dåliga" än alkohol på många punkter.
Har ni sett ett GHB-dille nångång? Rätt ofta tycker jag att de som lär ut underdriver snarare än överdriver.
Skulle de berätta det de vet så skulle de bli beskyllda för att bedriva ännu mer skrämselpropaganda än vad de tydligen redan gör.
Dreas: Jämförelsen är ju fortfarande inte så himla genomtänkt för om döden är det enda som är farligt med droger så kan vi skriva om straffskalan för många då fd brott och bara straffa dråp och mord. (för att göra en ungefär lika dålig jämförelse). Så längde argumentet som du använder förekommer så är det ju svårare att ta din sida av saken på allvar vs de som faktiskt har varit nere i skiten/jobbat med skiten/sett följderna av knark. Jag har som tur var inte sett så mycket men det jag har sett räcker gott för mig
Dreas: Jämförelsen är ju fortfarande inte så himla genomtänkt för om döden är det enda som är farligt med droger så kan vi skriva om straffskalan för många då fd brott och bara straffa dråp och mord. (för att göra en ungefär lika dålig jämförelse). Så längde argumentet som du använder förekommer så är det ju svårare att ta din sida av saken på allvar vs de som faktiskt har varit nere i skiten/jobbat med skiten/sett följderna av knark. Jag har som tur var inte sett så mycket men det jag har sett räcker gott för mig Jag vet vad droger kan göra och just därför vill jag att alla ska vara olagliga, ja Lsd och cannabis dödar inte men iaf Lsd spelar hårdare på psyket än alkohol. Argumenten jag använder är bara för att försöka få människor att inse att deras älsklingsdrog alkohol faktiskt är bra mycket värre än många olagliga droger då det kommer till våld,brott och dödlighet.
Tricklev
2008-10-06, 19:10
Även om jag håller med dig delvis i det du säger Dreas, så är detta inte rätt tillfälle för det. Om sisu ställer sig och raljerar om hur alkohol är värre än diverse olagliga preparat, så kommer det antagligen endast resultera i ett ungarna springer hem till föräldrarna och berättar för modern att en tjock kille har sagt åt dom att knarka.
Handcuff
2008-10-06, 19:15
Kul att tråden inte spårat ur :thumbup:
Mitt tips är att försöka hålla det så sakligt som möjligt. Inga överdrifter eller skrämsel. Men verkligen inte underdriva heller.
Även om jag håller med dig delvis i det du säger Dreas, så är detta inte rätt tillfälle för det. Om sisu ställer sig och raljerar om hur alkohol är värre än diverse olagliga preparat, så kommer det antagligen endast resultera i ett ungarna springer hem till föräldrarna och berättar för modern att en tjock kille har sagt åt dom att knarka. Ja och det var just därför jag sa att jag hellre ser att det lärs ut att sakerna är värre än de egentligen är än tvärtom.
Det är en svår balansgång det där, sanningen vill jag ska fram men vill ju ändå inte få massa ungdommars fördommar krossade och de går åt fel håll.
Jag har aldrig varit utomlands och jag har har nu tänkt föreläsa för andra hur glad och stolt jag är över mig själv för att jag lyckats avstå.
Jasså. Är det ditt sponsoravtal som kräver det kanske?
watertouch
2008-10-07, 09:03
130 tycker det skulle va bra om du förklarade för dem skillnaden enligt WHO på bruk,missbruk och beroende. Punkter från skattningssystemet Dsm- IV kan du använda här.
Sen skulle du snacka om lungnande sa du. Då måste du förstås läsa in dig på Ashtons manual hon är ledande då det gäller sådana preparat.
http://evoca.info/ashton1.html
Sen Rohypnol (Flunitrazepam ) kommer du antagligen nämna. Infon här under bör du dubbelkolla den kan va förlegad.
Statens Kriminaltekniska Labratorium (SKL) inte kunnat hitta spår av Flunitrazepam i ett enda anmält fall av kvinnor/män som anmält att de blivit drogade av drinkar. Oftast hittar man onormalt höga promillehallt av alkohol i blodet och i några procent av fallen GHB.
Biverkningar på Valium(diazepam) den vanligaste lugnande medicinen.
Enligt Fass: www.fass.se
Biverkningarna är dosberoende och äldre patienter är känsligare.
Vanligaste biverkan är dåsighet som rapporteras i 4–11%. Dåsigheten avtar vanligen under behandlingens gång.
Vanliga (1/10 - 1/100)
Allmänna: Dåsighet.
Mindre
vanliga (1/100 -
1/1000)
Allmänna: Yrsel, huvudvärk.
CNS: Koncentrationssvårigheter.
Muskuloskel.: Muskelsvaghet. Ataxi.
Sällsynta
(1/1000 - 1/10000)
CNS: Paradoxala reaktioner (excitation, aggressivitet, hallucinationer). Minnesluckor. Mardrömmar.
Hud: Allergiska hudreaktioner.
Lever: Gulsot.
stahlberg
2008-10-07, 19:55
Jag har ingen tanke på att blanda mig i Freddis undervisning, och går därför off-topic och pratar om drogupplysning i allmänhet.
Det finns människor som hör till absolutistorganisationer och sprider upplysning om alkohol. Trots att deras information säkerligen är alldeles sann så tycker de mera liberala måttlighetsanvändarna att infon är överdriven skräckpropaganda. De har själva använt alkohol och vet av egen erfarenhet att det inte är så farligt som nykterhetsprofeterna säger.
På samma sätt förhåller det sig med narkotikaupplysning. De som går ut med narkotikaupplysning till ungdomar har ofta själva inte använt narkotika, de har möjligen (som Freddi) arbetat med missbrukare eller i bästa fall (ur upplysningssynpunkt) varit missbrukare själva. Samtliga upplysare har i alla fall en väldigt negativ syn på narkotika. Därför finns det risk för att de vinklar ämnet alltför negativt, vilket medför att deras upplysning blir skräckpropaganda - precis som i fallet med nykterhetsprofeternas upplysning om alkohol.
Eftersom väldigt många ungdomar numera brukar (och missbrukar) narkotika kommer de snabbt att genomskåda alltför överdriven propaganda - precis som Freddi genomskådar nykterhetsprofeterna. Visserligen är det som upplysarna berättar säkert sant, men det berör endast en liten del av (miss)brukarna : det gäller alltså inte "mig".
Att övertyga dem som redan är emot narkotika att droger är farliga är en lätt sak.De är redan "omvända". Men vill man få veckoslutsanvändarna att sluta så är det en svår balansgång i upplysningen.
( Ännu mera off-topic. Personligen är jag emot personlighetsförändrande droger (vilket inte hindrat mig från att förr i världen nyttja åtminstone alkohol, och vilket inte heller numera hindrar mig från att ta ett par öl). Men i sanningens namn anser jag att det vore bättre att använda cannabis två gånger i veckan än att använda alkohol lika ofta. Detta gäller såväl med tanke på vilka tragedier (i form av misshandel, familjegräl, dråp etc) som utespelas i fyllan och villan, som beträffande ekonomiska och hälsomässiga aspekter på de olika drogerna.)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.