Visa fullständig version : Ont i ryggen av magträning
Får i stort sett alltid och oavsett övning ont i ryggen när jag försöker träna magen. Värst blir det dock av situps, och varianter på det.
Vad kan jag göra åt det här? Har testat det mesta känns det som.
En kompis som verkar ha ett liknande problem tror att korsryggen är för svag. Han har inte direkt löst det på något sätt som jag förstår det förutom att vila och sen träna igen när det blir bättre. För han kan anledningen också vara att han är ganska nybörjare och att det är något som går över när han tränat upp sig lite. Jag vet inte hur långt du har kommit men tror inte ni är i samma kategori i alla fall, så vad ditt problem exakt är vet jag inte. Väldigt stel i ryggen pga marklyft?
Arf Pingvin
2008-10-05, 18:03
Hängande benlyft.
Kör statiska övningar där du är säker på att du har rätt hållning hela tiden. Om inte det hjälper så sök hjälp, man ska inte få ont i ryggen av att träna magen när man testat många olika övningar.
Det var såhär innan jag ens började träna på gym också, så att marklyft eller ryggträning skulle ha påverkat tror jag inte.
Tror ej heller ryggstyrkan är orsaken.
Känns som en blandning av smärta och uttröttning.
Ska testa statiska övningar (bygger man något på det?), men var söker man hjälp annars? Har ingen bra erfarenhet av sjukgymnaster.
Arf Pingvin
2008-10-05, 20:03
Det var såhär innan jag ens började träna på gym också, så att marklyft eller ryggträning skulle ha påverkat tror jag inte.
Ska testa statiska övningar (bygger man något på det?), men var söker man hjälp annars? Har ingen bra erfarenhet av sjukgymnaster.
Akta så inte jwzrd tar en taxi och nitar dig. Bygger man nåt på det... Är det viktigare än att vara skadefri?
http://www.acefitness.org/pdfs/LowBackStabilization.pdf
Det kanske har att göra med svaga ryggmuskler? Svaret skulle i sådana fall vara att träna mer rygg.
Tror inte det är svaga ryggmuskler utan tvärt om.. Hände mig också för ett tag sen och hade ont ganska länge, och det berodde troligen på att jag svankade medans jag tränade magen. Kom ihåg att inte svanka utan krumma :)
Ska testa statiska övningar (bygger man något på det?), men var söker man hjälp annars? Har ingen bra erfarenhet av sjukgymnaster.Man bygger av att träna statiskt ja, men det blir inte så mycket träning för just rectus utan mer för obliquerna och transversus. Börja med att köra plankan som visas i länken som Aft Pingvin länkade till. Kör både den raka och på sidan. När du klarar en 2 min utan att få ont varken under eller efter så kan du börja stegra sakta med hjulet. kör i en liten uppförsbacke för att göra övningen lite lättare. Du kan även köra med en sån där hjulsak man kunde köpa på tv-shop som i princip gör samma sak som en uppförsbacke. Du kan även börja med att använda en balansboll istället för ett hjul vilket gör övningen lite lättare för magmusklerna men tekniken är lite svårare att få till för en del.
När du kör hjulet så se till att du har samma hållning som när du kör plankan annars blir det fel. Hållningen beskrivs bra här http://beastskills.com/AbWheel.htm
Martin Löwgren
2008-10-06, 12:57
Får i stort sett alltid och oavsett övning ont i ryggen när jag försöker träna magen. Värst blir det dock av situps, och varianter på det.
Vad kan jag göra åt det här? Har testat det mesta känns det som.
Se över din magteknik. Du aktiverar antagligen fel muskler och kopplar in omkringliggande muskulatur.
Jag tror att de kan vara ryggen - själva Erector Spinae. Jag hade ett sådant värk i ryggen när jag tränade magen (vilken övning som helst) och då fick jag tanken att biffa upp mer ryggen. Nu har ja inga problem längre :D
Molle123
2008-10-06, 15:56
Hade själv detta problem i början. Men efter att ha kört mkt situps i sängen (Visst det blir lättare, men man slipper smärtan i ryggen) så har det blivit bättre. Även tränat nedre rygg mer.
Masdonne
2008-10-06, 16:38
Hade jag också förut, men det berodde på att jag inte gjorde övningarna med korrekt hållning. Försök att inte svanka ryggen statiskt utan att låta den följa med hela rörelsen. Min ryggont gick över ganska snabbt.
Jag har samma problem. Men om man tränar upp ryggen innebär det inte bara att ryggmusklerna fortsätter göra mer av jobbet? Det borde väl inte göra så att magmusklerna arbetar hårdare?
Jag har samma problem. Men om man tränar upp ryggen innebär det inte bara att ryggmusklerna fortsätter göra mer av jobbet? Det borde väl inte göra så att magmusklerna arbetar hårdare?
En starkare rygg gör knappast så att man får mer ont i den...:smash:
Utför riktiga crunches och inte "sit-ups" så borde inte det här hända.
major Pectoralis
2008-10-19, 14:07
Prova terränglöpning som rehab. Det är bra, skonsam träning för allt (tills man stukar foten i ett kaninhål), inte minst stabiliteten kring midjan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.